Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Yrkesutbildning

- mellan skola och arbetsliv

Skickas följande arbetsdag

Gymnasial yrkesutbildning utgör en viktig del av det svenska utbildningssystemet och har ett komplext samhälls- och utbildningsuppdrag. Arbetslivet och skolan kan ha skilda förväntningar och målsättningar som ibland är svårförenliga. Yrkesutbildningarna ska å ena sidan svara mot arbetsmarknadens behov av yrkeskunskaper och leda till arbete. De ska å andra sidan även ge en bred allmänutbildning för att främja ett livslångt lärande. Boken belyser balansakten mellan skola och arbetsliv: hur yrke...

Läs mer

Gymnasial yrkesutbildning utgör en viktig del av det svenska utbildningssystemet och har ett komplext samhälls- och utbildningsuppdrag. Arbetslivet och skolan kan ha skilda förväntningar och målsättningar som ibland är svårförenliga. Yrkesutbildningarna ska å ena sidan svara mot arbetsmarknadens behov av yrkeskunskaper och leda till arbete. De ska å andra sidan även ge en bred allmänutbildning för att främja ett livslångt lärande. Boken belyser balansakten mellan skola och arbetsliv: hur yrkeslärare, elever och handledare på arbetsplatser anpassar och balanserar de politiska kraven och det mångsidiga samhällsuppdraget på lokal nivå. Boken ger ett helhetsperspektiv på gymnasial yrkesutbildning och beskriver bland annat yrkeslärares och handledares pedagogiska och didaktiska utmaningar elevers strategier för lärande på arbetsplatsen behovet av samverkan mellan olika kategorier lärare för ämnesintegrerad och yrkesrelaterad undervisning yrkeslärares behov av kompetensutveckling i sitt yrkesämne. Boken bidrar till praktiknära kunskap om gymnasial yrkesutbildning och hur balansakten mellan utbildning och arbetsliv kan förstås och utvecklas. Den är skriven för blivande och redan aktiva yrkeslärare, men vänder sig också till rektorer och skolledare som har ansvar för att samverkan mellan skola och arbetsliv fungerar i yrkesutbildningen.

Stäng
    • 7
      Förord
    • Maria Gustavsson och Susanne Köpsén
    • 9
      Författarpresentation
      • 1
        13
        Inledning
      • Maria Gustavsson och Susanne Köpsén
        • 15
          Yrkesutbildning – ett helhetsperspektiv
        • 19
          Presentation av bokens kapitel
      • 2
        23
        Yrkesutbildningen i ett nutidshistoriskt perspektiv
      • Daniel Persson Thunqvist
        • 23
          Inledning
        • 24
          En internationell utblick
        • 28
          En förhistoria formad av konflikter
        • []
          31
          1968 – i skuggan av de stora reformerna
        • 35
          Förändrade villkor från 1980-talet
        • 37
          Att integrera eller hålla isär? Konfliktlinjer bakom samtida reformer
        • 39
          Pendeln svänger igen i dag?
        • 41
          Avslutande reflektion
      • 3
        45
        Yrkeslärarens uppdrag mellan skola och arbete
      • Susanne Köpsén
        • 45
          Inledning
        • 46
          Vem är yrkesläraren?
        • 49
          Ansvar för hela yrkesutbildningen
        • 52
          Tvåsidigt uppdrag, två yrkesidentiteter
        • 53
          Yrkeslärares egna röster
        • 59
          Avslutande reflektion
      • 4
        65
        Matematik från skola till arbetsliv
      • Karolina Muhrman
        • 65
          Inledning
        • 67
          Skolmatematik och yrkesmatematik
        • 69
          Matematikundervisning på yrkesprogram
        • 76
          Matematikundervisning för övergång mellan skola och arbetsliv
        • 81
          Avslutande reflektion
      • 5
        85
        Nya former för yrkeslärande – simulatorstödd undervisning
      • Song-ee Ahn och Sofia Nyström
        • 85
          Inledning
        • 87
          Argument bakom simulatorstödd undervisning
        • 89
          Simulatorstödd undervisning – samspel mellan teknik och pedagogik
        • 95
          Avslutande reflektion
      • 6
        101
        Elevers strategier för lärande av ett yrke på arbetsplatser
      • Lisa Ferm, Maria Gustavsson och Daniel Persson Thunqvist
        • 101
          Inledning
        • 102
          Att lära i, genom och för arbete
        • 105
          Industritekniska programmet
        • 106
          Elevers lärandestrategier
        • 115
          Avslutande reflektion
      • 7
        119
        Aktuella kunskaper i undervisningsämnet – en utmaning för yrkesläraren
      • Per Andersson och Susanne Köpsén
        • 119
          Inledning
        • 121
          Kompetensutveckling – lärande i sitt sammanhang
        • 122
          Från skola till arbetsliv – och tillbaka igen
        • 124
          Från arbetslivet till yrkesutbildningen
        • 126
          Yrken och kunskaper är olika
        • 128
          Skolornas förutsättningar är olika
        • 130
          Livssituation och engagemang
        • 132
          Utvecklingsmöjligheter ur lärarperspektiv
        • 133
          En helhetssyn på yrkeslärares kompetensutveckling
        • 134
          Avslutande reflektion
      • 8
        137
        Arbetsplatsförlagt lärande – även för yrkeslärare
      • Susanne Köpsén och Per Andersson
        • 137
          Inledning
        • 138
          Lärande i arbete och gränsövergångar
        • 141
          Förutsättningar för övergångar mellan skola och arbetsplatser
        • 144
          Yrkeslärares gränsmöten
        • 149
          Eleverna som förmedlare
        • 150
          Avslutande reflektion
      • 9
        155
        Handledare på arbetsplatserna
      • Åsa Mårtensson, Sofia Nyström och Per Andersson
        • 155
          Inledning
        • 156
          Lärande på arbetsplatser genom yrkesinriktad handledning
        • 157
          Handledares handledning som stöd för yrkeslärande
        • 169
          Avslutande reflektion
      • 10
        173
        Bedömning av yrkeskunnande
      • Helena Tsagalidis och Per Andersson
        • 173
          Inledning
        • 174
          Centrala begrepp
        • 176
          Bedömning i gymnasial yrkesutbildning
        • 181
          Yrkestävlingar
        • 184
          Branschbedömningar
        • 187
          Validering av tidigare lärande
        • 191
          Avslutande reflektion
      • 11
        195
        Yrkesutbildning – avslutande ord
      • Susanne Köpsén och Maria Gustavsson
        • 195
          Yrkesläraren – mellan läraryrket och grundyrket
        • 198
          Undervisnings- och bedömningsformer – mellan traditionella och nya former
        • 201
          Utmaningen – att överbrygga gapet mellan skola och arbetsplatser
    • 205
      Referenser

Bidragens mångsidighet, den tydliga forskningsanknytningen och den teoretiska förankringen ger tillsammans en aktuell, allsidig och detaljerad bild av yrkesutbildningen. Samtidigt ges lärare och utbildningsplanerare en koncis, verklighetsnära och praktisk vägledning i den konkreta utformningen av undervisningen.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144121413

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39709-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

224

Författare

 ;