
Om folkhögskolan
En särskild utbildningsform för vuxna
Medverkande författare 9
Förord till serien 13
Förord 15
1. Inledning 17
Per Andersson, Eva-Marie Harlin &
Helena Colliander
Folkhögskolan i dag 17
Perspektiv på folkhögskolan 18
2. Vad är folkbildning? 25
henrik nordvall
Inledning 26
Folkbildning som statligt politikområde 27
Den organiserade folkbildningens historiska utveckling 32
Folkbildning som ideal och idétradition 37
Avslutning 42
Referenser 43
3. Vad är en folkhögskola? 47
Anders Hallqvist, Louise Malmström &
Filippa Millenberg
Inledning 47
Några nedslag i folkhögskolans historia 51
Folkhögskolan som idéburen och idébärare 53
Folkhögskolans organisering och styrning 57
Den diversifierade folkhögskolan 60
Avslutning 63
Referenser 64
4. Vem är folkhögskolläraren? 67
Helena Colliander, Eva-Marie Harlin &
Per Andersson
Inledning 67
Vägen in i yrket – vilka är lärarna på folkhögskolan? 69
Lärarnas arbetsvillkor 72
Ett enhetligt statligt uppdrag 72
Lokala variationer av det gemensamma uppdraget 74
Yrkesetik 79
Avslutning 82
Referenser 85
5. Vem studerar på folkhögskola och varför? 87
Erik Nylander, Lina Rahm & Andreas Fejes
Inledning 88
Föreställningar om folkhögskolan 88
Deltagarna i siffror 91
Varför studera på folkhögskola? 99
Tre tempus i motiven till folkhögskolestudier 100
Avslutning 106
Folkhögskolan som den blinde mannens elefant 108
Referenser 109
6. Folkhögskolans pedagogik och didaktik 113
Helena Colliander, Louise Malmström &
Filippa Millenberg
Inledning 113
Pedagogik och didaktik i folkhögskolans tidigare praktik 114
Deltagarstyrt och demokratiskt – men traditionellt 116
Praktiska och estetiska ämnens betydelse 117
Från landsbygd till stad – nya kurser och nya deltagargrupper 118
Pedagogiska och didaktiska ideal i dagens folkhögskola 121
Bildning, nytta och skapande av en ny biografi 122
Relationellt perspektiv och erfarenhetsbaserat lärande 124
Det dialogiska klassrummet – vikten av flerstämmighet och dissensus 125
Temaundervisning – holistiskt utforskande och autentiska frågor 125
Demokratiska och mobiliserande samtal 126
Inkluderande pedagogik 127
Skilda förutsättningar påverkar pedagogiken 128
Skillnader mellan skolorna 128
Skillnader inom en skola 129
Avslutning 131
Referenser 133
7. Bedömning av kunskap inom folkhögskolan 137
per andersson, eva-marie harlin &
helena tsagalidis
Inledning 137
Centrala begrepp 139
Bedömningsperspektiv – för, som, av och inför 140
Faktorer som kan påverka bedömningen 143
Rättvisa och likvärdighet 144
Bedömning på yrkesutbildningar 145
Validering 148
Regelverk och frihet på folkhögskolan 149
Bedömning på allmän kurs 149
Bedömning på andra kurser 154
SeQF – Sveriges referensram för kvalifikationer 155
Konsekvenser av bedömning 155
Problematisering av bedömning på folkhögskolan 157
Avslutning 158
Referenser 158
8. Utbildningsdesign och kursutveckling…| inom folkhögskolan: fyra exempel på didaktisk innovation 161
Eva-Marie Harlin, Song-ee Ahn &
Anders Hallqvist
Inledning 162
Översättning, nätverk och legitimitet 162
Dataspelskursen 166
Integrationskursen 169
Dramakursen 171
Miljökursen 173
Didaktisk innovation: att skapa och stabilisera nätverk 175
Didaktisk innovation och folkhögskolans identitet 178
Avslutning 180
Referenser 181
9. Folkhögskolan i framtiden 183
Eva-Marie Harlin, Per Andersson &
Helena Colliander
Inledning 183
Möjligheter 184
Utmaningar 186
Avslutning 190
Referenser 191
Skribenter med anknytning till folkbildningsforskning och vuxnas lärande har skrivit denna introducerande grundbok som syftar till att ge en aktuell beskrivning av skolformens särart under rubriker såsom: Vad är folkbildning? Vem är folkhögskolläraren? Vem studerar på folkhögskola och varför? Dessutom ger författarna konkreta exempel på aktuella kursutvecklingsprojekt och hur man ska se på folkhögskolans framtid, dess möjligheter och utmaningar.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144133300Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40369-01Upplaga:
FörstaSidantal:
192