
Lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Förord
- 11Bokens uppbyggnad och innehåll
- 15Författarpresentationer
- 15Redaktör
- 15Övriga författare
- 119Introduktion till lågaffektivt bemötande
- Bo Hejlskov Elvén & Annica Kosner
- 21Etiken bakom lågaffektivt bemötande
- 21En humanistisk människosyn
- 23De fyra grundläggande demokratiska etiska principerna
- 24Det lågaffektiva bemötandets etik
- 26Det lågaffektiva bemötandets teoretiska hemvist
- 26Den positiva psykologin
- 27PERMA-modellen
- 28Att förändra eller hantera problemskapande beteende
- 30Tre pedagogiska principer för ett lågaffektivt bemötande
- 30Ansvarsprincipen
- 31Kontrollprincipen
- 35Principen om affektsmitta och spegelneuronprocesser
- 36Tre metoder för att minska våld
- 36Kravanpassning
- 38Avledning
- 39Lågaffektivt förebyggande bemötande
- 40Lågaffektivt hanterande
- 42Avslutning
- 43Referenser
- Del I Barn och unga
- 247Förskola
- Tina Emet & Maria Bühler
- 47Grundläggande principer/antaganden
- 50Hejlskov-Uhrskovs belastningsmodell
- 52Alla barn är inte lika
- 52Forskning
- 53Föräldraoro
- 53Men anknytning då?
- 54Sårbarheter
- 55Allmän utveckling
- 56Motoriska avvikelser
- 57Bristande uppmärksamhet
- 57Avvikande sensorik
- 58Kommunikation/språk/joller
- 59Aktivitet (överaktivitet/passivitet) eller impulsivitet
- 60Social förmåga intresse för andra barn
- 60Sammanfattning icke-typisk utveckling
- 60Men varför blir en del barn så arga?
- 62Lågaffektivt bemötande i praktiken – handfasta råd
- 62Händelseanalys
- 64Kaos
- 65Avslutning
- 66Referenser
- 369Traumatiserade barn och unga
- 71Vad händer vid en hotfull situation?
- 72Vad händer i kroppen och i hjärnan?
- 74Sjuåringen då?
- 77Komplex traumatisering
- 79Lågaffektivt bemötande
- 86Avslutning
- 86Referenser
- 489Pedagogiskt kapital
- Carita-Li Smyth
- 90Vad är pedagogiskt kapital?
- 94Skollagens betydelse för pedagogiskt kapital
- 96Faktorer att ta hänsyn till när vi bygger pedagogiskt kapital
- 97Bygga pedagogiskt kapital till elever med problemskapande beteende
- 98Validering
- 99CPS – Collaborative & Proactive Solutions
- 100Lågaffektivt bemötande
- 101Inkludering
- 102Anpassning av krav
- 107Avslutning
- 108Referenser
- Del II Stöd och systematiskt arbetssätt
- 5111Föräldrastöd
- Maria Bühler
- 111Att arbeta med föräldrastöd utifrån lågaffektivt bemötande
- 114Curlingbegreppet
- 114Individuella styrkor och svagheter
- 116Tidsaspekten
- 117Syskon och andra familjemedlemmar
- 119Styvfamilj
- 121Ensamstående föräldrar
- 123Psykosexuell utveckling
- 125Avslutning
- 126Referenser
- 6127Handledning
- 127Handledning som pedagogisk metod och den lågaffektiva metoden
- 129Handledningens etik
- 130Utbildande komplement
- 131Förankring av handledningen
- 133Förebyggande av hot och våld och främjande av trygghet och lugn
- 134Exempel på handledningsupplägg
- 137Ansvarsprincipen
- 137Handledning av verksamhetens ledning
- 138Avslutning
- 139Referenser
- 7141Systematiskt arbetssätt
- David Edfelt
- 147Att välja något att ta tag i
- 148Att inhämta kunskaper
- 148Att prata med personen
- 150Att prata med vårdnadshavare, anhöriga eller andra människor som är viktiga för personen
- 150Att prata med kollegor och andra verksamheter
- 151Observation
- 152Systematiska anteckningar
- 153Stödmaterial till stöd för förståelse och insatser
- 153Analysera/förstå
- 154Planera en insats
- 155Pröva en insats
- 155Utvärdering
- 157En lärande organisation
- 158Referenser
- Del III Alternativ till våld
- 8161Alternativ till tvångsanvändning inom psykiatrisk heldygnsvård
- 162En historisk bakgrund
- 164Det kulturella arvet dröjer kvar på vårdavdelningarna
- 164Vad säger lagen i dag om psykiatrisk tvångsvård?
- 166Tvångsåtgärderinom psykiatrin
- 168Vårdpersonalens dilemma
- 169Barn- och ungdomspsykiatrins särskilda utmaningar
- 171Att bemöta aggressivt och utmanande beteende
- 172Varför behöver kulturen förändras?
- 174En trygg miljö för både patienter och personal
- 175Handlingsplaner
- 177Implementering av lågaffektivt bemötande
- 178Avslutning
- 178Referenser
- 9181Vad säger lagen om tvångsanvändning?
- Tina Emet
- 181Den humanistiska grundsynen
- 182Svensk lagstiftnings reglering av våldsanvändning
- 184Nödvärnsrätt och allmänna grunder för ansvarsfrihet
- 185Nödvärnsexcess
- 186Nödvärn och ett lågaffektivt perspektiv
- 187Barn har samma rättigheter som vuxna
- 188Diskrimineringslagen (SFS 2008:567)
- 189Skollag (2010:800)
- 189Tillsynsplikten
- 192Avslutning
- 193Referenser
- 195Sakregister
Det är en intressant och angelägen bok som kombinerar forskning med praktiska exempel på ett lättillgängligt och tydligt sätt.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144114385Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
39324-01Upplaga:
FörstaSidantal:
200Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144170152Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
39324-SB01Upplaga:
Första