Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barn i behov

- samsyn och samarbete

Skickas följande arbetsdag

Barn i behov

- samsyn och samarbete

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 323 kr inkl. moms
Studora e-bok 193 kr inkl. moms

Medvetenheten om barns utvecklingsproblematik har ökat och behov av bedömning, utredning, stöd och behandling identifieras för allt fler och tidigare i barndomen. Denna bok avser att vara ett konkret stöd i samarbetet runt barn med behov utifrån utvecklingssvårigheter såsom adhd och autism samt annan problematik som traumasymtom och beteendeproblem. Bokens första del fokuserar på de barn och unga som aktualiseras för stöd, bedömning och vård. Utvecklingsområden och vanliga diagnoser presente...

Läs mer

Medvetenheten om barns utvecklingsproblematik har ökat och behov av bedömning, utredning, stöd och behandling identifieras för allt fler och tidigare i barndomen. Denna bok avser att vara ett konkret stöd i samarbetet runt barn med behov utifrån utvecklingssvårigheter såsom adhd och autism samt annan problematik som traumasymtom och beteendeproblem. Bokens första del fokuserar på de barn och unga som aktualiseras för stöd, bedömning och vård. Utvecklingsområden och vanliga diagnoser presenteras. Frågan om samsjuklighet diskuteras. Vidare behandlas de intellektuella resursernas betydelse, HBTQ+ och hur utredningar kan göras. Den andra delen fokuserar på processer och situationer som familjer, skolpersonal och vårdinstanser hamnar i och som innebär behov av insatser från flera aktörer. Situationer och dilemman som utmanar samsyn, samarbetsförmåga och organisatoriska gränsdragningar beskrivs och lösningar diskuteras. Boken riktar sig främst till yrkesverksamma och verksamhetsansvariga inom skola, psykiatri och habilitering samt till studenter inom psykologi, socialt arbete, pedagogik och specialpedagogik, men också till andra med intresse för utvecklingsproblematik hos barn.

Stäng

Tack  13

Författare 15

Förord 17

Inledning 19

Bokens disposition 20

Målgrupp 22

Litteratur 22
 

Del I Barnen

1 Vidgade synsätt och kunskapsutveckling  25

Emma Edvinsson och Görrel Månsson

Det dimensionella synsättet på utvecklingssvårigheter  27

Normalisering på gott och ont  28

Det är skillnad – effekt av adhd gällande olika risker under livet 29

Det är skillnad – ökad dödlighet vid psykisk ohälsa och npf 30

Exemplet astma och adhd – medicinsk behandling 31

När det pratas om utträngningseffekter 31

Svag begåvning hamnar i bakgrunden  32

Superkrafterna då? 33

Savantförmågorna då? 35

Avslutande ord  36

Litteratur 37
 

2 Viktiga utvecklings­områden för barn och ungdomar  39

Emma Edvinsson

Motorik 41

Perception 41

Sömn 42

Intellektuella resurser och inlärningsförmåga 43

Exekutiva funktioner  43

Språk och kommunikation  46

Socialt samspel  47

Flexibilitet  47

Följsamhet (kontra bråkighet) 49

Avslutande ord 50

Litteratur 50
 

3 Vanliga diagnoser hos barn och ungdomar som söker hjälp  51

Emma Edvinsson

Adhd 53

Autism – AST/autismspektrumtillstånd 54

Intellektuell funktionsnedsättning (IF)  55

Dyslexi, specifika läs- och skrivsvårigheter 56

Tourettes syndrom och tics 57

Motorisk koordinationsstörning 58

Kommunikationsstörningar 58

Reaktiv anknytningsstörning (RAD) och Anknytningsstörning med social distanslöshet (DSED)  59

