Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fysioterapi för barn och ungdom

Teori och tillämpning

Skickas följande arbetsdag

Fysioterapi för barn och ungdom

Teori och tillämpning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 426 kr inkl. moms
Studora e-bok 266 kr inkl. moms

I Fysioterapi för barn och ungdom – teori och tillämpning har tjugosju författare från skilda håll i landet bidragit med såväl ­gedigen praktisk erfarenhet som specialiserad teoretisk ­kunskap. Boken ­inleds med en skildring av barns utveckling ur olika ­perspektiv, med tyngdpunkten lagd på barnets rörelseutveckling. Därefter följer några nyskrivna kapitel som behandlar fysio­terapeutiska ­insatser för barn och ungdomar med varierande diagnoser, såsom insatser vid obesitas, barnortopedi och s...

Läs mer

I Fysioterapi för barn och ungdom – teori och tillämpning har tjugosju författare från skilda håll i landet bidragit med såväl ­gedigen praktisk erfarenhet som specialiserad teoretisk ­kunskap. Boken ­inleds med en skildring av barns utveckling ur olika ­perspektiv, med tyngdpunkten lagd på barnets rörelseutveckling. Därefter följer några nyskrivna kapitel som behandlar fysio­terapeutiska ­insatser för barn och ungdomar med varierande diagnoser, såsom insatser vid obesitas, barnortopedi och styrketräning vid muskelsvaghet. Sedan den första upplagan av denna bok publicerades har det skett en snabb kunskapsutveckling. Fysioterapeutisk behandling av barn och ungdom har tagit ett stort kliv framåt och insatserna vilar nu tydligare på en vetenskaplig grund. Fysioterapi för barn och ungdom riktar sig till fysioterapistudenter inom grundutbildning, fysioterapeuter under fortbildning samt till fysioterapeuter som i sitt yrke möter barn och ungdomar.

