Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Empati

Nyckeln till samarbete i professionella samtal

Skickas följande arbetsdag

Empati

Nyckeln till samarbete i professionella samtal

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 349 kr inkl. moms
Studora e-bok 216 kr inkl. moms

Empati är ett medfött och naturligt sätt att samtala och därför en nyckel till mänskligt samarbete. Den här boken förklarar hur empati fungerar och visar hur professionella kan använda sin empati för att hjälpa andra i sin yrkesroll. Innehållet är uppdelat i fyra teman: • Att förstå hur empati fungerar och varför empati skapar samarbete. • Att skapa en god relation genom medveten närvaro. • Att framkalla motivation och vägleda genom empati. • Att genomföra samtal som hjälper – tre steg...

Läs mer

Empati är ett medfött och naturligt sätt att samtala och därför en nyckel till mänskligt samarbete. Den här boken förklarar hur empati fungerar och visar hur professionella kan använda sin empati för att hjälpa andra i sin yrkesroll. Innehållet är uppdelat i fyra teman: • Att förstå hur empati fungerar och varför empati skapar samarbete. • Att skapa en god relation genom medveten närvaro. • Att framkalla motivation och vägleda genom empati. • Att genomföra samtal som hjälper – tre steg du tar i samtalstrappan. Boken ger inblick i en mängd verktyg och metoder som bygger på empati, och som underlättar professionella samtal. Forskningen visar att professionella samtal som bygger på empati i högre utsträckning leder till samarbete, välmående och medverkan i åtgärder. Den andra upplagan har utökats med fler dialoger och exempel, vilka konkretiserar bokens innehåll och teorier ytterligare. Boken vänder sig till yrkesverksamma inom skola, vård, omsorg, socialt arbete och till personer i en ledande position.

