Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet

- om annorlunda barn

Skickas följande arbetsdag

De flesta människor klarar sig bra i livet. De skaffar sig utbildning och jobb, får barn och blir gamla utan större svårigheter. Den här boken handlar inte om dem, utan om de personer för vilka livet innebär hårt arbete. En del av dem får diagnoser som Aspergers syndrom, ADHD eller Tourettes syndrom, en del beskriver vi som ouppfostrade eller psykiskt sårbara. Vad de har gemensamt är att de misslyckas med saker som andra inte har några problem med. Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar...

Läs mer

De flesta människor klarar sig bra i livet. De skaffar sig utbildning och jobb, får barn och blir gamla utan större svårigheter. Den här boken handlar inte om dem, utan om de personer för vilka livet innebär hårt arbete. En del av dem får diagnoser som Aspergers syndrom, ADHD eller Tourettes syndrom, en del beskriver vi som ouppfostrade eller psykiskt sårbara. Vad de har gemensamt är att de misslyckas med saker som andra inte har några problem med. Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet – om annorlunda barn utgår från neuropsykologisk och beteendegenetisk kunskap om utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar. Boken beskriver de sociala aspekterna av diagnoser och individuella svårigheter, och vad det innebär i livet för ett barn eller en ung person som inte är riktigt som alla andra. Den avslutas med vad man som personal kan bidra med för att göra livet lättare för dessa barn och ungdomar. Boken vänder sig till studenter och yrkesverksamma främst inom barn- och ungdomsverksamheter för personer med utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar, men ger också nya tankar till alla som arbetar med barn och ungdomar i allmänhet. Boken är skriven av en psykolog, en pedagogisk rådgivare och en läkare och specialist i psykiatri. De tre perspektiven vävs in i varandra för att ge en bred och komplex bild av ett komplext område.

Stäng
    • 7
      Förord
    • 9
      Inledning
        • 11
          Bokens syfte
        • 16
          Känsla av sammanhang
  • 19
    Del 1 Samhälle och diagnoser
    • 21
      Normalfördelning av förmågor och egenskaper
        • 24
          Hänvisningsorsaker
        • 29
          Det miljörelaterade handikappbegreppet
    • 39
      Avgränsande och beskrivande symtom
        • 41
          Avgränsande symtom
        • 47
          Beskrivande symtom
        • 49
          Diagnosernas hierarki
        • 50
          Komorbiditet
    • 53
      Orsaksförklaringar
        • 54
          Socialkonstruktivismen
        • 56
          Behaviorismen
        • 57
          I dag
    • 63
      Genetik
    • 67
      Hjärnans funktion vid utvecklings­relaterade funktionsnedsättningar
  • 73
    Del 2 Beskrivande symtom
    • 75
      Empatisvårigheter
        • 76
          Affekt
        • 81
          Att ha svårt att förstå vad andra tänker
        • Att inte kunna föreställa sig att andra tänker annorlunda än man
        • 85
           själv gör
        • 85
          Svårigheter med att jämföra sig själv med andra
        • 86
          Egocentricitet
        • 87
          Lögner
        • 90
          Svårigheter med att känna igen och förstå egna och andras affektuttryck
        • 91
          Särskilda svårigheter förenade med att vara utåtriktad
        • 95
          Problemskapande beteende
        • 107
          Kravanpassning, avledning och låg-affektivt bemötande
        • 114
          Lågaffektiva metoder
    • 121
      Strategisvårigheter
        • 121
          Svårigheter med central koherens
        • 130
          Tvångsbeteende
        • 134
          Pedagogik utifrån svårigheter med central koherens
        • 137
          Bristande exekutiva funktioner
        • 139
          Impulsivitet
        • 140
          Inflexibilitet
        • 142
          Svårigheter att ta initiativ
        • 143
          Exekutiva funktioner och personlighet
        • 144
          Uppmärksamhet
    • 145
      Sensoriska funktionsnedsättningar
        • 147
          Överkänslighet för sinnesintryck
        • 149
          Underkänslighet för sinnesintryck
        • 150
          Svårigheter med att habituera
        • 150
          Svårigheter med att strukturera sina intryck
        • 151
          Konsekvenser
    • 157
      Stresskänslighet
        • 165
          Kaostecken
        • 167
          Varningstecken
        • 172
          Grundläggande belastningsfaktorer
        • 176
          Situationsbestämda belastningsfaktorer
        • 178
          Skyddande faktorer
  • 181
    Del 3 Praktiska insatser
    • 183
      Att arbeta med specialpedagogiska insatser
        • 183
          Synkronisering – organisering
        • 183
          Synkronisering – kunskap och förhållningssätt
        • 186
          Skolan
        • 187
          Hemtjänsten
        • 187
          Millas stödpersoner
        • 188
          Assistansen
        • 188
          Förvaltningen
        • 190
          Hemmet
        • 196
          Föräldrautmaningen
        • 197
          Föräldrar i sorg och kris
        • 200
          Föräldrasamarbetet
        • 202
          ”Svåra” föräldrar
        • 206
          Föräldrar + sammanhang = resurser
        • 210
          Pedagogisk grundtanke – kan kontra vill
        • 213
          Pedagogiska grundprinciper – ansvar och kontroll
        • 218
          Insatsmodellen – inledande introduktion
        • 222
          Ledstång/stödsystem
        • 222
          Strategier
        • 223
          Nödutgångar
        • 227
          Insatsmodellen – en överblick i komplexa ärenden
        • 230
          Vardagen – struktur och system
    • 239
      Följdtillstånd och medicinering
        • 242
          Vad använder man medicin mot
        • 242
          ADHD
        • 244
          Tourettes syndrom
        • 245
          Depression
        • 247
          Bipolär sjukdom
        • 248
          Ångest
        • 250
          Tvångssyndrom
        • 251
          Psykosliknande symtom
    • 255
      Ett kort kapitel om utredning
        • 259
          Utlåtande gällande XX, personnr XXXXXX-XXXX
        • 260
          De psykologiska testerna
        • 262
          Sjukgymnast-/arbetsterapeut-utredning
        • 262
          Logopedutredning
        • 262
          Sammanfattning och pedagogiska överväganden
        • 263
          Rekommendationer
        • 263
          Bilaga 1, Pedagogiska strategier
        • 264
          Bilaga 2, Resultat
    • 265
      Avslutning
    • 267
      Litteratur
    • 273
      Register

Boken präglas genomgående av en respekt för dem som omskrivs, och det är uppfriskande att som läsare uppleva en sorts känsla av "självklarhet" av budskapet - som numera stöds alltmer av aktuell forskning. Många av oss vet att mycket verkligen inte är särskilt självklart vad gäller hur man bäst kan stödja annorlunda barn, men detta är något som den här boken sätter ljus på och förtydligar - som dessutom förmedlas på ett såväl lättförståeligt som med ett läsvänligt språk! Jag misstänker att just den här boken kommer att bli en ny ledstjärna för mig i mitt fortsatta arbete när det handlar om dessa alldeles särskilda härliga annorlunda barn!

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144079783

Utgivningsår:

2012

Artikelnummer:

36025-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

275
 ;