
Metaforer
- från vetenskap till psykoterapeutiska verktyg
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 3Inledning
- 13En berättelse om tre böcker
- 16Bokens disposition
- 17Tack!
- Del I Metaforer – en vetenskaplig analys
- 121Vad är metaforer för någonting?
- 24Metaforens källa och mål
- 25Konceptuella metaforer
- 27Konceptuella metaforer och känslor
- 29Konceptuella metaforer och gester
- 31Kognitiv lingvistik
- 32Metaforers påverkan
- 34Sammanfattning
- 235Metaforer – i sitt sammanhang
- 35Metaforer i mänsklig interaktion
- 37Behovet av tvärvetenskaplig analys
- 38Konkret språk påverkar tänkande
- 40Metaforer som produkt och process
- 41Döda metaforer blir levande
- 43Avsiktlig användning av metaforer
- 45Sammanfattning
- 347Beteendeanalys och metaforer
- 49Konsekvensers centrala betydelse – också för språket
- 51En central färdighet – att takta
- 52Metaforer – ett slags utvidgade takt
- 54Beteendeanalys och lingvistisk analys – en fruktbar förening
- 56Beteendeanalysens eget problem
- 56Sammanfattning
- 459Metaforer – att relatera relationer
- 59Två grundläggande sätt att relatera
- 62Olika relationsramar
- 65Relationsinramning och metaforer
- 68Direkta relationers betydelse
- 70Relationsinramningsteori och modern lingvistik
- 71Metaforer och deiktisk inramning
- 72Kausala relationer är ofta centrala
- 75Sammanfattning
- 577Metaforer i klinisk forskning
- 80Lingvister studerar psykoterapi
- 82Brister i forskningen
- 83Sammanfattning
- 685Vad har vi då lärt oss?
- Del II Metaforer i psykoterapeutisk praxis
- 789Tre behandlingsstrategier
- 89Sex områden av kliniskt intresse
- 90Motivation
- 92Psykoedukation
- 93Tänkande
- 94Exponering
- 95Emotionell bearbetning
- 96Relationen
- 97Aktiv handling
- 98På jakt efter mer grundläggande principer
- 99RFT och psykologisk flexibilitet
- 101Att träna psykologisk flexibilitet
- 102Hjälp patienten att urskilja sambandet mellan vad de själva gör och de problematiska konsekvenser de upplever
- 104Hjälp patienten att urskilja egna tankar, känslor och kroppsliga förnimmelser genom att etablera ett betraktelseavstånd till dessa när de uppträder
- 105Hjälp patienten att använda denna förmåga till att klargöra vad som är väsentligt i hens liv och vad som vore konkreta steg i den riktningen
- 106Sammanfattning – och en varning
- 8109Att skapa metaforer för funktionell analys
- 110Kliniska metaforers källa och mål
- 113Att skifta källa och mål
- 114Metaforer för funktionell analys
- 115Metaforer för sambandet mellan beteende och konsekvens
- 120Metaforer för sambandet mellan föregående omständigheter och beteende
- 9129Att skapa metaforer för att etablera betraktelseavstånd
- 10139Att skapa metaforer för att klargöra riktning
- 11147Att fånga metaforer
- 149Åter till tre strategier
- 150Att fånga metaforer för funktionell analys
- 156Att fånga metaforer för att etablera betraktelseavstånd
- 159Att fånga metaforer för att klargöra riktning
- 162Att fånga egna metaforer
- 12165Att samskapa metaforer
- 166Samskapande med Katarina
- 170Samskapande med Börje
- 176Samskapande med Andreas
- 13181Metaforer och upplevelsebaserade övningar
- 183Upplevelsebaserade övningar som metaforer
- 186Varför upplevelsebaserade metaforer?
- 187Upplevelsebaserade övningar och de tre behandlingsstrategierna
- 188Upplevelsebaserad övning med Katarina
- 193Upplevelsebaserade övningar med Andreas
- 199Upplevelsebaserad övning med Börje
- 203Avslutande ord
- 203Metaforer om vetenskap
- 205Referenser
- 215Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144112244Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
39215-01Upplaga:
FörstaSidantal:
216