
Empati
Nyckeln till samarbete i professionella samtal

Empati
Nyckeln till samarbete i professionella samtal
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Välkommen till denna bok 9
Symbolisk beskrivning av empati – sol som torkar upp regn 10
Bokens innehåll 11
Bokens viktigaste utgångspunkter för empati 14
Tema I
Empati och samarbete
1. Den fantastiska empatin – som gör professionella samtal mer effektiva 19
Empati – hjälper till i professionella möten 20
Empatins styrka är ökat samarbete 21
Empati som ett förhållningssätt 28
Tillbakablick – det du ska tänka på för att utveckla din empati 33
Referenser 35
2. Empati har historiskt skapat överlevnad genom samarbete 39
Problemhantering genom kunskap om empati 40
Empati är ett starkt fenomen – kopplat till vår överlevnad 41
Empati – kan ge en känsla av värme och motivation 41
Empati verkar genom känslosmitta 44
Tillbakablick – det du ska tänka på för att utveckla din empati 57
Referenser 59
3. Empatins ljus och mörker – och konsten att känna lagom mycket 63
Empati för professionella – vända ett samtal som går fel 64
Empatins tre delar – känna, förstå och vilja hjälpa 65
Känslomässig empati – känna andras känslor 66
Tankemässig empati – förstå andra 69
Medkännande empati – du vill hjälpa 75
Tillbakablick – det du ska tänka på för att utveckla din empati 80
Referenser 82
Tema II
Relation
4. God relation – hantera din stress genom medveten närvaro 89
Medveten närvaro – du hittar det bästa sättet att samarbeta 90
Var medveten – samtala med en positiv känsla 91
Tillbakablick – en god relation genom empati och medveten närvaro 103
Referenser 105
5. God relation och empati – hantera känslor hos den du möter 109
Medveten närvaro – du hittar det bästa sättet att samarbeta 110
Var medveten och läs av känslor 111
Var medveten – överför trygghet genom empati 116
Tillbakablick – hantera känslor genom empati och medveten närvaro 126
Referenser 127
Tema III
Struktur
6. Struktur – tre steg i samtalstrappan 131
Empati – tre steg som du lyser upp med ditt hjärtas värme 132
Struktur – tre steg i samtalet 133
De tre stegen i samtalstrappan – systematisk problemlösning 137
Tillbakablick – tre steg i samtalstrappan 142
Referenser 143
7. Samtalsverktyg för empati – fråga, lyssna och jag-budskap 145
Samtalsverktygen hjälper dig i din yrkesroll 146
Samtalsverkyg för dialog och delaktighet 147
Frågor gör den du möter aktiv och självbestämmande 148
Aktivt lyssnande – ge stöd att hantera svårigheter 154
Lyssna på olika djup i samtalshavet 156
Jag-budskap – vara ärlig och respektfull 161
Tillbakablick – samtalsverktyg för empati 169
Referenser 170
8. Motstånd i samtal – metoden förstå och fråga vidare 173
Dansen av samarbete – förstå och fråga vidare 174
Förstå, fråga vidare – hantera motstånd 175
Förstå – lyssna och snabbt fånga upp svårigheten 181
Fråga vidare – kraftfulla frågor 183
Tillbakablick – förstå och fråga vidare 190
Referenser 192
Tema IV
Samtal som hjälper
9. Nuläget – din uppgift är att snabbt förstå svårigheten 197
Nuläget – öppet berätta om sitt problem 198
Nuläget – få din samtalspartner att tydligt berätta om sitt problem 199
Vanliga fel i att ringa in problemet 219
Tillbakablick – Nuläget: att snabbt fånga upp problemet 219
Referenser 221
10. Önskeläget – din uppgift är att fråga om viljan till att hitta åtgärder 223
Önskeläget – veta hur du får personen att bestämma sig 224
Önskeläget – personen säger: Jag vill hantera mitt problem 225
Tillbakablick – Önskeläget och att hitta vilja att komma vidare 237
Referenser 239
11. Handlingsläget – din uppgift är att hitta en åtgärd för förbättring 241
Handlingsläget – veta hur du ska komma fram till lösningar 242
Handlingsläget – ni hittar åtgärder för förbättring 243
Tillbakablick – Handlingsläget och att komma fram till åtgärder 255
Referenser 257
12. Exempeldialoger med empati – utveckla din förmåga 259
Empati – samtala på det sätt som passar klientens behov 261
Osäker klient – samtal som innehåller tveksamhet 266
Referenser 280
Empati är en mycket bra handbok som ger läsaren verktyg och förståelse för professionella samtal. Den kräver inte några förkunskaper och vänder sig framför allt till den som arbetar eller studerar för att möta människor inom vård, skola och omsorg.
Information
Illustratör:
Ingrid FröhlichSpråk:
SvenskaISBN:
9789144142579Utgivningsår:
2018Revisionsår:
2024Artikelnummer:
39456-02Upplaga:
AndraSidantal:
280Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144192284Utgivningsår:
2018Revisionsår:
2024Artikelnummer:
39456-SB02Upplaga:
Andra