Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Yrkesmässig handledning

- mer än ord

Skickas följande arbetsdag

Yrkesmässig handledning

- mer än ord

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 335 kr inkl. moms
Studora e-bok 215 kr inkl. moms

Sjätte upplagan av Yrkesmässig handledning är uppdaterad med den senaste forskningen inom området och inkluderar nu även utvärdering av studenter samt digital handledning. Stärkt förmåga att hantera olika situationer i praktiken är det överordnade syftet med handledning av studenter och yrkesutövare. Bokens innehåll beskriver fördjupade kunskaper om begreppet handledning, dess gränsområden och som pedagogisk verksamhet, såväl i grupp som individuellt. Boken beskriver också metoder för handle...

Läs mer

Sjätte upplagan av Yrkesmässig handledning är uppdaterad med den senaste forskningen inom området och inkluderar nu även utvärdering av studenter samt digital handledning. Stärkt förmåga att hantera olika situationer i praktiken är det överordnade syftet med handledning av studenter och yrkesutövare. Bokens innehåll beskriver fördjupade kunskaper om begreppet handledning, dess gränsområden och som pedagogisk verksamhet, såväl i grupp som individuellt. Boken beskriver också metoder för handledning av studenter i praktik, samt yrkesverksamma, på ett tydligt sätt. Målgruppen är i första hand studenter i sjuksköterskeprogrammet på grundnivå, men boken kan även med fördel läsas av studenter på avancerad nivå samt yrkesverksamma och handledare. Exempel från lärarutbildningen är också inkluderade.

Stäng

Förord till den svenska utgåvan 17

Förord till 6:e upplagan av den norska utgåvan 19

Inledning 21
 

             Del 1  Om handledning

             1. Vad är handledning? 31

Handledningsbegreppet i ett engelskspråkigt sammanhang 33

Några definitioner – en tillbakablick 34

Några studier om handledning 40

Att vara handledningsbar 43

Handledningens kännetecken 45

Handledningstraditioner 45

Terapitraditionen 46

Hantverkstraditionen 48

Handling och reflektion 49
 

             2. Handledningens gränsområden 53

Terapi 55

Undervisning 58

Ledarskap 59

Bedömning och utvärdering 62

Själavård 64

Rådgivning 65

Mentorskap 66

Coachning 68
 

             3. Etik i handledning 73

Värderingar och handledning 76

Frivillighet 77

Inbjudan 78

Trygghet 80

Makt och respekt 81

Ansvar 82

Tystnadsplikt 83

Etisk reflektion i handledning 85

Autonomiprincipen 87

Inte skada-principen 88

Godhetsprincipen 88

Rättviseprincipen 88

Principetiken som grund för etisk reflektion 89
 

             4. Synen på lärande 91

Gestaltteori och konfluent pedagogik 92
 

             5. Handledningens syfte och mål 99

Coping 99

Kompetens 101

Kunskap 106

Personliga mål i handledning 109

Lärandemål 112

Professionella målområden 114

Att socialiseras in i en yrkesroll 116

Tvärvetenskapligt och tvärprofessionellt samarbete samt kollaborativt lärande 117
 

