Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Om vuxenutbildning och vuxnas studier

en grundbok

Skickas följande arbetsdag

Om vuxenutbildning och vuxnas studier

en grundbok

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 369 kr inkl. moms
Studora e-bok 229 kr inkl. moms

Sverige har ett unikt, väl utbyggt och förmånligt system för vuxnas studier och lärande. Vuxnas studiedeltagande är omfattande och sker i en rad olika sammanhang, bland annat kommunal vuxenutbildning, folkhögskola, yrkeshögskola, studiecirklar och högskola. Om vuxenutbildning och vuxnas studier erbjuder läsaren en överblick över det svenska utbildningslandskapet för vuxna. Här introduceras läsaren inte bara för de olika utbildningssammanhangen, deras organisation och framväxt, utan även för ...

Läs mer

Sverige har ett unikt, väl utbyggt och förmånligt system för vuxnas studier och lärande. Vuxnas studiedeltagande är omfattande och sker i en rad olika sammanhang, bland annat kommunal vuxenutbildning, folkhögskola, yrkeshögskola, studiecirklar och högskola. Om vuxenutbildning och vuxnas studier erbjuder läsaren en överblick över det svenska utbildningslandskapet för vuxna. Här introduceras läsaren inte bara för de olika utbildningssammanhangen, deras organisation och framväxt, utan även för olika pedagogiska och didaktiska begrepp med bäring på utbildning för vuxna. Det handlar till exempel om lärandeteorier och didaktik för vuxna, samt om normkritik och bedömning. Blicken riktas även mot frågor som berör granskning och uppföljning av vuxenutbildning, vilka lärarna och eleverna är och frågor om digitalisering av utbildning för vuxna. Boken vänder sig till dig som är lärarstudent på ämnes- och yrkeslärarprogrammen eftersom du efter examen får behörighet för arbete inom komvux. Men även till dig som utbildar dig till sfi-lärare, jobbar inom komvux eller inom andra former av utbildning för vuxna. Eller som i övrigt har ett intresse för frågor om vuxnas studier och lärande.

Stäng

Medverkande författare 15

Förord till serien  21

Förord 23

 

I Introduktion

1. Om vuxnas studier      27

Andreas Fejes, Karolina Muhrman & Sofia Nyström

Inledning     27

Från livslång utbildning till livslångt lärande     29

Forskning om vuxnas studier      32

Behov av mer forskning     33

Svagt intresse bland forskare     37

Lärarutbildningarna glömmer bort vuxenutbildningen     38

Varför en bok om vuxnas studier?     39

En omfattande verksamhet     39

De som jobbar i sammanhangen     40

Bokens upplägg     42

Referenser     47

 

