Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Neuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD

i skola, vård och omsorg

Skickas följande arbetsdag

Neuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD

i skola, vård och omsorg

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 287 kr inkl. moms
Studora e-bok 178 kr inkl. moms

Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter. Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnad...

Läs mer

Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter. Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnader mellan olika perspektiv på autism och ADHD. Den följs av del två som beskriver neurodiversitetsperspektivet. Den här delen innehåller även konkreta strategier för att främja ett autistiskt eller ADHD-funktionssätt. Den tredje delen innehåller fallbeskrivningar där författarna använder sig av egen erfarenhet av autism eller ADHD i sin yrkesutövning som förskolepedagoger, lärare, socionomer och sjuksköterskor. Boken vänder sig i första hand till studenter och yrkesverksamma inom socialt arbete, skola samt hälso-och sjukvård. Emellertid utgör även boken en introduktion till alla som är intresserade av att få fördjupad kunskap om ett neurodiversitetsperspektiv på autism och ADHD.

Stäng

Tack    9

Författarpresentationer    11

Om redaktörerna    11

Om författarna    12

Förkortningar    15

Ordlista    17

Referenser    23

Inledning 25

Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman

En begreppslig grund att stå på    26

Diagnos i relation till funktionssätt    26

Neurodivergenta kontra neurotypiker    28

Medicinska modellen och sociala modellen     30

Neurodiversitetsperspektivet    32

Person-first language eller identity-first language    33

Att tala och bli hörd     34

Att ge stöd över neurogränserna    35

Bokens upplägg    36

Litteraturförteckning    38

Del I Historiska och teoretiska utgångspunkter

1Autism och ADHD i debatt, policy och forskning    41

Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman

Den svenska debatten    41

Svensk lagstiftning och riktlinjer för stöd    43

Neurodiversitetsforskning    44

Olika perspektiv på autism    45

Olika perspektiv på ADHD    46

Neurodiversitetsstudier     48

Sammanfattning    48

Litteraturförteckning    49

Del II Verktygslåda för ett neuroaffirmativt arbete

2.Ett neurodiversitetsperspektiv på kognition    55

Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman

Intressebaserad respektive social uppmärksamhet    56

Varierad respektive selektiv uppmärksamhet    59

Skiftande respektive jämn intensitet    61

Detaljfokus respektive helhetsfokus    62

Intressebaserat respektive socialt baserat samspel    64

Samspelskrockar    65

Lärande    68

Sammanfattning    69

Litteraturförteckning    70

3.Kognitiva utmaningar    73

Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman

Triggers, överstimulans, understimulans,  meltdown och shutdown    74

Inertia och loopar    77

Autistisk och ADHD-utmattning    79

Sammanfattning    83

Litteraturförteckning    84

4.Att leva med sin neurodivergens inte mot den    85

Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman

Maskering    87

Avmaskering    91

Stimmande    95

Stigmatisering och avstigmatisering av stimmande    97

Sammanfattning    98

Litteraturförteckning    99

5.Att bli en självforskare och lära sig att självforska    101

Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman

Strategi – kroppsprojektet    105

Strategi – energibudget    108

Energidagboken    110

Energikostnadskalkylen – att beräkna energibudget    113

Strategier för att komma igång med och avsluta en aktivitet, samt hantera tid och skiftande intensitet    113

Utmaning 1. Att få tillräcklig tid att bearbeta information    114

Utmaning 2. Att hitta rätt arbetsrytm – en individuellt anpassad arbetstakt    114

Utmaning 3. Att bryta ner en större uppgift i flera steg och att föreställa sig hur lång tid olika saker tar att genomföra    114

Utmaning 4. Att starta och stoppa – fokusbyten samt på-/av-lägen    115

Utmaning 6. Att hantera tid som nu eller inte-nu    117

Utmaning 7. Att hantera understimulans    118

Strategier för att hantera inertia eller loopar    118

Sammanfattning    120

Litteraturförteckning    120

6.Att ge neuroaffirmativt stöd    121

Hanna Bertilsdotter Rosqvist, Lill Hultman, Mika Hagerlid, Cecilia Ingard & Anna Nygren

Roller för stödgivare    122

Att utforma stödinsatser    124

Att verka i en arbetsmiljö med personer med olika behov    126

Litteraturförteckning    130

Del III Neurodivergenta perspektiv på skola, vård och stöd 

7.En höstdag på förskolan    133

Linnea Klingberg

Att fånga tankarna när det stormar    135

Med en neurotypisk blick på ett autistiskt sätt att fungera    136

Att skapa relation    138

Att byta riktning – i en outtalad dans    140

Litteraturförteckning    142

8.Att leva och leda med hjärtat    143

– betydelsen av ett relationellt perspektiv i mötet med människor

Cecilia Stjernquist

Empati och förståelse i klassrummet    144

Att möta elever med olika behov    145

Att navigera med en skiftande energinivå    148

Avslutande reflektioner – råd till dig som är ADHD:are och lärare/blivande lärare    149

Litteraturförteckning    150

9.Att bli och vara en autistisk sjuksköterska    151

Åsa Hedlund

Att studera till sjuksköterska i en neurotypisk lärandemiljö    153

Att vara en kollega bland andra sjuksköterskor    154

Diskrepans mellan teori och praktik    155

Rutiner, detaljfokus och helhets­­fokus i sjuksköterskerollen    155

Avslutande reflektioner – råd till dig som är autist och sjuksköterska/blivande sjuksköterska    158

Litteraturförteckning    159

10.Att vara en professionell hjälpare     161

– socialt arbete med utgångspunkt i egen erfarenhet av ADHD

Lill Hultman & Greta Sandberg

Att känna igen sig i sina klienter    162

Att arbeta med en ojämn ­begåvningsprofil    164

Att anlägga ett ADHD-­professionellt perspektiv    165

Avslutande reflektioner – råd till dig som är neurodivergent och socionom/blivande socionom    167

Litteraturförteckning    168

Epilog 169

Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman

Register    173

Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144185903

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47523-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

174

Författare

 ;

Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter. Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnad...

Läs mer

Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter. Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnader mellan olika perspektiv på autism och ADHD. Den följs av del två som beskriver neurodiversitetsperspektivet. Den här delen innehåller även konkreta strategier för att främja ett autistiskt eller ADHD-funktionssätt. Den tredje delen innehåller fallbeskrivningar där författarna använder sig av egen erfarenhet av autism eller ADHD i sin yrkesutövning som förskolepedagoger, lärare, socionomer och sjuksköterskor. Boken vänder sig i första hand till studenter och yrkesverksamma inom socialt arbete, skola samt hälso-och sjukvård. Emellertid utgör även boken en introduktion till alla som är intresserade av att få fördjupad kunskap om ett neurodiversitetsperspektiv på autism och ADHD.

Stäng
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144193731

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47523-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;