Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 2

Pragmatik - teorier, utveckling och svårigheter

Skickas följande arbetsdag

Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 2

Pragmatik - teorier, utveckling och svårigheter

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 369 kr inkl. moms
Studora e-bok 229 kr inkl. moms

Behovet av en bok på svenska som samlar olika forskningsperspektiv och ger en översikt av kommunikativa (pragmatiska) svårigheter hos barn har länge varit stort. Denna bok utgör andra delen i serien Språkutveckling och språkstörning hos barn. Boken är uppdelad i fyra block: Block I ger en historisk översikt av hur pragmatiska svårigheter, inklusive autism, beskrivits och väcker frågor om normalitet. Block II sätter beskrivningar av pragmatiska svårigheter i relation till grundläggande teor...

Läs mer

Behovet av en bok på svenska som samlar olika forskningsperspektiv och ger en översikt av kommunikativa (pragmatiska) svårigheter hos barn har länge varit stort. Denna bok utgör andra delen i serien Språkutveckling och språkstörning hos barn. Boken är uppdelad i fyra block: Block I ger en historisk översikt av hur pragmatiska svårigheter, inklusive autism, beskrivits och väcker frågor om normalitet. Block II sätter beskrivningar av pragmatiska svårigheter i relation till grundläggande teorier om pragmatik. Block III redovisar forskning om pragmatisk utveckling hos barn med typisk utveckling. Teorier och begrepp inom barnspråksforskning med relevans för pragmatisk utveckling och svårigheter diskuteras också. Block IV behandlar pragmatiska svårigheter i relation till språkstörning och andra funktionsnedsättningar. I slutet presenteras en övergripande teoretisk modell för att förstå hur pragmatiska svårigheter kan uppstå. Blocket ger också pedagogiska och kliniska implikationer för intervention. Språkutveckling och språkstörning hos barn del 2 riktar sig främst till logoped­studenter, logopeder och specialpedagoger men kan även läsas av studenter i psykologi, pedagogik och språkvetenskapliga ämnen. Den kan också användas som fördjupningslitteratur i forskarutbildning inom dessa ämnen. Även andra yrkesgrupper som kommer i kontakt med barn med olika slag av pragmatiska svårigheter kan ha nytta av boken.

