
Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet
- om annorlunda barn
- 7Förord
- 9Inledning
- 11Bokens syfte
- 16Känsla av sammanhang
- 19Del 1 Samhälle och diagnoser
- 21Normalfördelning av förmågor och egenskaper
- 24Hänvisningsorsaker
- 29Det miljörelaterade handikappbegreppet
- 39Avgränsande och beskrivande symtom
- 41Avgränsande symtom
- 47Beskrivande symtom
- 49Diagnosernas hierarki
- 50Komorbiditet
- 53Orsaksförklaringar
- 54Socialkonstruktivismen
- 56Behaviorismen
- 57I dag
- 63Genetik
- 67Hjärnans funktion vid utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar
- 73Del 2 Beskrivande symtom
- 75Empatisvårigheter
- 76Affekt
- 81Att ha svårt att förstå vad andra tänker
- 85själv gör
- 85Svårigheter med att jämföra sig själv med andra
- 86Egocentricitet
- 87Lögner
- 90Svårigheter med att känna igen och förstå egna och andras affektuttryck
- 91Särskilda svårigheter förenade med att vara utåtriktad
- 95Problemskapande beteende
- 107Kravanpassning, avledning och låg-affektivt bemötande
- 114Lågaffektiva metoder
- 121Strategisvårigheter
- 121Svårigheter med central koherens
- 130Tvångsbeteende
- 134Pedagogik utifrån svårigheter med central koherens
- 137Bristande exekutiva funktioner
- 139Impulsivitet
- 140Inflexibilitet
- 142Svårigheter att ta initiativ
- 143Exekutiva funktioner och personlighet
- 144Uppmärksamhet
- 145Sensoriska funktionsnedsättningar
- 147Överkänslighet för sinnesintryck
- 149Underkänslighet för sinnesintryck
- 150Svårigheter med att habituera
- 150Svårigheter med att strukturera sina intryck
- 151Konsekvenser
- 157Stresskänslighet
- 165Kaostecken
- 167Varningstecken
- 172Grundläggande belastningsfaktorer
- 176Situationsbestämda belastningsfaktorer
- 178Skyddande faktorer
- 181Del 3 Praktiska insatser
- 183Att arbeta med specialpedagogiska insatser
- 183Synkronisering – organisering
- 183Synkronisering – kunskap och förhållningssätt
- 186Skolan
- 187Hemtjänsten
- 187Millas stödpersoner
- 188Assistansen
- 188Förvaltningen
- 190Hemmet
- 196Föräldrautmaningen
- 197Föräldrar i sorg och kris
- 200Föräldrasamarbetet
- 202”Svåra” föräldrar
- 206Föräldrar + sammanhang = resurser
- 210Pedagogisk grundtanke – kan kontra vill
- 213Pedagogiska grundprinciper – ansvar och kontroll
- 218Insatsmodellen – inledande introduktion
- 222Ledstång/stödsystem
- 222Strategier
- 223Nödutgångar
- 227Insatsmodellen – en överblick i komplexa ärenden
- 230Vardagen – struktur och system
- 239Följdtillstånd och medicinering
- 242Vad använder man medicin mot
- 242ADHD
- 244Tourettes syndrom
- 245Depression
- 247Bipolär sjukdom
- 248Ångest
- 250Tvångssyndrom
- 251Psykosliknande symtom
- 255Ett kort kapitel om utredning
- 259Utlåtande gällande XX, personnr XXXXXX-XXXX
- 260De psykologiska testerna
- 262Sjukgymnast-/arbetsterapeut-utredning
- 262Logopedutredning
- 262Sammanfattning och pedagogiska överväganden
- 263Rekommendationer
- 263Bilaga 1, Pedagogiska strategier
- 264Bilaga 2, Resultat
- 265Avslutning
- 267Litteratur
- 273Register
Boken präglas genomgående av en respekt för dem som omskrivs, och det är uppfriskande att som läsare uppleva en sorts känsla av "självklarhet" av budskapet - som numera stöds alltmer av aktuell forskning. Många av oss vet att mycket verkligen inte är särskilt självklart vad gäller hur man bäst kan stödja annorlunda barn, men detta är något som den här boken sätter ljus på och förtydligar - som dessutom förmedlas på ett såväl lättförståeligt som med ett läsvänligt språk! Jag misstänker att just den här boken kommer att bli en ny ledstjärna för mig i mitt fortsatta arbete när det handlar om dessa alldeles särskilda härliga annorlunda barn!
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144079783Utgivningsår:
2012Artikelnummer:
36025-01Upplaga:
FörstaSidantal:
275