
Relationsinramningsteori - RFT
Teori och klinisk tillämpning
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 13Förord till andra, reviderade upplagan
- 15Förord
- 19En personlig inledning
- 21Några ord om terminologi
- 22Bokens upplägg
- 23Tack
- DEL I BAKGRUND
- 27KAPITEL 1 Radikal behaviorism och grundläggande …|beteendeanalytiska principer
- 28Behaviorism och dess utgångspunkter
- 29Det radikala i radikal behaviorism
- 30Grundläggande beteendeanalytiska principer
- 31Operant inlärning – att lära via konsekvenser
- 34ABC
- 36Några ord om vad ABC inte är
- 38Respondent inlärning – att lära via association
- 40Operant och respondent inlärning i samverkan
- 41Utsläckning
- 42Generalisering
- 44Diskrimination
- 45KAPITEL 2 Tänkande och mänskligt språk
- 46Verbalt beteende
- 47Skinners beskrivning av verbala operanter
- 51Att takta privata händelser
- 53Att takta tankar
- 56Att lära sig takta privata händelser via generalisering
- 56Varför förstärks detta beteende
- 57Den privata världens otydlighet består
- 58En talare och en lyssnare
- 59Regelstyrt beteende
- 60En svår fråga
- 61Det kognitiva svaret och dess problem ur beteendeanalysens perspektiv
- 64Beteendeanalysen och tänkande, kort sammanfattning
- 65En onödig fråga
- 67KAPITEL 3 Är frågan om tänkandets makt kliniskt relevant
- 67Privata händelser och deras samverkan med annat beteende
- 69De kognitiva behandlingsmodellernas dominerande position
- 70De kognitiva behandlingsmodellerna har också problem med tänkandets makt
- 72Behovet av att gå vidare med frågan om tankars makt
- 74Ett strategiskt steg tillbaka
- DEL II RELATIONELL INLÄRNING
- 77KAPITEL 4 Det mänskliga språkets grund – härledda relationsresponser
- 78Härledda stimulusrelationer
- 83Härledda stimulusrelationer som grundprocess i det mänskliga språket
- 84Härledda relationsresponser som inlärt beteende
- 87Stimulusfunktion och dess förändring via respondent och operant inlärning
- 90Härledda stimulusresponser och förändring av stimulusfunktion
- 93Färdigheten att godtyckligt relatera händelser/stimuli
- 96Hur lär vi oss att godtyckligt relatera händelser
- 99Ett flertal olika relationer mellan stimuli
- 103Relationsinramning
- 105Två aspekter av den kontext som styr relationsinramning
- 107En ny definition av verbalt beteende
- 108Sammanfattning
- 111KAPITEL 5 Analogier, metaforer och vår upplevelse av oss själva
- 113Analogier
- 116Metaforer
- 119Metaforer är överallt
- 120Metaforer och två typer av kontextuella signaler
- 121Beteendeanalys och vår upplevelse av oss själva
- 123Upplevelsen av ”jag” som följd av perspektivtagande
- 126Perspektivtagande och Theory of Mind
- 128Tre aspekter av vår upplevelse av oss själva
- 132Förhållandet mellan de tre aspekterna av vår upplevelse av oss själva
- 134Sammanfattning
- 135KAPITEL 6 Relationsinramning och regelstyrt beteende
- 136Relationsinramning och antecedenters förändrade stimulusfunktion
- 138Regler kan förstås och samtidigt inte följas
- 140Olika typer av regelstyrt beteende
- 147Regelföljande definieras funktionellt
- 149RFT och implicita attityder
- 150Självregler
- 152Regelstyrt beteende och problemlösning
- 155Sammanfattning
- 157KAPITEL 7 Det mänskliga språkandets mörka sida
- 157Regelstyrt beteende och okänslighet för direkta konsekvenser
- 158En ökad kontaktyta med plåga
- 162Psykologiska problem som följd av regelstyrt beteende
- 170Risken med indirekta stimulusfunktioners dominans
- 172Upplevelsemässigt undvikande som central process vid psykopatologi
- 174Att brottas med sig själv
- 177Sammanfattning
- DEL III KLINISK TILLÄMPNING
- 181KAPITEL 8 Inlärningsteori och psykologisk behandling
- 184Inlärningspsykologi och psykologisk behandling utifrån andra modeller
- 186Inlärningspsykologi och psykodynamisk terapi
- 190Inlärningspsykologi och kognitiv terapi
- 193Psykologisk behandling och ny förståelse utifrån RFT
- 195Inlärningspsykologi och klinisk beteendeanalys
- 197KAPITEL 9 Klinisk beteendeanalys: generella riktlinjer
- 198Inledande kontakt och behandlingens två scener
- 199Att göra en funktionell analys
- 202Vilket beteende ska fokuseras
- 203Upplevelsemässigt undvikande som fokus för funktionell analys
- 205Funktionell analys är påbörjad behandling
- 207Att fånga beteende
- 209Att iscensätta beteende
- 212Att använda metaforer som behandlingsverktyg
- 215Målsättningar som en del av behandlingen
- 217Den enkla grunden till en klinisk beteendeanalys inkluderande RFT
- 219KAPITEL 10 Att ändra kontext – fokus på konsekvenser
- 220Att påverka via konsekvenser är beteendeanalysens klassiska strategi
- 221Att etablera konsekvenser på problembeteende
- 225Att etablera konsekvenser på alternativt beteende
- 228Utsläckning av problematiskt regelföljande
- 232Konsekvenser och behandlingens två scener
- 235KAPITEL 11 Att ändra kontext – fokus på antecedenter
- 235Verbala antecedenter för nytt beteende
- 240Att använda fogning för att träna spårning
- 241Att underminera problematiska verbala antecedenter
- 249Privata händelser som hinder
- 250Metaforer för defusion
- 253Livets väsentligheter och deras vidgande funktion
- 255Att klargöra livets väsentligheter
- 257Att inte veta vad man själv vill
- 261Att underminera olika fundament i språkandets fundamentalism
- 264Sammanfattning
- 267KAPITEL 12 Kliniska slutsatser: en resum
- 267Att följa instruktioner
- 268Att interagera med sitt eget beteende
- 269”De två blir ett”
- 269Problemet
- 270Lösningen: ökad psykologisk flexibilitet
- 270Tre principer för behandling
- 275Fokus på förståelse av det centrala och beteendeanalysens utgångspunkt
- 277Referenser
- 295Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144092355Utgivningsår:
2009Revisionsår:
2014Artikelnummer:
33349-02Upplaga:
AndraSidantal:
298