Stäng
      • 9
        Förord
      • 12
        Teckenförklaringar
  • BLOCK I INLEDNING
      • 15
        KAPITEL 1 Barn med språkstörning och barn med pragmatiska svårigheter
        • 15
          Inledning
        • 20
          Pragmatiska svårigheter hos barn
        • 22
          Olika vetenskapliga perspektiv
        • 30
          Bokens disposition
      • 31
        KAPITEL 2 Pragmatiska svårigheter hos barn ur ett historiskt perspektiv
        • 31
          Inledning
        • 32
          Barnpsykiatri och autism ur ett historiskt perspektiv
        • 39
          Inledningen på ett vetenskapligt studium av autism
        • 54
          Pragmatiska svårigheter hos barn med språkstörning
      • 63
        KAPITEL 3 Olika perspektiv på normalitet av språkstörning …|och pragmatiska svårigheter
        • 63
          Inledning
        • 66
          Normalitet ur olika perspektiv
        • 71
          Internationella klassifikationssystem
        • 73
          Pedagogiska och kliniska professioners syn på normalitet
        • 79
          Föräldrarnas och barnets perspektiv
        • 80
          Funktionsnedsättning som en social konstruktion
        • 84
          Den svårfångade normaliteten
  • BLOCK II TEORETISK BAKGRUND
      • 91
        KAPITEL 4 Kognitivt inriktade teorier om pragmatik
        • 91
          Inledning
        • 93
          Språkfilosofisk inriktning
        • 107
          Psykologiska inriktningar
        • 112
          Etologisk inriktning
        • 117
          Avslutande kommentar
      • 119
        KAPITEL 5 Språkvetenskapliga teorier och begrepp med relevans för pragmatik
        • 119
          Inledning
        • 127
          Deixis
        • 129
          Koherens, kohesion och referens
        • 134
          Samtalsämnen eller topikstruktur
        • 135
          Bildspråkliga uttryck
        • 137
          Formelspråk
        • 140
          Berättelse- eller narrativstruktur
      • 145
        KAPITEL 6 Samtalsforskning och interaktion
        • 146
          Inledning
        • 150
          Conversation Analysis
        • 158
          Kliniska tillämpningar av Conversation Analysis
        • 164
          Initiativ–respons – en interaktionell analys relevant för barnlogopedi
        • 171
          En klinisk tillämpning av IR-analys i dialoger med barn med språkstörning
        • 178
          Likheter och skillnader mellan CA-analys och Initiativ–responsanalys
        • 179
          En syntes av olika teoretiska perspektiv på samtal
      • 181
        KAPITEL 7 Grundläggande socio-interaktionistiska teorier
        • 181
          Inledning
        • 182
          Mead och den symboliska interaktionismen
        • 190
          Vygotskij och den sociokulturella skolan
        • 200
          Markovás modell över utveckling av mänskligt medvetande och empati
        • 203
          Moscovicis teori om sociala representationer
        • 205
          Piagets och Kohlbergs teorier om moralutveckling
  • BLOCK III PRAGMATISK UTVECKLING HOS BARN
      • 211
        KAPITEL 8 Tidig pragmatisk utveckling
        • 211
          Inledning
        • 213
          Förspråklig utveckling
        • 216
          Utveckling av gester och deixis
        • 220
          Proto-konversation
        • 223
          Barnets första ord
        • 226
          Emergenta språkliga funktioner
        • 228
          Intersubjektivitet
        • 233
          Barnanpassat språk
        • 235
          Sammanfattning av tidig pragmatisk utveckling
      • 237
        KAPITEL 9 Pragmatisk utveckling i förskoleåldern
        • 237
          Inledning
        • 238
          Sociala pragmatiska funktioner
        • 238
          Turtagningssystemet
        • 240
          Reparationer
        • 244
          Theory of mind och referentiell kommunikation
        • 247
          Empatisk förmåga
        • 248
          Lekutveckling
        • 250
          Stadier i lekutveckling
        • 253
          Kamratinteraktion
        • 256
          Språkliga pragmatiska funktioner
        • 256
          Språkliga och kommunikativa lekar
        • 260
          Kommunikativa funktioner hos barn
        • 262
          Koherens och kohesion
        • 266
          Samtalsämnen
        • 267
          Fonologiska, grammatiska och lexikala aspekter
        • 269
          Sammanfattning av pragmatisk utveckling i förskoleåldern
      • 271
        KAPITEL 10 Pragmatisk utveckling i skolåldern
        • 271
          Inledning
        • 272
          Sociala pragmatiska funktioner
        • 273
          Turtagning och reparationer
        • 274
          Indirekthet och artighetsformer
        • 277
          Presuppositioner och inferens
        • 277
          Kamratinteraktion
        • 280
          Språkliga pragmatiska funktioner
        • 280
          Fonologiska, grammatiska och lexikala aspekter
        • 283
          Referens, koherens och kohesion
        • 284
          Bildspråk
        • 286
          Narrativ förmåga
        • 291
          Metapragmatisk förmåga
        • 293
          Sammanfattning av pragmatisk utveckling i skolåldern
      • 297
        KAPITEL 11 Teorier om språkutveckling med relevans för pragmatik
        • 297
          Inledning
        • 300
          Tidig barnspråksforskning
        • 303
          Strategier inom barnet och i interaktionen
        • 310
          Språklig variation och individuella kommunikativa strategier
        • 321
          Gestaltstrategier i ett livslångt utvecklingsperspektiv – formelyttranden
        • 328
          Avslutande kommentar
  • BLOCK IV PRAGMATISKA SVÅRIGHETER HOS BARN
      • 331
        KAPITEL 12 Pragmatiska svårigheter hos barn med språkstörning
        • 331
          Inledning
        • 339
          Pragmatiska funktioner som studerats hos barn med språkstörning
        • 350
          Avgränsning mot autism och andra autismspektrumtillstånd
        • 355
          Avgränsning mot andra funktionsnedsättningar
        • 358
          Förklaringsmodeller till pragmatiska svårigheter
        • 363
          Avslutande kommentar
      • 365
        KAPITEL 13 En modell för kategorisering av pragmatiska svårigheter hos barn
        • 365
          Inledning
        • 366
          Kategorier av pragmatiska svårigheter
        • 376
          Fyra dimensioner av pragmatik
        • 382
          En integrerad modell av kategorier och dimensioner i ett utvecklingsperspektiv
        • 383
          Betydelsen av förståelse i relation till de fyra dimensionerna
        • 389
          Två aspekter av pragmatiska svårigheter
        • 390
          Avslutande kommentar
    • 392
      Appendix till kapitel 13
        • 392
          Olika beskrivningar av pragmatiska problem
      • 401
        KAPITEL 14 Pragmatiska svårigheter hos barn med annorlunda villkor …|för utveckling
        • 401
          Inledning
        • 404
          Visuella funktionsnedsättningar/blindhet
        • 408
          Kombinerad grav syn- och hörselnedsättning eller dövblindhet
        • 411
          Vargbarn eller gravt försummade barn
        • 419
          Autism
        • 424
          Språklig och pragmatisk utveckling på annorlunda villkor
        • 428
          Avslutande kommentar
      • 431
        KAPITEL 15 En syntes utifrån dialogiska teorier
        • 431
          Inledning
        • 434
          Vygotskijs sociokulturella teori
        • 437
          Potentialer och sårbarhet
        • 440
          Intersubjektivitet och alteritet
        • 444
          Förståelse och respons
        • 445
          Ett emergent perspektiv på dialog, utveckling och pragmatiska svårigheter
        • 446
          Dialogismens principer
        • 447
          Dialogism i relation till monologism
      • 451
        KAPITEL 16 Kliniska och pedagogiska implikationer
        • 451
          Inledning
        • 454
          Betydelsen av teorier för intervention av pragmatik
        • 458
          Utveckling av den professionella rollen
        • 461
          Bedömning och intervention av barn på ett tidigt utvecklingsstadium
        • 467
          Bedömning och intervention av olika pragmatiska funktioner
        • 480
          Pragmatiskt orienterad intervention
        • 488
          Avslutande kommentar
      • 489
        Referenser
      • 525
        Person- och sakregister

