Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

När samhället är förälder

Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn

Skickas följande arbetsdag

Pedagogiska stödinsatser som bygger på en förståelse för sårbarhet kan sänka stressen hos placerade barn och tonåringar. Ett ökat välmående hos de unga leder till färre konflikter och möjliggör en positiv utveckling. I boken presenteras praktiska pedagogiska metoder som kan användas av exempelvis personal vid SiS-hem och HVB-hem samt av familjehemsföräldrar. När samhället är förälder innehåller också beskrivningar av diagnoser och tillstånd som är vanliga hos ungdomarna, såsom autism, adhd o...

Läs mer

Pedagogiska stödinsatser som bygger på en förståelse för sårbarhet kan sänka stressen hos placerade barn och tonåringar. Ett ökat välmående hos de unga leder till färre konflikter och möjliggör en positiv utveckling. I boken presenteras praktiska pedagogiska metoder som kan användas av exempelvis personal vid SiS-hem och HVB-hem samt av familjehemsföräldrar. När samhället är förälder innehåller också beskrivningar av diagnoser och tillstånd som är vanliga hos ungdomarna, såsom autism, adhd och trauma. Författarna tar också upp flickors sårbarhet. De pedagogiska metoder som presenteras utgår från de placerade barnens perspektiv och går därför helt i linje med barnkonventionen. Författarna tar upp exempel på verkliga situationer och ger förslag på lösningar. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor. Boken riktar sig till socionomer, behandlingsassistenter, stödpedagoger och andra som arbetar med eller fattar beslut om placerade barn och ungdomar. Den passar också som kurslitteratur på utbildningar till och inom dessa yrken.

Stäng

Författarpresentation 15

Inledning 17

 

 1. Etiken i praktiken     21

Goda och onda cirkeln     21

Att vara trygg och stabil som vuxen     23

Barn gör rätt om de kan     24

Den som tar ansvar kan påverka     27

X- och Y-modellerna     28

Några exempel för att få in etiken i praktiken     30

Avslutningsvis     31

Reflektionsfrågor      31

 

 2. Funktionsförmågor     33

Funktionsförståelse och dagsform     33

Viktiga funktionsförmågor     34

Sinnesintryck och intrycksallergi     34

Uppmärksamhet     36

Aktivitetsreglering     36

Impulsivitet     37

Koncentration     37

Planera, organisera och minnas      38

Tidsuppfattning     38

Flexibilitet     39

Prioriteringsförmåga     39

Tal, språk och kommunikation     39

Motorik     40

Mentalisering     40

Sammanhangsförståelse – central koherens     41

Automatisering     42

Avslutningsvis     43

Reflektionsfrågor      43

 

 3. Diagnoser     45

Funktionsnedsättningar, funktionshinder och diagnoser     45

ESSENCE – en diagnos kommer sällan ensam     47

Vad är NPF?     47

Adhd     48

Autism, AST – autismspektrumtillstånd     49

Selektiv mutism     53

Dyslexi och dyskalkyli      53

Språkstörning     53

Intellektuell funktionsnedsättning och svag begåvning     54

OCD     55

Tourettes syndrom och tics     55

PTSD – trauma     56

Ätstörningar     56

Bipolär sjukdom      57

Andra psykiatriska tillstånd      57

Depression     57

Ångest     58

Somatiska tillstånd – kroppsliga sjukdomar     58

Förvärvad hjärnskada      58

Epilepsi     59

PANS och PANDAS     59

Avslutningsvis     60

Reflektionsfrågor     61

 

 4. Stress     63

Vad är stress?     63

Akut stress     64

Långvarig stress     67

Stress hos de placerade barnen      69

NPF och stress     70

Tonår och stress     70

Avslutningsvis     72

Reflektionsfrågor     74

 

 5. Bemötande vid stress     75

Bemötande vid problemskapande beteende     75

Bemötande vid akut stress hos den unga     76

Våldsamma barn och ungdomar eller barn och ungdomar med bristande förmågor?     79

Konsten att göra rätt sak vid rätt tillfälle     80

Kontroll och självreglering     82

Självskada     84

Adhd och risken för skadligt bruk av alkohol och droger     86

Adhd och humörsvängningar     86

Att bli arg och känna ilska     87

Fokus på det som fungerar     88

PERMA – en metod för att öka välmåendet     88

Att arbeta med PERMA     89

P = Positiva emotioner     89

E = Engagemang      89

R = Relationer     90

M = Mening     90

A = Att uppnå något     90

Avslutningsvis     94

Reflektionsfrågor     94

 

