
Kritiskt förhållningssätt
En vetenskaplig, etisk attityd och ett högskolepedagogiskt mål
- 7Förord till första upplagan
- 9Förord till andra upplagan
- 111Introduktion
- 11Kritiskt tänkande, demokrati och bildning
- 14Kritiskt tänkande som mål för högskoleutbildningen
- 16Begreppet ’kritiskt tänkande’
- 17Bokens syfte och uppläggning
- 219Den kritiska traditionen
- 19Den kritiska traditionens utveckling
- 22Poppers kritiska rationalism
- 23Karl Popper
- 24Rationalism: tro på den mänskliga gemenskapen
- 26Kunskap
- 28Den vetenskapliga metoden – kritik
- 30Kritisk rationalism som moraliskt beslut och livshållning
- 33Den informella logiken
- 34Kritiskt tänkande och rationalitet
- 36Akademiska discipliner och vardagslivet
- 39Färdigheter, dispositioner och emotioner
- 43Sammanfattning
- 44Det kritiska förhållningssättet
- 347Rationaliteten och dess betydelse för det kritiska förhållningssättet
- 47Rationalism
- 47Rationalism, rationalitet, rationell
- 49Den rationalistiska traditionen
- 51Immanuel Kant
- 52Etik: förnuftet som grund för moralen
- 54Autonomi och rationalitet – Sapere aude!
- 56Känsla och utvidgat medvetande
- 58Reflexioner över Kants etik
- 59Rationalitet i tanke och handling
- 60Kriterier för rationalitet
- 61Skäl och goda grunder
- 63Värden och principer ger livet sammanhang
- 69Mål och medel – en snäv rationalitet
- 72Sammanfattning: kritiskt förhållningssätt – normativt, objektivt, rationellt och optimistiskt
- 477Emotionerna och deras betydelse för det kritiska förhållningssättet
- 78Begreppet ’emotion’
- 80Emotionernas rationalitet
- 83Emotioner som kunskapsprocesser
- 86Emotionernas värderande funktion
- 87Perception och värderingar
- 90Emotioner, insikt och moral
- 92Sammanfattning
- 595Det kritiska förhållningssättet ur ett genusperspektiv
- 96Tänkande, moral och kritiskt förhållningssätt ur ett kvinnligt och manligt perspektiv
- 96Eko från det förflutna
- 100Tänkande och moral ur ett genusperspektiv
- 113Omsorg, empati och kritiskt förhållningssätt
- 114Omsorg
- 118Omsorg och principer
- 120Empati
- 129God omsorg och mogen empati som förutsättningar för ett kritiskt förhållningssätt
- 131Sammanfattning
- 6135En person med ett kritiskt förhållningssätt
- 135Aspekter hos personen som är centrala för ett kritiskt förhållningssätt
- 142Dygder, förnuft och känsla hos den kritiska personen enligt Aristoteles
- 142Själsdistinktioner och dygder
- 143Dygder och kritiskt förhållningssätt
- 145Förnuft, plikt och dygd hos den kritiska personen enligt Kant
- 146Plikt, rättigheter och dygder
- 147Plikter mot en själv och andra
- 148Moralisk känsla, samvete och respekt
- 150Det kritiska förhållningssättets grund i plikt, dygd och omdöme
- 150Jämförelse och syntes av Aristoteles och Kant
- 152Det kritiska omdömet – ett gott omdöme
- 157Självmedvetenhet, självaktning och kritiskt förhållningssätt
- 158Självmedvetenhet och sårbarhet
- 159Självuppfattning och självaktning
- 165Självaktningens betydelse för det kritiska förhållningssättet utifrån empiriska undersökningar
- 170Identitet, självuppfattning och kritiskt förhållningssätt
- 170Identiteten
- 173Horneys utvecklingsstrategier som grund för självkännedom och kritiskt förhållningssätt
- 179Självuppfattning, identitet och tänkande som produkter av samhälleliga och kulturella normer
- 180Sammanfattning: förutsättningar och hinder för ett kritiskt förhållningssätt
- 7185Pedagogiska reflexioner
- 185Några pedagogiska utgångspunkter för att utveckla ett kritiskt förhållningssätt
- 185Kritiskt tänkande och kritisk pedagogik
- 187Det kritiska förhållningssättets utveckling
- 191Läraren och studeranden i den kritiska processen
- 196Dialogen som en väg till ett kritiskt förhållningssätt
- 197Dialog
- 201Olika typer av dialog
- 203Dialog och dygder
- 205Svårigheter i en dialog
- 208Engagemang – det gemensamma i kritiskt förhållningssätt, dialog och kreativitet
- 210Sammanfattning
- 213Litteratur
- 225Sakregister
Väl förankrad, såväl teoretiskt som praktiskt och erfarenhetsmässigt, visar Bettina Stenbock-Hult, fil.dr i pedagogik och lärare, på ett inspirerande och mångfasetterat sätt den kritiska dialogens betydelse, inte bara i forsknings- och utbildningsmässiga sammanhang, utan också som grundläggande för mänsklig bildning och samhällelig demokrati.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144115764Utgivningsår:
2003Revisionsår:
2017Artikelnummer:
31382-02Upplaga:
AndraSidantal:
228