Kommunikation, makt och organisation
Närläsning och mutipla tolkningar
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144093970Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
37413-01Upplaga:
FörstaSidantal:
192Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för högstadiet.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen. Kanske vill du bli en av dem?
Hitta alltPriserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Närläsning och mutipla tolkningar
inkl. moms
Exkl. moms: 297 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 297 kr
Kommunikation, makt och organisation handlar om hur makt uttrycks i kommunikativt handlande i företag och i andra organisationer. Makt är inte minst en fråga om att påverka och definiera människors föreställningar om sig själva och sin omvärld. Hur verklighets- och identitetsuppfattningar förmedlas är centralt för att förstå ledarskap, organisation och makt. Kommunikation och makt hänger således nära samman. I boken hävdas det att ett bra sätt att förstå kommunikation och maktutövning i orga...
Läs merKommunikation, makt och organisation handlar om hur makt uttrycks i kommunikativt handlande i företag och i andra organisationer. Makt är inte minst en fråga om att påverka och definiera människors föreställningar om sig själva och sin omvärld. Hur verklighets- och identitetsuppfattningar förmedlas är centralt för att förstå ledarskap, organisation och makt. Kommunikation och makt hänger således nära samman. I boken hävdas det att ett bra sätt att förstå kommunikation och maktutövning i organisationer är att välja en intressant situation och se närmare på denna, att göra en ”närläsning” av vad som ”egentligen” händer. Författaren beskriver en avgränsad händelse, i anslutning till en omorganisering av ett större företag. Utifrån detta behandlas en rad olika teman, som till exempel hierarki, organisationsförändring, disciplinering och kommunikativa störningar. Framställningen utgår från fyra perspektiv: ledarskap, organisationskultur, Foucaults maktlära och Habermas syn på kommunikativt handlande. Dessa ger rika och varierande sätt att förstå. Sammantaget stimulerar de allsidighet och reflektion. Boken vänder sig till högskolestuderande inom företagsledning, organisation, kommunikation och annan beteendevetenskap. Den är också värdefull för praktiker som vill öka sin förståelse för händelser och processer i lednings- och arbetslivssammanhang.
StängFörfattare:
Mats AlvessonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144093970Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
37413-01Upplaga:
FörstaSidantal:
192För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.