
Yrkesmässig handledning
- mer än ord

Yrkesmässig handledning
- mer än ord
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord till den svenska utgåvan 17
Förord till 6:e upplagan av den norska utgåvan 19
Inledning 21
Del 1 Om handledning
1. Vad är handledning? 31
Handledningsbegreppet i ett engelskspråkigt sammanhang 33
Några definitioner – en tillbakablick 34
Några studier om handledning 40
Att vara handledningsbar 43
Handledningens kännetecken 45
Handledningstraditioner 45
Terapitraditionen 46
Hantverkstraditionen 48
Handling och reflektion 49
2. Handledningens gränsområden 53
Terapi 55
Undervisning 58
Ledarskap 59
Bedömning och utvärdering 62
Själavård 64
Rådgivning 65
Mentorskap 66
Coachning 68
3. Etik i handledning 73
Värderingar och handledning 76
Frivillighet 77
Inbjudan 78
Trygghet 80
Makt och respekt 81
Ansvar 82
Tystnadsplikt 83
Etisk reflektion i handledning 85
Autonomiprincipen 87
Inte skada-principen 88
Godhetsprincipen 88
Rättviseprincipen 88
Principetiken som grund för etisk reflektion 89
4. Synen på lärande 91
Gestaltteori och konfluent pedagogik 92
5. Handledningens syfte och mål 99
Coping 99
Kompetens 101
Kunskap 106
Personliga mål i handledning 109
Lärandemål 112
Professionella målområden 114
Att socialiseras in i en yrkesroll 116
Tvärvetenskapligt och tvärprofessionellt samarbete samt kollaborativt lärande 117
6. Handledningens innehåll 121
Upplevelser och erfarenheter i vardagen 121
Relationen 124
Konflikter i handledning 127
7. Handledning som planerad, strukturerad, spontan …|och integrerad verksamhet 133
Faser i handledningen 135
Planerings- eller förberedelsefasen 136
Hur kan man motivera handledning? 137
Vem ska handleda? 140
Vilka kvalifikationer ska handledaren ha? 140
En handledare eller två som samarbetar? 141
Vad är syftet med handledningen? 144
Hur länge ska handledningsprocessen pågå? 145
Vem/vilka ska delta i handledningen? 146
Praktiska förhållanden 147
Hur kan man informera om handledningserbjudandet? 148
Start-/lära känna-/kontraktsfasen 148
Arbetsfasen 152
Handledning inför, under och efter lärandesituationer 154
Handledning inför lärandesituationer 154
Handledning under lärandesituationer 155
Handledning efter lärandesituationer 156
Lämplighetsbedömning av studenter på VFU 157
Avslutningsfasen 158
Reflektionen fortsätter 161
Metoder i handledning 162
8. Handledarens funktion och roll 165
Handledarens kompetens 165
Några viktiga aspekter av handledningskompetensen 167
Förmåga att lyssna 167
Nivå 1: Inre lyssnande 169
Nivå 2: Fokuserat lyssnande 170
Nivå 3: Globalt lyssnande 170
Aktivt lyssnande 170
Förmåga att ställa bra frågor 171
Förmåga till dialog 172
Förmåga att bygga relationer 173
Förmåga till empati 173
Förmåga till erkännande 173
Rollmodell 173
Förmåga till centrering 174
Förmåga att skilja mellan förnimmelse och tolkning och förmåga att påpeka det uppenbara 174
Förmåga att utmana 174
Förmåga att beakta handledningens etiska aspekter 175
Förmåga att strukturera 175
Förmåga att handleda i grupp 175
Förmåga att använda faciliterande metoder 176
Förmåga att reflektera över sin egen funktion och kompetens 177
Utmaningar för handledaren 177
Handledning på eget handledningsuppdrag 183
9. Individuell handledning 185
10. Grupphandledning 187
Vad är en grupp? 189
Gruppbildning 190
Kommunikation och interaktion i grupper 192
11. Individens process – som fokusperson och deltagare och/eller handledare 203
Fas 1: Självcentrering 204
Fas 2: Bära eller brista 205
Fas 3: Att förstå situationen utan att kunna ta kontroll över den 206
Fas 4: Att förstå och kunna ta kontroll över situationen 207
