
Barn som väcker funderingar
Se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling

Barn som väcker funderingar
Se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 7
1. Adhd – Vad är det? 9
Gunilla Gerland
Tre typer av adhd 10
Diagnoskriterier 10
Hur ser och förstår vi svårigheterna i förskolan? 13
Pedagogens roll: Att förstå 16
Pedagogens roll: Att ha empati 19
Föräldrastöd 23
Sammanfattning 23
2. Autism – vad är det? 25
Gunilla Gerland
Bristande förmåga till social ömsesidighet 26
Sammanfattning 31
3. Hur kan vi förstå? 33
Gunilla Gerland
Delad uppmärksamhet 34
Exekutiva funktioner 39
Detalj- och helhetsuppfattning 40
Kommunikation 43
Hyperfokus 44
Föreställningsförmåga 45
Att kunna välja 46
”Han kan ju ibland” 47
Motoriksvårigheter 49
Perceptionssvårigheter 50
Aktivitetsnivå/vakenhet 55
Tids- och rumsuppfattning 56
Ansiktsigenkänning 58
Mat- och ätsvårigheter 58
Sammanfattning 59
4. Vad är normalt egentligen? 61
Gunilla Gerland
Ett snävare normalspann? 61
”Besvärliga barn” kan bli välfungerande vuxna 62
När barns beteenden feltolkas som autism eller adhd 63
Särskilt begåvade barn 67
Fler exempel 71
Pedagogens uppgift 1: En balansgång 75
Pedagogens uppgift 2: Att gilla olika 76
Sammanfattning 77
5. Utredningen – hur går den till? 79
Gunilla Gerland
Tester 79
Sammanfattning 80
6. Att ta upp funderingar med föräldrar 81
Gunilla Gerland
En process 82
Samtalets innehåll 83
Styrkorna först 83
Du är ingen expert 84
Tänk på hur du lägger fram det 84
Beskriv hur ni arbetar 84
Inga diagnoser 85
Ge föräldrarna tid 85
Avsluta med ett tack 85
Sammanfattning 85
7. Att arbeta med kommunikation, språk …|och samspel 87
Ulrika Aspeflo
Mitt första möte 88
Att etablera kontakt genom lekrutiner 90
”Normal” språkutveckling 94
Vad väcker intresse? 96
Vilket material är lättast att leka med? 98
Upplägg för språk- och kommunikationsövningar 100
Teckenkommunikation 103
Kombinera språk och lek 105
Några språkliga ”regler” 106
Ekotal 108
Visa vad du menar 110
Var en kommunikativ förebild 111
Checklista för en social aktivitet 112
”Lagen om samling” 113
Sång, musik och rörelse 114
Att låta barnet vara med och påverka 117
Behåll lusten och nyfikenheten! 119
Sammanfattning 120
8. Barn som har ett utagerande beteende 123
Gunilla Gerland
Tydliga budskap måste vara just ||tydliga|| 126
Nya strategier för frustration 127
Belöningssystem? 129
Sammanfattning 132
9. Praktiska insatser 133
Gunilla Gerland
Att konkret visa 134
Bilder för reflektion och social förståelse 138
Ritdagbok 144
Skalor 144
Hjälpmedel i rutinsituationer 147
Leken 155
Styrkor 160
”Men de andra barnen skulle aldrig gå med på …” 161
Att överväga 162
Sammanfattning 162
Bilaga 1 Diagnoskriterier adhd och autism 165
Diagnoskriterier adhd i DSM-5 165
Diagnoskriterier autism i DSM-5 168
Bilaga 2 Pediatric acute-onset …|neuropscyhiatric syndrom (PANS) 171
Diagnoskriterier 172
Behandling 173
Referenser 175
ett bra stöd för den som vill skaffa sig bredare kunskap om mötet med barn med annorlunda beteenden och en fin plattform för reflektion både för den enskilde och arbetslaget.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144165660Utgivningsår:
2015Revisionsår:
2023Artikelnummer:
45937-03Upplaga:
TredjeSidantal:
176Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144180885Utgivningsår:
2015Revisionsår:
2023Artikelnummer:
45937-SB03Upplaga:
Tredje