             6. Handledningens innehåll 121

Upplevelser och erfarenheter i vardagen 121

Relationen 124

Konflikter i handledning 127
 

             7. Handledning som planerad, strukturerad, spontan …|och integrerad verksamhet 133

Faser i handledningen 135

Planerings- eller förberedelsefasen 136

Hur kan man motivera handledning? 137

Vem ska handleda? 140

Vilka kvalifikationer ska handledaren ha? 140

En handledare eller två som samarbetar? 141

Vad är syftet med handledningen? 144

Hur länge ska handledningsprocessen pågå? 145

Vem/vilka ska delta i handledningen? 146

Praktiska förhållanden 147

Hur kan man informera om handledningserbjudandet? 148

Start-/lära känna-/kontraktsfasen 148

Arbetsfasen 152

Handledning inför, under och efter lärandesituationer 154

Handledning inför lärandesituationer 154

Handledning under lärandesituationer 155

Handledning efter lärandesituationer 156

Lämplighetsbedömning av studenter på VFU 157

Avslutningsfasen 158

Reflektionen fortsätter 161

Metoder i handledning 162
 

             8. Handledarens funktion och roll 165

Handledarens kompetens 165

Några viktiga aspekter av handlednings­kompetensen 167

Förmåga att lyssna 167

Nivå 1: Inre lyssnande 169

Nivå 2: Fokuserat lyssnande 170

Nivå 3: Globalt lyssnande 170

Aktivt lyssnande 170

Förmåga att ställa bra frågor 171

Förmåga till dialog 172

Förmåga att bygga relationer 173

Förmåga till empati 173

Förmåga till erkännande 173

Rollmodell 173

Förmåga till centrering 174

Förmåga att skilja mellan förnimmelse och tolkning och förmåga att påpeka det uppenbara 174

