
Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 2
Pragmatik - teorier, utveckling och svårigheter

Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 2
Pragmatik - teorier, utveckling och svårigheter
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Förord
- 12Teckenförklaringar
- BLOCK I INLEDNING
- 15KAPITEL 1 Barn med språkstörning och barn med pragmatiska svårigheter
- 15Inledning
- 20Pragmatiska svårigheter hos barn
- 22Olika vetenskapliga perspektiv
- 30Bokens disposition
- 31KAPITEL 2 Pragmatiska svårigheter hos barn ur ett historiskt perspektiv
- 31Inledning
- 32Barnpsykiatri och autism ur ett historiskt perspektiv
- 39Inledningen på ett vetenskapligt studium av autism
- 54Pragmatiska svårigheter hos barn med språkstörning
- 63KAPITEL 3 Olika perspektiv på normalitet av språkstörning …|och pragmatiska svårigheter
- 63Inledning
- 66Normalitet ur olika perspektiv
- 71Internationella klassifikationssystem
- 73Pedagogiska och kliniska professioners syn på normalitet
- 79Föräldrarnas och barnets perspektiv
- 80Funktionsnedsättning som en social konstruktion
- 84Den svårfångade normaliteten
- BLOCK II TEORETISK BAKGRUND
- 91KAPITEL 4 Kognitivt inriktade teorier om pragmatik
- 91Inledning
- 93Språkfilosofisk inriktning
- 107Psykologiska inriktningar
- 112Etologisk inriktning
- 117Avslutande kommentar
- 119KAPITEL 5 Språkvetenskapliga teorier och begrepp med relevans för pragmatik
- 119Inledning
- 127Deixis
- 129Koherens, kohesion och referens
- 134Samtalsämnen eller topikstruktur
- 135Bildspråkliga uttryck
- 137Formelspråk
- 140Berättelse- eller narrativstruktur
- 145KAPITEL 6 Samtalsforskning och interaktion
- 146Inledning
- 150Conversation Analysis
- 158Kliniska tillämpningar av Conversation Analysis
- 164Initiativ–respons – en interaktionell analys relevant för barnlogopedi
- 171En klinisk tillämpning av IR-analys i dialoger med barn med språkstörning
- 178Likheter och skillnader mellan CA-analys och Initiativ–responsanalys
- 179En syntes av olika teoretiska perspektiv på samtal
- 181KAPITEL 7 Grundläggande socio-interaktionistiska teorier
- 181Inledning
- 182Mead och den symboliska interaktionismen
- 190Vygotskij och den sociokulturella skolan
- 200Markovás modell över utveckling av mänskligt medvetande och empati
- 203Moscovicis teori om sociala representationer
- 205Piagets och Kohlbergs teorier om moralutveckling
- BLOCK III PRAGMATISK UTVECKLING HOS BARN
- 211KAPITEL 8 Tidig pragmatisk utveckling
- 211Inledning
- 213Förspråklig utveckling
- 216Utveckling av gester och deixis
- 220Proto-konversation
- 223Barnets första ord
- 226Emergenta språkliga funktioner
- 228Intersubjektivitet
- 233Barnanpassat språk
- 235Sammanfattning av tidig pragmatisk utveckling
- 237KAPITEL 9 Pragmatisk utveckling i förskoleåldern
- 237Inledning
- 238Sociala pragmatiska funktioner
- 238Turtagningssystemet
- 240Reparationer
- 244Theory of mind och referentiell kommunikation
- 247Empatisk förmåga
- 248Lekutveckling
- 250Stadier i lekutveckling
- 253Kamratinteraktion
- 256Språkliga pragmatiska funktioner
- 256Språkliga och kommunikativa lekar
- 260Kommunikativa funktioner hos barn
- 262Koherens och kohesion
- 266Samtalsämnen
- 267Fonologiska, grammatiska och lexikala aspekter
- 269Sammanfattning av pragmatisk utveckling i förskoleåldern
