
Digital psykologi
Forskning och klinisk tillämpning

Digital psykologi
Forskning och klinisk tillämpning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
01 Inledning 11
Dåtid 14
Nutid 15
Framtid 16
Bokens syfte och målgrupp 18
Överblick över bokens kapitel 20
02 Internetbehandling 23
Kristofer Vernmark, Mats Dahlin &
Gerhard Andersson
Inledning 25
Forskning 28
Tillstånd och problemområden 29
Målgrupper och anpassningar 30
Terapiinriktningar och tekniska lösningar 31
Behandlingseffekter 31
Forskningens utmaningar framöver 34
Tillämpning 35
Förmedling av IKBT inom hälso- och sjukvård 36
Sammanfattning 43
Referenser 43
03 Videosamtal 47
Johan Edbacken, Hanna Rohani &
Jesper Enander
Inledning 49
Forskning 51
Behandlingseffekter 52
Barn och unga 53
Patientnöjdhet och allians 53
Kostnadseffektivitet 54
Sammanfattning av forskningsläget 55
Att genomföra en videobehandling 55
Förberedelser 56
Empatiskt bemötande och alliansskapande 58
Hjälpmedel 59
Bedömning och det första besöket 61
Nya situationer som kan uppstå 66
Sammanfattning 68
Referenser 69
04 Meddelanden och chatt 71
Matilda Berg, Ella Radvogin &
Martin Kraepelien
Inledning 73
Forskning 74
Behandlingseffekter 75
Efterfrågan på textkommunikation i psykologisk behandling 76
Meddelandeinnehåll och praktiskt genomförande 77
Tillämpning 78
Åtta tips för bra meddelanden 79
Vanliga fallgropar 85
Specifika råd för chatt 85
Förbered patienten 86
Bedömning 86
Behandling 87
Avslut 89
Ytterligare tips för bättre meddelanden och chatt 89
Svårigheter som kan uppstå 90
Tekniken strular 90
Patienten slutar svara 90
Patienten tar lång tid på sig att svara i chatten 90
Patienten följer inte behandlingsupplägget 91
Patientens mående försämras 92
Sammanfattning 92
Referenser 93
05 Blandformat – kombinationen av behandlingssessioner och teknologi 97
Hoa Ly, Niels Eék & Naira Topooco
Inledning 99
Forskning 100
Integrerade blandformat 100
Sekventiella blandformat 103
Alternativa blandformat med videosamtal och chatt 105
Tilltro till formatet 107
Tillämpning 108
Internetbaserad kognitiv beteendeterapi (IKBT) i kombination med text- eller videochatt 108
Gruppbehandling – övergång till blandformat 109
Psykologisk behandling i kombination med självhjälpsappar 111
Framtiden för blandformat 115
Sammanfattning 117
Referenser 118
06 Virtual reality (VR) 123
Philip Lindner & Smiti Kahlon
Inledning 125
Principer och utrustning 125
Immersion och närvaro 127
Cybersjuka 127
Modern VR-utrustning – stationär och mobil 128
Utformning av den virtuella världen 130
Forskning 132
Ångesttillstånd 132
Depression 133
Stress och agitation 133
Social färdighetsträning 134
Exponeringsterapi med VR 134
Förberedelser 135
Genomförande 136
Anpassning till ungdomar 140
Implementering 140
Sammanfattning 143
Referenser 143
07 Testning 147
Sara Wallén & Jens Berggren
Inledning 149
Forskning 149
Digitalisering av test 151
Administrering 152
Rättning 153
Tolkning 154
Tillämpning 155
Psykiatri 155
Primärvård och primärvårdsrehab 156
Företagshälsovård 157
Rekrytering 158
Specialistvård av sjukdomar som ger kognitiva symtom 159
Utmaningar och möjligheter med digitala test 160
Utmaningar 160
Möjligheter 162
Införande av digitala test i verksamheten 165
Digital förändring 165
Ansvarsfördelning 165
Tydlig frågeställning 166
Förskjutning av testsituationen 167
Checklista vid val av testplattform 168
Sammanfattning 170
Referenser 171
08 Psykologisk design 173
Lina Bodestad & David Brohede
Inledning 175
Begrepp – små ord med stor omfattning 175
Varför behövs psykologisk design? 176
Fallgrop 1: En övertro på information 176
Fallgrop 2: Programmet väcker inte patientens inre motivation 177
Fallgrop 3: En övertro på viljestyrka 178
Vad säger forskningen om beteendeförändring och motivation? 178
Princip 1: Designa för elefanten 179
Princip 2: Designa program som är självförstärkande 181
Princip 3: Designa för vanor 183
Vägledning inför ditt nästa designprojekt 187
Designprocessen – en karta över arbetet 187
Fasen ”projektramar” 188
Fasen ”förstå” 189
Fasen ”utforma” 190
Fasen ”producera” 192
Sammanfattning 194
Referenser 195
09 Implementering av digitala format för psykologisk behandling 197
Fredrik Holländare & Jenny Katalinic
Inledning 199
Ett gemensamt sätt att prata om förändring 199
The consolidated framework for implementation research (CFIR) 199
Quality implementation framework (QIF) 203
Användning av modeller och ramverk i praktiken 204
Vanliga utmaningar 205
”Kan det verkligen fungera?” 205
”Projektet tog slut” 206
”Det blev för få patienter” 206
”Hon som kunde det där slutade” 207
”Nu satsar man inte på det där längre” 207
Sammanfattning av utmaningar 208
Framgångsfaktorer 209
12 verksamma implementeringsaktiviteter 210
Sammanfattning av framgångsfaktorer 217
Sammanfattning 219
Referenser 219
10 Framtidsspaningar 223
Robert Johansson, Viktor Kaldo &
Ann Molin
Del I – Terapisimulatorer och simulerad psykisk ohälsa 225
Terapisimulatorer 225
Simulerad psykisk ohälsa 229
Längre in i framtiden 230
Etiska aspekter 231
Referenser 232
Del II – Artificiell intelligens, maskininlärning och adaptiva behandlingsstrategier 233
En värld full av data 233
Att förutsäga utfallet av psykologisk behandling 234
Adaptiva behandlingsstrategier och accelererad vård 235
Framtida användning 237
Etiska avvägningar 239
Referenser 240
Del III – En psykolog i hackathon-världen 241
Vad är ett hackathon? 242
Vad är öppna data? 244
Exempel på digitala lösningar som kommit ur hackathons 245
Ta steget in i innovationsekosystemet 246
Sammanfattning 247
Slutord 249
Val av säkra lösningar 249
Vägen framåt 250
Tack till … 251
Medverkande författare 253
Register 257
håller en hög professionell nivå /…/ Digital psykologi är mycket användarvänlig och välskriven.
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144141565Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43450-01Upplaga:
FörstaSidantal:
260Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144170169Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43450-SB01Upplaga:
Första