
Reflektion i lärande och vård
Utveckling av professionellt omdöme

Reflektion i lärande och vård
Utveckling av professionellt omdöme
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentation 11
Introduktion 17
Del I Reflektion, lärande och professionellt omdöme
1 Lärande och reflektion med livsvärlden som grund 23
Margaretha Ekebergh
Lärande och förståelse 23
Livsvärlden som grund för lärande 27
Reflektion 29
Sammanflätning av kunskaper genom reflektion 34
Reflekterat vårdande och lärande 41
Referenser 47
2 Det professionella omdömets betydelse i vårdandet 49
Margaretha Ekebergh & Mia Berglund
Omdöme – förmågan att förhålla sig till icke-vetande 50
Omdöme i förhållande till vetenskapssyn 53
Beprövad erfarenhet 54
Omdömet – den situationsrelaterade kunskapen 55
Kollektivt omdöme – en kultur 58
Omdömets status i vården 60
Betydelsen av tillit 61
Dokumentens och manualernas dilemma 62
Sammanfattande reflektion 64
Referenser 65
Del II Reflektionens betydelse för ditt lärande till sjuksköterska
3 Att förstå de didaktiska redskapen i utbildningen 69
Cecilia Åberg & Mia Berglund
Vad styr utbildningen? 69
Didaktik 71
Patientperspektivet 73
Utveckling av ett kritiskt reflekterande förhållningssätt 75
Integrering och sammanflätning 79
Klinisk utbildning – verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 82
Examination 82
Referenser 83
4 Att lära sig en vårdande hållning 85
Lise-Lotte Ozolins & Ulrica Hörberg
Patientperspektiv 85
Människan som levd kropp 86
Hälsa, välbefinnande och lidande 89
Betydelsen av att stödja hälsoprocesser 89
Öppenhet och följsamhet 90
Den levda kroppens reflektion 92
En vårdande hållning 92
Vårdande beröring 94
Referenser 97
5 Att använda film för att levandegöra kunskaper för vårdande 99
Ulrica Hörberg & Lise-Lotte Ozolins
Livsvärldsdidaktik 99
Film som lärandestöd 101
Filmens levandegörande potential 103
Exempel på hur film kan användas 108
Referenser 116
6 Drama som levandegör och fördjupar kunskaper om vårdande 119
Margret Lepp
Drama 119
Vårdandets substans och drama 123
Betydelsen av drama i handledning och lärande 126
Workshop med drama och forumspel 128
Referenser 138
7 Kliniskt träningscentrum 143
Carina Elmqvist, Christina Johansson & Malin Tiger Axelsson
Beskrivning av KTC 151
Färdighetsträning och simulering 152
Ett lärande som stärker patientens säkerhet 155
Referenser 157
8 Att lära i den verksamhetsförlagda delen av klinisk utbildning 161
Cecilia Åberg
Handledning 161
Personcentrerad vård i patientfokuserad handledning 162
Förberedelser inför VFU 165
VFU i kommunal primärvård 167
VFU i regional primärvård 171
VFU i länssjukvård 172
Metoder för att lära genom reflektion 174
Reflektion vid dagens början och slut 177
Reflektion i dagboksskrivande 177
Bedömningssamtal – ett tillfälle till reflektion och lärande 178
Att förena teori och praktik i vårdverksamhet – ett exempel 179
Referenser 180
9 Studenters lärande i par vid verksamhetsförlagd utbildning 183
Hanna Holst
Livsvärldsdidaktik 184
En utvecklande och lärande vårdenhet (ULVE) 185
Att lära och stödjas i par vid VFU 186
Handledande stöd 189
Det lärande utrymmet 190
Referenser 193
10 Utbildningsvårdenheter – lärande och vårdande miljöer 195
Margaretha Ekebergh
Betydelsen av utbildningsvårdenheter 195
Vårdvetenskap som grund för vårdande 196
Reflekterat vårdande och lärande 198
Samverkan mellan UVE och lärosätet 206
Referenser 207
11 Att lära sig vårdande bedömning 211
Birgitta Wireklint Sundström & Gabriella Norberg Boysen
Vårdande bedömning 211
Att lära av det oförutsägbara i mötet 215
Lärande utmanas av känslan av otillräcklighet 217
Att lära genom delaktighet 218
Att lära i nära relation till patienten 219
Att lära utan handledarens stöd 221
Referenser 223
Del III Reflektionens betydelse i patienters och närståendes lärande
12 Att lära sig stödja patienters lärande 227
Mia Berglund
Patienters lärande 227
Lärandets vändpunkter 231
Hur kan lärandet stödjas? 234
Referenser 240
13 Lärande kafé – att stödja patienters och närståendes lärande 243
Karin Johansson
Lärande kafé 244
Grundstenar i Lärande kafé 246
Genomförande av Lärande kafé 252
Mina erfarenheter 256
Referenser 258
14 Utbildning, lärande och stöd till anhöriga 261
Janeth Leksell
Hur beskriver anhöriga sin situation? 263
Vad behöver anhöriga för att må bra? 266
Referenser 275
Del IV Reflektionens betydelse för fortsatt utveckling i yrkesrollen
15 Reflektion och professionellt omdöme i vårdandet 281
Elisabeth Lindberg
Förhållningssätt till kunskap 282
Öppenhet och följsamhet 286
Patientperspektivet – att välja patienten 288
Berättelsen 290
Referenser 294
16 Handledning i grupp – ett lärande möte 297
Hanna Holst, Bengt-Olof Petersson & Mia Berglund
Vad är handledning? 297
Den vårdvetenskapliga grunden för handledning 300
Den reflekterande dialogen 304
Reflekterande analys 304
Vårdande analys – ett stöd för omdömet 306
Klargörande av perspektiv och mål 308
Handledningens betydelse för att utveckla omdömeskunskap 308
Referenser 310
Sakregister 311
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144183930Utgivningsår:
2015Revisionsår:
2025Artikelnummer:
37286-03Upplaga:
TredjeSidantal:
312Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144195292Utgivningsår:
2015Revisionsår:
2025Artikelnummer:
37286-SB03Upplaga:
Tredje