
Neuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD
i skola, vård och omsorg

Neuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD
i skola, vård och omsorg
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Tack 9
Författarpresentationer 11
Om redaktörerna 11
Om författarna 12
Förkortningar 15
Ordlista 17
Referenser 23
Inledning 25
Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman
En begreppslig grund att stå på 26
Diagnos i relation till funktionssätt 26
Neurodivergenta kontra neurotypiker 28
Medicinska modellen och sociala modellen 30
Neurodiversitetsperspektivet 32
Person-first language eller identity-first language 33
Att tala och bli hörd 34
Att ge stöd över neurogränserna 35
Bokens upplägg 36
Litteraturförteckning 38
Del I Historiska och teoretiska utgångspunkter
1. Autism och ADHD i debatt, policy och forskning 41
Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman
Den svenska debatten 41
Svensk lagstiftning och riktlinjer för stöd 43
Neurodiversitetsforskning 44
Olika perspektiv på autism 45
Olika perspektiv på ADHD 46
Neurodiversitetsstudier 48
Sammanfattning 48
Litteraturförteckning 49
Del II Verktygslåda för ett neuroaffirmativt arbete
2. Ett neurodiversitetsperspektiv på kognition 55
Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman
Intressebaserad respektive social uppmärksamhet 56
Varierad respektive selektiv uppmärksamhet 59
Skiftande respektive jämn intensitet 61
Detaljfokus respektive helhetsfokus 62
Intressebaserat respektive socialt baserat samspel 64
Samspelskrockar 65
Lärande 68
Sammanfattning 69
Litteraturförteckning 70
3. Kognitiva utmaningar 73
Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman
Triggers, överstimulans, understimulans, meltdown och shutdown 74
Inertia och loopar 77
Autistisk och ADHD-utmattning 79
Sammanfattning 83
Litteraturförteckning 84
4. Att leva med sin neurodivergens inte mot den 85
Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman
Maskering 87
Avmaskering 91
Stimmande 95
Stigmatisering och avstigmatisering av stimmande 97
Sammanfattning 98
Litteraturförteckning 99
5. Att bli en självforskare och lära sig att självforska 101
Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman
Strategi – kroppsprojektet 105
Strategi – energibudget 108
Energidagboken 110
Energikostnadskalkylen – att beräkna energibudget 113
Strategier för att komma igång med och avsluta en aktivitet, samt hantera tid och skiftande intensitet 113
Utmaning 1. Att få tillräcklig tid att bearbeta information 114
Utmaning 2. Att hitta rätt arbetsrytm – en individuellt anpassad arbetstakt 114
Utmaning 3. Att bryta ner en större uppgift i flera steg och att föreställa sig hur lång tid olika saker tar att genomföra 114
Utmaning 4. Att starta och stoppa – fokusbyten samt på-/av-lägen 115
Utmaning 6. Att hantera tid som nu eller inte-nu 117
Utmaning 7. Att hantera understimulans 118
Strategier för att hantera inertia eller loopar 118
Sammanfattning 120
Litteraturförteckning 120
6. Att ge neuroaffirmativt stöd 121
Hanna Bertilsdotter Rosqvist, Lill Hultman, Mika Hagerlid, Cecilia Ingard & Anna Nygren
Roller för stödgivare 122
Att utforma stödinsatser 124
Att verka i en arbetsmiljö med personer med olika behov 126
Litteraturförteckning 130
Del III Neurodivergenta perspektiv på skola, vård och stöd
7. En höstdag på förskolan 133
Linnea Klingberg
Att fånga tankarna när det stormar 135
Med en neurotypisk blick på ett autistiskt sätt att fungera 136
Att skapa relation 138
Att byta riktning – i en outtalad dans 140
Litteraturförteckning 142
8. Att leva och leda med hjärtat 143
– betydelsen av ett relationellt perspektiv i mötet med människor
Cecilia Stjernquist
Empati och förståelse i klassrummet 144
Att möta elever med olika behov 145
Att navigera med en skiftande energinivå 148
Avslutande reflektioner – råd till dig som är ADHD:are och lärare/blivande lärare 149
Litteraturförteckning 150
9. Att bli och vara en autistisk sjuksköterska 151
Åsa Hedlund
Att studera till sjuksköterska i en neurotypisk lärandemiljö 153
Att vara en kollega bland andra sjuksköterskor 154
Diskrepans mellan teori och praktik 155
Rutiner, detaljfokus och helhetsfokus i sjuksköterskerollen 155
Avslutande reflektioner – råd till dig som är autist och sjuksköterska/blivande sjuksköterska 158
Litteraturförteckning 159
10. Att vara en professionell hjälpare 161
– socialt arbete med utgångspunkt i egen erfarenhet av ADHD
Lill Hultman & Greta Sandberg
Att känna igen sig i sina klienter 162
Att arbeta med en ojämn begåvningsprofil 164
Att anlägga ett ADHD-professionellt perspektiv 165
Avslutande reflektioner – råd till dig som är neurodivergent och socionom/blivande socionom 167
Litteraturförteckning 168
Epilog 169
Hanna Bertilsdotter Rosqvist & Lill Hultman
Register 173
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144185903Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47523-01Upplaga:
FörstaSidantal:
174Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144193731Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47523-SB01Upplaga:
Första