Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Om vuxnas studier

Skickas följande arbetsdag

Stora förändringar har skett under senare tid inom vuxenutbildning och folkbildning, något som skapar behov av kunskap om dessa verksamheters historia och om hur villkoren för vuxenstudier växer fram i de politiska processerna. I antologin presenteras närgångna analyser av denna verklighet. Författarna ger en historisk överblick av vuxenstudier och villkoren för dem samt ger en empiriskt grundad bild av hur dessa formas. Även frågan om validering och rekrytering av vuxna till studier diskuter...

Läs mer

Stora förändringar har skett under senare tid inom vuxenutbildning och folkbildning, något som skapar behov av kunskap om dessa verksamheters historia och om hur villkoren för vuxenstudier växer fram i de politiska processerna. I antologin presenteras närgångna analyser av denna verklighet. Författarna ger en historisk överblick av vuxenstudier och villkoren för dem samt ger en empiriskt grundad bild av hur dessa formas. Även frågan om validering och rekrytering av vuxna till studier diskuteras, liksom försöken att förändra och utveckla pedagogiken. Slutligen belyses effekter av vuxenstudier via porträtt av vuxenstuderande och genom granskning av statistisk data. Boken är främst avsedd att användas inom pedagogisk utbildning och fortbildning av verksamma lärare. Den erbjuder också intressant läsning för skolledare, skolpolitiker och andra beslutsfattare inom vuxenutbildning och folkbildning.

Stäng
        • Innehåll
        • 7
          Förord
      • 1
        9
        Vuxenstudiers nya landskap
        • Staffan Larsson
      • 2
        17
        Vuxenutbildningens framväxt
        • Per-Olof Thång
        • 2.1
          17
          Vuxenutbildningens framväxt – med rötter i folkbildning
        • 2.2
          21
          Vuxenutbildningen under 1950- och 60-talen – ansvaret övergår till stat och kommun
        • 2.3
          25
          Vuxenutbildningen under 1970- och 80-talen – utbildningen expanderar och målen debatteras
        • 2.4
          35
          Vuxenutbildningen under 1990-talet – det livslånga och livsvida lärandet
    • 40
      Referenser
      • 3
        45
        Om födelsen av en ny vuxenutbildningspolitik
        • Karin Lumsden Wass
        • 3.1
          48
          Utbildningspolitik som arbetsmarknads- och näringslivspolitik – politiska visioner och beslut
        • 3.2
          52
          En ny organisation för den kommunalt anordnade vuxenutbildningen
        • 3.3
          56
          Inrättandet av en kommunal ”utbildningsmarknad
        • 3.4
          61
          Avslutande tolkning och kommentar
    • 65
      Referenser
      • 4
        69
        Att delta eller att inte delta – är det frågan
        • Sam Paldanius
        • 4.1
          69
          Inledning
        • 4.2
          71
          Rekrytering och snedrekrytering till vuxenutbildning
        • 4.3
          72
          Social bakgrund och snedrekrytering
        • 4.4
          77
          Olika skäl till att avstå gymnasiekompletterande vuxenutbildning
        • 4.5
          83
          Reflektion om att tolka skäl och motstånd till studier
        • 4.6
          85
          Reflektioner omkring rekryteringens praktik
        • 4.7
          86
          Rekrytering utifrån olikhet
    • 89
      Referenser
      • 5
        93
        Att delta i vuxenstudier
        • Liselott Assarsson & Katarina Sipos-Zackrisson
        • 5.1
          93
          Varför studerar vuxna
        • 5.2
          95
          Deltagarprojekt i vuxenstudier
        • 5.3
          100
          Att ta steget till studier
        • 5.4
          101
          Att angöra en brygga – möta deltagares erfarenheter
        • 5.5
          102
          Att villkora deltagande i klassrummet
        • 5.6
          105
          Vuxenstudier som kompensatorisk aktivitet
        • 5.7
          106
          Deltagares projekt – en utmaning för pedagoger
    • 107
      Referenser
      • 6
        109
        Validering av vuxnas lärande
        • Per Andersson
        • 6.1
          110
          Att ge lärandet värde
        • 6.2
          113
          Validering som kunskapsbedömning
        • 6.3
          114
          Valideringens historia
        • 6.4
          118
          Systemanpassad och systemförändrande validering
        • 6.5
          120
          Valideringsmetoder
        • 6.6
          122
          Validering och makt
        • 6.7
          125
          Valideringens sammanhang
        • 6.8
          127
          Tillit till valideringen
        • 6.9
          128
          Validering – för vem
    • 130
      Referenser
      • 7
        135
        Möten i vuxenstudier – om undervisning och deltagaridentiteter
        • Liselott Assarsson & Katarina Sipos-Zackrisson
        • 7.1
          136
          Att iscensätta olika deltagaridentiteter
        • 7.2
          137
          Scener ur ett klassrum
        • 7.3
          141
          Deltagaridentiteter i vuxenstudier
        • 7.4
          155
          Följsamma, motsträviga och vändande deltagaridentiteter
        • 7.5
          157
          Vuxenstudier som inkludering eller exkludering
    • 160
      Referenser
      • 8
        163
        Vuxenutbildningens mångfald
        • Monica Larson
        • 8.1
          164
          Vuxenutbildningens målsättningar
        • 8.2
          165
          Nya tider – nya ideal
        • 8.3
          167
          Vuxenutbildningens former
        • 8.4
          169
          Vad lär man sig i vuxenutbildningen
        • 8.5
          172
          Hur ser deltagarna på undervisningen
    • 173
      Referenser
      • 9
        175
        Vuxenutbildningens lärare och skolutveckling
        • Rolf Lander
        • 9.1
          175
          Organisationen som aktör växer fram
        • 9.2
          177
          Lärarnas tilltro till sin förmåga inom kunskapslyftens områden
        • 9.3
          178
          Konkurrensen
        • 9.4
          179
          Kommunens aktiviteter
        • 9.5
          180
          Den egna skolans utvecklingsarbete och organisation
        • 9.6
          181
          Hur hänger det ihop på skol- och kommunnivå
        • 9.7
          181
          Hur hänger det ihop på individnivå
        • 9.8
          182
          Nyttan för kunskapslyftet
        • 9.9
          183
          Tillräckligt stöd
    • 184
      Referenser
      • 10
        187
        Vuxenstudiers värde i vardagen
        • Liselott Assarsson & Katarina Sipos-Zackrisson
        • 10.1
          187
          Värden av vuxenstudier
        • 10.2
          189
          Identiteter och livet efter studierna
        • 10.3
          190
          Pernillas utbildningsbiografi
        • 10.4
          197
          Vuxenstudiers värde ur deltagarperspektiv
        • 10.5
          201
          Kan vuxenstudier vara vad som helst
        • 10.6
          202
          Vuxenstudier som flygplats
    • 204
      Referenser
      • 11
        207
        Individuella effekter av vuxenutbildning
        • Rolf Lander
        • 11.1
          208
          Undersökningslogik
        • 11.2
          210
          Hur gick det med sysselsättning och kvalifikation
        • 11.3
          213
          Hur gick det med studiemotivation och självkänsla
        • 11.4
          215
          Sammanfattning
    • 217
      Referenser
    • 219
      Sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144029351

Utgivningsår:

2006

Artikelnummer:

31333-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

221

Författare

 ;