Stäng
      • 9
        Författarförteckning
      • 11
        Förord
      • 13
        KAPITEL 1 Fysioterapeutiska insatser för barn och ungdom
        • Eva Beckung, Eva Brogren Carlberg & Birgit Rösblad
        • 13
          Barns rätt
        • 14
          Hälsa
        • 16
          Barn och familj i centrum
        • 16
          Fysioterapi – yrket och kunskapsområdet
        • 18
          Fysioterapeutiska insatser i ett livslångt perspektiv
        • 20
          Litteratur
      • 21
        KAPITEL 2 Barnets rörelseutveckling
        • Louise Rönnqvist & Birgit Rösblad
        • 21
          Teorier om motorisk utveckling
        • 22
          Teorier med fokus på nervsystemets mognad
        • 24
          Kognitiva teorier
        • 41
          Litteratur
      • 43
        KAPITEL 3 Balans – normal och avvikande utveckling
        • Eva Brogren Carlberg
        • 43
          Balanskontroll
        • 44
          Viktiga sinnen för balanskontroll
        • 45
          Olika typer av balanskontroll
        • 45
          Utveckling av balanskontroll
        • 50
          Avvikande utveckling av balanskontroll
        • 52
          Att mäta förmågan till balanskontroll
        • 53
          Att träna förmågan till balanskontroll
        • 54
          Litteratur
      • 55
        KAPITEL 4 Gång – normal och avvikande utveckling
        • Eva Weidenhielm Broström
        • 55
          Den grundläggande gångrörelsen
        • 56
          Samordning med balansen
        • 58
          Metoder vid gånganalys
        • 62
          Klinisk gånganalys
        • 69
          Referenser
      • 71
        KAPITEL 5 Arm- och handrörelser – normal och avvikande utveckling
        • Ann-Christin Eliasson & Birgit Rösblad
        • 71
          Arm- och handrörelser under de första levnadsmånaderna
        • 72
          Det viljemässiga gripandet
        • 77
          Vad styr hur barnet hanterar föremål
        • 80
          När utvecklingen är störd
        • 85
          Litteratur
      • 87
        KAPITEL 6 Hjärnans plasticitet
        • Hans Forssberg
        • 87
          Plasticitet – underliggande mekanismer
        • 88
          Metoder för att studera plasticitet hos människan
        • 89
          Plasticitet i den växande hjärnan
        • 90
          Plasticitet i det sensoriska systemet
        • 92
          Plasticitet i det motoriska systemet
        • 92
          Inlärning av nya motoriska färdigheter
        • 95
          Plasticitet efter en hjärnskada
        • 97
          Klinisk betydelse
        • 99
          Litteratur
      • 101
        KAPITEL 7 Motoriskt lärande
        • Åsa Hedberg
        • 101
          Process
        • 104
          Relativt bestående förändring
        • 104
          Skickligt rörelseutförande
        • 105
          Fysioterapeutens roll vid motoriskt lärande
        • 110
          Litteratur
      • 111
        KAPITEL 8 Fysisk kapacitet och hälsa
        • Maria Hagströmer & Gisela Nyberg
        • 111
          Träningsfysiologi för barn och ungdomar
        • 114
          Rekommendationer gällande fysisk aktivitet för barn och ungdomar
        • 116
          Evidensbaserade åtgärder för att främja fysisk aktivitet
        • 118
          Hur aktiva är barn och ungdomar i Sverige idag
        • 120
          Fysioterapeutens roll
        • 121
          Litteratur
      • 123
        KAPITEL 9 Styrketräning
        • Meta Nyström Eek
        • 123
          Förekomst av muskelsvaghet
        • 124
          Styrketräning för barn
        • 125
          Muskelns anatomi och fysiologi
        • 125
          Att mäta för att veta
        • 127
          Träningslära
        • 130
          Specifika råd för några olika diagnoser
        • 131
          Litteratur
      • 133
        KAPITEL 10 Andningsfunktion
        • Anna-Lena Lagerkvist
        • 133
          Andningsorganens utveckling
        • 134
          Diagnosbeskrivning
        • 137
          Teamarbete
        • 137
          Att definiera problem
        • 140
          Att planera och genomföra behandling
        • 150
          Utvärdering
        • 151
          Sammanfattning
        • 151
          Litteratur
      • 153
        KAPITEL 11 Cerebral pares
        • Eva Nordmark
        • 153
          Hur vanligt är CP och vad kan orsakerna vara
        • 154
          Hur definieras cerebral pares
        • 155
          Hur klassificeras cerebral pares
        • 159
          Hälso- och deltagarperspektiv
        • 160
          Kroppens funktioner och strukturer
        • 167
          Delaktighet
        • 168
          Fysioterapeutiska interventioner vid CP
        • 177
          Litteratur
      • 179
        KAPITEL 12 Förvärvad hjärnskada
        • Ingrid Hagberg Van’t Hooft
        • 179
          Definition och incidens
        • 182
          Teamarbete
        • 187
          Att stimulera fysiskt oberoende i hem, skola och samhälle
        • 188
          Litteratur
      • 189
        KAPITEL 13 Ryggmärgsbråck
        • Simone Norrlin & Åsa Bartonek
        • 189
          Diagnosen
        • 189
          Incidens och etiologi
        • 190
          Symtom
        • 192
          Aktivitetsförmåga
        • 195
          Planering och rekommendationer
        • 195
          Allmänt
        • 196
          Ortoser för stående och gång
        • 202
          Utvärdering av fysioterapeutiska insatser
        • 202
          Litteratur
      • 203
        KAPITEL 14 Neuromuskulära sjukdomar
        • Anna-Karin Kroksmark
        • 204
          Duchennes muskeldystrofi
        • 208
          Att planera och genomföra behandling
        • 212
          Motverka leddeformitet
        • 216
          Litteratur
      • 217
        KAPITEL 15 Juvenil idiopatisk artrit
        • Marie André
        • 217
          Diagnos och etiologi
        • 218
          Prevalens
        • 218
          Prognos
        • 218
          Medicinsk och kirurgisk behandling
        • 219
          Teamarbete
        • 219
          Fysioterapi
        • 225
          Litteratur
      • 227
        KAPITEL 16 Plexusskador
        • Lena Krumlinde Sundholm & Carin Allert
        • 227
          Etiologi, incidens och förlopp
        • 229
          Konsekvenser av plexusskada
        • 231
          Definiera problem
        • 234
          Litteratur
      • 235
        KAPITEL 17 Kongenital muskulär torticollis
        • Eva Klackenberg Arrhenius & Anna Öhman
        • 235
          Torticollis
        • 237
          Definiera problem
        • 240
          Behandling
        • 241
          Utvärdera
        • 241
          Litteratur
      • 243
        KAPITEL 18 Barnortopedi och frakturer
        • Kristina Löwing
        • 243
          Vad gör en fysioterapeut inom området ortopedi och frakturer
        • 244
          Barnets skelett
        • 245
          Frakturer hos barn
        • 249
          Barnortopedi
        • 254
          Fot
        • 261
          Ortopedisk kirurgi vid olika neurologiska tillstånd
        • 262
          Teamarbete
        • 264
          Utvärdera
        • 265
          Litteratur
      • 267
        KAPITEL 19 Psykosomatik
        • Ulrika Wallbing
        • 267
          Psykosomatisk problematik/psykisk ohälsa
        • 269
          Samverkan och samarbete
        • 269
          Fysioterapeutisk behandling
        • 270
          Att definiera problem och resurser
        • 271
          Att planera och genomföra behandling
        • 274
          Utvärdering
        • 275
          Sammanfattning
        • 275
          Litteratur
      • 277
        KAPITEL 20 Obesitas
        • Lotta Bjurvald & Gunilla Morinder
        • 277
          Orsaker till övervikt och fetma
        • 278
          Konsekvenser
        • 278
          Klassificering
        • 280
          Fysisk aktivitet vid övervikt och fetma hos barn och ungdomar
        • 282
          Rekommendationer (generella för alla barn
        • 282
          Fysioterapeutisk bedömning vid barnfetma
        • 284
          Registrering av fysisk aktivitet
        • 284
          Behandling
        • 284
          Fysioterapeutens roll
        • 285
          Beteendeförändringar – att främja fysisk aktivitet
        • 290
          Nätverk
        • 290
          Utvärdering
        • 290
          Litteratur
      • 291
        KAPITEL 21 Developmental coordination disorder
        • Mia Pless
        • 291
          Diagnosen DCD
        • 292
          Prevalens och tänkbara orsaker till DCD
        • 293
          Teamarbete
        • 294
          Att erfara och definiera problem
      • 298
        Utvärdering av åtgärder
      • 298
        Resursbehov
      • 299
        Litteratur
      • 301
        Sakregister

