
Anknytningsbaserad familjeterapi för deprimerade ungdomar
- 3Översättarnas förord
- 5Om författarna
- 7Introduktion: Ungdomsdepression i ett sammanhang
- 19Kort översikt över den anknytningsbaserade familjeterapin
- 23Syftet med boken
- 24Vanliga frågor om anknytningsbaserad familjeterapi
- 31Översikt över bokens kapitel
- 133Den anknytningsbaserade familjeterapins historiska rötter
- – forskningsstöd
- 34Familjeterapins historiska sammanhang
- 42Anknytningsteorin som ett förenande tankesätt
- 46Den anknytningsbaserade familjeterapins kliniska rötter
- 51Hur den anknytningsbaserade familjeterapimodellen utvecklades
- 54Data som stöder anknytningsbaserad familjeterapi
- 59Hur står sig den anknytningsbaserade familjeterapin i jämförelse med andra empiriskt stödda behandlingsmodeller för deprimerade ungdomar?
- 64Slutord
- 267Den anknytningsbaserade familjeterapins teoretiska ram
- 68Inre arbetsmodeller och trygg anknytning i barndomen
- 70Otrygg anknytning i barndomen
- 71Kultur
- 72Trygg anknytning i tonåren
- 75Otrygg anknytning i tonåren
- 79Föräldrarnas bidrag till anknytningen
- 83Viktiga faktorer som påverkar föräldrars beteende, attityder och stil
- 86En anknytningsbaserad teori om depression hos unga
- 89Den anknytningsbaserade familjeterapins teori om förändring
- 96Känslornas betydelse i anknytningsbaserad familjeterapi
- 98Slutord
- 399Uppgift I: Sammanhanget får en ny innebörd
- – relationell omformulering, från symptom till relation
- 101Uppgiftens struktur
- 102Fas 1: Att gå samman med familjen och förstå depressionen
- 118Fas 2: Att skifta till anknytningsteman
- 132Fas 3: Att upprätta ett behandlingskontrakt som fokuserar på relationerna i familjen
- 143Slutord
- 4145Uppgift II: Allians med tonåringen
- 148Fas 1: Skapa kontakt
- 156Fas 2: Formulera mål
- 176Fas 3: Förbereda anknytningsuppgiften
- 181Slutord
- 5183Uppgift III: Allians med föräldrarna
- 187Fas 1: Skapa kontakt
- 213Fas 2: Formulera mål
- 217Fas 3: Förbereda anknytningsuppgiften
- 229Slutord
- 6231Uppgift IV: Det läkande mötet
- – anknytningen repareras
- 232Iscensättande: en förändring i metodologin
- 237Fas 1: Tonåringens självutlämnande
- 248Fas 2: Föräldrarnas självutlämnande
- 253Fas 3: Att fortsätta reparationsarbetet
- 258Processtekniker som underlättar iscensättandet
- 265Slutord
- 7267Uppgift V: En ny självständighet växer fram
- 269Vad kan vi lära oss från litteraturen om adolescensutvecklingen?
- 271Att skilja mellan anknytningsbefrämjande och självständighetsbefrämjande terapeutiska processer
- 273Nivåer av självständighetsfrämjande
- 288Att leda uppgift V
- 293Processen i uppgift V
- 297Annat innehåll i samtalen
- 303Slutord
- 8305En fallbeskrivning
- 305Uppgift I: Sammanhanget får en ny innebörd – relationell omformulering, från symptom till relation
- 311Uppgift II: Allians med tonåringen
- 315Uppgift III: Allians med föräldrarna
- 320Uppgift II: Allians med tonåringen (fortsättning)
- 321Uppgift III: Allians med föräldrarna (fortsättning)
- 323Uppgift II: Allians med tonåringen (fortsättning)
- 324Uppgift III: Allians med föräldrarna (fortsättning)
- 328Uppgift IV: Att reparera anknytningen
- 333Uppgift V: En ny självständighet växer fram
- 336Slutord
- 37Referenser
- 51Person- och sakregister
Boken är skriven utifrån behandling av depression hos ungdomar, men är också en lysande lärobok i anknytningsbaserad familjeterapi (ABFT). /…/ I denna välformulerade svenska översättning är fackuttryck översatta och texten skriven utan onödiga anglicismer.
Information
Översättare:
Gustaf BerglundSpråk:
SvenskaISBN:
9789144102733Utgivningsår:
2015Artikelnummer:
38650-01Upplaga:
FörstaSidantal:
354