
När samhället är förälder
Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn
Författarpresentation 15
Inledning 17
1. Etiken i praktiken 21
Goda och onda cirkeln 21
Att vara trygg och stabil som vuxen 23
Barn gör rätt om de kan 24
Den som tar ansvar kan påverka 27
X- och Y-modellerna 28
Några exempel för att få in etiken i praktiken 30
Avslutningsvis 31
Reflektionsfrågor 31
2. Funktionsförmågor 33
Funktionsförståelse och dagsform 33
Viktiga funktionsförmågor 34
Sinnesintryck och intrycksallergi 34
Uppmärksamhet 36
Aktivitetsreglering 36
Impulsivitet 37
Koncentration 37
Planera, organisera och minnas 38
Tidsuppfattning 38
Flexibilitet 39
Prioriteringsförmåga 39
Tal, språk och kommunikation 39
Motorik 40
Mentalisering 40
Sammanhangsförståelse – central koherens 41
Automatisering 42
Avslutningsvis 43
Reflektionsfrågor 43
3. Diagnoser 45
Funktionsnedsättningar, funktionshinder och diagnoser 45
ESSENCE – en diagnos kommer sällan ensam 47
Vad är NPF? 47
Adhd 48
Autism, AST – autismspektrumtillstånd 49
Selektiv mutism 53
Dyslexi och dyskalkyli 53
Språkstörning 53
Intellektuell funktionsnedsättning och svag begåvning 54
OCD 55
Tourettes syndrom och tics 55
PTSD – trauma 56
Ätstörningar 56
Bipolär sjukdom 57
Andra psykiatriska tillstånd 57
Depression 57
Ångest 58
Somatiska tillstånd – kroppsliga sjukdomar 58
Förvärvad hjärnskada 58
Epilepsi 59
PANS och PANDAS 59
Avslutningsvis 60
Reflektionsfrågor 61
4. Stress 63
Vad är stress? 63
Akut stress 64
Långvarig stress 67
Stress hos de placerade barnen 69
NPF och stress 70
Tonår och stress 70
Avslutningsvis 72
Reflektionsfrågor 74
5. Bemötande vid stress 75
Bemötande vid problemskapande beteende 75
Bemötande vid akut stress hos den unga 76
Våldsamma barn och ungdomar eller barn och ungdomar med bristande förmågor? 79
Konsten att göra rätt sak vid rätt tillfälle 80
Kontroll och självreglering 82
Självskada 84
Adhd och risken för skadligt bruk av alkohol och droger 86
Adhd och humörsvängningar 86
Att bli arg och känna ilska 87
Fokus på det som fungerar 88
PERMA – en metod för att öka välmåendet 88
Att arbeta med PERMA 89
P = Positiva emotioner 89
E = Engagemang 89
R = Relationer 90
M = Mening 90
A = Att uppnå något 90
Avslutningsvis 94
Reflektionsfrågor 94
6. Flickor 95
Historia och nutid 95
Biologiska könsskillnader 96
Mens och hormoner 97
Medicinering och hormoner 100
Diagnostisering av flickor med autism och adhd 101
Sex, relationer och adhd 101
Avslutningsvis 102
Reflektionsfrågor 102
7. En begriplig tillvaro 105
Ingen pallar mig 106
KASAM 107
Begriplighet 108
Hanterbarhet 108
Meningsfullhet 109
BID-samtal 110
Regler – hur de kommuniceras och kan accepteras 112
Regler som ska gälla för alla 114
Begripliga regler 117
Arbetssätt 118
Trygghetsplan 119
Bemötandeplan 120
Exempel på bemötandeplan 121
Undantag i praktiken 122
Avslutningsvis 123
Reflektionsfrågor 123
8. Nyckelfrågorna inom tydliggörande pedagogik 125
Bakgrund till tydliggörande pedagogik 125
Kravanpassning med hjälp av pedagogik 126
En autonomistödjande pedagogik 126
Kartläggning 128
Nyckelfrågor 128
Varför ska jag göra det? 129
Vad ska jag göra? 129
Vad händer om jag inte gör det? 129
Var ska jag vara? 129
Vad behöver jag? 129
Med vem ska jag vara? 130
När ska jag göra det? 130
Hur ska jag göra det? 130
Hur länge ska jag göra det? 131
Hur mycket ska jag göra? 131
Vad händer sedan? 131
Avslutningsvis 131
Reflektionsfrågor 132
9. Tydliggörande pedagogik i praktiken 133
Tydliggörande pedagogik i samhället 133
Veckoplanering 134
Individuell planering 134
Påminnelser 134
Att välja 135
Fri tid 136
Konflikter i ungdomsgruppen 137
Ritprat 137
Sociala berättelser 138
Påståendeformulär 140
Måltider 142
Att sitta vid bordet 142
Hygien 142
Lagom 144
Möten 144
Städning 146
Skola 147
Utväg ur situationen 148
Vad kan jag göra om jag behöver en extra paus? 149
Vad kan jag göra om jag inte vill bli störd? 149
Vad gör jag om jag behöver hjälp? 149
Utflykter 150
Instruktioner 152
Rutiner 152
Avslutningsvis 152
Reflektionsfrågor 153
10. Miljö 155
Inomhusmiljö 155
Intryckssanera 156
Ljudintryck 156
Synintryck 157
Rörelserum 158
Lugn och ro 159
Utomhusmiljö 159
Grönt är skönt 159
Rörelse 160
Utomhuslugn 160
Bilturen – ett alternativ 160
Avslutningsvis 161
Reflektionsfrågor 161
11. Familjehem 163
Att ta emot ett barn 163
Familjeregler och vanor 165
Barnets ursprungsfamilj – kontakt och umgänge 166
Skolgång 169
Kompisar och fritidsaktiviteter 171
Avslutningsvis 172
Reflektionsfrågor till dig som arbetar med placerade barn i en annan verksamhet 172
Reflektionsfrågor till familjehem 172
12. Organisation 173
Att bygga en personalgrupp 173
Vem söker ni? 175
Intervjun 176
Referenser 176
Introduktion 176
En gemensam bild av hur vi vill och ska arbeta 177
Externa förväntningar på verksamheten 178
Särskilda befogenheter inom SiS 179
Vårdplan och genomförandeplan 181
Etik i det praktiska arbetet 182
Hur vi pratar om de unga 183
Hur vi dokumenterar enligt etiken i praktiken 183
Begrepp som rättigheter och skyldigheter 184
Vikten av stressreduktion för medarbetare 184
Stresshanteringsplan 185
En positiv kultur i en arbetsgrupp fungerar som stressreduktion för personal 186
Feedback till medarbetare och kollegor 187
Sekundärtrauma och empatitrötthet 187
Förutsättningar för att göra ett bra jobb med de unga 188
Fortbildning och handledning 189
Avslutningsvis 191
Referenser 193
Bilaga – viktiga artiklar i FN:s konvention om barnets rättigheter 195
Register 197
Alla som möter placerade barn kommer att ha stor behållning av boken /…/ Författarnas gedigna kunskap och engagemang berikar läsningen.
Information
Illustratör:
Terése ÖsterholmSpråk:
SvenskaISBN:
9789144142005Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43548-01Upplaga:
FörstaSidantal:
199