
Om vuxenutbildning och vuxnas studier
en grundbok

Om vuxenutbildning och vuxnas studier
en grundbok
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Medverkande författare 15
Förord till serien 21
Förord 23
I Introduktion
1. Om vuxnas studier 27
Andreas Fejes, Karolina Muhrman & Sofia Nyström
Inledning 27
Från livslång utbildning till livslångt lärande 29
Forskning om vuxnas studier 32
Behov av mer forskning 33
Svagt intresse bland forskare 37
Lärarutbildningarna glömmer bort vuxenutbildningen 38
Varför en bok om vuxnas studier? 39
En omfattande verksamhet 39
De som jobbar i sammanhangen 40
Bokens upplägg 42
Referenser 47
II Utbildningssammanhang
2. Vad är komvux? 53
Andreas Fejes, Per Andersson & Maria Terning
Inledning 54
Från ett kunskapslyft till ett annat 58
Komvux nutida organisering 61
Former för utbildning 64
Vilka studerar på komvux? 64
Lärarna inom komvux 67
Avslutning 68
Referenser 72
3. Vad är yrkeshögskola? 75
Johanna Köpsén & Karolina Muhrman
Inledning 75
Yrkeshögskolan – utbildning i nära relation med arbetsgivare 76
Ett nytt system skapat för att möta nya behov 76
Utbildningarna 77
Ledningsgrupper, lokala kursplaner och utbildare från branschen 80
De studerande 81
Yrkeshögskolan som marknad 84
Urvalet av utbildningar baseras på behov 84
Utvärdering av utbildningar baseras på andelen anställda 85
Yrkesutbildning 86
Yrkeskunskap och utbildning 86
Olika yrkeskunskap i olika system för yrkesutbildning 87
Att undervisa i yrkesutbildning 90
Diskussion 92
Yrkeshögskolan möjliggör nya yrkesroller 92
Utbildningar utformade utifrån arbetsgivares behov 93
Komplext uppdrag för lärare 96
Avslutning 97
Referenser 97
4. Vad är folkbildning? 99
Henrik Nordvall
Inledning 100
Folkbildning som statligt politikområde 101
Den organiserade folkbildningens historiska utveckling 106
Folkbildning som ideal och idétradition 110
Avslutning 115
Referenser 117
5. Vad är en folkhögskola? 121
Anders Hallqvist, Louise Malmström & Filippa Millenberg
Inledning 121
Några korta nedslag i folkhögskolans historia 124
Folkhögskolans organisering och styrning 126
Den diversifierade folkhögskolan 129
En särskild utbildningsform med egna pedagogiska ideal 131
Bildningsbegreppet 132
Deltagarinflytande och mångfald 133
Ett holistisk människo- och kunskapssyn 134
Ett demokratiskt arbetssätt 135
Demokrati, flexibilitet och inkludering 136
Avslutning 137
Referenser 138
6. Vad är ett studieförbund? 141
Henrik Nordvall, Annika Pastuhov & Maria Arriaza Hult
Inledning 141
Statligt stöd och verksamhetstyper 143
Framväxt och ideologiska sammanhang 147
Studieförbundens organisation 151
Studieförbundens betydelse för demokratin 156
Avslutning 159
Referenser 160
III Utbildningens folk
7. Lärare för vuxna 165
Per Andersson, Helena Colliander & Sofia Nyström
Inledning 165
Olika vägar in i läraryrket 166
Lärares kompetens – formellt 166
Att vara lärare i olika sammanhang 169
Att undervisa på komvux inklusive sfi 170
Att vara lärare på yrkeshögskola 172
Att vara lärare på folkhögskola 174
Att leda studiecirklar 176
Vuxenlärares olika dilemman 178
Avslutning 181
Referenser 182
8. Den vuxne studiedeltagaren 187
Per Andersson & Tobias Lasse Karlsson
Inledning 188
Kommunal vuxenutbildning 189
Yrkeshögskola 190
Folkhögskola 191
Studieförbunden 192
Vem är den vuxne som studerar? 193
Möjligheter och hinder för vuxnas studier 195
Motiv för och betydelse av studier 197
Villkor för vuxenstudier 199
Studieledighet 199
Studieavgifter 200
Studiestöd 200
Villkor, drivkrafter och barriärer 202
Avslutning 203
Referenser 206
IV Pedagogiska och didaktiska perspektiv
9. Lärandeteorier för vuxna 211
Song-ee Ahn, Madeleine Abrandt Dahlgren & Diana Holmqvist