 6. Flickor     95

Historia och nutid     95

Biologiska könsskillnader     96

Mens och hormoner     97

Medicinering och hormoner     100

Diagnostisering av flickor med autism och adhd     101

Sex, relationer och adhd     101

Avslutningsvis     102

Reflektionsfrågor     102

 

 7. En begriplig tillvaro     105

Ingen pallar mig     106

KASAM     107

Begriplighet     108

Hanterbarhet     108

Meningsfullhet     109

BID-samtal     110

Regler – hur de kommuniceras och kan accepteras      112

Regler som ska gälla för alla      114

Begripliga regler      117

Arbetssätt     118

Trygghetsplan     119

Bemötandeplan     120

Exempel på bemötandeplan     121

Undantag i praktiken     122

Avslutningsvis     123

Reflektionsfrågor     123

 

 8. Nyckelfrågorna inom tydliggörande pedagogik     125

Bakgrund till tydliggörande pedagogik     125

Kravanpassning med hjälp av pedagogik     126

En autonomistödjande pedagogik     126

Kartläggning     128

Nyckelfrågor     128

Varför ska jag göra det?     129

Vad ska jag göra?     129

Vad händer om jag inte gör det?     129

Var ska jag vara?     129

Vad behöver jag?     129

Med vem ska jag vara?     130

När ska jag göra det?     130

Hur ska jag göra det?     130

Hur länge ska jag göra det?      131

Hur mycket ska jag göra?     131

Vad händer sedan?     131

Avslutningsvis     131

Reflektionsfrågor     132

 

 9. Tydliggörande pedagogik i praktiken     133

Tydliggörande pedagogik i samhället     133

Veckoplanering     134

Individuell planering     134

Påminnelser     134

Att välja     135

Fri tid     136

Konflikter i ungdomsgruppen     137

Ritprat     137

Sociala berättelser     138

Påståendeformulär     140

Måltider     142

Att sitta vid bordet     142

Hygien     142

Lagom     144

Möten     144

Städning     146

Skola     147

Utväg ur situationen     148

Vad kan jag göra om jag behöver en extra paus?      149

Vad kan jag göra om jag inte vill bli störd?     149

Vad gör jag om jag behöver hjälp?     149

Utflykter     150

Instruktioner     152

Rutiner     152

Avslutningsvis     152

Reflektionsfrågor     153

 

 10. Miljö      155

Inomhusmiljö     155

Intryckssanera     156

Ljudintryck     156

Synintryck     157

Rörelserum     158

Lugn och ro     159

Utomhusmiljö     159

Grönt är skönt     159

Rörelse     160

Utomhuslugn     160

Bilturen – ett alternativ     160

Avslutningsvis     161

Reflektionsfrågor     161

 

 11. Familjehem      163

Att ta emot ett barn     163

Familjeregler och vanor     165

Barnets ursprungsfamilj – kontakt och umgänge     166

Skolgång     169

Kompisar och fritidsaktiviteter     171

Avslutningsvis     172

Reflektionsfrågor till dig som arbetar med placerade barn i en annan verksamhet      172

Reflektionsfrågor till familjehem     172

 

 12. Organisation     173

Att bygga en personalgrupp     173

Vem söker ni?     175

Intervjun     176

Referenser     176

Introduktion     176

En gemensam bild av hur vi vill och ska arbeta     177

Externa förväntningar på verksamheten     178

Särskilda befogenheter inom SiS     179

Vårdplan och genomförandeplan     181

Etik i det praktiska arbetet     182

Hur vi pratar om de unga     183

Hur vi dokumenterar enligt etiken i praktiken     183

Begrepp som rättigheter och skyldigheter     184

Vikten av stressreduktion för medarbetare     184

Stresshanteringsplan     185

En positiv kultur i en arbetsgrupp fungerar som stressreduktion för personal     186

Feedback till medarbetare och kollegor     187

Sekundärtrauma och empatitrötthet     187

Förutsättningar för att göra ett bra jobb med de unga     188

Fortbildning och handledning     189

Avslutningsvis     191

Referenser 193

Bilaga – viktiga artiklar i FN:s konvention om barnets rättigheter 195

Register 197

Alla som möter placerade barn kommer att ha stor behållning av boken /…/ Författarnas gedigna kunskap och engagemang berikar läsningen.

Information

Illustratör:

Terése Österholm
Hanna Burnesson
Lena Lyons

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144142005

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43548-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

199
 ;