Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Motivation inom träning, hälsa och idrott

Ett självbestämmande perspektiv

Skickas följande arbetsdag

Motivation inom träning, hälsa och idrott

Ett självbestämmande perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 333 kr inkl. moms
Studora e-bok 206 kr inkl. moms

Allt vi gör drivs av vår motivation. Utan motivation och drivkrafter som får oss att röra oss framåt, både bildligt och bokstavligt, tappar vi fart, mening och effektivitet. Den här boken handlar om moti­vation inom träning, hälsa och idrott och behandlar frågor som: Vad är motivation? Hur blir vi motiverade? Hur påverkar olika typer av motivation våra tankar, känslor och beteenden inom träning, hälsa och idrott? Genom att förstå de grundläggande mönstren och principerna bakom människors mot...

Läs mer

Allt vi gör drivs av vår motivation. Utan motivation och drivkrafter som får oss att röra oss framåt, både bildligt och bokstavligt, tappar vi fart, mening och effektivitet. Den här boken handlar om moti­vation inom träning, hälsa och idrott och behandlar frågor som: Vad är motivation? Hur blir vi motiverade? Hur påverkar olika typer av motivation våra tankar, känslor och beteenden inom träning, hälsa och idrott? Genom att förstå de grundläggande mönstren och principerna bakom människors motivation kan vi också bättre förstå deras beteenden. Insikt i motivation ger kunskap, och kunskap ger i sin tur ökad kontroll och större möjlighet att förutsäga framtida beteende och skapa förutsättningar för förändring och utveckling. Detta är centralt i arbetet för de flesta som jobbar praktiskt med människor inom träning, hälsa och idrott. Boken tar sin utgångspunkt i självbestämmandeteorin (Self-Determination Theory, SDT) som är den motivationsteori som har starkast stöd i forskningen idag. Med en gedigen genomlysning av forsknings­läget och praktiska applikationer av teorin är den här boken en värdefull resurs oavsett om du är forskare, praktiker, student eller bara allmänt intresserad av motivation inom träning, hälsa och idrott.

