Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lågaffektivt bemötande

Skickas följande arbetsdag

Lågaffektivt bemötande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 330 kr inkl. moms
Studora e-bok 204 kr inkl. moms

Lågaffektivt bemötande har visat sig vara framgångsrikt i hanterandet av konflikter och beteendeproblem. I denna bok presenteras lågaffektivt bemötande utifrån en mängd olika verksamheter och infallsvinklar. Författarna visar hur det lågaffektiva bemötandet är användbart inom såväl förskola och skola som när man arbetar med traumatiserade barn och unga och inom psykiatrisk vård. Metodens teoretiska utgångspunkter, dess etik och humanistiska grundsyn presenteras. Vidare visas hur metoden kan a...

Läs mer

Lågaffektivt bemötande har visat sig vara framgångsrikt i hanterandet av konflikter och beteendeproblem. I denna bok presenteras lågaffektivt bemötande utifrån en mängd olika verksamheter och infallsvinklar. Författarna visar hur det lågaffektiva bemötandet är användbart inom såväl förskola och skola som när man arbetar med traumatiserade barn och unga och inom psykiatrisk vård. Metodens teoretiska utgångspunkter, dess etik och humanistiska grundsyn presenteras. Vidare visas hur metoden kan användas föräldrastödjande och hur man konkret och systematiskt kan arbeta med lågaffektivt bemötande inom organisationsutveckling och i handledning. Den lagstiftning som gäller vid hotfulla och våldsamma situationer diskuteras också. Den lågaffektiva metoden har utvecklats i Sverige av leg. psykolog Bo Hejlskov Elvén som även är en av författarna till boken. Han har tidigare skrivit flera böcker i ämnet, men detta är första gången det lågaffektiva bemötandet presenteras genom flera olika verksamhetsperspektiv i en antologi. Lågaffektivt bemötande riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma psykologer, pedagoger samt vård- och omsorgspersonal, men kan med fördel även läsas av den som vill öka sin kunskap om lågaffektivt bemötande.

Stäng
    • 9
      Förord
    • 11
      Bokens uppbyggnad och innehåll
    • 15
      Författarpresentationer
        • 15
          Redaktör
        • 15
          Övriga författare
      • 1
        19
        Introduktion till lågaffektivt bemötande
        • Bo Hejlskov Elvén & Annica Kosner
        • 21
          Etiken bakom lågaffektivt bemötande
        • 21
          En humanistisk människosyn
        • 23
          De fyra grundläggande demokratiska etiska principerna
        • 24
          Det lågaffektiva bemötandets etik
        • 26
          Det lågaffektiva bemötandets teoretiska hemvist
        • 26
          Den positiva psykologin
        • 27
          PERMA-modellen
        • 28
          Att förändra eller hantera problemskapande beteende
        • 30
          Tre pedagogiska principer för ett lågaffektivt bemötande
        • 30
          Ansvarsprincipen
        • 31
          Kontrollprincipen
        • 35
          Principen om affektsmitta och spegelneuronprocesser
        • 36
          Tre metoder för att minska våld
        • 36
          Kravanpassning
        • 38
          Avledning
        • 39
          Lågaffektivt förebyggande bemötande
        • 40
          Lågaffektivt hanterande
        • 42
          Avslutning
        • 43
          Referenser
  • Del I Barn och unga
      • 2
        47
        Förskola
        • Tina Emet & Maria Bühler
        • 47
          Grundläggande principer/antaganden
        • 50
          Hejlskov-Uhrskovs belastningsmodell
        • 52
          Alla barn är inte lika
        • 52
          Forskning
        • 53
          Föräldraoro
        • 53
          Men anknytning då?
        • 54
          Sårbarheter
        • 55
          Allmän utveckling
        • 56
          Motoriska avvikelser
        • 57
          Bristande uppmärksamhet
        • 57
          Avvikande sensorik
        • 58
          Kommunikation/språk/joller
        • 59
          Aktivitet (överaktivitet/passivitet) eller impulsivitet
        • 60
          Social förmåga intresse för andra barn
        • 60
          Sammanfattning icke-typisk utveckling
        • 60
          Men varför blir en del barn så arga?
        • 62
          Lågaffektivt bemötande i praktiken – handfasta råd
        • 62
          Händelseanalys
        • 64
          Kaos
        • 65
          Avslutning
        • 66
          Referenser
      • 3
        69
        Traumatiserade barn och unga
        • Erik Rova & Anton Sjögren
        • 71
          Vad händer vid en hotfull situation?
        • 72
          Vad händer i kroppen och i hjärnan?
        • 74
          Sjuåringen då?
        • 77
          Komplex traumatisering
        • 79
          Lågaffektivt bemötande
        • 86
          Avslutning
        • 86
          Referenser
      • 4
        89
        Pedagogiskt kapital
        • Carita-Li Smyth
        • 90
          Vad är pedagogiskt kapital?
        • 94
          Skollagens betydelse för pedagogiskt kapital
        • 96
          Faktorer att ta hänsyn till när vi bygger pedagogiskt kapital
        • 97
          Bygga pedagogiskt kapital till elever med problemskapande beteende
        • 98
          Validering
        • 99
          CPS – Collaborative & Proactive Solutions
        • 100
          Lågaffektivt bemötande
        • 101
          Inkludering
        • 102
          Anpassning av krav
        • 107
          Avslutning
        • 108
          Referenser
  • Del II Stöd och systematiskt arbetssätt
      • 5
        111
        Föräldrastöd
        • Maria Bühler
        • 111
          Att arbeta med föräldrastöd utifrån lågaffektivt bemötande
        • 114
          Curlingbegreppet
        • 114
          Individuella styrkor och svagheter
        • 116
          Tidsaspekten
        • 117
          Syskon och andra familjemedlemmar
        • 119
          Styvfamilj
        • 121
          Ensamstående föräldrar
        • 123
          Psykosexuell utveckling
        • 125
          Avslutning
        • 126
          Referenser
      • 6
        127
        Handledning
        • Terése Österholm
        • 127
          Handledning som pedagogisk metod och den lågaffektiva metoden
        • 129
          Handledningens etik
        • 130
          Utbildande komplement
        • 131
          Förankring av handledningen
        • 133
          Förebyggande av hot och våld och främjande av trygghet och lugn
        • 134
          Exempel på handledningsupplägg
        • 137
          Ansvarsprincipen
        • 137
          Handledning av verksamhetens ledning
        • 138
          Avslutning
        • 139
          Referenser
      • 7
        141
        Systematiskt arbetssätt
        • David Edfelt
        • 147
          Att välja något att ta tag i
        • 148
          Att inhämta kunskaper
        • 148
          Att prata med personen
        • 150
          Att prata med vårdnadshavare, anhöriga eller andra människor som är viktiga för personen
        • 150
          Att prata med kollegor och andra verksamheter
        • 151
          Observation
        • 152
          Systematiska anteckningar
        • 153
          Stödmaterial till stöd för förståelse och insatser
        • 153
          Analysera/förstå
        • 154
          Planera en insats
        • 155
          Pröva en insats
        • 155
          Utvärdering
        • 157
          En lärande organisation
        • 158
          Referenser
  • Del III Alternativ till våld
      • 8
        161
        Alternativ till tvångsanvändning inom psykiatrisk heldygnsvård
        • Amelie Fristedt & Axel Chipumbu Havelius
        • 162
          En historisk bakgrund
        • 164
          Det kulturella arvet dröjer kvar på vårdavdelningarna
        • 164
          Vad säger lagen i dag om psykiatrisk tvångsvård?
        • 166
          Tvångsåtgärderinom psykiatrin
        • 168
          Vårdpersonalens dilemma
        • 169
          Barn- och ungdomspsykiatrins särskilda utmaningar
        • 171
          Att bemöta aggressivt och utmanande beteende
        • 172
          Varför behöver kulturen förändras?
        • 174
          En trygg miljö för både patienter och personal
        • 175
          Handlingsplaner
        • 177
          Implementering av lågaffektivt bemötande
        • 178
          Avslutning
        • 178
          Referenser
      • 9
        181
        Vad säger lagen om tvångsanvändning?
        • Tina Emet
        • 181
          Den humanistiska grundsynen
        • 182
          Svensk lagstiftnings reglering av våldsanvändning
        • 184
          Nödvärnsrätt och allmänna grunder för ansvarsfrihet
        • 185
          Nödvärnsexcess
        • 186
          Nödvärn och ett lågaffektivt perspektiv
        • 187
          Barn har samma rättigheter som vuxna
        • 188
          Diskrimineringslagen (SFS 2008:567)
        • 189
          Skollag (2010:800)
        • 189
          Tillsynsplikten
        • 192
          Avslutning
        • 193
          Referenser
    • 195
      Sakregister

