Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kritiskt förhållningssätt

En vetenskaplig, etisk attityd och ett högskolepedagogiskt mål

Skickas följande arbetsdag

I en tid som präglas av faktaresistens och ”post-sanning” växer behovet av ett kritiskt förhållningssätt. Den kritiska dialogen utgör grunden för bildning och demokrati. Ett kritiskt förhållningssätt är också centralt för vetenskapligt arbete och utgör ett viktigt mål inom all högskoleutbildning. Den ledande tanken i boken är att det kritiska förhållningssättet är ett positivt förhållningssätt som bygger på en tilltro till att världen kan se bättre ut. Med det kritiska förnuftets hjälp kan ma...

Läs mer

I en tid som präglas av faktaresistens och ”post-sanning” växer behovet av ett kritiskt förhållningssätt. Den kritiska dialogen utgör grunden för bildning och demokrati. Ett kritiskt förhållningssätt är också centralt för vetenskapligt arbete och utgör ett viktigt mål inom all högskoleutbildning. Den ledande tanken i boken är att det kritiska förhållningssättet är ett positivt förhållningssätt som bygger på en tilltro till att världen kan se bättre ut. Med det kritiska förnuftets hjälp kan man upptäcka begränsningar och brister för att förbättra och utveckla. I boken belyses tankens, förnuftets och känslans betydelse för det kritiska förhållningssättet. Omsorg och empati framställs som centrala för den kritiska processen, och författaren granskar vad det innebär att vara en person med ett kritiskt förhållningssätt. Vidare diskuterar författaren det kritiska förhållningssättet ur ett genusperspektiv och ifrågasätter inrotade fördomar om kvinnors och mäns tänkande. Boken avslutas med reflektioner kring pedagogiska utgångspunkter för utvecklingen av ett kritiskt förhållningssätt. I den nya upplagan finns också förslag till diskussionsuppgifter. Boken vänder sig till studerande, forskare och lärare på högskolor och universitet. Den kan bland annat användas på kurser som poängterar ett vetenskapligt tänkande, etik eller högskolepedagogik.