Stäng
    • 9
      Författarpresentationer
    • 11
      Preface
      • 1
        13
        Motivation – varför gör vi det vi gör?
      • Magnus Lindwall, Karin Weman Josefsson & Andreas Stenling
        • 13
          Varför motivation?
        • 15
          Bakgrunden till boken
        • 16
          Bokens innehåll
        • 16
          Välkommen till en värld av motivation
      • 2
        17
        En självbestämmande teori om motivation
      • Magnus Lindwall, Andreas Stenling & Karin Weman Josefsson
        • 18
          Bakgrund: de tidiga studierna
        • 26
          Grundantaganden och delteorier i SDT
        • 46
          Ett behovsstödjande förhållningssätt
        • 48
          Hur hänger delteorierna ihop?
        • 49
          En hierarkisk motivationsmodell
        • 52
          Sammanfattning
    • 52
      Referenser
      • 3
        59
        Träning, motion och fysisk aktivitet
      • Karin Weman Josefsson & Magnus Lindwall
        • 59
          Betydelsen av fysisk aktivitet för hälsan
        • 71
          Teorierna – vår karta och kompass i beteendedjungeln
        • 73
          Forskning om fysisk aktivitet och träning inom SDT
        • 91
          Hedonism och affekt som motivation
        • 96
          Tankar och känslor i samspel
        • 98
          Sammanfattning
    • 99
      Referenser
      • 4
        109
        Idrott och hälsa i skolan
      • Linus Jonsson
        • 109
          Piskan och moroten
        • 110
          En annorlunda syn på motivation
        • 112
          Den sociala miljöns betydelse
        • 115
          Fysisk aktivitet
        • 116
          Motivation till fysisk aktivitet och skolämnet idrott och hälsa
        • 119
          Processmodell över motivationssekvensen
        • 121
          Autonomistöd och kontroll
        • 126
          överföring av motivation i olika kontexter
        • 129
          Vanliga orsaker till att lärare har ett kontrollerande förhållningssätt
        • 131
          Sammanfattning
    • 132
      Referenser
      • 5
        137
        Idrott och elitidrott
      • Andreas Stenling
        • 138
          Motivation och idrottsprestation
        • 140
          Psykologiska behov och idrottares hälsa
        • 145
          Ett behovsstödjande idrottsledarskap
        • 151
          Utmaningar med ett behovsstödjande idrottsledarskap
        • 154
          Sammanfattning
    • 155
      Referenser
      • 6
        161
        Barn- och ungdomsidrott
      • Stefan Wagnsson
        • 164
          Självbestämmandeteorin i barn- och ungdomsidrott
        • 165
          Teorin om målorienterad motivation
        • 166
          Feedback
        • 168
          Ledarnas betydelse för välmåendet
        • 170
          Föräldrar som motivationskälla
        • 171
          Avbrott
        • 176
          Moral och (o)sportsligt uppträdande
        • 179
          Sammanfattning och praktiska tips
    • 183
      Referenser
      • 7
        191
        Hälsobeteenden inom hälso- och sjukvård
      • Magnus Lindwall
        • 191
          Vikten av hälsobeteenden
        • 193
          Drivkrafter för förändring i hälso- och sjukvårdsmiljöer
        • 194
          Processmodellen för beteendeförändring
        • 195
          Viktkontroll och att gå ned i vikt
        • 198
          Rökavvänjning
        • 200
          Tandhälsa
        • 200
          SDT inom hälso- och sjukvård: en översiktsbild
        • 202
          Hur kan upplevt autonomistöd mätas?
        • 203
          Att jobba praktiskt med SDT inom hälso- och sjukvård
    • 204
      Referenser
      • 8
        207
        Att arbeta praktiskt inom träning, fysisk aktivitet och hälsa
      • Karin Weman Josefsson & Linus Jonsson
        • 207
          Tillämpat arbete
        • 211
          Verktygslåda
        • 223
          Tillämpningsområden
        • 255
          Sammanfattning
    • 256
      Referenser
      • 9
        265
        Att arbeta praktiskt med idrott och hälsa i skolan
      • Linus Jonsson
        • 265
          Undervisningsscenarion
        • 267
          Att utbilda lärare till att bli mer autonomistödjande
        • 268
          Autonomistödjande interventioner i idrott och hälsa
        • 271
          Hur lärare kan bli mer autonomistödjande
        • 273
          Det autonomistödjande förhållningssättet i praktiken
        • 274
          Att vårda och stödja inre motivationskällor
        • 276
          Att använda ett neutralt och informationsrikt språk
        • 277
          Att ge logiska argument och förklaringar
        • 278
          Att uppmärksamma och acceptera negativa känslor
        • 278
          Att uppvisa tålamod och ge eleverna tid att lära sig i egen takt
        • 279
          Att erbjuda valmöjligheter
        • 282
          Autonomistöd och struktur
        • 284
          Skillnaden mellan struktur och kontroll
        • 286
          Potentiella utmaningar med att bli mer autonomistödjande
        • 288
          Sammanfattning
    • 288
      Referenser
      • 10
        291
        Att arbeta praktiskt med motiverande samtal (MI) och SDT
      • Karolina Edler, Linus Jonsson & Henrik Gustafsson
        • 292
          Utvecklingen av MI och SDT
        • 293
          MI och SDT – ett lyckligt äktenskap?
        • 295
          Skillnader mellan MI och SDT
        • 297
          MI utifrån ett SDT-perspektiv
        • 298
          Förhållningssättet – MI-andan
        • 303
          Processerna i MI
        • 306
          Kommunikationsfärdigheterna i MI
        • 309
          Träningsintervention med coaching baserad på SDT och MI
        • 315
          Sammanfattning
    • 315
      Referenser
    • 319
      Bilaga 10.1
      • 11
        337
        Idrottsskada och rehabilitering
      • Andreas Ivarsson & Urban Johnson
        • 339
          Psykologiska responser efter skada
        • 340
          Motivationsregleringar och beteenderesponser
        • 342
          Psykologiska behov och rehabiliteringsprocessen
        • 346
          Praktiska rekommendationer för att främja en positiv rehabiliteringsprocess för skadade idrottare och motionärer
        • 353
          Sammanfattning
    • 354
      Referenser
      • 12
        357
        Att utveckla verksamheter inom träning, hälsa och idrott
      • Andreas Stenling & Susanne Tafvelin
        • 358
          Föreningsutveckling i Svenska Innebandyförbundet
        • 359
          Faser under utvecklingsinsatser
        • 369
          Transfer vid utbildningsinsatser
        • 377
          Sammanfattning
    • 378
      Referenser
    • 381
      Bilaga 12.1 Utvärderingsformulär
      • 13
        393
        Drivkraftens juice, den lömska belöningen och motivation som hybridbil: Avslutande reflektioner
      • Magnus Lindwall, Andreas Stenling & K arin Weman-Josefsson
        • 393
          Inre motivation – när ”the action is the juice”
        • 395
          När belöning slår bakut och blir en sidoskada
        • 398
          Motivation som hybridbil: olika motorer med olika bränsletyper
        • 400
          Internalisering och personlig relevans
        • 402
          Nudging – en lätt knuff i rätt riktning
        • 404
          Uppskalade SDT-interventioner i framtiden?
        • 405
          Referenser
    • 407
      Ordlista
    • 411
      Register
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144116020

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39426-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

416

Författare

 ;

Allt vi gör drivs av vår motivation. Utan motivation och drivkrafter som får oss att röra oss framåt, både bildligt och bokstavligt, tappar vi fart, mening och effektivitet. Den här boken handlar om motivation inom träning, hälsa och idrott och behandlar frågor som: Vad är motivation? Hur blir vi motiverade? Hur påverkar olika typer av motivation våra tankar, känslor och beteenden inom träning, hälsa och idrott? Genom att förstå de grundläggande mönstren och principerna bakom människors moti...

Läs mer

Allt vi gör drivs av vår motivation. Utan motivation och drivkrafter som får oss att röra oss framåt, både bildligt och bokstavligt, tappar vi fart, mening och effektivitet. Den här boken handlar om motivation inom träning, hälsa och idrott och behandlar frågor som: Vad är motivation? Hur blir vi motiverade? Hur påverkar olika typer av motivation våra tankar, känslor och beteenden inom träning, hälsa och idrott? Genom att förstå de grundläggande mönstren och principerna bakom människors motivation kan vi också bättre förstå deras beteenden. Insikt i motivation ger kunskap, och kunskap ger i sin tur ökad kontroll och större möjlighet att förutsäga framtida beteende och skapa förutsättningar för förändring och utveckling. Detta är centralt i arbetet för de flesta som jobbar praktiskt med människor inom träning, hälsa och idrott. Boken tar sin utgångspunkt i självbestämmandeteorin (Self-Determination Theory, SDT) som är den motivationsteori som har starkast stöd i forskningen idag. Med en gedigen genomlysning av forskningsläget och praktiska applikationer av teorin är den här boken en värdefull resurs oavsett om du är forskare, praktiker, student eller bara allmänt intresserad av motivation inom träning, hälsa och idrott.

Stäng
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144169897

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39426-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;