Boken är ett pionjärverk, med få eller ens några internationella motsvarigheter. Den fyller ett stort och akut behov, både för forskare och för kliniker.

Information

Illustratör:

Bengt Nettelbladt

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144017648

Utgivningsår:

2013

Artikelnummer:

32616-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

536
 ;

Behovet av en bok på svenska som samlar olika forskningsperspektiv och ger en översikt av kommunikativa (pragmatiska) svårigheter hos barn har länge varit stort. Denna bok utgör andra delen i serien Språkutveckling och språkstörning hos barn. Boken är uppdelad i fyra block: Block I ger en historisk översikt av hur pragmatiska svårigheter, inklusive autism, beskrivits och väcker frågor om normalitet. Block II sätter beskrivningar av pragmatiska svårigheter i relation till grundläggande teor...

Läs mer

Behovet av en bok på svenska som samlar olika forskningsperspektiv och ger en översikt av kommunikativa (pragmatiska) svårigheter hos barn har länge varit stort. Denna bok utgör andra delen i serien Språkutveckling och språkstörning hos barn. Boken är uppdelad i fyra block: Block I ger en historisk översikt av hur pragmatiska svårigheter, inklusive autism, beskrivits och väcker frågor om normalitet. Block II sätter beskrivningar av pragmatiska svårigheter i relation till grundläggande teorier om pragmatik. Block III redovisar forskning om pragmatisk utveckling hos barn med typisk utveckling. Teorier och begrepp inom barnspråksforskning med relevans för pragmatisk utveckling och svårigheter diskuteras också. Block IV behandlar pragmatiska svårigheter i relation till språkstörning och andra funktionsnedsättningar. I slutet presenteras en övergripande teoretisk modell för att förstå hur pragmatiska svårigheter kan uppstå. Blocket ger också pedagogiska och kliniska implikationer för intervention. Språkutveckling och språkstörning hos barn del 2 riktar sig främst till logopedstudenter, logopeder och specialpedagoger men kan även läsas av studenter i psykologi, pedagogik och språkvetenskapliga ämnen. Den kan också användas som fördjupningslitteratur i forskarutbildning inom dessa ämnen. Även andra yrkesgrupper som kommer i kontakt med barn med olika slag av pragmatiska svårigheter kan ha nytta av boken.

Stäng
Information

Illustratör:

Bengt Nettelbladt

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144172897

Utgivningsår:

2013

Artikelnummer:

32616-SB01

Upplaga:

Första
 ;