Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Vanor som varar

Ökad förändringskraft med OBM

Skickas följande arbetsdag

Vanor som varar

Ökad förändringskraft med OBM

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 312 kr inkl. moms
Studora e-bok 193 kr inkl. moms

Förändring blir till, på riktigt, först när beteenden förändras. I en värld av snabb förändring står organisationer inför den utmanande uppgiften att inte bara anpassa sig till nya förhållanden utan också att aktivt forma dem. Boken beskriver hur insikter från inlärningspsykologi och beteendeanalys kan tillämpas genom OBM (organizational behavior management) för att skapa bestående förändringar av beteenden och arbetssätt i organisationer. Boken erbjuder inte bara teoretisk insikt utan även ...

Läs mer

Förändring blir till, på riktigt, först när beteenden förändras. I en värld av snabb förändring står organisationer inför den utmanande uppgiften att inte bara anpassa sig till nya förhållanden utan också att aktivt forma dem. Boken beskriver hur insikter från inlärningspsykologi och beteendeanalys kan tillämpas genom OBM (organizational behavior management) för att skapa bestående förändringar av beteenden och arbetssätt i organisationer. Boken erbjuder inte bara teoretisk insikt utan även praktiska verktyg för att driva och förankra effektiv och hållbar förändring. Den är en guide till att skapa en organisationskultur där förbättring blir en naturlig del av organisationens dagliga verksamhet. Centrala teman som behandlas är konsekvenssystem, delaktighet, tillit, psykologisk trygghet och ledarskap, och hur dessa påverkar möjligheterna till förändring. Med konkreta exempel från verkliga situationer illustreras hur dessa faktorer kan optimeras för att bidra till en bestående förbättringskultur, där nya och nyttiga vanor kan utvecklas. Vanor som varar är en viktig resurs för chefer, förändringsledare, medarbetare och konsulter som är engagerade i eller ansvariga för att driva förbättringsarbete inom sina organisationer.

Stäng

Inledning 7

Varför denna bok?    7

En kort introduktion till vetenskapen om beteende och OBM    10

Varför ska organisationer arbeta med OBM?    19

Bokens upplägg    21

1. Beteendefokus    23

Vi beter oss hela tiden!    24

Vad är ett beteende?    25

Hur lär vi oss beteenden?    35

Motivation    46

Vad vi gör före och efter påverkar motivationen    51

Det organisatoriska konsekvenssystemet    53

Mål    55

Förändringskommunikation    58

Belöningar    62

Disciplinära åtgärder    64

2. Förändrings­modellen    69

Alla i organisationen beter sig    70

Förändringsmodellen    71

Steg 1 – Syftet    72

Steg 2 – Effektmått    74

Steg 3 – Identifiera potentiella nyckelbeteenden    77

Steg 4 – Baslinjemätning av beteenden och effektmått    81

Steg 5 – Analysera förutsättningar med 4F    83

Steg 6 & 7 – Åtgärda bristande förutsättningar och tillför förstärkning    90

Steg 8 – Det vetenskapliga förhållningssättet: mäta beteende och effekt igen    94

Steg 9 – Att få nyckelbeteendet att stanna kvar    96

Steg 10 – Spridning till resten av organisationen    97

Beteenden i komplexa sammanhang    98

Involvera medarbetare i arbetet med förändringsmodellen    103

3. Organisatoriska förutsättningar för OBM    105

Att införa OBM handlar om OBM-beteenden    105

Att använda OBM för att föra in OBM    106

Börja med det organisatoriska syftet och förändringsvisionen    107

Vad behöver förändras för att få till OBM?    108

Börja prata om specifika beteenden    109

Beteenden som bidrar till förbättringsarbetet    112

Uppföljning och återkoppling    113

Beteendeanalyser och 4F-analyser    117

Mätning av beteenden    119

Fatta de viktiga besluten    122

Struktur för att arbeta med OBM    124

4. Delaktighet och engagemang i det fortlöpande förbättringsarbetet    129

Att arbeta med OBM kräver delaktighet    130

De som tänker och de som gör?    131

Kontroll    132

Tillit    135

Tillit och OBM    137

OBM och goda relationer    139

Psykologisk flexibilitet    143

Delaktighet på låtsas?    146

Beslut ska fattas där de hör hemma    148

En outnyttjad potential?    149

Att komma igång    150

Sammanfattning    151

5. Att leda en OBM-organisation    153

OBM-ledarskap    153

Chefsbeteenden    155

Att leda gruppens arbete    165

Chefers förutsättningar    169

Den yttersta ledningens roll    171

Sammanfattning    176

6. Exempel på hur en organisation lyckas med att införa OBM    177

Steg 1 – Första kontakt och förstudie    177

Steg 2 – Involvera hela ledningsgruppen i att mäta framgång    179

Steg 3 – Utbilda nyckelpersoner utifrån vad de kommer att behöva    180

Steg 4 – Ledningsgruppen sätter igång    184

Steg 5 – Pilotprojekt    185

Steg 6 – Test av den värdeskapande kedjan av beteenden samt kommunikationskanaler för 4F-analysen    186

Steg 7 – Utvärdering av OBM-arbetet i organisationen    187

Slutord 189

Referenser 191

Sakregister 193

en välskriven och initierad bok om OBM och förändringskraft. Med såväl teoretiska som praktiska inslag kan den bli en värdefull guide för chefer och medarbetare som driver förbättringsarbete.

Information

Författare:

Martin Carlström

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144161396

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

45640-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

195
 ;

Förändring blir till, på riktigt, först när beteenden förändras. I en värld av snabb förändring står organisationer inför den utmanande uppgiften att inte bara anpassa sig till nya förhållanden utan också att aktivt forma dem. Boken beskriver hur insikter från inlärningspsykologi och beteendeanalys kan tillämpas genom OBM (organizational behavior management) för att skapa bestående förändringar av beteenden och arbetssätt i organisationer. Boken erbjuder inte bara teoretisk insikt utan även ...

Läs mer

Förändring blir till, på riktigt, först när beteenden förändras. I en värld av snabb förändring står organisationer inför den utmanande uppgiften att inte bara anpassa sig till nya förhållanden utan också att aktivt forma dem. Boken beskriver hur insikter från inlärningspsykologi och beteendeanalys kan tillämpas genom OBM (organizational behavior management) för att skapa bestående förändringar av beteenden och arbetssätt i organisationer. Boken erbjuder inte bara teoretisk insikt utan även praktiska verktyg för att driva och förankra effektiv och hållbar förändring. Den är en guide till att skapa en organisationskultur där förbättring blir en naturlig del av organisationens dagliga verksamhet. Centrala teman som behandlas är konsekvenssystem, delaktighet, tillit, psykologisk trygghet och ledarskap, och hur dessa påverkar möjligheterna till förändring. Med konkreta exempel från verkliga situationer illustreras hur dessa faktorer kan optimeras för att bidra till en bestående förbättringskultur, där nya och nyttiga vanor kan utvecklas. Vanor som varar är en viktig resurs för chefer, förändringsledare, medarbetare och konsulter som är engagerade i eller ansvariga för att driva förbättringsarbete inom sina organisationer.

Stäng
Information

Författare:

Martin Carlström

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144192925

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

45640-SB01

Upplaga:

Första
 ;