Stäng

Välkommen till denna bok 9

Symbolisk beskrivning av empati – sol som torkar upp regn    10

Bokens innehåll    11

Bokens viktigaste utgångspunkter för empati    14

Tema I

Empati och samarbete

1. Den fantastiska empatin – som gör professionella samtal mer effektiva    19

Empati – hjälper till i professionella möten    20

Empatins styrka är ökat samarbete    21

Empati som ett förhållningssätt    28

Tillbakablick – det du ska tänka på för att utveckla din empati    33

Referenser 35

2. Empati har historiskt skapat överlevnad genom samarbete    39

Problemhantering genom kunskap om empati    40

Empati är ett starkt fenomen – kopplat till vår överlevnad    41

Empati – kan ge en känsla av värme och motivation    41

Empati verkar genom känslosmitta    44

Tillbakablick – det du ska tänka på för att utveckla din empati    57

Referenser  59

3. Empatins ljus och mörker – och konsten att känna lagom mycket    63

Empati för professionella – vända ett samtal som går fel    64

Empatins tre delar – känna, förstå och vilja hjälpa    65

Känslomässig empati – känna andras känslor    66

Tankemässig empati – förstå andra    69

Medkännande empati – du vill hjälpa    75

Tillbakablick – det du ska tänka på för att utveckla din empati    80

Referenser 82

Tema II

Relation

4. God relation – hantera din stress genom medveten närvaro    89

Medveten närvaro – du hittar det bästa sättet att samarbeta    90

Var medveten – samtala med en positiv känsla    91

Tillbakablick – en god relation genom empati och medveten närvaro    103

Referenser 105

5. God relation och empati – hantera känslor hos den du möter    109

Medveten närvaro – du hittar det bästa sättet att samarbeta    110

Var medveten och läs av känslor    111

Var medveten – överför trygghet genom empati    116

Tillbakablick – hantera känslor genom empati och medveten närvaro    126

Referenser 127

Tema III

Struktur

6. Struktur – tre steg i samtalstrappan    131

Empati – tre steg som du lyser upp med ditt hjärtas värme    132

Struktur – tre steg i samtalet    133

De tre stegen i samtalstrappan – systematisk problemlösning    137

Tillbakablick – tre steg i samtalstrappan    142

Referenser 143

7. Samtalsverktyg för empati – fråga, lyssna och jag-budskap     145

Samtalsverktygen hjälper dig i din yrkesroll    146

Samtalsverkyg för dialog och delaktighet     147

Frågor gör den du möter aktiv och självbestämmande    148

Aktivt lyssnande – ge stöd att hantera svårigheter    154

Lyssna på olika djup i samtalshavet    156

Jag-budskap – vara ärlig och respektfull    161

Tillbakablick – samtalsverktyg för empati    169

Referenser 170

8. Motstånd i samtal – metoden förstå och fråga vidare    173

Dansen av samarbete – förstå och fråga vidare    174

Förstå, fråga vidare – hantera motstånd    175

Förstå – lyssna och snabbt fånga upp svårigheten    181

Fråga vidare – kraftfulla frågor    183

Tillbakablick – förstå och fråga vidare    190

Referenser 192

Tema IV

Samtal som hjälper

9. Nuläget – din uppgift är att snabbt förstå svårigheten    197

Nuläget – öppet berätta om sitt problem    198

Nuläget – få din samtalspartner att tydligt berätta om sitt problem     199

Vanliga fel i att ringa in problemet    219

Tillbakablick – Nuläget: att snabbt fånga upp problemet    219

Referenser 221

10. Önskeläget – din uppgift är att fråga om viljan till att hitta åtgärder    223

Önskeläget – veta hur du får personen att bestämma sig    224

Önskeläget – personen säger: Jag vill hantera mitt problem    225

Tillbakablick – Önskeläget och att hitta vilja att komma vidare    237

Referenser  239

11. Handlingsläget – din uppgift är att hitta en åtgärd för förbättring    241

Handlingsläget – veta hur du ska komma fram till lösningar    242

Handlingsläget – ni hittar åtgärder för förbättring    243

Tillbakablick – Handlingsläget och att komma fram till åtgärder    255

Referenser 257

12. Exempeldialoger med empati – utveckla din förmåga     259

Empati – samtala på det sätt som passar klientens behov    261

Osäker klient – samtal som innehåller tveksamhet    266

Referenser 280

Empati är en mycket bra handbok som ger läsaren verktyg och förståelse för professionella samtal. Den kräver inte några förkunskaper och vänder sig framför allt till den som arbetar eller studerar för att möta människor inom vård, skola och omsorg.

Information

Illustratör:

Ingrid Fröhlich

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144142579

Utgivningsår:

2018

Revisionsår:

2024

Artikelnummer:

39456-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

280
 ;

Empati är ett medfött och naturligt sätt att samtala och därför en nyckel till mänskligt samarbete. Den här boken förklarar hur empati fungerar och visar hur professionella kan använda sin empati för att hjälpa andra i sin yrkesroll. Innehållet är uppdelat i fyra teman: • Att förstå hur empati fungerar och varför empati skapar samarbete. • Att skapa en god relation genom medveten närvaro. • Att framkalla motivation och vägleda genom empati. • Att genomföra samtal som hjälper - tre steg...

Läs mer

Empati är ett medfött och naturligt sätt att samtala och därför en nyckel till mänskligt samarbete. Den här boken förklarar hur empati fungerar och visar hur professionella kan använda sin empati för att hjälpa andra i sin yrkesroll. Innehållet är uppdelat i fyra teman: • Att förstå hur empati fungerar och varför empati skapar samarbete. • Att skapa en god relation genom medveten närvaro. • Att framkalla motivation och vägleda genom empati. • Att genomföra samtal som hjälper - tre steg du tar i samtalstrappan. Boken ger inblick i en mängd verktyg och metoder som bygger på empati, och som underlättar professionella samtal. Forskningen visar att professionella samtal som bygger på empati i högre utsträckning leder till samarbete, välmående och medverkan i åtgärder. Den andra upplagan har utökats med fler dialoger och exempel, vilka konkretiserar bokens innehåll och teorier ytterligare. Boken vänder sig till yrkesverksamma inom skola, vård, omsorg, socialt arbete och till personer i en ledande position.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144192284

Utgivningsår:

2018

Revisionsår:

2024

Artikelnummer:

39456-SB02

Upplaga:

Andra
 ;