Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

De sju ledningsverktygen

För effektivare planering av förbättringsarbetet

Skickas följande arbetsdag

De sju ledningsverktygen (e-bok)

För effektivare planering av förbättningsarbetet

Du kan tyvärr inte köpa e-böcker via studentlitteratur.se. Beställ din e-bok genom att klicka på någon av våra återförsäljare.

Valt format
Bok 306 kr inkl. moms
E-bok 154 kr inkl. moms

Detta material har utvecklats genom ett samarbete mellan Vattenfall AB, Scania CV AB och Avdelningen för kvalitetsteknik & statistik vid Luleå tekniska universitet, till stor del utifrån ett behov och intresse att skapa ett material som kan användas för utbildning inom de egna organisationerna.Materialet har redan använts för internutbildning och erfarenheterna därifrån har återförts till skrivprocessen. Materialet är tänkt att vara så utförligt att det också skall kunna användas vid grupparb...

Läs mer

Detta material har utvecklats genom ett samarbete mellan Vattenfall AB, Scania CV AB och Avdelningen för kvalitetsteknik & statistik vid Luleå tekniska universitet, till stor del utifrån ett behov och intresse att skapa ett material som kan användas för utbildning inom de egna organisationerna.Materialet har redan använts för internutbildning och erfarenheterna därifrån har återförts till skrivprocessen. Materialet är tänkt att vara så utförligt att det också skall kunna användas vid grupparbeten eller spånskivor ("brainstorming") inom den egna organisationen.kvalitetsstyrning, kvalitet, kvalitetsteknik

Stäng
      • 5
        Förord
      • 1
        7
        Förbättringsarbete
        • 1.1
          7
          Offensiv kvalitetsutveckling
        • 1.2
          8
          Förbättringscykeln
        • 1.3
          10
          Förbättringsverktyg
          • 1.3.1
            12
            De sju förbättringsverktygen
          • 1.3.2
            14
            Att hantera verbal information
          • 1.3.3
            15
            De sju ledningsverktygen
          • 1.3.4
            16
            De sju ledningsverktygen kopplade till förbättringscykeln
          • 1.3.5
            17
            Arbetsgång och råd vid utnyttjande av ledningsverktygen
          • 1.3.6
            20
            Att tänka på vid användning av verbal information
          • 1.3.7
            21
            De sju produktutvecklingsverktygen
          • 1.3.8
            22
            Varför är det sju verktyg?
        • 1.4
          22
          Spånskiva – ett kreativt arbetssätt
        • 1.5
          25
          Bokens uppbyggnad
      • 2
        26
        Släktskapsdiagram
        • 2.1
          26
          Bakgrund
        • 2.2
          27
          Förberedelser för handledaren
        • 2.3
          28
          Arbetsgång
        • 2.4
          37
          Exempel
      • 3
        43
        Relationsdiagram
        • 3.1
          43
          Bakgrund
        • 3.2
          45
          Förberedelser för handledaren
        • 3.3
          45
          Arbetsgång
        • 3.4
          52
          Exempel
      • 4
        55
        Träddiagram
        • 4.1
          55
          Bakgrund
        • 4.2
          56
          Förberedelser för handledaren
        • 4.3
          57
          Arbetsgång
        • 4.4
          65
          Exempel
      • 5
        68
        Matrisdiagram
        • 5.1
          68
          Bakgrund
        • 5.2
          70
          Förberedelser för handledaren
        • 5.3
          72
          Arbetsgång
        • 5.4
          77
          Exempel
        • 5.5
          78
          Trilogin släktskapsdiagram-träddiagram-matrisdiagram
      • 6
        79
        Processbeslutsdiagram
        • 6.1
          79
          Bakgrund
        • 6.2
          80
          Allmänna regler vid konstruktion av processbeslutsdiagram
        • 6.3
          81
          Förberedelser för handledaren
        • 6.4
          82
          Arbetsgång
        • 6.5
          90
          Exempel
        • 6.6
          91
          En variant på processbeslutsdiagram
      • 7
        93
        Pildiagram
        • 7.1
          93
          Bakgrund
        • 7.2
          95
          Allmänna regler vid konstruktion av pildiagram
        • 7.3
          97
          Förberedelser för handledaren
        • 7.4
          97
          Arbetsgång
        • 7.5
          108
          Exempel
      • 8
        111
        Matrisdataanalys
        • 8.1
          111
          Bakgrund
        • 8.2
          112
          Principalkomponentanalys
        • 8.3
          113
          Ett exempel som förklarar de grundläggande idéerna i principalkomponentanalys
          • 8.3.1
            117
            Uträkningar med datorstöd
        • 8.4
          119
          Exempel på tolkning av principalkomponenter
          • 8.4.1
            119
            Skapande av konsumentprisindex
          • 8.4.2
            122
            Matpreferenser med principalkomponenter
        • 8.5
          126
          Några matematiska och statistiska kommentarer och förklaringar
          • 8.5.1
            126
            Mått på spridning och beroende
          • 8.5.2
            127
            Egenvärden och principalkomponenter
      • 129
        Referenser och litteraturtips
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144006079

Utgivningsår:

1999

Artikelnummer:

6655-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

130
 ;

För att arbetet med kvalitetstutveckling skall bli framgångsrikt fordras ett systematiskt angreppssätt när det gäller att identifiera områden för förbättringar och utforma lösningar. Redan för drygt fyrtio år sedan sammanställde japanen Kaoru Ishikawa sju verktyg som ofta kallas ”de sju förbättrings-verktygen”. De är i huvudsak avsedda för att strukturera och analysera numeriska material. För ungefär tio år sedan sammanställdes i Japan en ny ”verktygslåda” för struktur och analys av verbal ...

Läs mer

För att arbetet med kvalitetstutveckling skall bli framgångsrikt fordras ett systematiskt angreppssätt när det gäller att identifiera områden för förbättringar och utforma lösningar. Redan för drygt fyrtio år sedan sammanställde japanen Kaoru Ishikawa sju verktyg som ofta kallas ”de sju förbättrings-verktygen”. De är i huvudsak avsedda för att strukturera och analysera numeriska material. För ungefär tio år sedan sammanställdes i Japan en ny ”verktygslåda” för struktur och analys av verbal information. Denna brukar kallas ”de sju managementverktygen” eller, på bättre svenska, ”de sju ledningsverktygen”. Det är verktyg som på sätt och vis är väl så effektiva, eftersom vi har svårare att strukturera verbal information. Dessa ledningsverktyg har haft svårt att få genomslag i vårt land, vilket förmodligen berott på att det inte funnits bra läromedel.Detta material har utvecklats genom ett samarbete mellan Vattenfall AB, Scania CV AB och Avdelningen för kvalitetsteknik & statistik vid Luleå tekniska universitet, utifrån ett ömsesidigt behov och intresse att skapa ett material som kan användas för utbildning inom de egna organisationerna. Materialet har redan använts för internutbildning och erfarenheterna därifrån har återförts till skrivprocessen. Materialet är tänkt att vara så utförligt att det förutom i utbildningssyfte också skall kunna användas vid grupparbeten eller spånskivor (”brainstorming”) inom den egna organisationen.

Stäng
Information

ISBN:

9789144020266

Utgivningsår:

1999

Artikelnummer:

6655-EB01

Upplaga:

Första

Sidantal:

131
 ;