Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Reflektion i lärande och vård

Utveckling av professionellt omdöme

Skickas följande arbetsdag

Reflektion i lärande och vård

Utveckling av professionellt omdöme

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 335 kr inkl. moms
Studora e-bok 208 kr inkl. moms

Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och för utveckling av ett professionellt omdöme. Det är därför viktigt att denna förmåga utvecklas under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom. I denna upplaga har ett kapitel tillkommit som beskriver det professionella omdömet och dess betydelse i om...

Läs mer

Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och för utveckling av ett professionellt omdöme. Det är därför viktigt att denna förmåga utvecklas under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom. I denna upplaga har ett kapitel tillkommit som beskriver det professionella omdömet och dess betydelse i omvårdnadsarbetet. Övriga kapitel ska ses som exempel på kontexter där det professionella omdömet behöver utvecklas och tränas tillsammans med andra kunskapsformer i lärandeprocessen. Boken vänder sig i första hand till studenter i sjuksköterskeprogrammet. Bokens innehåll är också viktigt för de handledare och lärare som ska stödja studenter i lärande och reflektion.

Stäng

Författarpresentation   11

Introduktion   17

 

Del I Reflektion, lärande och professionellt omdöme

1 Lärande och reflektion med livsvärlden som grund   23

Margaretha Ekebergh

Lärande och förståelse   23

Livsvärlden som grund för lärande   27

Reflektion   29

Sammanflätning av kunskaper genom reflektion   34

Reflekterat vårdande och lärande   41

Referenser   47

2 Det professionella omdömets betydelse i vårdandet   49

Margaretha Ekebergh & Mia Berglund

Omdöme – förmågan att förhålla sig till icke-vetande   50

Omdöme i förhållande till vetenskapssyn  53

Beprövad erfarenhet   54

Omdömet – den situations­relaterade kunskapen   55

Kollektivt omdöme – en kultur   58

Omdömets status i vården   60

Betydelsen av tillit   61

Dokumentens och manualernas dilemma   62

Sammanfattande reflektion   64

Referenser   65

 

