Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Metaforer

- från vetenskap till psykoterapeutiska verktyg

Skickas följande arbetsdag

I de flesta modeller för psykoterapi antas användning av metaforer vara ett viktigt verktyg. Men hur och när ska behandlare ta till metaforiska uttryck, om det ska göras? Med vilket syfte i så fall? Och finns det någon vetenskaplig grund för antagandet att meta foranvändning är centralt i psykoterapi? Metaforer – från vetenskap till psykoterapeutiska verktyg försöker ge svar på dessa frågor. Svaren hämtas från såväl modern lingvistik och inlärningsteori som från psykoterapiforskning. Boken in...

Läs mer

I de flesta modeller för psykoterapi antas användning av metaforer vara ett viktigt verktyg. Men hur och när ska behandlare ta till metaforiska uttryck, om det ska göras? Med vilket syfte i så fall? Och finns det någon vetenskaplig grund för antagandet att meta foranvändning är centralt i psykoterapi? Metaforer – från vetenskap till psykoterapeutiska verktyg försöker ge svar på dessa frågor. Svaren hämtas från såväl modern lingvistik och inlärningsteori som från psykoterapiforskning. Boken innehåller också en stor mängd illustrationer som visar hur metaforer konkret kan användas i psykoterapeutisk dialog. Boken är främst skriven för psykoterapeuter och psykologer, antingen yrkesverksamma eller under utbildning, men vänder sig också till en bredare läsekrets med ett intresse för metaforers funktion i mänsklig kommunikation.

Stäng
    • Förord
    • 3
      Inledning
    • 13
      En berättelse om tre böcker
        • 16
          Bokens disposition
        • 17
          Tack!
  • Del I Metaforer – en vetenskaplig analys
      • 1
        21
        Vad är metaforer för någonting?
        • 24
          Metaforens källa och mål
        • 25
          Konceptuella metaforer
        • 27
          Konceptuella metaforer och känslor
        • 29
          Konceptuella metaforer och gester
        • 31
          Kognitiv lingvistik
        • 32
          Metaforers påverkan
        • 34
          Sammanfattning
      • 2
        35
        Metaforer – i sitt sammanhang
        • 35
          Metaforer i mänsklig interaktion
        • 37
          Behovet av tvärvetenskaplig analys
        • 38
          Konkret språk påverkar tänkande
        • 40
          Metaforer som produkt och process
        • 41
          Döda metaforer blir levande
        • 43
          Avsiktlig användning av metaforer
        • 45
          Sammanfattning
      • 3
        47
        Beteendeanalys och metaforer
        • 49
          Konsekvensers centrala betydelse – också för språket
        • 51
          En central färdighet – att takta
        • 52
          Metaforer – ett slags utvidgade takt
        • 54
          Beteendeanalys och lingvistisk analys – en fruktbar förening
        • 56
          Beteendeanalysens eget problem
        • 56
          Sammanfattning
      • 4
        59
        Metaforer – att relatera relationer
        • 59
          Två grundläggande sätt att relatera
        • 62
          Olika relationsramar
        • 65
          Relationsinramning och metaforer
        • 68
          Direkta relationers betydelse
        • 70
          Relationsinramningsteori och modern lingvistik
        • 71
          Metaforer och deiktisk inramning
        • 72
          Kausala relationer är ofta centrala
        • 75
          Sammanfattning
      • 5
        77
        Metaforer i klinisk forskning
        • 80
          Lingvister studerar psykoterapi
        • 82
          Brister i forskningen
        • 83
          Sammanfattning
      • 6
        85
        Vad har vi då lärt oss?
  • Del II Metaforer i psykoterapeutisk praxis
      • 7
        89
        Tre behandlingsstrategier
        • 89
          Sex områden av kliniskt intresse
        • 90
          Motivation
        • 92
          Psykoedukation
        • 93
          Tänkande
        • 94
          Exponering
        • 95
          Emotionell bearbetning
        • 96
          Relationen
        • 97
          Aktiv handling
        • 98
          På jakt efter mer grundläggande principer
        • 99
          RFT och psykologisk flexibilitet
        • 101
          Att träna psykologisk flexibilitet
        • 102
          Hjälp patienten att urskilja sambandet mellan vad de själva gör och de problematiska konsekvenser de upplever
        • 104
          Hjälp patienten att urskilja egna tankar, känslor och kroppsliga förnimmelser genom att etablera ett betraktelseavstånd till dessa när de uppträder
        • 105
          Hjälp patienten att använda denna förmåga till att klargöra vad som är väsentligt i hens liv och vad som vore konkreta steg i den riktningen
        • 106
          Sammanfattning – och en varning
      • 8
        109
        Att skapa metaforer för funktionell analys
        • 110
          Kliniska metaforers källa och mål
        • 113
          Att skifta källa och mål
        • 114
          Metaforer för funktionell analys
        • 115
          Metaforer för sambandet mellan beteende och konsekvens
        • 120
          Metaforer för sambandet mellan föregående omständigheter och beteende
      • 9
        129
        Att skapa metaforer för att etablera betraktelseavstånd
      • 10
        139
        Att skapa metaforer för att klargöra riktning
      • 11
        147
        Att fånga metaforer
        • 149
          Åter till tre strategier
        • 150
          Att fånga metaforer för funktionell analys
        • 156
          Att fånga metaforer för att etablera betraktelseavstånd
        • 159
          Att fånga metaforer för att klargöra riktning
        • 162
          Att fånga egna metaforer
      • 12
        165
        Att samskapa metaforer
        • 166
          Samskapande med Katarina
        • 170
          Samskapande med Börje
        • 176
          Samskapande med Andreas
      • 13
        181
        Metaforer och upplevelse­baserade övningar
        • 183
          Upplevelsebaserade övningar som metaforer
        • 186
          Varför upplevelsebaserade metaforer?
        • 187
          Upplevelsebaserade övningar och de tre behandlingsstrategierna
        • 188
          Upplevelsebaserad övning med Katarina
        • 193
          Upplevelsebaserade övningar med Andreas
        • 199
          Upplevelsebaserad övning med Börje
        • 203
          Avslutande ord
        • 203
          Metaforer om vetenskap
    • 205
      Referenser
    • 215
      Sakregister
Information

Författare:

Niklas Törneke

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144112244

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

39215-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

216
 ;