
Vanor som varar
Ökad förändringskraft med OBM

Vanor som varar
Ökad förändringskraft med OBM
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Inledning 7
Varför denna bok? 7
En kort introduktion till vetenskapen om beteende och OBM 10
Varför ska organisationer arbeta med OBM? 19
Bokens upplägg 21
1. Beteendefokus 23
Vi beter oss hela tiden! 24
Vad är ett beteende? 25
Hur lär vi oss beteenden? 35
Motivation 46
Vad vi gör före och efter påverkar motivationen 51
Det organisatoriska konsekvenssystemet 53
Mål 55
Förändringskommunikation 58
Belöningar 62
Disciplinära åtgärder 64
2. Förändringsmodellen 69
Alla i organisationen beter sig 70
Förändringsmodellen 71
Steg 1 – Syftet 72
Steg 2 – Effektmått 74
Steg 3 – Identifiera potentiella nyckelbeteenden 77
Steg 4 – Baslinjemätning av beteenden och effektmått 81
Steg 5 – Analysera förutsättningar med 4F 83
Steg 6 & 7 – Åtgärda bristande förutsättningar och tillför förstärkning 90
Steg 8 – Det vetenskapliga förhållningssättet: mäta beteende och effekt igen 94
Steg 9 – Att få nyckelbeteendet att stanna kvar 96
Steg 10 – Spridning till resten av organisationen 97
Beteenden i komplexa sammanhang 98
Involvera medarbetare i arbetet med förändringsmodellen 103
3. Organisatoriska förutsättningar för OBM 105
Att införa OBM handlar om OBM-beteenden 105
Att använda OBM för att föra in OBM 106
Börja med det organisatoriska syftet och förändringsvisionen 107
Vad behöver förändras för att få till OBM? 108
Börja prata om specifika beteenden 109
Beteenden som bidrar till förbättringsarbetet 112
Uppföljning och återkoppling 113
Beteendeanalyser och 4F-analyser 117
Mätning av beteenden 119
Fatta de viktiga besluten 122
Struktur för att arbeta med OBM 124
4. Delaktighet och engagemang i det fortlöpande förbättringsarbetet 129
Att arbeta med OBM kräver delaktighet 130
De som tänker och de som gör? 131
Kontroll 132
Tillit 135
Tillit och OBM 137
OBM och goda relationer 139
Psykologisk flexibilitet 143
Delaktighet på låtsas? 146
Beslut ska fattas där de hör hemma 148
En outnyttjad potential? 149
Att komma igång 150
Sammanfattning 151
5. Att leda en OBM-organisation 153
OBM-ledarskap 153
Chefsbeteenden 155
Att leda gruppens arbete 165
Chefers förutsättningar 169
Den yttersta ledningens roll 171
Sammanfattning 176
6. Exempel på hur en organisation lyckas med att införa OBM 177
Steg 1 – Första kontakt och förstudie 177
Steg 2 – Involvera hela ledningsgruppen i att mäta framgång 179
Steg 3 – Utbilda nyckelpersoner utifrån vad de kommer att behöva 180
Steg 4 – Ledningsgruppen sätter igång 184
Steg 5 – Pilotprojekt 185
Steg 6 – Test av den värdeskapande kedjan av beteenden samt kommunikationskanaler för 4F-analysen 186
Steg 7 – Utvärdering av OBM-arbetet i organisationen 187
Slutord 189
Referenser 191
Sakregister 193
en välskriven och initierad bok om OBM och förändringskraft. Med såväl teoretiska som praktiska inslag kan den bli en värdefull guide för chefer och medarbetare som driver förbättringsarbete.
Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144161396Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45640-01Upplaga:
FörstaSidantal:
195Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144192925Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45640-SB01Upplaga:
Första