Det är en intressant och angelägen bok som kombinerar forskning med praktiska exempel på ett lättillgängligt och tydligt sätt.

Information

Redaktörer:

Axel Chipumbu Havelius

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144114385

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

39324-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

200

Författare

 ;

Lågaffektivt bemötande har visat sig vara framgångsrikt i hanterandet av konflikter och beteendeproblem. I denna bok presenteras lågaffektivt bemötande utifrån en mängd olika verksamheter och infallsvinklar. Författarna visar hur det lågaffektiva bemötandet är användbart inom såväl förskola och skola som när man arbetar med traumatiserade barn och unga och inom psykiatrisk vård. Metodens teoretiska utgångspunkter, dess etik och humanistiska grundsyn presenteras. Vidare visas hur metoden kan ...

Läs mer

Lågaffektivt bemötande har visat sig vara framgångsrikt i hanterandet av konflikter och beteendeproblem. I denna bok presenteras lågaffektivt bemötande utifrån en mängd olika verksamheter och infallsvinklar. Författarna visar hur det lågaffektiva bemötandet är användbart inom såväl förskola och skola som när man arbetar med traumatiserade barn och unga och inom psykiatrisk vård. Metodens teoretiska utgångspunkter, dess etik och humanistiska grundsyn presenteras. Vidare visas hur metoden kan användas föräldrastödjande och hur man konkret och systematiskt kan arbeta med lågaffektivt bemötande inom organisationsutveckling och i handledning. Den lagstiftning som gäller vid hotfulla och våldsamma situationer diskuteras också. Den lågaffektiva metoden har utvecklats i Sverige av leg. psykolog Bo Hejlskov Elvén som även är en av författarna till boken. Han har tidigare skrivit flera böcker i ämnet, men detta är första gången det lågaffektiva bemötandet presenteras genom flera olika verksamhetsperspektiv i en antologi. Lågaffektivt bemötande riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma psykologer, pedagoger samt vård- och omsorgspersonal, men kan med fördel även läsas av den som vill öka sin kunskap om lågaffektivt bemötande.

Stäng
Information

Redaktörer:

Axel Chipumbu Havelius

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144170152

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

39324-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;