II Utbildnings­sammanhang

2. Vad är komvux?     53

Andreas Fejes, Per Andersson & Maria Terning

Inledning     54

Från ett kunskapslyft till ett annat     58

Komvux nutida organisering     61

Former för utbildning     64

Vilka studerar på komvux?     64

Lärarna inom komvux     67

Avslutning     68

Referenser     72

3. Vad är yrkeshögskola?     75

Johanna Köpsén & Karolina Muhrman

Inledning     75

Yrkeshögskolan – utbildning i nära relation med arbetsgivare      76

Ett nytt system skapat för att möta nya behov     76

Utbildningarna     77

Ledningsgrupper, lokala kursplaner och utbildare från branschen     80

De studerande     81

Yrkeshögskolan som marknad     84

Urvalet av utbildningar baseras på behov     84

Utvärdering av utbildningar baseras på andelen anställda      85

Yrkesutbildning     86

Yrkeskunskap och utbildning     86

Olika yrkeskunskap i olika system för yrkesutbildning     87

Att undervisa i yrkesutbildning     90

Diskussion     92

Yrkeshögskolan möjliggör nya yrkesroller     92

Utbildningar utformade utifrån arbetsgivares behov     93

Komplext uppdrag för lärare     96

Avslutning     97

Referenser      97

4. Vad är folkbildning?     99

Henrik Nordvall

Inledning     100

Folkbildning som statligt politikområde     101

Den organiserade folkbildningens historiska utveckling     106

Folkbildning som ideal och idétradition     110

Avslutning     115

Referenser     117

5. Vad är en folkhögskola?     121

Anders Hallqvist, Louise Malmström & Filippa Millenberg

Inledning     121

Några korta nedslag i folkhögskolans historia     124

Folkhögskolans organisering och styrning     126

Den diversifierade folkhögskolan      129

En särskild utbildningsform med egna pedagogiska ideal     131

Bildningsbegreppet      132

Deltagarinflytande och mångfald     133

Ett holistisk människo- och kunskapssyn     134

Ett demokratiskt arbetssätt     135

Demokrati, flexibilitet och inkludering      136

Avslutning     137

Referenser     138

6. Vad är ett studieförbund?     141

Henrik Nordvall, Annika Pastuhov & Maria Arriaza Hult

Inledning     141

Statligt stöd och verksamhetstyper     143

Framväxt och ideologiska sammanhang     147

Studieförbundens organisation      151

Studieförbundens betydelse för demokratin     156

Avslutning     159

Referenser     160

 

III Utbildningens folk

7. Lärare för vuxna     165

Per Andersson, Helena Colliander & Sofia Nyström

Inledning     165

Olika vägar in i läraryrket     166

Lärares kompetens – formellt     166

Att vara lärare i olika sammanhang      169

Att undervisa på komvux inklusive sfi     170

Att vara lärare på yrkeshögskola     172

Att vara lärare på folkhögskola     174

Att leda studiecirklar     176

Vuxenlärares olika dilemman     178

Avslutning     181

Referenser     182

8. Den vuxne studiedeltagaren     187

Per Andersson & Tobias Lasse Karlsson

Inledning     188

Kommunal vuxenutbildning     189

Yrkeshögskola     190

Folkhögskola     191

Studieförbunden     192

Vem är den vuxne som studerar?     193

Möjligheter och hinder för vuxnas studier     195

Motiv för och betydelse av studier     197

Villkor för vuxenstudier     199

Studieledighet     199

Studieavgifter     200

Studiestöd     200

Villkor, drivkrafter och barriärer     202

Avslutning     203

Referenser     206

 

IV Pedagogiska och didaktiska perspektiv

9. Lärandeteorier för vuxna     211

Song-ee Ahn, Madeleine Abrandt Dahlgren & Diana Holmqvist

Inledning     211

Variationsteori      212

Exempel – att lära sig ett etiskt förhållningssätt     215

Transformativt lärande      217

Exempel – att (inte) ändra sin identitet      220

Situerat lärande      221

Exempel – att bli lärare för sfi studieväg 1      225

Avslutning      227

Referenser     229

10. Didaktik för vuxnas studier     231

Staffan Larsson

Inledning     232

Är det något särskilt med vuxnas studier?     235

Att uppfinna och dra nytta av vetenskap      236

Värderingar     237

Att skapa underlag för lärande     238

Didaktiska tankelinjer     239

Andragogik     239

Åsiktsbildande samtal      241

Problembaserat lärande     244

Didaktisk design, dilemman och optimering     245

Avslutning     249

Referenser     250

11. Bedömning och validering …|av vuxnas kunskap och kompetens     253

Helena Tsagalidis & Per Andersson

Inledning     253

Centrala begrepp om bedömning och validering av vuxnas kunskap och kompetens     255