Inledning 211
Variationsteori 212
Exempel – att lära sig ett etiskt förhållningssätt 215
Transformativt lärande 217
Exempel – att (inte) ändra sin identitet 220
Situerat lärande 221
Exempel – att bli lärare för sfi studieväg 1 225
Avslutning 227
Referenser 229
10. Didaktik för vuxnas studier 231
Staffan Larsson
Inledning 232
Är det något särskilt med vuxnas studier? 235
Att uppfinna och dra nytta av vetenskap 236
Värderingar 237
Att skapa underlag för lärande 238
Didaktiska tankelinjer 239
Andragogik 239
Åsiktsbildande samtal 241
Problembaserat lärande 244
Didaktisk design, dilemman och optimering 245
Avslutning 249
Referenser 250
11. Bedömning och validering …|av vuxnas kunskap och kompetens 253
Helena Tsagalidis & Per Andersson
Inledning 253
Centrala begrepp om bedömning och validering av vuxnas kunskap och kompetens 255
Summativ bedömning – en bedömning ||av|| 256
Formativ bedömning – en bedömning ||för|| och ||som|| 257
Prediktiv bedömning 260
Bevis på kunnande 260
Snedvridning i bedömning 261
Trovärdighet och tillförlitlighet 262
Rättvisa och likvärdighet 263
Validering 264
Betyg och bedömning i olika utbildningssammanhang och hur dessa används 266
Bedömning i yrkesutbildning 268
Konsekvenser av bedömning 270
Problematisering av bedömning 272
Avslutning 273
Referenser 274
12. Undervisning utanför klassrummet 277
Karolina Muhrman, Jonas Forsmark & Åsa Mårtensson
Inledning 278
Undervisning i utomhusmiljö 278
Utveckla nyckelkvalifikationer genom utomhuspedagogik 280
Ämnesintegrerad undervisning i utomhusmiljöer 283
Yrkesutbildning utanför klassrummet 286
Att lära sig ett yrke i skolan 288
Teoretiska ämnen i yrkesutbildning 290
Avslutning 293
Referenser 295
13. Normkritiska perspektiv …|på vuxenpedagogik och utbildning 299
Robert Aman, Eleonor Bredlöv Eknor & Sofia Österborg Wiklund
Inledning 299
Maktrelationer 301
Normkritik och utbildning 302
Normkritik, könssegregation och skönhetsutbildning 305
Folkbildande volontärarbete i en postkolonial samtid 309
Avslutning 313
Referenser 313
V Kritiska perspektiv på organisering och styrning
14. Komvux som marknad 319
Andreas Fejes, Per Andersson, Diana Holmqvist & Karolina Muhrman
Inledning 319
Utbildning som en marknad 320
Komvux 322
Upphandling 324
Auktorisationssystem 327
Konsekvenser av marknadsorientering inom komvux 328
Större utbud och flexibilitet 328
Lägre lärartäthet 329
Kortsiktighet och problem med uppföljning 330
Nya roller och arbetsuppgifter 331
Omforma vuxenutbildningen? 332
Auktorisation 332
Egen regi 333
Avslutning 334
Referenser 337
15. Styrning och granskning …|av kommunal vuxenutbildning 339
Ronny Högberg, Andreas Fejes & Johanna Mufic
Inledning 339
Skolinspektionen 341
Skolinspektionens tillsyn 343
Skolinspektionens kvalitetsgranskning 345
Huvudmännens egna granskningar 347
Konstitutiva effekter av granskningar 347
Avslutning 351
Referenser 353
16. Digitalisering 357
Lina Rahm & Song-Ee Ahn
Inledning 357
Den digitala vuxenutbildningen i dag 360
Digitalisering av pedagogiska praktiker 362
Distansundervisning 363
Teknik kräver översättning och nya kompetenser 364
Nya roller och relationer skapas 365
Teknologin kan svika pedagogiska intentioner 366
Utbildning som styrning av den högteknologiska framtiden 368
1950-talets drömmar om automation och utbildning 369
Dagens förhoppningar kring digitalisering och vuxenutbildning 372
Avslutning 373
Referenser 375
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144133294Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40370-01Upplaga:
FörstaSidantal:
380Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144183596Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40370-SB01Upplaga:
Första