Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Empati

Närvaro eller metod

Skickas följande arbetsdag

Detta är en ny bok om ett ”gammalt” tema och handlar om vår empati i mötet med andra människor i allmänhet och med barn, unga och deras föräldrar i synnerhet. I den kontakten kan vår empati öppna nya dörrar och leda oss längre än någon metod eller teknik. Empati är en varm och levande kvalitet, men utmanar också våra kognitiva resurser, som förmågan till reflektion och analys. Det är lätt hänt att vi antingen blir för starkt känslomässigt engagerade, för medkännande och smittade av den andras...

Läs mer

Detta är en ny bok om ett ”gammalt” tema och handlar om vår empati i mötet med andra människor i allmänhet och med barn, unga och deras föräldrar i synnerhet. I den kontakten kan vår empati öppna nya dörrar och leda oss längre än någon metod eller teknik. Empati är en varm och levande kvalitet, men utmanar också våra kognitiva resurser, som förmågan till reflektion och analys. Det är lätt hänt att vi antingen blir för starkt känslomässigt engagerade, för medkännande och smittade av den andras känslor och upplevelser, eller att vi blir för rationella, sakliga och distan­serade. Det viktiga är vad vi gör och när vi gör det. Empati är en kvalitet som leder oss till handling och kommunikation. Det som är av betydelse och som är avgörande för graden av vår empati är om våra handlingar och vår kommunikation är till stöd och hjälp för den andra. Begreppet ”mentalisering” har efter hand förts fram som en utvidgning av empatibegreppet. Mentalitet som kvalitet är också beskrivet i boken.

Stäng
    • 7
      Förord
    • 11
      Inledning
    • 1
      23
      Om ”att se
        • 35
          Barns självbild
        • 38
          Sambandet mellan ”att se” och empati
        • 42
          Sammanfattning
    • 2
      43
      Om empati och vad det betyder att vara empatisk
        • 48
          Empati som begrepp och kvalitet
        • 49
          Vad är empati
        • 60
          Den empatiska förståelsen
        • 70
          Den empatiska kommunikationen
        • 81
          Exempel på empatisk kommunikation: nonviolent communication (NVC) eller giraffspråket
        • 84
          Kommunikation på den rationella eller emotionella nivån
        • 96
          Kan vi ha empati för någon vi inte tycker om
        • 100
          Empati och konfrontation
        • 102
          Sammanfattning
    • 3
      105
      Mentalisering
        • 113
          Sammanfattning
    • 4
      115
      Empati i mötet med barn, ungdomar och föräldrar i förskola och skola
        • 115
          Empati i mötet med barn och ungdomar
        • 123
          Empati i mötet med föräldrar
        • 129
          Sammanfattning
    • 5
      131
      Dialogen som samtalsform i empatisk kommunikation
        • 133
          Vad kännetecknar dialogen
        • 136
          Sammanfattning
    • 6
      137
      Empati – närvaro eller metod
        • 142
          Medveten närvaro – eller mindfulness
        • 144
          Behov versus lösningar och åtgärder
        • 153
          Kan man lära sig empati
        • 156
          Sammanfattning
    • 7
      157
      Förutsättningar och hinder för empatisk och mentaliserande utöv-ning och praxis
        • 157
          Förutsättningar
        • 157
          Egenutveckling
        • 158
          Egen trygghet
        • 160
          Hinder
        • 160
          Om försvarsmekanismer
        • 170
          Sammanfattning
    • 8
      171
      En kultur med ökad empati i kontakt och (sam)arbete
        • 177
          Parallellprocesser
        • 181
          Avslutning
    • 185
      Litteratur
Information

Författare:

Emilie Kinge

Översättare:

Susanne Uhler

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144104591

Utgivningsår:

2015

Artikelnummer:

38821-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

189
 ;