
Barn i behov
- samsyn och samarbete

Barn i behov
- samsyn och samarbete
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Tack 13
Författare 15
Förord 17
Inledning 19
Bokens disposition 20
Målgrupp 22
Litteratur 22
Del I Barnen
1 Vidgade synsätt och kunskapsutveckling 25
Emma Edvinsson och Görrel Månsson
Det dimensionella synsättet på utvecklingssvårigheter 27
Normalisering på gott och ont 28
Det är skillnad – effekt av adhd gällande olika risker under livet 29
Det är skillnad – ökad dödlighet vid psykisk ohälsa och npf 30
Exemplet astma och adhd – medicinsk behandling 31
När det pratas om utträngningseffekter 31
Svag begåvning hamnar i bakgrunden 32
Superkrafterna då? 33
Savantförmågorna då? 35
Avslutande ord 36
Litteratur 37
2 Viktiga utvecklingsområden för barn och ungdomar 39
Emma Edvinsson
Motorik 41
Perception 41
Sömn 42
Intellektuella resurser och inlärningsförmåga 43
Exekutiva funktioner 43
Språk och kommunikation 46
Socialt samspel 47
Flexibilitet 47
Följsamhet (kontra bråkighet) 49
Avslutande ord 50
Litteratur 50
3 Vanliga diagnoser hos barn och ungdomar som söker hjälp 51
Emma Edvinsson
Adhd 53
Autism – AST/autismspektrumtillstånd 54
Intellektuell funktionsnedsättning (IF) 55
Dyslexi, specifika läs- och skrivsvårigheter 56
Tourettes syndrom och tics 57
Motorisk koordinationsstörning 58
Kommunikationsstörningar 58
Reaktiv anknytningsstörning (RAD) och Anknytningsstörning med social distanslöshet (DSED) 59
Ångesttillstånd 60
Selektiv mutism 61
Depression 62
Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) 63
Tvångssyndrom 63
Ätstörningar 64
Könsdysfori 65
Emotionell instabilitet eller borderline 65
Beteende- och uppförandeproblematik 67
Missbruk/Beroende 68
Avslutande ord 69
Litteratur 69
4 Samsjuklighet, komplexitet och ESSENCE som hjälp att tänka och organisera sig 71
Emma Edvinsson
Samsjuklighet 71
Symtom men inte diagnos 73
Autism och trans 74
Faktorer som skjuter upp bedömning och anpassade insatser 74
Art och grad 76
ESSENCE 77
Avslutande ord 78
Litteratur 78
5 Npf, psykisk ohälsa, utsatthet och trauma 79
Emma Edvinsson
Npf och psykisk ohälsa – hur skarp är gränsen däremellan? 80
Exemplet restriktiv/undvikande ätstörning 81
Kan autism och adhd förvärvas? 82
Varför är trauma och traumapåverkan ärftligt? 83
Varför innebär adhd högre risk för trauma? 85
Npf, trauma och socioekonomisk belastning 86
Hur hjälper vi personer med trauma och npf? 88
Avslutande ord 88
Litteratur 89
6 De grundläggande intellektuella resursernas betydelse 91
Emma Edvinsson, med kommentarer av Elin Dahné Branting och Görrel Månsson
Exemplet Fia 92
Hur ska vi göra då? 96
Forskning om förekomst av psykisk ohälsa vid svag begåvning 97
Särskilt hög begåvning 97
Avslutande ord 99
Litteratur 100
7 Kön och HBTQ+ 101
Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson
Exemplet Ava 101
HBTQ+ 105
Exemplet Lo 106
Transsexualitet 106
Avslutande ord 107
Litteratur 108
8 Utredningsarbete med fokus på barn och ungdomar med utvecklingssvårigheter 109
Emma Edvinsson
Vilka barn? 110
Utredning eller bedömning? 110
Vilka svårigheter? Och vem utreder dem? 111
Svårigheter kommer ofta tillsammans 113
Vem gör vad? 113
Vilka delar ingår i en utredning? 114
Ingår diagnostik i utredningar? 115
Betala för utredning själv? 115
Vad ska en utredning leda till? 116
Avslutande ord 116
Litteratur 117
Del II Samarbete
9 Utmaningar och stöd för arbete och samarbete gällande barn med och i svårigheter 121
Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson
Likt … 121
… och olikt 122
Betydelsen av att känna till varandras förutsättningar 125
Riktlinjer på gott och ont 125
SIP och VIP – två exempel på verksamhetsövergripande stöd 126
Avslutande ord 127
Litteratur 127
10 Diagnoser – ansvar, stöd och hinder 129
Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson
Diagnos som stöd för förståelse och ansvar 130
Vem får ställa diagnos? 130
När diagnoser avgör stöd 131
Exemplet Frank 134
Diagnos som hinder? 134
Omprövning av diagnoser 135
Avslutande ord 136
Litteratur 136
11 När utredningar görs som en biljett till BUP 137
Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson
Men vem ska göra WISC då? 138
”Biljett till BUP” 140
Exemplet Josef 142
Avslutande ord 145
Litteratur 146
12 Ett etiskt och praktiskt dilemma 147
Emma Edvinsson
Litteratur 150
13 Möte mellan skolpersonal och BUP efter utredning – när, var, hur och varför? 151
Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson
Kan det få skilja sig åt? 154
Kan barnet/eleven själv vara med på mötet? 155
Kan fler än vårdnadshavare och skolpersonal delta vid mötet? 156
Litteratur 157
14 Testning hos psykolog – hur, varför, vad har vi det till? 159
Emma Edvinsson, med kommentar av Elin Dahné Branting
Vad har vi tester till? 161
Vad kan tester säga om svårigheter? 162
Vad kan tester säga om intellektuell nivå? 163
Vad kan tester säga om starka sidor? 163
Hur länge håller ett testresultat? När ska vi testa om? 164
Vad är riskerna med att inte testa? 165
Vem får se ett test och testprotokoll? 166
Vem kan presentera resultat från psykologers tester? 167
Går det att ställa diagnos utifrån testresultat? 168
Varför skriver psykologer så sällan ut siffror i tester? 169
Litteratur 174
15 När skolnärvaron krånglar 175
Elin Dahné Branting
En blick tillbaka och sedan framåt 175
Individ- och samhällsperspektiv 177
Försök att skaffa överblick och skapa samverkan 179
Förebygg och åtgärda – Vad göra? 180
Exemplen Nils och Kate 181
Avslutande ord 185
Litteratur 185
16 Exemplet dyslexi 187
Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson
Exemplen Jona, Leah och Nanna 187
Dyslexi – kännetecken och diagnostik 188
Avslutande ord 193
Litteratur 193
Register 195
Barn i behov är mycket bra, välskriven och hjälpsam i processerna för samarbete kring barn med utvecklingsproblematik.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144155036Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44717-01Upplaga:
FörstaSidantal:
197Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144186795Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44717-SB01Upplaga:
Första