Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barnintervjuer

Skickas följande arbetsdag

Barnintervjuer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 249 kr inkl. moms
Studora e-bok 155 kr inkl. moms

Den här boken ger forskningsbaserad kunskap om hur barn kan bemötas när de ska berätta om sin utsatthet. Här ges exempel på vilka frågor som kan ställas, utifrån kunskap om barns utvecklingsnivå och förmåga att berätta, och om de svårigheter som kan uppstå när barn är omotiverade att berätta om sin utsatthet. De sociala och emotionella faktorer som har visat sig ha stor betydelse för barns motivation att berätta, beskrivs. Att berättandet sker utan större påverkan från intervjuaren är centr...

Läs mer

Den här boken ger forskningsbaserad kunskap om hur barn kan bemötas när de ska berätta om sin utsatthet. Här ges exempel på vilka frågor som kan ställas, utifrån kunskap om barns utvecklingsnivå och förmåga att berätta, och om de svårigheter som kan uppstå när barn är omotiverade att berätta om sin utsatthet. De sociala och emotionella faktorer som har visat sig ha stor betydelse för barns motivation att berätta, beskrivs. Att berättandet sker utan större påverkan från intervjuaren är centralt. I boken visas hur man formulerar öppna frågor utan styrande påståenden från intervjuaren. Öppna frågor, som är anpassade till barns mognad och minnesförmåga, uppmanar nämligen till svar som återkallar det egna minnet. Detta till skillnad från ledande frågor som riskerar att förvränga minnet av upplevelser och erfarenheter. Här framgår också betydelsen av att verkligen lyssna på barns berättelser utan att avbryta dem eller att påstå något som de inte sagt, eller gissa vad de menar. Barnintervjuer är en uppdaterad svensk upplaga av det forskningsbaserade NICHD-protokollet (också kallat det reviderade protokollet [RP]). RP bygger på nya fynd om vad som kan underlätta för barn att berätta om sin utsatthet. Målgruppen för boken är professionella och personer som intervjuar barn om deras erfarenheter och möjliga utsatthet, till exempel inom polis- och rättsväsende samt socialtjänsten.

Stäng

Förord 7

     1  Introduktion 9

Polismyndighetens handböcker 9

Socialstyrelsens handledning 10

Forskningsbaserad kunskap 10

Bokens syfte 12

Slutsats 13

Bokens målgrupper 14

Bokens disposition 16
 

     2  Barns minnesförmåga 19

Philip Gustafsson

Individuella skillnader 20

Intelligens 20

Kunskap 20

Språk och metalingvistisk förmåga 21

Strategier 22

Källövervakning (||source monitoring||) 23

Suggestioner och ledande frågor 23

Inkodning: direkt jämfört med indirekt 24

Trauma, stress och emotionsladdade händelser 24

Upprepade tillfällen 26

Återkallning efter lång tid 26

Slutsats 28
 

     3  Barns förmåga att berätta 29

Åldersskillnader i mängden information barn kan ge  29

Barns fantasi 30

Språklig förmåga 31

Barnets motivation att berätta 32

Slutsats 33
 

     4  Planering av intervjun 35

Dockor 36

Teckningar 37

Chattar 38

Fler intervjuer 38

Slutsats  39
 

     5  Struktur i intervjuer 41

Struktur i RP modellen 42

Presentation/Introduktion 43

Relationsskapande fas och berättarträning  44

Grundregler 47

Vid behov ytterligare relationsskapande och berättarträning 48

Substantiella fasen 49

Undersök olika händelser 52

Ta en eventuell paus 56

Undersök information som inte kommit fram 56

Ställ styrande frågor om barn inte berättar 57

Information om hur avslöjandet gick till 58

Avslutning 59

Neutralt ämne 61

Slutsats  61
 

     6  Socialt stöd 63

Exempel på socialt stöd i intervjuns olika faser 64

Slutsats 70
  

     7  Frågetyper 71

Underlättande kommentarer  73

Öppna inviterande frågor  74

Kombinerade invitationer  77

Öppna specifika frågor 80

Kombinerade specifika frågor 82

Förtydliganden 83

Eko 85

Sammanfattningar 85

Verbalisering 87

Ledande frågor 88

Suggestiva frågor 92

Slutsats  95
 

     8  Sammanfattning 97

Kvalitet i intervjuer 98

Positiv påverkan 98

Negativ påverkan 99

Slutsats 100

Referenser 103

Register 115

Detta är en mycket bra handbok som vänder sig till den som arbetar, framför allt inom rättsväsendet och socialtjänsten, med att intervjua, utreda och göra bedömningar kring barn.

Information

Författare:

Ann-Christin Cederborg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144173597

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

46402-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

118
 ;

Den här boken ger forskningsbaserad kunskap om hur barn kan bemötas när de ska berätta om sin utsatthet. Här ges exempel på vilka frågor som kan ställas, utifrån kunskap om barns utvecklingsnivå och förmåga att berätta, och om de svårigheter som kan uppstå när barn är omotiverade att berätta om sin utsatthet. De sociala och emotionella faktorer som har visat sig ha stor betydelse för barns motivation att berätta, beskrivs. Att berättandet sker utan större påverkan från intervjuaren är centr...

Läs mer

Den här boken ger forskningsbaserad kunskap om hur barn kan bemötas när de ska berätta om sin utsatthet. Här ges exempel på vilka frågor som kan ställas, utifrån kunskap om barns utvecklingsnivå och förmåga att berätta, och om de svårigheter som kan uppstå när barn är omotiverade att berätta om sin utsatthet. De sociala och emotionella faktorer som har visat sig ha stor betydelse för barns motivation att berätta, beskrivs. Att berättandet sker utan större påverkan från intervjuaren är centralt. I boken visas hur man formulerar öppna frågor utan styrande påståenden från intervjuaren. Öppna frågor, som är anpassade till barns mognad och minnesförmåga, uppmanar nämligen till svar som återkallar det egna minnet. Detta till skillnad och erfarenheter. Här framgår också betydelsen av att verkligen lyssna på barns berättelser utan att avbryta dem eller att påstå något som de inte sagt, eller gissa vad de menar. Barnintervjuer är en uppdaterad svensk upplaga av det forskningsbaserade NICHD-protokollet (också kallat det reviderade protokollet [RP]). RP bygger på nya fynd om vad som kan underlätta för barn att berätta om sin utsatthet. Målgruppen för boken är professionella och personer som intervjuar barn om deras erfarenheter och möjliga utsatthet, till exempel inom polis- och rättsväsende samt socialtjänsten.

Stäng
Information

Författare:

Ann-Christin Cederborg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144192543

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

46402-SB01

Upplaga:

Första
 ;