Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bemötande inom LSS-verksamheter

Teori, etik och praktik

Skickas följande arbetsdag

Bemötande inom LSS-verksamheter

Teori, etik och praktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 323 kr inkl. moms
Studora e-bok 200 kr inkl. moms

Hur kan personal inom LSS-verksamheter på bästa sätt bemöta de personer som de har omsorg om? Författarna till den här boken menar att de synsätt och den kultur som råder i en LSS-verksamhet är av stor vikt för hur mötet mellan personal och stödbehövande ser ut. Till grund för kulturen ligger teoretisk kompetens om funktionsnedsättningar och kognitiva utmaningar men också praktisk kunskap om exempelvis hur diagnoser och andra svårigheter påverkar kommunikation och dagligt liv. För att föreb...

Läs mer

Hur kan personal inom LSS-verksamheter på bästa sätt bemöta de personer som de har omsorg om? Författarna till den här boken menar att de synsätt och den kultur som råder i en LSS-verksamhet är av stor vikt för hur mötet mellan personal och stödbehövande ser ut. Till grund för kulturen ligger teoretisk kompetens om funktionsnedsättningar och kognitiva utmaningar men också praktisk kunskap om exempelvis hur diagnoser och andra svårigheter påverkar kommunikation och dagligt liv. För att förebygga potentiella kränkningar och samtidigt gynna välmående krävs att arbetet utförs på ett humant sätt och enligt LSS intentioner, med en etisk medvetenhet som grund. Boken riktar sig till befintlig och blivande personal inom LSS verksamhets­­­­­områden, men också till chefer och handläggare inom fältet. Även annan vård- och omsorgspersonal som vill öka sin kunskap om etiskt underbyggda bemötandefrågor kan med fördel ta del av denna bok.

Stäng

Förord 9

Inledning 11

Tack! 15

DEL 1

ITEORI & ETIK

 1. LSS – lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade     19

LSS, personkretsarna     19

De tio LSS-insatserna     20

Historisk tillbakablick     21

Milstolpar för funktionsnedsattas rättigheter i modern tid     24

LSS bakgrund och intentioner     25

Kvalitet     30

Dokumentation     30

Lagar     35

Tystnadsplikt     35

Lex Sarah     37

Referenser     39

 2. Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar     43

Funktionsnedsättning     44

Diagnoser     45

Funktioner     49

Bedömning av exekutiva förmågor och färdigheter     62

Perception och sensorisk känslighet     62

Referenser     64

 3. Etiska principer för arbetet inom LSS     67

Etiken som grund i det dagliga arbetet     67

Demokratiska etiska principer     73

Centrala etiska begrepp     82

Referenser     96

 4. Lågaffektivt bemötande     99

Det lågaffektiva bemötandets start     99

Lågaffektiva principer     102

Stress och belastning     113

Referenser     116

 5. Positiv psykologi     117

Den positiva psykologins start     118

Humanistiska föregångare till den positiva psykologin     121

Lyckans beståndsdelar enligt positiv psykologi      123

Positiva känslors betydelse genom evolutionen     125

Det sympatiska och parasympatiska nervsystemet – stress versus välmående     126

PERMA     131

Referenser     140

 6. Kommunikation     141

Vad är kommunikation?     141

De kommunikativa funktionerna     143

Kommunikation och LSS     145

Kommunikativa rättigheter     147

Kommunikativa svårigheter     148

Kommunikativa anpassningar     149

BRO-modellen      150

Kartläggning     151

Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK     153

Referenser     162

DEL 2

IIPRAKTIK

 7. Kartläggning     167

Kartläggning som stöd för personalens arbete     167

Personals synsätt och människosyn     168

Kartläggning av aktuellt beteende och framtidsplan     170

Personens perspektiv     172

Referenser     174

 8. Arbeta med PERMA     177

Arbeta med metoder      177

Varför arbeta med PERMA inom LSS?      179

PERMA som systematiskt arbetssätt     180

Kartläggning, planering, genomförande och utvärdering     181

Positiva känslor     183

Engagemang     185

Relationer      186

Meningsfullhet     194

Att lyckas     198

Planering     200

PERMA i personalgruppen     201

Referenser     203

 9. Arbeta med kommunikation     205

Det systematiska arbetssättet     206

Gemensam problemlösning     206

Att arbeta med kommunikation      209

Arbeta med de kommunikativa rättigheterna     210

Starta och utveckla språket med AKK för en person     216

Barns delaktighet i genomförandeplan med samtalsmatta     221

Kartlägga framgång     224

Referenser     225

Slutord 227

Förtjänstfullt väver de samman teori med praktik och har genomgående en etisk kompass för att beskriva förutsättningar för gott bemötande inom LSS-verksamheter.

Information

Författare:

Annica Kosner

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144122847

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

39794-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

227
 ;

Hur kan personal inom LSS-verksamheter på bästa sätt bemöta de personer som de har omsorg om? Författarna till den här boken menar att de synsätt och den kultur som råder i en LSS-verksamhet är av stor vikt för hur mötet mellan personal och stödbehövande ser ut. Till grund för kulturen ligger teoretisk kompetens om funktionsnedsättningar och kognitiva utmaningar men också praktisk kunskap om exempelvis hur diagnoser och andra svårigheter påverkar kommunikation och dagligt liv. För att föreb...

Läs mer

Hur kan personal inom LSS-verksamheter på bästa sätt bemöta de personer som de har omsorg om? Författarna till den här boken menar att de synsätt och den kultur som råder i en LSS-verksamhet är av stor vikt för hur mötet mellan personal och stödbehövande ser ut. Till grund för kulturen ligger teoretisk kompetens om funktionsnedsättningar och kognitiva utmaningar men också praktisk kunskap om exempelvis hur diagnoser och andra svårigheter påverkar kommunikation och dagligt liv. För att förebygga potentiella kränkningar och samtidigt gynna välmående krävs att arbetet utförs på ett humant sätt och enligt LSS intentioner, med en etisk medvetenhet som grund. Boken riktar sig till befintlig och blivande personal inom LSS verksamhets­­­­­områden, men också till chefer och handläggare inom fältet. Även annan vård- och omsorgspersonal som vill öka sin kunskap om etiskt underbyggda bemötandefrågor kan med fördel ta del av denna bok.

Stäng
Information

Författare:

Annica Kosner

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144181325

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

39794-SB01

Upplaga:

Första
 ;