Författare

 ;

I Fysioterapi för barn och ungdom - teori och tillämpning har tjugosju författare från skilda håll i landet bidragit med såväl gedigen praktisk erfarenhet som specialiserad teoretisk kunskap. Boken inleds med en skildring av barns utveckling ur olika perspektiv, med tyngdpunkten lagd på barnets rörelseutveckling. Därefter följer några nyskrivna kapitel som behandlar fysioterapeutiska insatser för barn och ungdomar med varierande diagnoser, såsom insatser vid obesitas, barnortopedi och styrket...

Läs mer

I Fysioterapi för barn och ungdom - teori och tillämpning har tjugosju författare från skilda håll i landet bidragit med såväl gedigen praktisk erfarenhet som specialiserad teoretisk kunskap. Boken inleds med en skildring av barns utveckling ur olika perspektiv, med tyngdpunkten lagd på barnets rörelseutveckling. Därefter följer några nyskrivna kapitel som behandlar fysioterapeutiska insatser för barn och ungdomar med varierande diagnoser, såsom insatser vid obesitas, barnortopedi och styrketräning vid muskelsvaghet. Sedan den första upplagan av denna bok publicerades har det skett en snabb kunskapsutveckling. Fysioterapeutisk behandling av barn och ungdom har tagit ett stort kliv framåt och insatserna vilar nu tydligare på en vetenskaplig grund. Fysioterapi för barn och ungdom riktar sig till fysioterapistudenter inom grundutbildning, fysioterapeuter under fortbildning samt till fysioterapeuter som i sitt yrke möter barn och ungdomar.

Stäng

Författare

 ;