
Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
- 7Förord av psykolog Bo Hejlskov Elvén
- 9Författarförord
- 11Författarpresentationer
- 13Inledning
- Del I Teoretisk bakgrund
- 119Vad är problematisk skolfrånvaro?
- 19Definitioner av begrepp
- 21Hur vanligt är problematisk skolfrånvaro?
- 21Hur kan vi förstå problematisk skolfrånvaro?
- 22Tidigare förklaringsmodeller
- 227Lågaffektivt bemötande
- 27Historisk återblick
- 28Etik och en humanistisk människosyn
- 29Vem äger problemet?
- 30Ansvarsprincipen
- 31Stress- och belastningsmodellen
- 34Den viktiga affektsmittan
- 35Positiv psykologi
- 36Hantera, utvärdera, förebygga
- 37Andra teoretiska förklaringsmodeller
- 341När någon inte vill längre, vad gör man då?
- 41Hur blir man motiverad?
- 41Yttre motivation
- 43Skollagen och kapitel 5
- 44Inre motivation
- 46Delaktighet och medbestämmande
- 47Motivation utifrån ett inlärningspsykologiskt perspektiv
- 50Det lågaffektiva synsättet på motivation och konsekvenser
- 52Får vi aldrig utmana våra elever?
- Del II Vilka är eleverna som stannar hemma?
- 457Den saknade pusselbiten?
- 57Att vända på perspektivet
- 59Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- 563Vad är funktionsvariationer?
- 63Neuropsykiatriska funktionsvariationer
- 65Vad är autism?
- 73ADHD – vad är det?
- 75Särbegåvning – en orsak till problematisk skolfrånvaro?
- 78Pathological Demand Avoidance (PDA) – vad är det egentligen?
- 80Flickor får inte samma stöd som pojkar
- 683Vad är det i skolan som gör att det blir svårt?
- 83Lgr 11 och The Big Five
- 87Vad är egentligen inkludering?
- 92Utmattning – en konsekvens
- 95Att bli rustad för ett liv efter skolan
- Del III Hur gör man?
- 799Hantera situationer
- 100Kartläggning med stress- och belastningsmodellen
- 102Att bygga upp tillit
- 106Att använda sig av avledningar
- 108Vikten av att öka välmåendet och sänka stressnivån
- 111Hemundervisning som hantering
- 112Fallgropar
- 112När man börjar förskjuta ansvaret
- 113När man skapar motsatsförhållande
- 113När man tror att man lär sig av att misslyckas
- 114När man tror att det handlar om att stå ut fast det är svårt
- 115När man börjar pressa istället för att locka
- 116När man är för snabb
- 8119Utvärdering
- 119Vikten av att utvärdera utifrån kartläggningar
- 9125Att förebygga problematisk skolfrånvaro
- 125Stress och kravanpassning
- 127Tillgänglig undervisning – anpassningar för vissa elever som gynnar hela klassen
- 127Tillgänglighet genom struktur
- 133Tillgängliga läromedel
- 135Tillgängliga bedömningsformer
- 136Tillgänglighet genom hjälpmedel för alla
- 139Tillgänglig fysisk miljö
- 142Tillgängligt bemötande
- 144Tillgänglighet i övergångar
- 146Sara – igen
- 149Det systematiska kvalitetsarbetet
- 10151Tillbaka till skola
- 151Frågan om var elevens behov kan tillgodoses
- 152Återinskolning
- 154Kontinuerliga utvärderingar
- 155Justeringar i upplägget
- 11157Vikten av att arbeta med elevhälsoteamet i det förebyggande arbetet
- 157Elevhälsan
- 158Kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och lågaffektivt bemötande
- 159Rekrytering av elevhälsopersonal
- 160En modell för det vinnande elevhälsoteamet
- 163Vikten av goda relationer
- 164Återinskolning och elevhälsoteamets funktion
- 165Rektors viktiga roll
- 12169Slutord
- 169Vem ansvarar för vad?
- 173Referenser
- 179Register
Dess styrka är att den utifrån en teoretisk bas skapar en förståelse för området och ger praktiska, konkreta förslag på hur arbetet kan byggas upp. Den visar på rektors viktiga insats och hur elevhälsoteamets kompetens kan utgöra en kraft i arbetet.
Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144120409Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39657-01Upplaga:
FörstaSidantal:
184