- 271KAPITEL 10 Pragmatisk utveckling i skolåldern
- 271Inledning
- 272Sociala pragmatiska funktioner
- 273Turtagning och reparationer
- 274Indirekthet och artighetsformer
- 277Presuppositioner och inferens
- 277Kamratinteraktion
- 280Språkliga pragmatiska funktioner
- 280Fonologiska, grammatiska och lexikala aspekter
- 283Referens, koherens och kohesion
- 284Bildspråk
- 286Narrativ förmåga
- 291Metapragmatisk förmåga
- 293Sammanfattning av pragmatisk utveckling i skolåldern
- 297KAPITEL 11 Teorier om språkutveckling med relevans för pragmatik
- 297Inledning
- 300Tidig barnspråksforskning
- 303Strategier inom barnet och i interaktionen
- 310Språklig variation och individuella kommunikativa strategier
- 321Gestaltstrategier i ett livslångt utvecklingsperspektiv – formelyttranden
- 328Avslutande kommentar
- BLOCK IV PRAGMATISKA SVÅRIGHETER HOS BARN
- 331KAPITEL 12 Pragmatiska svårigheter hos barn med språkstörning
- 331Inledning
- 339Pragmatiska funktioner som studerats hos barn med språkstörning
- 350Avgränsning mot autism och andra autismspektrumtillstånd
- 355Avgränsning mot andra funktionsnedsättningar
- 358Förklaringsmodeller till pragmatiska svårigheter
- 363Avslutande kommentar
- 365KAPITEL 13 En modell för kategorisering av pragmatiska svårigheter hos barn
- 365Inledning
- 366Kategorier av pragmatiska svårigheter
- 376Fyra dimensioner av pragmatik
- 382En integrerad modell av kategorier och dimensioner i ett utvecklingsperspektiv
- 383Betydelsen av förståelse i relation till de fyra dimensionerna
- 389Två aspekter av pragmatiska svårigheter
- 390Avslutande kommentar
- 392Appendix till kapitel 13
- 392Olika beskrivningar av pragmatiska problem
- 401KAPITEL 14 Pragmatiska svårigheter hos barn med annorlunda villkor …|för utveckling
- 401Inledning
- 404Visuella funktionsnedsättningar/blindhet
- 408Kombinerad grav syn- och hörselnedsättning eller dövblindhet
- 411Vargbarn eller gravt försummade barn
- 419Autism
- 424Språklig och pragmatisk utveckling på annorlunda villkor
- 428Avslutande kommentar
- 431KAPITEL 15 En syntes utifrån dialogiska teorier
- 431Inledning
- 434Vygotskijs sociokulturella teori
- 437Potentialer och sårbarhet
- 440Intersubjektivitet och alteritet
- 444Förståelse och respons
- 445Ett emergent perspektiv på dialog, utveckling och pragmatiska svårigheter
- 446Dialogismens principer
- 447Dialogism i relation till monologism
- 451KAPITEL 16 Kliniska och pedagogiska implikationer
- 451Inledning
- 454Betydelsen av teorier för intervention av pragmatik
- 458Utveckling av den professionella rollen
- 461Bedömning och intervention av barn på ett tidigt utvecklingsstadium
- 467Bedömning och intervention av olika pragmatiska funktioner
- 480Pragmatiskt orienterad intervention
- 488Avslutande kommentar
- 489Referenser
- 525Person- och sakregister
Boken är ett pionjärverk, med få eller ens några internationella motsvarigheter. Den fyller ett stort och akut behov, både för forskare och för kliniker.
Information
Illustratör:
Bengt NettelbladtSpråk:
SvenskaISBN:
9789144017648Utgivningsår:
2013Artikelnummer:
32616-01Upplaga:
FörstaSidantal:
536Information
Illustratör:
Bengt NettelbladtSpråk:
SvenskaISBN:
9789144172897Utgivningsår:
2013Artikelnummer:
32616-SB01Upplaga:
Första