

Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
(bok + digital produkt)
- 7Förord
- Om integrering av sjukgymnastik
- 11och beteendemedicin
- 11Vad är sjukgymnastik
- 12Vad är beteendemedicin
- 13Rörelse som fysiologiskt fenomen och rörelse som beteende
- 14Fokus på beteende
- 14Vad är beteende
- 14Vad är inte beteende
- 15Hur utvecklas beteende
- 15Hur beskrivs beteende specifikt
- 19Beteendemedicin i teori och praktik
- 19Teorier, centrala begrepp och praktiska tillämpningar
- 31Integrering av beteendemedicin och sjukgymnastik
- 31En strukturerad samarbetsmodell i sju steg
- 33Kort beskrivning av den beteendemedicinska modellens olika komponenter
- 34Anpassning av den beteendemedicinska modellen
- 36Den beteendemedicinska modellen i förhållande till Fysioterapiprocessen
- 36Den beteendemedicinska modellen i förhållande till ICF
- 39Introduktion till patientfall
- 41Steg 1 – Identifiera och prioritera målbeteende
- 41Komponenter i Steg 1
- 42Tillvägagångssätt
- 42Etablering av empatisk kontakt, anamnes och nulägesbeskrivning
- 43Prioritering av aktiviteter
- 45Val av målbeteende
- 46Observation av målbeteende
- 46Förväntningar, föreställningar och farhågor
- 47Standardiserade test och mätningar
- 47Fysisk undersökning
- 47Patientfall
- 48Birgitta
- 52Anna
- 55Vad vet patienten och sjukgymnasten efter Steg 1
- 57Steg 2 – Kartläggning
- 58Komponenter i Steg 2
- 59Tillvägagångssätt
- 59Dagbok och strukturerat observationsschema
- 61Förbereda och instruera användning av dagbok
- 62Förbereda och instruera ett strukturerat observationsschema
- 62Patientfall
- 62Birgitta
- 64Anna
- 64Vad vet patienten och sjukgymnasten efter Steg 2
- Steg 3 – Individuell funktionell beteendeanalys
- 65och SMART målformulering
- 65Komponenter i Steg 3
- 66Individuell funktionell beteendeanalys
- 71Målformulering enligt SMART
- 72Behandlingsplanering
- 72Patientfall
- 72Birgitta
- 76Anna
- 78Vad vet patienten och sjukgymnasten efter Steg 3
- 79Steg 4 – Träning av grundläggande färdigheter
- 80Klinisk pedagogik för färdighetsträning
- 81Klinisk pedagogik i praktiken
- 82Träning av grundläggande färdigheter
- 82Tekniker för öka eller minska operanta beteenden
- 83Tekniker för att ändra respondenta beteenden
- 86Patientfall
- 86Birgitta
- 89Anna
- 91Steg 5 – Träning av tillämpade färdigheter
- 91Klinisk pedagogik för färdighetsträning
- 92Träning av tillämpade färdigheter
- 93Patientfall
- 93Birgitta
- 95Anna
- 97Steg 6 – Generalisering
- 98Klinisk pedagogik för generalisering av färdigheter
- 99Träning av generaliserade färdigheter
- 99Patientfall
- 99Birgitta
- 101Anna
- 107Steg 7 – Återfallsprevention
- 108Klinisk pedagogik för återfallsprevention
- 108Naturliga förstärkare
- 108Förebygga eller lösa framtida problemsituationer
- 109Patientfall
- 109Birgitta
- 111Anna
- 113Efterord
- 113Evidens
- 113Implementering
- 117Litteratur
- 121Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144059358Utgivningsår:
2012Artikelnummer:
33693-01Upplaga:
FörstaSidantal:
123Digital produkt
Giltighetstid från aktivering:
60 mån