
Yrkesutbildning
- mellan skola och arbetsliv
- 7Förord
- Maria Gustavsson och Susanne Köpsén
- 9Författarpresentation
- 113Inledning
- Maria Gustavsson och Susanne Köpsén
- 15Yrkesutbildning – ett helhetsperspektiv
- 19Presentation av bokens kapitel
- 223Yrkesutbildningen i ett nutidshistoriskt perspektiv
- 23Inledning
- 24En internationell utblick
- 28En förhistoria formad av konflikter
- []311968 – i skuggan av de stora reformerna
- 35Förändrade villkor från 1980-talet
- 37Att integrera eller hålla isär? Konfliktlinjer bakom samtida reformer
- 39Pendeln svänger igen i dag?
- 41Avslutande reflektion
- 345Yrkeslärarens uppdrag mellan skola och arbete
- Susanne Köpsén
- 45Inledning
- 46Vem är yrkesläraren?
- 49Ansvar för hela yrkesutbildningen
- 52Tvåsidigt uppdrag, två yrkesidentiteter
- 53Yrkeslärares egna röster
- 59Avslutande reflektion
- 465Matematik från skola till arbetsliv
- Karolina Muhrman
- 65Inledning
- 67Skolmatematik och yrkesmatematik
- 69Matematikundervisning på yrkesprogram
- 76Matematikundervisning för övergång mellan skola och arbetsliv
- 81Avslutande reflektion
- 585Nya former för yrkeslärande – simulatorstödd undervisning
- Song-ee Ahn och Sofia Nyström
- 85Inledning
- 87Argument bakom simulatorstödd undervisning
- 89Simulatorstödd undervisning – samspel mellan teknik och pedagogik
- 95Avslutande reflektion
- 6101Elevers strategier för lärande av ett yrke på arbetsplatser
- Lisa Ferm, Maria Gustavsson och Daniel Persson Thunqvist
- 101Inledning
- 102Att lära i, genom och för arbete
- 105Industritekniska programmet
- 106Elevers lärandestrategier
- 115Avslutande reflektion
- 7119Aktuella kunskaper i undervisningsämnet – en utmaning för yrkesläraren
- Per Andersson och Susanne Köpsén
- 119Inledning
- 121Kompetensutveckling – lärande i sitt sammanhang
- 122Från skola till arbetsliv – och tillbaka igen
- 124Från arbetslivet till yrkesutbildningen
- 126Yrken och kunskaper är olika
- 128Skolornas förutsättningar är olika
- 130Livssituation och engagemang
- 132Utvecklingsmöjligheter ur lärarperspektiv
- 133En helhetssyn på yrkeslärares kompetensutveckling
- 134Avslutande reflektion
- 8137Arbetsplatsförlagt lärande – även för yrkeslärare
- Susanne Köpsén och Per Andersson
- 137Inledning
- 138Lärande i arbete och gränsövergångar
- 141Förutsättningar för övergångar mellan skola och arbetsplatser
- 144Yrkeslärares gränsmöten
- 149Eleverna som förmedlare
- 150Avslutande reflektion
- 9155Handledare på arbetsplatserna
- Åsa Mårtensson, Sofia Nyström och Per Andersson
- 155Inledning
- 156Lärande på arbetsplatser genom yrkesinriktad handledning
- 157Handledares handledning som stöd för yrkeslärande
- 169Avslutande reflektion
- 10173Bedömning av yrkeskunnande
- Helena Tsagalidis och Per Andersson
- 173Inledning
- 174Centrala begrepp
- 176Bedömning i gymnasial yrkesutbildning
- 181Yrkestävlingar
- 184Branschbedömningar
- 187Validering av tidigare lärande
- 191Avslutande reflektion
- 11195Yrkesutbildning – avslutande ord
- Susanne Köpsén och Maria Gustavsson
- 195Yrkesläraren – mellan läraryrket och grundyrket
- 198Undervisnings- och bedömningsformer – mellan traditionella och nya former
- 201Utmaningen – att överbrygga gapet mellan skola och arbetsplatser
- 205Referenser
Bidragens mångsidighet, den tydliga forskningsanknytningen och den teoretiska förankringen ger tillsammans en aktuell, allsidig och detaljerad bild av yrkesutbildningen. Samtidigt ges lärare och utbildningsplanerare en koncis, verklighetsnära och praktisk vägledning i den konkreta utformningen av undervisningen.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144121413Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39709-01Upplaga:
FörstaSidantal:
224