Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro

Skickas följande arbetsdag

Problematisk skolfrånvaro och hemmasittare är ett växande problem i våra skolor. Att försöka förstå och komma tillrätta med fenomenet är en angelägen uppgift för alla som befinner sig i närheten av barn och unga. Den här boken presenterar hur man kan förstå problematisk skolfrånvaro utifrån ett lågaffektivt förhållningssätt. Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro utgår från att det är förhållningssättet och miljön runt eleverna som behöver förändras för att främja skolnärvaro. ...

Läs mer

Problematisk skolfrånvaro och hemmasittare är ett växande problem i våra skolor. Att försöka förstå och komma tillrätta med fenomenet är en angelägen uppgift för alla som befinner sig i närheten av barn och unga. Den här boken presenterar hur man kan förstå problematisk skolfrånvaro utifrån ett lågaffektivt förhållningssätt. Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro utgår från att det är förhållningssättet och miljön runt eleverna som behöver förändras för att främja skolnärvaro. I boken ges alternativa förklaringsmodeller till vad som kan ligga bakom problematisk skolfrånvaro. Därefter presenteras hur man praktiskt kan arbeta lågaffektivt och förebyggande med kartläggningar och handlingsplaner. I bokens avslutande del ges många konkreta verktyg och tips på hur man i skolan kan arbeta för att göra skolan tillgänglig – för alla. Boken riktar sig till alla som arbetar inom skolan. Den riktar sig även till vårdnadshavare som vill lära sig mer om problematisk skolfrånvaro. Boken lämpar sig väl för lärar- och psykologutbildningen. Den är även användbar på utbildningar för specialpedagoger och rektorer.

Stäng
    • 7
      Förord av psykolog Bo Hejlskov Elvén
    • 9
      Författarförord
    • 11
      Författarpresentationer
    • 13
      Inledning
  • Del I Teoretisk bakgrund
      • 1
        19
        Vad är problematisk skolfrånvaro?
        • 19
          Definitioner av begrepp
        • 21
          Hur vanligt är problematisk skolfrånvaro?
        • 21
          Hur kan vi förstå problematisk skolfrånvaro?
        • 22
          Tidigare förklaringsmodeller
      • 2
        27
        Lågaffektivt bemötande
        • 27
          Historisk återblick
        • 28
          Etik och en humanistisk människosyn
        • 29
          Vem äger problemet?
        • 30
          Ansvarsprincipen
        • 31
          Stress- och belastningsmodellen
        • 34
          Den viktiga affektsmittan
        • 35
          Positiv psykologi
        • 36
          Hantera, utvärdera, förebygga
        • 37
          Andra teoretiska förklaringsmodeller
      • 3
        41
        När någon inte vill längre, vad gör man då?
        • 41
          Hur blir man motiverad?
        • 41
          Yttre motivation
        • 43
          Skollagen och kapitel 5
        • 44
          Inre motivation
        • 46
          Delaktighet och medbestämmande
        • 47
          Motivation utifrån ett inlärningspsykologiskt perspektiv
        • 50
          Det lågaffektiva synsättet på motivation och konsekvenser
        • 52
          Får vi aldrig utmana våra elever?
  • Del II Vilka är eleverna som stannar hemma?
      • 4
        57
        Den saknade pusselbiten?
        • 57
          Att vända på perspektivet
        • 59
          Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
      • 5
        63
        Vad är funktionsvariationer?
        • 63
          Neuropsykiatriska funktionsvariationer
        • 65
          Vad är autism?
        • 73
          ADHD – vad är det?
        • 75
          Särbegåvning – en orsak till problematisk skolfrånvaro?
        • 78
          Pathological Demand Avoidance (PDA) – vad är det egentligen?
        • 80
          Flickor får inte samma stöd som pojkar
      • 6
        83
        Vad är det i skolan som gör att det blir svårt?
        • 83
          Lgr 11 och The Big Five
        • 87
          Vad är egentligen inkludering?
        • 92
          Utmattning – en konsekvens
        • 95
          Att bli rustad för ett liv efter skolan
  • Del III Hur gör man?
      • 7
        99
        Hantera situationer
        • 100
          Kartläggning med stress- och belastningsmodellen
        • 102
          Att bygga upp tillit
        • 106
          Att använda sig av avledningar
        • 108
          Vikten av att öka välmåendet och sänka stressnivån
        • 111
          Hemundervisning som hantering
        • 112
          Fallgropar
        • 112
          När man börjar förskjuta ansvaret
        • 113
          När man skapar motsatsförhållande
        • 113
          När man tror att man lär sig av att misslyckas
        • 114
          När man tror att det handlar om att stå ut fast det är svårt
        • 115
          När man börjar pressa istället för att locka
        • 116
          När man är för snabb
      • 8
        119
        Utvärdering
        • 119
          Vikten av att utvärdera utifrån kartläggningar
      • 9
        125
        Att förebygga problematisk skolfrånvaro
        • 125
          Stress och kravanpassning
        • 127
          Tillgänglig undervisning – anpassningar för vissa elever som gynnar hela klassen
        • 127
          Tillgänglighet genom struktur
        • 133
          Tillgängliga läromedel
        • 135
          Tillgängliga bedömningsformer
        • 136
          Tillgänglighet genom hjälpmedel för alla
        • 139
          Tillgänglig fysisk miljö
        • 142
          Tillgängligt bemötande
        • 144
          Tillgänglighet i övergångar
        • 146
          Sara – igen
        • 149
          Det systematiska kvalitetsarbetet
      • 10
        151
        Tillbaka till skola
        • 151
          Frågan om var elevens behov kan tillgodoses
        • 152
          Återinskolning
        • 154
          Kontinuerliga utvärderingar
        • 155
          Justeringar i upplägget
      • 11
        157
        Vikten av att arbeta med elevhälsoteamet i det förebyggande arbetet
        • 157
          Elevhälsan
        • 158
          Kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och lågaffektivt bemötande
        • 159
          Rekrytering av elevhälsopersonal
        • 160
          En modell för det vinnande elevhälsoteamet
        • 163
          Vikten av goda relationer
        • 164
          Återinskolning och elevhälsoteamets funktion
        • 165
          Rektors viktiga roll
      • 12
        169
        Slutord
        • 169
          Vem ansvarar för vad?
    • 173
      Referenser
    • 179
      Register

Dess styrka är att den utifrån en teoretisk bas skapar en förståelse för området och ger praktiska, konkreta förslag på hur arbetet kan byggas upp. Den visar på rektors viktiga insats och hur elevhälsoteamets kompetens kan utgöra en kraft i arbetet.

Information

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144120409

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39657-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

184
 ;