Stäng
    • 7
      Förord till första upplagan
    • 9
      Förord till andra upplagan
      • 1
        11
        Introduktion
        • 11
          Kritiskt tänkande, demokrati och bildning
        • 14
          Kritiskt tänkande som mål för högskoleutbildningen
        • 16
          Begreppet ’kritiskt tänkande’
        • 17
          Bokens syfte och uppläggning
      • 2
        19
        Den kritiska traditionen
        • 19
          Den kritiska traditionens utveckling
        • 22
          Poppers kritiska rationalism
        • 23
          Karl Popper
        • 24
          Rationalism: tro på den mänskliga gemenskapen
        • 26
          Kunskap
        • 28
          Den vetenskapliga metoden – kritik
        • 30
          Kritisk rationalism som moraliskt beslut och livshållning
        • 33
          Den informella logiken
        • 34
          Kritiskt tänkande och rationalitet
        • 36
          Akademiska discipliner och vardagslivet
        • 39
          Färdigheter, dispositioner och emotioner
        • 43
          Sammanfattning
        • 44
          Det kritiska förhållningssättet
      • 3
        47
        Rationaliteten och dess betydelse för det kritiska förhållningssättet
        • 47
          Rationalism
        • 47
          Rationalism, rationalitet, rationell
        • 49
          Den rationalistiska traditionen
        • 51
          Immanuel Kant
        • 52
          Etik: förnuftet som grund för moralen
        • 54
          Autonomi och rationalitet – Sapere aude!
        • 56
          Känsla och utvidgat medvetande
        • 58
          Reflexioner över Kants etik
        • 59
          Rationalitet i tanke och handling
        • 60
          Kriterier för rationalitet
        • 61
          Skäl och goda grunder
        • 63
          Värden och principer ger livet sammanhang
        • 69
          Mål och medel – en snäv rationalitet
        • 72
          Sammanfattning: kritiskt förhållningssätt – normativt, objektivt, rationellt och optimistiskt
      • 4
        77
        Emotionerna och deras betydelse för det kritiska förhållningssättet
        • 78
          Begreppet ’emotion’
        • 80
          Emotionernas rationalitet
        • 83
          Emotioner som kunskapsprocesser
        • 86
          Emotionernas värderande funktion
        • 87
          Perception och värderingar
        • 90
          Emotioner, insikt och moral
        • 92
          Sammanfattning
      • 5
        95
        Det kritiska förhållningssättet ur ett genusperspektiv
        • 96
          Tänkande, moral och kritiskt förhållningssätt ur ett kvinnligt och manligt perspektiv
        • 96
          Eko från det förflutna
        • 100
          Tänkande och moral ur ett genusperspektiv
        • 113
          Omsorg, empati och kritiskt förhållningssätt
        • 114
          Omsorg
        • 118
          Omsorg och principer
        • 120
          Empati
        • 129
          God omsorg och mogen empati som förutsättningar för ett kritiskt förhållningssätt
        • 131
          Sammanfattning
      • 6
        135
        En person med ett kritiskt förhållningssätt
        • 135
          Aspekter hos personen som är centrala för ett kritiskt förhållningssätt
        • 142
          Dygder, förnuft och känsla hos den kritiska personen enligt Aristoteles
        • 142
          Själsdistinktioner och dygder
        • 143
          Dygder och kritiskt förhållningssätt
        • 145
          Förnuft, plikt och dygd hos den kritiska personen enligt Kant
        • 146
          Plikt, rättigheter och dygder
        • 147
          Plikter mot en själv och andra
        • 148
          Moralisk känsla, samvete och respekt
        • 150
          Det kritiska förhållningssättets grund i plikt, dygd och omdöme
        • 150
          Jämförelse och syntes av Aristoteles och Kant
        • 152
          Det kritiska omdömet – ett gott omdöme
        • 157
          Självmedvetenhet, självaktning och kritiskt förhållningssätt
        • 158
          Självmedvetenhet och sårbarhet
        • 159
          Självuppfattning och självaktning
        • 165
          Självaktningens betydelse för det kritiska förhållningssättet utifrån empiriska undersökningar
        • 170
          Identitet, självuppfattning och kritiskt förhållningssätt
        • 170
          Identiteten
        • 173
          Horneys utvecklingsstrategier som grund för självkännedom och kritiskt förhållningssätt
        • 179
          Självuppfattning, identitet och tänkande som produkter av samhälleliga och kulturella normer
        • 180
          Sammanfattning: förutsättningar och hinder för ett kritiskt förhållningssätt
      • 7
        185
        Pedagogiska reflexioner
        • 185
          Några pedagogiska utgångspunkter för att utveckla ett kritiskt förhållningssätt
        • 185
          Kritiskt tänkande och kritisk pedagogik
        • 187
          Det kritiska förhållningssättets utveckling
        • 191
          Läraren och studeranden i den kritiska processen
        • 196
          Dialogen som en väg till ett kritiskt förhållningssätt
        • 197
          Dialog
        • 201
          Olika typer av dialog
        • 203
          Dialog och dygder
        • 205
          Svårigheter i en dialog
        • 208
          Engagemang – det gemensamma i kritiskt förhållningssätt, dialog och kreativitet
        • 210
          Sammanfattning
    • 213
      Litteratur
    • 225
      Sakregister

Väl förankrad, såväl teoretiskt som praktiskt och erfarenhetsmässigt, visar Bettina Stenbock-Hult, fil.dr i pedagogik och lärare, på ett inspirerande och mångfasetterat sätt den kritiska dialogens betydelse, inte bara i forsknings- och utbildningsmässiga sammanhang, utan också som grundläggande för mänsklig bildning och samhällelig demokrati.

Information

Författare:

Bettina Stenbock-Hult

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144115764

Utgivningsår:

2003

Revisionsår:

2017

Artikelnummer:

31382-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

228
 ;