Förmåga att utmana 174

Förmåga att beakta handledningens etiska aspekter 175

Förmåga att strukturera 175

Förmåga att handleda i grupp 175

Förmåga att använda faciliterande metoder 176

Förmåga att reflektera över sin egen funktion och kompetens 177

Utmaningar för handledaren 177

Handledning på eget handledningsuppdrag 183
 

             9. Individuell handledning 185
 

             10. Grupphandledning 187

Vad är en grupp? 189

Gruppbildning 190

Kommunikation och interaktion i grupper 192
 

             11. Individens process – som fokusperson och deltagare och/eller handledare 203

Fas 1: Självcentrering 204

Fas 2: Bära eller brista 205

Fas 3: Att förstå situationen utan att kunna ta kontroll över den 206

Fas 4: Att förstå och kunna ta kontroll över situationen 207

Fas 5: Att kunna förmedla det egna yrkeskunnandet 208
 

             Del 2  Metoder

             12. Dialog 211
 

             13. Vandrande dialog 217

Syfte 217

Användningsområden 218

Kommentarer 218
 

             14. Upplevelseanteckning 219

Syfte 220

Användningsområden 221

Kommentarer 222
 

             15. Loggbok och metaloggbok 225

Syfte 226

Användningsområden 228

Kommentarer 229
 

             16. Dagbok 231

Syfte 231

Användningsområden 232

Kommentarer 232
 

             17. Berättelser (narrativ) 233

Syfte 235

Användningsområden 235

Kommentarer 238
 

             18. Pedagogisk sol 241

Syfte 242

Användningsområden 243

Kommentarer 244
 

             19. Ofullständiga meningar 245

Syfte 245

Användningsområden 246

Kommentarer 247
 

             20. Att bli medveten om språkbruk och ordval 249

Syfte 249

Användningsområden 250

Kommentarer 250
 

             21. Bildmaterial 253

Syfte 253

Användningsområden 254

Kommentarer 254
 

             22. Teckning 257

Syfte 258

Användningsområden 258

Kommentarer 259
 

             23. Kollage 261

Syfte 262

Användningsområden 262

Kommentarer 263

             24. Evokativa symboler 265

Syfte 266

Användningsområden 266

Kommentarer 267
 

             25. Musik 269

Syfte 269

Användningsområden 270

Kommentarer 270
 

             26. Strukturerad fantasi 271

Syfte 271

Användningsområden 272

Kommentarer 276
 

             27. Att skilja mellan förnimmelser, tolkningar …|och reaktioner 279

Syfte 280

Användningsområden 281

Kommentarer 283
 

             28. Rollspel 287

Syfte 289

Användningsområden 290

Kommentarer 291
 

             29. Iscensättning 293

Syfte 294

Användningsområden 294

Kommentarer 295
 

             30. Rollbyte 297

Syfte 297

Användningsområden 298

Kommentarer 299

             31. Den tomma stolen 301

Syfte 301

Användningsområden 303

Kommentarer 305
 

             32. Sociodrama 307

Syfte 307

Användningsområden 307

Kommentarer 309
 

             33. Dubblering 311

Syfte 311

Användningsområden 313

Kommentarer 313
 

             34. Frågor 315

Syfte 317

Användningsområden 318

Kommentarer 321
 

             35. Spegling 323

Syfte 323

Användningsområden 324

Kommentarer 325
 

             36. Rundor 327

Syfte 328

Användningsområden 328

Kommentarer 330
 

             37. Delning 331

Syfte 332

Användningsområden 332

Kommentarer 333
 

             38. Att ge varandra något 335

Syfte 335

Användningsområden 336

Kommentarer 337
 

             39. Reflekterande team 339

Syfte 341

Användningsområden 341

Kommentarer 342
 

             40. Kroppen och sinnena 345

Syfte 347

Användningsområden 349

Kommentarer 350
 

             41. Rösten 353

Syfte 353

Användningsområden 355

Kommentarer 356
 

             42. Film- och ljudinspelning 357

Syfte 358

Användningsområden 358

Kommentarer 359
 

             43. Sociometri 361

Syfte 361

Användningsområden 362

Kommentarer 363
 

             44. Att ge råd 365

Syfte 366

Användningsområden 366

Kommentarer 367
 

             45. Situationsanalys 369

Syfte 369

Användningsområden 370

Kommentarer 373
 

             46. Coachning 375

Syfte 378

Användningsområden 379

Kommentarer 379
 

             47. Metakommunikation 381

Syfte 382

Användningsområden 382

Kommentarer 383
 

             48. Att ge och få återkoppling 385

Syfte 387

Användningsområden 387

Kommentarer 388
 

             49. Incheckning 389

Användningsområden 389

Syfte 390

Kommentarer 391
 

             50. Lära känna-metoder 393

Användningsområden 393

Kommentarer 395
 

             51. Reflektionsnivåer 397

Deskriptiv reflektion 399

Dialogisk reflektion 399

Kritisk reflektion 399

Etisk reflektion 400

Syfte 400

Användningsområden 401

Kommentarer 403
 

             52. Handledning i tvärprofessionellt kollaborativt lärande 405

Syfte 405

Användningsområden 406

Kommentarer 407
 

             53. Digital handledning 409

Användningsområden 412
 

             54. Peer learning 413

Reflektionsuppgifter 417

Litteraturförteckning 421

Register 437

Information

Författare:

Sidsel Tveiten

Kapitelförfattare:

Översättare:

Mia Ruthman

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144186191

Utgivningsår:

1999

Revisionsår:

2025

Artikelnummer:

7145-06

Upplaga:

Sjätte

Sidantal:

439
 ;

Sjätte upplagan av Yrkesmässig handledning är uppdaterad med den senaste forskningen inom området och inkluderar nu även utvärdering av studenter samt digital handledning. Stärkt förmåga att hantera olika situationer i praktiken är det överordnade syftet med handledning av studenter och yrkesutövare. Bokens innehåll beskriver fördjupade kunskaper om begreppet handledning, dess gränsområden och som pedagogisk verksamhet, såväl i grupp som individuellt. Boken beskriver också metoder för handle...

Läs mer

Sjätte upplagan av Yrkesmässig handledning är uppdaterad med den senaste forskningen inom området och inkluderar nu även utvärdering av studenter samt digital handledning. Stärkt förmåga att hantera olika situationer i praktiken är det överordnade syftet med handledning av studenter och yrkesutövare. Bokens innehåll beskriver fördjupade kunskaper om begreppet handledning, dess gränsområden och som pedagogisk verksamhet, såväl i grupp som individuellt. Boken beskriver också metoder för handledning av studenter i praktik, samt yrkesverksamma, på ett tydligt sätt. Målgruppen är i första hand studenter i sjuksköterskeprogrammet på grundnivå, men boken kan även med fördel läsas av studenter på avancerad nivå samt yrkesverksamma och handledare. Exempel från lärarutbildningen är också inkluderade.

Stäng
Information

Författare:

Sidsel Tveiten

Kapitelförfattare:

Översättare:

Mia Ruthman

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144193960

Utgivningsår:

1999

Revisionsår:

2025

Artikelnummer:

7145-SB06

Upplaga:

Sjätte
 ;