Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Relationsinramningsteori - RFT

Teori och klinisk tillämpning

Skickas följande arbetsdag

Vad gör vi egentligen när vi tänker? Hur påverkar detta agerande annat mänskligt beteende? På vilket sätt spelar tänkande in i de problem som gör att människor söker psykoterapi? På senare år har grundforskning inom inlärningspsykologin gett en del nya svar på dessa gamla frågor. Teorin som grundar sig på denna forskning kallas relationsinramningsteori (RFT) och den har bl.a. lett till utveckling av en modern form av beteendeterapi, Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Relationsinramnings...

Läs mer

Vad gör vi egentligen när vi tänker? Hur påverkar detta agerande annat mänskligt beteende? På vilket sätt spelar tänkande in i de problem som gör att människor söker psykoterapi? På senare år har grundforskning inom inlärningspsykologin gett en del nya svar på dessa gamla frågor. Teorin som grundar sig på denna forskning kallas relationsinramningsteori (RFT) och den har bl.a. lett till utveckling av en modern form av beteendeterapi, Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Relationsinramningsteori – RFT ger en grundläggande och bred introduktion till RFT. Den har ett teoretiskt fokus men innehåller också en praktisk orientering i teorins kliniska tillämpning. Kliniska fall används som illustrativa exempel. Boken är avsedd som kurslitteratur i psykologi och psykoterapi på universitets- och högskolenivå. Den vänder sig också till yrkesverksamma psykologer och psykoterapeuter som vill fördjupa sina kunskaper i en inlärningspsykologiskt förankrad psykoterapi samt till en bredare läsekrets med intresse för en vetenskaplig analys av mänskligt språk och kognition. I denna reviderade, andra upplaga, är framför allt den kliniska tillämpningsdelen omarbetad. Det avsnittet innehåller bland annat ett nyskrivet, sammanfattande kapitel.

