
Om vuxnas studier
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- Innehåll
- 7Förord
- 19Vuxenstudiers nya landskap
- Staffan Larsson
- 217Vuxenutbildningens framväxt
- Per-Olof Thång
- 2.117Vuxenutbildningens framväxt – med rötter i folkbildning
- 2.221Vuxenutbildningen under 1950- och 60-talen – ansvaret övergår till stat och kommun
- 2.325Vuxenutbildningen under 1970- och 80-talen – utbildningen expanderar och målen debatteras
- 2.435Vuxenutbildningen under 1990-talet – det livslånga och livsvida lärandet
- 40Referenser
- 345Om födelsen av en ny vuxenutbildningspolitik
- Karin Lumsden Wass
- 3.148Utbildningspolitik som arbetsmarknads- och näringslivspolitik – politiska visioner och beslut
- 3.252En ny organisation för den kommunalt anordnade vuxenutbildningen
- 3.356Inrättandet av en kommunal ”utbildningsmarknad
- 3.461Avslutande tolkning och kommentar
- 65Referenser
- 469Att delta eller att inte delta – är det frågan
- Sam Paldanius
- 4.169Inledning
- 4.271Rekrytering och snedrekrytering till vuxenutbildning
- 4.372Social bakgrund och snedrekrytering
- 4.477Olika skäl till att avstå gymnasiekompletterande vuxenutbildning
- 4.583Reflektion om att tolka skäl och motstånd till studier
- 4.685Reflektioner omkring rekryteringens praktik
- 4.786Rekrytering utifrån olikhet
- 89Referenser
- 593Att delta i vuxenstudier
- Liselott Assarsson & Katarina Sipos-Zackrisson
- 5.193Varför studerar vuxna
- 5.295Deltagarprojekt i vuxenstudier
- 5.3100Att ta steget till studier
- 5.4101Att angöra en brygga – möta deltagares erfarenheter
- 5.5102Att villkora deltagande i klassrummet
- 5.6105Vuxenstudier som kompensatorisk aktivitet
- 5.7106Deltagares projekt – en utmaning för pedagoger
- 107Referenser
- 6109Validering av vuxnas lärande
- Per Andersson
- 6.1110Att ge lärandet värde
- 6.2113Validering som kunskapsbedömning
- 6.3114Valideringens historia
- 6.4118Systemanpassad och systemförändrande validering
- 6.5120Valideringsmetoder
- 6.6122Validering och makt
- 6.7125Valideringens sammanhang
- 6.8127Tillit till valideringen
- 6.9128Validering – för vem
- 130Referenser
- 7135Möten i vuxenstudier – om undervisning och deltagaridentiteter
- Liselott Assarsson & Katarina Sipos-Zackrisson
- 7.1136Att iscensätta olika deltagaridentiteter
- 7.2137Scener ur ett klassrum
- 7.3141Deltagaridentiteter i vuxenstudier
- 7.4155Följsamma, motsträviga och vändande deltagaridentiteter
- 7.5157Vuxenstudier som inkludering eller exkludering
- 160Referenser
- 8163Vuxenutbildningens mångfald
- Monica Larson
- 8.1164Vuxenutbildningens målsättningar
- 8.2165Nya tider – nya ideal
- 8.3167Vuxenutbildningens former
- 8.4169Vad lär man sig i vuxenutbildningen
- 8.5172Hur ser deltagarna på undervisningen
- 173Referenser
- 9175Vuxenutbildningens lärare och skolutveckling
- Rolf Lander
- 9.1175Organisationen som aktör växer fram
- 9.2177Lärarnas tilltro till sin förmåga inom kunskapslyftens områden
- 9.3178Konkurrensen
- 9.4179Kommunens aktiviteter
- 9.5180Den egna skolans utvecklingsarbete och organisation
- 9.6181Hur hänger det ihop på skol- och kommunnivå
- 9.7181Hur hänger det ihop på individnivå
- 9.8182Nyttan för kunskapslyftet
- 9.9183Tillräckligt stöd
- 184Referenser
- 10187Vuxenstudiers värde i vardagen
- Liselott Assarsson & Katarina Sipos-Zackrisson
- 10.1187Värden av vuxenstudier
- 10.2189Identiteter och livet efter studierna
- 10.3190Pernillas utbildningsbiografi
- 10.4197Vuxenstudiers värde ur deltagarperspektiv
- 10.5201Kan vuxenstudier vara vad som helst
- 10.6202Vuxenstudier som flygplats
- 204Referenser
- 11207Individuella effekter av vuxenutbildning
- Rolf Lander
- 11.1208Undersökningslogik
- 11.2210Hur gick det med sysselsättning och kvalifikation
- 11.3213Hur gick det med studiemotivation och självkänsla
- 11.4215Sammanfattning
- 217Referenser
- 219Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144029351Utgivningsår:
2006Artikelnummer:
31333-01Upplaga:
FörstaSidantal:
221