Summativ bedömning – en bedömning ||av||     256

Formativ bedömning – en bedömning ||för|| och ||som||     257

Prediktiv bedömning     260

Bevis på kunnande     260

Snedvridning i bedömning     261

Trovärdighet och tillförlitlighet     262

Rättvisa och likvärdighet     263

Validering     264

Betyg och bedömning i olika utbildningssammanhang och hur dessa används     266

Bedömning i yrkesutbildning     268

Konsekvenser av bedömning     270

Problematisering av bedömning     272

Avslutning     273

Referenser     274

12. Undervisning utanför klassrummet     277

Karolina Muhrman, Jonas Forsmark & Åsa Mårtensson

Inledning     278

Undervisning i utomhusmiljö     278

Utveckla nyckelkvalifikationer genom utomhuspedagogik      280

Ämnesintegrerad undervisning i utomhusmiljöer     283

Yrkesutbildning utanför klassrummet     286

Att lära sig ett yrke i skolan     288

Teoretiska ämnen i yrkesutbildning     290

Avslutning      293

Referenser     295

13. Normkritiska perspektiv …|på vuxenpedagogik och utbildning     299

Robert Aman, Eleonor Bredlöv Eknor & Sofia Österborg Wiklund

Inledning     299

Maktrelationer     301

Normkritik och utbildning     302

Normkritik, könssegregation och skönhetsutbildning     305

Folkbildande volontärarbete i en postkolonial samtid     309

Avslutning     313

Referenser     313

 

V Kritiska perspektiv på organisering och styrning

14. Komvux som marknad     319

Andreas Fejes, Per Andersson, Diana Holmqvist & Karolina Muhrman

Inledning     319

Utbildning som en marknad     320

Komvux     322

Upphandling      324

Auktorisationssystem     327

Konsekvenser av marknadsorientering inom komvux     328

Större utbud och flexibilitet      328

Lägre lärartäthet     329

Kortsiktighet och problem med uppföljning     330

Nya roller och arbetsuppgifter     331

Omforma vuxenutbildningen?     332

Auktorisation     332

Egen regi     333

Avslutning     334

Referenser      337

15. Styrning och granskning …|av kommunal vuxenutbildning     339

Ronny Högberg, Andreas Fejes & Johanna Mufic

Inledning     339

Skolinspektionen     341

Skolinspektionens tillsyn     343

Skolinspektionens kvalitetsgranskning     345

Huvudmännens egna granskningar     347

Konstitutiva effekter av granskningar     347

Avslutning     351

Referenser     353

16. Digitalisering     357

Lina Rahm & Song-Ee Ahn

Inledning     357

Den digitala vuxenutbildningen i dag     360

Digitalisering av pedagogiska praktiker     362

Distansundervisning     363

Teknik kräver översättning och nya kompetenser     364

Nya roller och relationer skapas      365

Teknologin kan svika pedagogiska intentioner     366

Utbildning som styrning av den högteknologiska framtiden     368

1950-talets drömmar om automation och utbildning     369

Dagens förhoppningar kring digitalisering och vuxenutbildning     372

Avslutning     373

Referenser     375

Författare

 ;

Sverige har ett unikt, väl utbyggt och förmånligt system för vuxnas studier och lärande. Vuxnas studiedeltagande är omfattande och sker i en rad olika sammanhang, bland annat kommunal vuxenutbildning, folkhögskola, yrkeshögskola, studiecirklar och högskola. Om vuxenutbildning och vuxnas studier erbjuder läsaren en överblick över det svenska utbildningslandskapet för vuxna. Här introduceras läsaren inte bara för de olika utbildningssammanhangen, deras organisation och framväxt, utan även för ...

Läs mer

Sverige har ett unikt, väl utbyggt och förmånligt system för vuxnas studier och lärande. Vuxnas studiedeltagande är omfattande och sker i en rad olika sammanhang, bland annat kommunal vuxenutbildning, folkhögskola, yrkeshögskola, studiecirklar och högskola. Om vuxenutbildning och vuxnas studier erbjuder läsaren en överblick över det svenska utbildningslandskapet för vuxna. Här introduceras läsaren inte bara för de olika utbildningssammanhangen, deras organisation och framväxt, utan även för olika pedagogiska och didaktiska begrepp med bäring på utbildning för vuxna. Det handlar till exempel om lärandeteorier och didaktik för vuxna, samt om normkritik och bedömning. Blicken riktas även mot frågor som berör granskning och uppföljning av vuxenutbildning, vilka lärarna och eleverna är och frågor om digitalisering av utbildning för vuxna. Boken vänder sig till dig som är lärarstudent på ämnes- och yrkeslärarprogrammen eftersom du efter examen får behörighet för arbete inom komvux. Men även till dig som utbildar dig till sfi-lärare, jobbar inom komvux eller inom andra former av utbildning för vuxna. Eller som i övrigt har ett intresse för frågor om vuxnas studier och lärande.

Stäng

Författare

 ;