
Motivation inom träning, hälsa och idrott
Ett självbestämmande perspektiv

Motivation inom träning, hälsa och idrott
Ett självbestämmande perspektiv
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Författarpresentationer
- 11Preface
- 113Motivation – varför gör vi det vi gör?
- Magnus Lindwall, Karin Weman Josefsson & Andreas Stenling
- 13Varför motivation?
- 15Bakgrunden till boken
- 16Bokens innehåll
- 16Välkommen till en värld av motivation
- 217En självbestämmande teori om motivation
- Magnus Lindwall, Andreas Stenling & Karin Weman Josefsson
- 18Bakgrund: de tidiga studierna
- 26Grundantaganden och delteorier i SDT
- 46Ett behovsstödjande förhållningssätt
- 48Hur hänger delteorierna ihop?
- 49En hierarkisk motivationsmodell
- 52Sammanfattning
- 52Referenser
- 359Träning, motion och fysisk aktivitet
- Karin Weman Josefsson & Magnus Lindwall
- 59Betydelsen av fysisk aktivitet för hälsan
- 71Teorierna – vår karta och kompass i beteendedjungeln
- 73Forskning om fysisk aktivitet och träning inom SDT
- 91Hedonism och affekt som motivation
- 96Tankar och känslor i samspel
- 98Sammanfattning
- 99Referenser
- 4109Idrott och hälsa i skolan
- Linus Jonsson
- 109Piskan och moroten
- 110En annorlunda syn på motivation
- 112Den sociala miljöns betydelse
- 115Fysisk aktivitet
- 116Motivation till fysisk aktivitet och skolämnet idrott och hälsa
- 119Processmodell över motivationssekvensen
- 121Autonomistöd och kontroll
- 126överföring av motivation i olika kontexter
- 129Vanliga orsaker till att lärare har ett kontrollerande förhållningssätt
- 131Sammanfattning
- 132Referenser
- 5137Idrott och elitidrott
- Andreas Stenling
- 138Motivation och idrottsprestation
- 140Psykologiska behov och idrottares hälsa
- 145Ett behovsstödjande idrottsledarskap
- 151Utmaningar med ett behovsstödjande idrottsledarskap
- 154Sammanfattning
- 155Referenser
- 6161Barn- och ungdomsidrott
- Stefan Wagnsson
- 164Självbestämmandeteorin i barn- och ungdomsidrott
- 165Teorin om målorienterad motivation
- 166Feedback
- 168Ledarnas betydelse för välmåendet
- 170Föräldrar som motivationskälla
- 171Avbrott
- 176Moral och (o)sportsligt uppträdande
- 179Sammanfattning och praktiska tips
- 183Referenser
- 7191Hälsobeteenden inom hälso- och sjukvård
- Magnus Lindwall
- 191Vikten av hälsobeteenden
- 193Drivkrafter för förändring i hälso- och sjukvårdsmiljöer
- 194Processmodellen för beteendeförändring
- 195Viktkontroll och att gå ned i vikt
- 198Rökavvänjning
- 200Tandhälsa
- 200SDT inom hälso- och sjukvård: en översiktsbild
- 202Hur kan upplevt autonomistöd mätas?
- 203Att jobba praktiskt med SDT inom hälso- och sjukvård
- 204Referenser
- 8207Att arbeta praktiskt inom träning, fysisk aktivitet och hälsa
- Karin Weman Josefsson & Linus Jonsson
- 207Tillämpat arbete
- 211Verktygslåda
- 223Tillämpningsområden
- 255Sammanfattning
- 256Referenser
- 9265Att arbeta praktiskt med idrott och hälsa i skolan
- Linus Jonsson
- 265Undervisningsscenarion
- 267Att utbilda lärare till att bli mer autonomistödjande
- 268Autonomistödjande interventioner i idrott och hälsa
- 271Hur lärare kan bli mer autonomistödjande
- 273Det autonomistödjande förhållningssättet i praktiken
- 274Att vårda och stödja inre motivationskällor
- 276Att använda ett neutralt och informationsrikt språk
- 277Att ge logiska argument och förklaringar
- 278Att uppmärksamma och acceptera negativa känslor
- 278Att uppvisa tålamod och ge eleverna tid att lära sig i egen takt
- 279Att erbjuda valmöjligheter
- 282Autonomistöd och struktur
- 284Skillnaden mellan struktur och kontroll
- 286Potentiella utmaningar med att bli mer autonomistödjande
- 288Sammanfattning
- 288Referenser
- 10291Att arbeta praktiskt med motiverande samtal (MI) och SDT
- 292Utvecklingen av MI och SDT
- 293MI och SDT – ett lyckligt äktenskap?
- 295Skillnader mellan MI och SDT
- 297MI utifrån ett SDT-perspektiv
- 298Förhållningssättet – MI-andan
- 303Processerna i MI
- 306Kommunikationsfärdigheterna i MI
- 309Träningsintervention med coaching baserad på SDT och MI
- 315Sammanfattning
- 315Referenser
- 319Bilaga 10.1
- 11337Idrottsskada och rehabilitering
- Andreas Ivarsson & Urban Johnson
- 339Psykologiska responser efter skada
- 340Motivationsregleringar och beteenderesponser
- 342Psykologiska behov och rehabiliteringsprocessen
- 346Praktiska rekommendationer för att främja en positiv rehabiliteringsprocess för skadade idrottare och motionärer
- 353Sammanfattning
- 354Referenser
- 12357Att utveckla verksamheter inom träning, hälsa och idrott
- Andreas Stenling & Susanne Tafvelin
- 358Föreningsutveckling i Svenska Innebandyförbundet
- 359Faser under utvecklingsinsatser
- 369Transfer vid utbildningsinsatser
- 377Sammanfattning
- 378Referenser
- 381Bilaga 12.1 Utvärderingsformulär
- 13393Drivkraftens juice, den lömska belöningen och motivation som hybridbil: Avslutande reflektioner
- Magnus Lindwall, Andreas Stenling & K arin Weman-Josefsson
- 393Inre motivation – när ”the action is the juice”
- 395När belöning slår bakut och blir en sidoskada
- 398Motivation som hybridbil: olika motorer med olika bränsletyper
- 400Internalisering och personlig relevans
- 402Nudging – en lätt knuff i rätt riktning
- 404Uppskalade SDT-interventioner i framtiden?
- 405Referenser
- 407Ordlista
- 411Register
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144116020Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39426-01Upplaga:
FörstaSidantal:
416Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144169897Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39426-SB01Upplaga:
Första