Ångesttillstånd 60

Selektiv mutism 61

Depression 62

Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) 63

Tvångssyndrom 63

Ätstörningar 64

Könsdysfori 65

Emotionell instabilitet eller borderline 65

Beteende- och uppförandeproblematik  67

Missbruk/Beroende 68

Avslutande ord 69

Litteratur 69
 

4 Samsjuklighet, komplexitet och ESSENCE som hjälp att tänka och organisera sig 71

Emma Edvinsson

Samsjuklighet 71

Symtom men inte diagnos 73

Autism och trans 74

Faktorer som skjuter upp bedömning och anpassade insatser 74

Art och grad 76

ESSENCE 77

Avslutande ord 78

Litteratur 78
 

5 Npf, psykisk ohälsa, utsatthet och trauma  79

Emma Edvinsson

Npf och psykisk ohälsa – hur skarp är gränsen däremellan?  80

Exemplet restriktiv/undvikande ätstörning 81

Kan autism och adhd förvärvas? 82

Varför är trauma och traumapåverkan ärftligt?  83

Varför innebär adhd högre risk för trauma? 85

Npf, trauma och socioekonomisk belastning  86

Hur hjälper vi personer med trauma och npf? 88

Avslutande ord 88

Litteratur 89
 

6 De grundläggande intellektuella resursernas betydelse 91

Emma Edvinsson, med kommentarer av Elin Dahné Branting och Görrel Månsson

Exemplet Fia  92

Hur ska vi göra då? 96

Forskning om förekomst av psykisk ohälsa vid svag begåvning  97

Särskilt hög begåvning 97

Avslutande ord 99

Litteratur 100
 

7 Kön och HBTQ+ 101

Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson

Exemplet Ava  101

HBTQ+ 105

Exemplet Lo  106

Transsexualitet 106

Avslutande ord 107

Litteratur 108
 

8 Utredningsarbete med fokus på barn och ungdomar med utvecklings­svårigheter 109

Emma Edvinsson

Vilka barn? 110

Utredning eller bedömning? 110

Vilka svårigheter? Och vem utreder dem? 111

Svårigheter kommer ofta tillsammans 113

Vem gör vad? 113

Vilka delar ingår i en utredning? 114

Ingår diagnostik i utredningar? 115

Betala för utredning själv? 115

Vad ska en utredning leda till?  116

Avslutande ord  116

Litteratur 117
 

Del II Samarbete

9 Utmaningar och stöd för arbete och samarbete gällande barn med och i svårigheter 121

Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson

Likt … 121

… och olikt 122

Betydelsen av att känna till varandras förutsättningar 125

Riktlinjer på gott och ont 125

SIP och VIP – två exempel på verksamhetsövergripande stöd 126

Avslutande ord 127

Litteratur 127
 

10 Diagnoser – ansvar, stöd och hinder 129

Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson

Diagnos som stöd för förståelse och ansvar 130

Vem får ställa diagnos? 130

När diagnoser avgör stöd  131

Exemplet Frank 134

Diagnos som hinder? 134

Omprövning av diagnoser 135

Avslutande ord 136

Litteratur 136
 

11 När utredningar görs som en biljett till BUP 137

Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson

Men vem ska göra WISC då? 138

”Biljett till BUP” 140

Exemplet Josef 142

Avslutande ord 145

Litteratur 146
 

12 Ett etiskt och praktiskt dilemma 147

Emma Edvinsson

Litteratur 150
 

13 Möte mellan skolpersonal och BUP efter utredning – när, var, hur och varför? 151

Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson

Kan det få skilja sig åt? 154

Kan barnet/eleven själv vara med på mötet?  155

Kan fler än vårdnadshavare och skolpersonal delta vid mötet? 156

Litteratur 157
 

14 Testning hos psykolog – hur, varför, vad har vi det till?  159

Emma Edvinsson, med kommentar av Elin Dahné Branting

Vad har vi tester till?  161

Vad kan tester säga om svårigheter?  162

Vad kan tester säga om intellektuell nivå?  163

Vad kan tester säga om starka sidor? 163

Hur länge håller ett testresultat? När ska vi testa om? 164

Vad är riskerna med att inte testa?  165

Vem får se ett test och testprotokoll? 166

Vem kan presentera resultat från psykologers tester?  167

Går det att ställa diagnos utifrån testresultat?  168

Varför skriver psykologer så sällan ut siffror i tester?  169

Litteratur 174
 

15 När skolnärvaron krånglar 175

Elin Dahné Branting

En blick tillbaka och sedan framåt 175

Individ- och samhällsperspektiv 177

Försök att skaffa överblick och skapa samverkan 179

Förebygg och åtgärda – Vad göra?  180

Exemplen Nils och Kate 181

Avslutande ord 185

Litteratur 185
 

16 Exemplet dyslexi 187

Elin Dahné Branting och Emma Edvinsson

Exemplen Jona, Leah och Nanna 187

Dyslexi – kännetecken och diagnostik 188

Avslutande ord 193

Litteratur 193

Register 195

 

Barn i behov är mycket bra, välskriven och hjälpsam i processerna för samarbete kring barn med utvecklingsproblematik.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144155036

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

44717-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

197
 ;

Medvetenheten om barns utvecklingsproblematik har ökat och behov av bedömning, utredning, stöd och behandling identifieras för allt fler och tidigare i barndomen. Denna bok avser att vara ett konkret stöd i samarbetet runt barn med behov utifrån utvecklingssvårigheter såsom adhd och autism samt annan problematik som traumasymtom och beteendeproblem. Bokens första del fokuserar på de barn och unga som aktualiseras för stöd, bedömning och vård. Utvecklingsområden och vanliga diagnoser presente...

Läs mer

Medvetenheten om barns utvecklingsproblematik har ökat och behov av bedömning, utredning, stöd och behandling identifieras för allt fler och tidigare i barndomen. Denna bok avser att vara ett konkret stöd i samarbetet runt barn med behov utifrån utvecklingssvårigheter såsom adhd och autism samt annan problematik som traumasymtom och beteendeproblem. Bokens första del fokuserar på de barn och unga som aktualiseras för stöd, bedömning och vård. Utvecklingsområden och vanliga diagnoser presenteras. Frågan om samsjuklighet diskuteras. Vidare behandlas de intellektuella resursernas betydelse, HBTQ+ och hur utredningar kan göras. Den andra delen fokuserar på processer och situationer som familjer, skolpersonal och vårdinstanser hamnar i och som innebär behov av insatser från flera aktörer. Situationer och dilemman som utmanar samsyn, samarbetsförmåga och organisatoriska gränsdragningar beskrivs och lösningar diskuteras. Boken riktar sig främst till yrkesverksamma och verksamhetsansvariga inom skola, psykiatri och habilitering samt till studenter inom psykologi, socialt arbete, pedagogik och specialpedagogik, men också till andra med intresse för utvecklingsproblematik hos barn.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144186795

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

44717-SB01

Upplaga:

Första
 ;