Fas 5: Att kunna förmedla det egna yrkeskunnandet 208
Del 2 Metoder
12. Dialog 211
13. Vandrande dialog 217
Syfte 217
Användningsområden 218
Kommentarer 218
14. Upplevelseanteckning 219
Syfte 220
Användningsområden 221
Kommentarer 222
15. Loggbok och metaloggbok 225
Syfte 226
Användningsområden 228
Kommentarer 229
16. Dagbok 231
Syfte 231
Användningsområden 232
Kommentarer 232
17. Berättelser (narrativ) 233
Syfte 235
Användningsområden 235
Kommentarer 238
18. Pedagogisk sol 241
Syfte 242
Användningsområden 243
Kommentarer 244
19. Ofullständiga meningar 245
Syfte 245
Användningsområden 246
Kommentarer 247
20. Att bli medveten om språkbruk och ordval 249
Syfte 249
Användningsområden 250
Kommentarer 250
21. Bildmaterial 253
Syfte 253
Användningsområden 254
Kommentarer 254
22. Teckning 257
Syfte 258
Användningsområden 258
Kommentarer 259
23. Kollage 261
Syfte 262
Användningsområden 262
Kommentarer 263
24. Evokativa symboler 265
Syfte 266
Användningsområden 266
Kommentarer 267
25. Musik 269
Syfte 269
Användningsområden 270
Kommentarer 270
26. Strukturerad fantasi 271
Syfte 271
Användningsområden 272
Kommentarer 276
27. Att skilja mellan förnimmelser, tolkningar …|och reaktioner 279
Syfte 280
Användningsområden 281
Kommentarer 283
28. Rollspel 287
Syfte 289
Användningsområden 290
Kommentarer 291
29. Iscensättning 293
Syfte 294
Användningsområden 294
Kommentarer 295
30. Rollbyte 297
Syfte 297
Användningsområden 298
Kommentarer 299
31. Den tomma stolen 301
Syfte 301
Användningsområden 303
Kommentarer 305
32. Sociodrama 307
Syfte 307
Användningsområden 307
Kommentarer 309
33. Dubblering 311
Syfte 311
Användningsområden 313
Kommentarer 313
34. Frågor 315
Syfte 317
Användningsområden 318
Kommentarer 321
35. Spegling 323
Syfte 323
Användningsområden 324
Kommentarer 325
36. Rundor 327
Syfte 328
Användningsområden 328
Kommentarer 330
37. Delning 331
Syfte 332
Användningsområden 332
Kommentarer 333
38. Att ge varandra något 335
Syfte 335
Användningsområden 336
Kommentarer 337
39. Reflekterande team 339
Syfte 341
Användningsområden 341
Kommentarer 342
40. Kroppen och sinnena 345
Syfte 347
Användningsområden 349
Kommentarer 350
41. Rösten 353
Syfte 353
Användningsområden 355
Kommentarer 356
42. Film- och ljudinspelning 357
Syfte 358
Användningsområden 358
Kommentarer 359
43. Sociometri 361
Syfte 361
Användningsområden 362
Kommentarer 363
44. Att ge råd 365
Syfte 366
Användningsområden 366
Kommentarer 367
45. Situationsanalys 369
Syfte 369
Användningsområden 370
Kommentarer 373
46. Coachning 375
Syfte 378
Användningsområden 379
Kommentarer 379
47. Metakommunikation 381
Syfte 382
Användningsområden 382
Kommentarer 383
48. Att ge och få återkoppling 385
Syfte 387
Användningsområden 387
Kommentarer 388
49. Incheckning 389
Användningsområden 389
Syfte 390
Kommentarer 391
50. Lära känna-metoder 393
Användningsområden 393
Kommentarer 395
51. Reflektionsnivåer 397
Deskriptiv reflektion 399
Dialogisk reflektion 399
Kritisk reflektion 399
Etisk reflektion 400
Syfte 400
Användningsområden 401
Kommentarer 403
52. Handledning i tvärprofessionellt kollaborativt lärande 405
Syfte 405
Användningsområden 406
Kommentarer 407
53. Digital handledning 409
Användningsområden 412
54. Peer learning 413
Reflektionsuppgifter 417
Litteraturförteckning 421
Register 437
Information
Översättare:
Mia RuthmanSpråk:
SvenskaISBN:
9789144186191Utgivningsår:
1999Revisionsår:
2025Artikelnummer:
7145-06Upplaga:
SjätteSidantal:
439Information
Översättare:
Mia RuthmanSpråk:
SvenskaISBN:
9789144193960Utgivningsår:
1999Revisionsår:
2025Artikelnummer:
7145-SB06Upplaga:
Sjätte