Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barn som väcker funderingar

Se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling

Skickas följande arbetsdag

Barn som väcker funderingar

Se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 317 kr inkl. moms
Studora e-bok 197 kr inkl. moms

I förskolan finns barn, ibland med en diagnos, ibland utan, som väcker funderingar. Det kan vara barn som inte riktigt fungerar i samspelet, som verkar ha ett annorlunda sätt att förstå, eller som rusar från det ena till det andra och inte ”kan lyssna”. Genom kunskap om utvecklingsområden som kan vara försenade och funktioner som kan vara nedsatta kan pedagogen tolka barnens beteende och hjälpa dem att utvecklas. Med rätt bemötande och hjälpmedel kan de här barnen också vara en tillgång för ...

Läs mer

I förskolan finns barn, ibland med en diagnos, ibland utan, som väcker funderingar. Det kan vara barn som inte riktigt fungerar i samspelet, som verkar ha ett annorlunda sätt att förstå, eller som rusar från det ena till det andra och inte ”kan lyssna”. Genom kunskap om utvecklingsområden som kan vara försenade och funktioner som kan vara nedsatta kan pedagogen tolka barnens beteende och hjälpa dem att utvecklas. Med rätt bemötande och hjälpmedel kan de här barnen också vara en tillgång för gruppen. Denna tredje och uppdaterade upplaga innehåller nya avsnitt om exempelvis interoception och dess betydelse för barns känsloreglering och om att vara en kommunikativ förebild. Boken vänder sig till pedagoger som arbetar i förskola och förskoleklass, men också till andra som i sitt yrke möter barn i förskoleåldern. Barn som väcker funderingar har tidigare givits ut av Pavus Utbildning.

Stäng

Förord 7

1. Adhd – Vad är det? 9

Gunilla Gerland

Tre typer av adhd 10

Diagnoskriterier 10

Hur ser och förstår vi svårigheterna i förskolan? 13

Pedagogens roll: Att förstå 16

Pedagogens roll: Att ha empati 19

Föräldrastöd 23

Sammanfattning 23

2. Autism – vad är det? 25

Gunilla Gerland

Bristande förmåga till social ömsesidighet 26

Sammanfattning 31

3. Hur kan vi förstå? 33

Gunilla Gerland

Delad uppmärksamhet 34

Exekutiva funktioner 39

Detalj- och helhetsuppfattning 40

Kommunikation 43

Hyperfokus 44

Föreställningsförmåga 45

Att kunna välja 46

”Han kan ju ibland” 47

Motoriksvårigheter 49

Perceptionssvårigheter 50

Aktivitetsnivå/vakenhet 55

Tids- och rumsuppfattning 56

Ansiktsigenkänning 58

Mat- och ätsvårigheter 58

Sammanfattning 59

4. Vad är normalt egentligen? 61

Gunilla Gerland

Ett snävare normalspann? 61

”Besvärliga barn” kan bli välfungerande vuxna 62

När barns beteenden feltolkas som autism eller adhd 63

Särskilt begåvade barn 67

Fler exempel 71

Pedagogens uppgift 1: En balansgång 75

Pedagogens uppgift 2: Att gilla olika 76

Sammanfattning 77

5. Utredningen – hur går den till? 79

Gunilla Gerland

Tester 79

Sammanfattning 80

6. Att ta upp funderingar med föräldrar 81

Gunilla Gerland

En process 82

Samtalets innehåll 83

Styrkorna först 83

Du är ingen expert 84

Tänk på hur du lägger fram det 84

Beskriv hur ni arbetar 84

Inga diagnoser 85

Ge föräldrarna tid 85

Avsluta med ett tack 85

Sammanfattning 85

7. Att arbeta med kommunikation, språk …|och samspel 87

Ulrika Aspeflo

Mitt första möte 88

Att etablera kontakt genom lekrutiner 90

”Normal” språkutveckling 94

Vad väcker intresse? 96

Vilket material är lättast att leka med? 98

Upplägg för språk- och kommunikationsövningar 100

Teckenkommunikation 103

Kombinera språk och lek 105

Några språkliga ”regler” 106

Ekotal 108

Visa vad du menar 110

Var en kommunikativ förebild 111

Checklista för en social aktivitet 112

”Lagen om samling” 113

Sång, musik och rörelse 114

Att låta barnet vara med och påverka 117

Behåll lusten och nyfikenheten! 119

Sammanfattning 120

8. Barn som har ett utagerande beteende 123

Gunilla Gerland

Tydliga budskap måste vara just ||tydliga|| 126

Nya strategier för frustration 127

Belöningssystem? 129

Sammanfattning 132

9. Praktiska insatser 133

Gunilla Gerland

Att konkret visa  134

Bilder för reflektion och social förståelse 138

Ritdagbok 144

Skalor 144

Hjälpmedel i rutinsituationer 147

Leken 155

Styrkor 160

”Men de andra barnen skulle aldrig gå med på …” 161

Att överväga 162

Sammanfattning 162

Bilaga 1 Diagnoskriterier adhd och autism  165

Diagnoskriterier adhd i DSM-5 165

Diagnoskriterier autism i DSM-5 168

Bilaga 2 Pediatric acute-onset …|neuropscyhiatric syndrom (PANS) 171

Diagnoskriterier 172

Behandling 173

Referenser 175

ett bra stöd för den som vill skaffa sig bredare kunskap om mötet med barn med annorlunda beteenden och en fin plattform för reflektion både för den enskilde och arbetslaget.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144165660

Utgivningsår:

2015

Revisionsår:

2023

Artikelnummer:

45937-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

176
 ;

I förskolan finns barn, ibland med en diagnos, ibland utan, som väcker funderingar. Det kan vara barn som inte riktigt fungerar i samspelet, som verkar ha ett annorlunda sätt att förstå, eller som rusar från det ena till det andra och inte ”kan lyssna”. Genom kunskap om utvecklingsområden som kan vara försenade och funktioner som kan vara nedsatta kan pedagogen tolka barnens beteende och hjälpa dem att utvecklas. Med rätt bemötande och hjälpmedel kan de här barnen också vara en tillgång för ...

Läs mer

I förskolan finns barn, ibland med en diagnos, ibland utan, som väcker funderingar. Det kan vara barn som inte riktigt fungerar i samspelet, som verkar ha ett annorlunda sätt att förstå, eller som rusar från det ena till det andra och inte ”kan lyssna”. Genom kunskap om utvecklingsområden som kan vara försenade och funktioner som kan vara nedsatta kan pedagogen tolka barnens beteende och hjälpa dem att utvecklas. Med rätt bemötande och hjälpmedel kan de här barnen också vara en tillgång för gruppen. Denna tredje och uppdaterade upplaga innehåller nya avsnitt om exempelvis interoception och dess betydelse för barns känsloreglering och om att vara en kommunikativ förebild. Boken vänder sig till pedagoger som arbetar i förskola och förskoleklass, men också till andra som i sitt yrke möter barn i förskoleåldern. Barn som väcker funderingar har tidigare givits ut av Pavus Utbildning.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144180885

Utgivningsår:

2015

Revisionsår:

2023

Artikelnummer:

45937-SB03

Upplaga:

Tredje
 ;