Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Entreprenörskap

- en praktisk handbok

Skickas följande arbetsdag

Entreprenörskap

- en praktisk handbok

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 337 kr inkl. moms
Studora e-bok 209 kr inkl. moms

Det här är boken för alla som har ambition att etablera, förbättra eller utveckla ett eget företag. Genom att kombinera en teoretisk grund med konkreta, praktiska råd ger den oumbärlig hjälp till entreprenörer, affärsutvecklare, banker och investerare. Den passar också utmärkt som kurs­litteratur i entreprenörskapsutbildningar. Med utgångspunkt i modern entreprenörskapsteori, egna erfarenheter och respons från tio­tusentals entreprenörer har författarna tagit fram en modell för att utveckla ...

Läs mer

Det här är boken för alla som har ambition att etablera, förbättra eller utveckla ett eget företag. Genom att kombinera en teoretisk grund med konkreta, praktiska råd ger den oumbärlig hjälp till entreprenörer, affärsutvecklare, banker och investerare. Den passar också utmärkt som kurs­litteratur i entreprenörskapsutbildningar. Med utgångspunkt i modern entreprenörskapsteori, egna erfarenheter och respons från tio­tusentals entreprenörer har författarna tagit fram en modell för att utveckla och förbättra entreprenörskapsprojekt. Modellen kallas S-E-A-M (systemic entrepreneurship activity method) och består av sju steg: syfte, resurser, affärsidé, affärsmodell, mål, uppgifter och prognos.

Stäng

Begrepp och förkortningar  10

1 Bakgrund och inledning 12

1.1  Vad är egentligen entreprenörskap? 15

1.2  
 
Varför är entreprenörskap betydelsefullt för människor 
 och för samhället?
 18

1.3  Varför behöver du ett systemstöd? 19

   

Del I 
 Entreprenörskapsteori: 
 det du behöver  21

2 Hur mycket teori behöver du kunna? 22

2.1 Uppfyllande av möjligheter 24

2.2  Resursbaserat synsätt och kärnkompetens 27

2.3 Effektuering 30

2.4 Bricolage 33

2.5  Affärsmodellering 35

2.6  Lean startup och designtänkande 40

2.7  Sammanfattning av de sex pelarna 44

3 S-E-A-M – en systemisk aktivitetsbaserad metod för entreprenörskap 46

3.1  Vilken förankring har S-E-A-M i teorin? 48

3.2 Syfte 54

3.3  Resurser 55

3.4  Affärsidén 57

3.5  Affärsmodellen 58

3.6  Mål 66

3.7  Uppgifter 70

3.8  Prognos 71

Del II 
 En enkel metod för att utveckla 
 och förbättra ditt projekt  77

4 Syfte 78

4.1 Motivation 79

4.2  Kärnvärden och hållbarhet 85

4.3 Vision 88

5 Resurser 92

5.1  Personal 94

5.2  Fysiska resurser 95

5.3  Säljbara resurser 97

5.4  Finansiella resurser 98

6 Affärsidé 100

6.1  Kärnkompetensen: Vad är det som gör dig unik? 103

6.2  Nyckelbidrag: Vilket problem ska du lösa? 106

6.3  Nyckelmarknaden: Vem är det som har problemet? 109

6.4  Mall för formulering av en affärsidé 112

6.5 Problemintervju: Har du hittat ett problem som är värt att lösa? 114

   

7 Affärsmodell 120

7.1 Samskapare: Vilka blir dina första kunder? 123

7.2 Unikt värdeerbjudande: Vilket blir ditt värdeerbjudande? 128

7.3 
 Produktegenskaper: Vilka funktioner får din produkt 
 eller din tjänst? 130

7.4  Ekosystem: Vem kan hjälpa dig? 134

7.5  Försäljningsmodell: Hur ska du marknadsföra och sälja? 138

7.6  Prismodell: Hur ska du ta betalt? 145

7.7 Försäljnings- och prismixen 151

7.8  Lösningsintervju: Anser dina kunder att du löser problemet? 154

8 Mål 162

8.1  Kompetensmål 168

8.2  Produkt- eller tjänstemål 169

8.3  Försäljnings- och marknadsmål 171

8.4  Mål för hållbar utveckling 174

8.5  Finansiella mål 177

  

9 Uppgifter 180

10 Prognos 192

10.1  Intäkter och varukostnader 196

10.2  Återkommande kostnader 198

10.3  Uppgiftskostnader 201

10.4  Finansiering 204

10.5  Lagar och regler 206

Referenser   216

Register   224

Information

Översättare:

Susanne Uhler

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144159652

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

45307-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

227
 ;

Det här är boken för alla som har ambition att etablera, förbättra eller utveckla ett eget företag. Genom att kombinera en teoretisk grund med konkreta, praktiska råd ger den oumbärlig hjälp till entreprenörer, affärsutvecklare, banker och investerare. Den passar också utmärkt som kurs­litteratur i entreprenörskapsutbildningar. Med utgångspunkt i modern entreprenörskapsteori, egna erfarenheter och respons från tio­tusentals entreprenörer har författarna tagit fram en modell för att utveckla ...

Läs mer

Det här är boken för alla som har ambition att etablera, förbättra eller utveckla ett eget företag. Genom att kombinera en teoretisk grund med konkreta, praktiska råd ger den oumbärlig hjälp till entreprenörer, affärsutvecklare, banker och investerare. Den passar också utmärkt som kurs­litteratur i entreprenörskapsutbildningar. Med utgångspunkt i modern entreprenörskapsteori, egna erfarenheter och respons från tio­tusentals entreprenörer har författarna tagit fram en modell för att utveckla och förbättra entreprenörskapsprojekt. Modellen kallas S-E-A-M (systemic entrepreneurship activity method) och består av sju steg: syfte, resurser, affärsidé, affärsmodell, mål, uppgifter och prognos.

Stäng
Information

Översättare:

Susanne Uhler

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144182087

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

45307-SB01

Upplaga:

Första
 ;