Stäng
      • 13
        Förord till andra, reviderade upplagan
      • 15
        Förord
      • 19
        En personlig inledning
        • 21
          Några ord om terminologi
        • 22
          Bokens upplägg
        • 23
          Tack
  • DEL I BAKGRUND
      • 27
        KAPITEL 1 Radikal behaviorism och grundläggande …|beteendeanalytiska principer
        • 28
          Behaviorism och dess utgångspunkter
        • 29
          Det radikala i radikal behaviorism
        • 30
          Grundläggande beteendeanalytiska principer
        • 31
          Operant inlärning – att lära via konsekvenser
        • 34
          ABC
        • 36
          Några ord om vad ABC inte är
        • 38
          Respondent inlärning – att lära via association
        • 40
          Operant och respondent inlärning i samverkan
        • 41
          Utsläckning
        • 42
          Generalisering
        • 44
          Diskrimination
      • 45
        KAPITEL 2 Tänkande och mänskligt språk
        • 46
          Verbalt beteende
        • 47
          Skinners beskrivning av verbala operanter
        • 51
          Att takta privata händelser
        • 53
          Att takta tankar
        • 56
          Att lära sig takta privata händelser via generalisering
        • 56
          Varför förstärks detta beteende
        • 57
          Den privata världens otydlighet består
        • 58
          En talare och en lyssnare
        • 59
          Regelstyrt beteende
        • 60
          En svår fråga
        • 61
          Det kognitiva svaret och dess problem ur beteendeanalysens perspektiv
        • 64
          Beteendeanalysen och tänkande, kort sammanfattning
        • 65
          En onödig fråga
      • 67
        KAPITEL 3 Är frågan om tänkandets makt kliniskt relevant
        • 67
          Privata händelser och deras samverkan med annat beteende
        • 69
          De kognitiva behandlingsmodellernas dominerande position
        • 70
          De kognitiva behandlingsmodellerna har också problem med tänkandets makt
        • 72
          Behovet av att gå vidare med frågan om tankars makt
        • 74
          Ett strategiskt steg tillbaka
  • DEL II RELATIONELL INLÄRNING
      • 77
        KAPITEL 4 Det mänskliga språkets grund – härledda relationsresponser
        • 78
          Härledda stimulusrelationer
        • 83
          Härledda stimulusrelationer som grundprocess i det mänskliga språket
        • 84
          Härledda relationsresponser som inlärt beteende
        • 87
          Stimulusfunktion och dess förändring via respondent och operant inlärning
        • 90
          Härledda stimulusresponser och förändring av stimulusfunktion
        • 93
          Färdigheten att godtyckligt relatera händelser/stimuli
        • 96
          Hur lär vi oss att godtyckligt relatera händelser
        • 99
          Ett flertal olika relationer mellan stimuli
        • 103
          Relationsinramning
        • 105
          Två aspekter av den kontext som styr relationsinramning
        • 107
          En ny definition av verbalt beteende
        • 108
          Sammanfattning
      • 111
        KAPITEL 5 Analogier, metaforer och vår upplevelse av oss själva
        • 113
          Analogier
        • 116
          Metaforer
        • 119
          Metaforer är överallt
        • 120
          Metaforer och två typer av kontextuella signaler
        • 121
          Beteendeanalys och vår upplevelse av oss själva
        • 123
          Upplevelsen av ”jag” som följd av perspektivtagande
        • 126
          Perspektivtagande och Theory of Mind
        • 128
          Tre aspekter av vår upplevelse av oss själva
        • 132
          Förhållandet mellan de tre aspekterna av vår upplevelse av oss själva
        • 134
          Sammanfattning
      • 135
        KAPITEL 6 Relationsinramning och regelstyrt beteende
        • 136
          Relationsinramning och antecedenters förändrade stimulusfunktion
        • 138
          Regler kan förstås och samtidigt inte följas
        • 140
          Olika typer av regelstyrt beteende
        • 147
          Regelföljande definieras funktionellt
        • 149
          RFT och implicita attityder
        • 150
          Självregler
        • 152
          Regelstyrt beteende och problemlösning
        • 155
          Sammanfattning
      • 157
        KAPITEL 7 Det mänskliga språkandets mörka sida
        • 157
          Regelstyrt beteende och okänslighet för direkta konsekvenser
        • 158
          En ökad kontaktyta med plåga
        • 162
          Psykologiska problem som följd av regelstyrt beteende
        • 170
          Risken med indirekta stimulusfunktioners dominans
        • 172
          Upplevelsemässigt undvikande som central process vid psykopatologi
        • 174
          Att brottas med sig själv
        • 177
          Sammanfattning
  • DEL III KLINISK TILLÄMPNING
      • 181
        KAPITEL 8 Inlärningsteori och psykologisk behandling
        • 184
          Inlärningspsykologi och psykologisk behandling utifrån andra modeller
        • 186
          Inlärningspsykologi och psykodynamisk terapi
        • 190
          Inlärningspsykologi och kognitiv terapi
        • 193
          Psykologisk behandling och ny förståelse utifrån RFT
        • 195
          Inlärningspsykologi och klinisk beteendeanalys
      • 197
        KAPITEL 9 Klinisk beteendeanalys: generella riktlinjer
        • 198
          Inledande kontakt och behandlingens två scener
        • 199
          Att göra en funktionell analys
        • 202
          Vilket beteende ska fokuseras
        • 203
          Upplevelsemässigt undvikande som fokus för funktionell analys
        • 205
          Funktionell analys är påbörjad behandling
        • 207
          Att fånga beteende
        • 209
          Att iscensätta beteende
        • 212
          Att använda metaforer som behandlingsverktyg
        • 215
          Målsättningar som en del av behandlingen
        • 217
          Den enkla grunden till en klinisk beteendeanalys inkluderande RFT
      • 219
        KAPITEL 10 Att ändra kontext – fokus på konsekvenser
        • 220
          Att påverka via konsekvenser är beteendeanalysens klassiska strategi
        • 221
          Att etablera konsekvenser på problembeteende
        • 225
          Att etablera konsekvenser på alternativt beteende
        • 228
          Utsläckning av problematiskt regelföljande
        • 232
          Konsekvenser och behandlingens två scener
      • 235
        KAPITEL 11 Att ändra kontext – fokus på antecedenter
        • 235
          Verbala antecedenter för nytt beteende
        • 240
          Att använda fogning för att träna spårning
        • 241
          Att underminera problematiska verbala antecedenter
        • 249
          Privata händelser som hinder
        • 250
          Metaforer för defusion
        • 253
          Livets väsentligheter och deras vidgande funktion
        • 255
          Att klargöra livets väsentligheter
        • 257
          Att inte veta vad man själv vill
        • 261
          Att underminera olika fundament i språkandets fundamentalism
        • 264
          Sammanfattning
      • 267
        KAPITEL 12 Kliniska slutsatser: en resum
        • 267
          Att följa instruktioner
        • 268
          Att interagera med sitt eget beteende
        • 269
          ”De två blir ett”
        • 269
          Problemet
        • 270
          Lösningen: ökad psykologisk flexibilitet
        • 270
          Tre principer för behandling
        • 275
          Fokus på förståelse av det centrala och beteendeanalysens utgångspunkt
      • 277
        Referenser
      • 295
        Sakregister
Information

Författare:

Niklas Törneke

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144092355

Utgivningsår:

2009

Revisionsår:

2014

Artikelnummer:

33349-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

298
 ;