Del II Reflektionens betydelse för ditt lärande till sjuksköterska

3 Att förstå de didaktiska redskapen i utbildningen   69

Cecilia Åberg & Mia Berglund

Vad styr utbildningen?   69

Didaktik   71

Patientperspektivet   73

Utveckling av ett kritiskt reflekterande förhållningssätt  75

Integrering och sammanflätning   79

Klinisk utbildning – verksamhetsförlagd utbildning (VFU)   82

Examination   82

Referenser   83

4 Att lära sig en vårdande hållning   85

Lise-Lotte Ozolins & Ulrica Hörberg

Patientperspektiv   85

Människan som levd kropp   86

Hälsa, välbefinnande och lidande   89

Betydelsen av att stödja hälsoprocesser   89

Öppenhet och följsamhet   90

Den levda kroppens reflektion   92

En vårdande hållning   92

Vårdande beröring   94

Referenser   97

5 Att använda film för att levandegöra kunskaper för vårdande  99

Ulrica Hörberg & Lise-Lotte Ozolins

Livsvärldsdidaktik   99

Film som lärandestöd   101

Filmens levandegörande potential   103

Exempel på hur film kan användas   108

Referenser   116

6 Drama som levandegör och fördjupar kunskaper om vårdande  119

Margret Lepp

Drama  119

Vårdandets substans och drama   123

Betydelsen av drama i handledning och lärande   126

Workshop med drama och forumspel   128

Referenser   138

7 Kliniskt träningscentrum   143

Carina Elmqvist, Christina Johansson & Malin Tiger Axelsson

Beskrivning av KTC   151

Färdighetsträning och simulering   152

Ett lärande som stärker patientens säkerhet   155

Referenser   157

8 Att lära i den verksamhetsförlagda delen av klinisk utbildning   161

Cecilia Åberg

Handledning   161

Personcentrerad vård i patient­fokuserad handledning   162

Förberedelser inför VFU   165

VFU i kommunal primärvård   167

VFU i regional primärvård   171

VFU i länssjukvård   172

Metoder för att lära genom reflektion  174

Reflektion vid dagens början och slut  177

Reflektion i dagboksskrivande   177

Bedömningssamtal – ett tillfälle till reflektion och lärande  178

Att förena teori och praktik i vårdverksamhet – ett exempel  179

Referenser   180

9 Studenters lärande i par vid verksamhetsförlagd utbildning  183

Hanna Holst

Livsvärldsdidaktik   184

En utvecklande och lärande vårdenhet (ULVE)   185

Att lära och stödjas i par vid VFU   186

Handledande stöd   189

Det lärande utrymmet   190

Referenser   193

10 Utbildningsvårdenheter – lärande och vårdande miljöer   195

Margaretha Ekebergh

Betydelsen av utbildnings­vårdenheter   195

Vårdvetenskap som grund för vårdande   196

Reflekterat vårdande och lärande   198

Samverkan mellan UVE och lärosätet   206

Referenser   207

11 Att lära sig vårdande bedömning   211

Birgitta Wireklint Sundström & Gabriella Norberg Boysen

Vårdande bedömning   211

Att lära av det oförutsägbara i mötet   215

Lärande utmanas av känslan av otillräcklighet  217

Att lära genom delaktighet   218

Att lära i nära relation till patienten   219

Att lära utan handledarens stöd   221

Referenser   223

 

Del III Reflektionens betydelse i patienters och närståendes lärande

12 Att lära sig stödja patienters lärande   227

Mia Berglund

Patienters lärande   227

Lärandets vändpunkter   231

Hur kan lärandet stödjas?   234

Referenser   240

13 Lärande kafé – att stödja patienters och närståendes lärande   243

Karin Johansson

Lärande kafé   244

Grundstenar i Lärande kafé   246

Genomförande av Lärande kafé   252

Mina erfarenheter   256

Referenser   258

14 Utbildning, lärande och stöd till anhöriga   261

Janeth Leksell

Hur beskriver anhöriga sin situation?   263

Vad behöver anhöriga för att må bra?   266

Referenser   275

 

Del IV Reflektionens betydelse för fortsatt utveckling i yrkesrollen

15 Reflektion och professionellt omdöme i vårdandet   281

Elisabeth Lindberg

Förhållningssätt till kunskap   282

Öppenhet och följsamhet   286

Patientperspektivet – att välja patienten   288

Berättelsen   290

Referenser   294

16 Handledning i grupp – ett lärande möte   297

Hanna Holst, Bengt-Olof Petersson & Mia Berglund

Vad är handledning?   297

Den vårdvetenskapliga grunden för handledning   300

Den reflekterande dialogen   304

Reflekterande analys   304

Vårdande analys – ett stöd för omdömet   306

Klargörande av perspektiv och mål   308

Handledningens betydelse för att utveckla omdömeskunskap  308

Referenser   310

Sakregister  311

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144183930

Utgivningsår:

2015

Revisionsår:

2025

Artikelnummer:

37286-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

312

Författare

 ;

Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och för utveckling av ett professionellt omdöme. Det är därför viktigt att denna förmåga utvecklas under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom. I denna upplaga har ett kapitel tillkommit som beskriver det professionella omdömet och dess betydelse i om...

Läs mer

Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och för utveckling av ett professionellt omdöme. Det är därför viktigt att denna förmåga utvecklas under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom. I denna upplaga har ett kapitel tillkommit som beskriver det professionella omdömet och dess betydelse i omvårdnadsarbetet. Övriga kapitel ska ses som exempel på kontexter där det professionella omdömet behöver utvecklas och tränas tillsammans med andra kunskapsformer i lärandeprocessen. Boken vänder sig i första hand till studenter i sjuksköterskeprogrammet. Bokens innehåll är också viktigt för de handledare och lärare som ska stödja studenter i lärande och reflektion.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144195292

Utgivningsår:

2015

Revisionsår:

2025

Artikelnummer:

37286-SB03

Upplaga:

Tredje

Författare

 ;