
Kunskapers värde
Validering i teori och praktik

Kunskapers värde
Validering i teori och praktik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 9
Förord tredje upplagan 9
1 Introduktion 11
Vad är validering? 12
Valideringens möjligheter och problematik 14
Bokens upplägg 15
2 Validering i historiskt perspektiv 19
Livslångt lärande för vuxna i Sverige 22
Utbildning för vuxna före 1950 23
Begåvningsreserven och 1950-talet 28
1960–1970-talen – jämlikhet och generell erfarenhet 32
1980-tal fram till nutid – jämlikhet och specifik erfarenhet 35
En internationell utblick 44
Sammanfattning 47
3 Kunskap, kompetens, lärande 49
Kunskapens olika former 50
Episteme 51
Techne 54
Fronesis 61
Validering inom omvårdnadsyrket – reflektioner kring ett exempel 62
Kunskap – sammanfattning 66
Kompetens och kvalifikation 67
Lärande 70
Behaviorismen – med det yttre beteendet i fokus 71
Konstruktivismen – en aktiv lärprocess skapar kunskap 73
Sociokulturell teori – situerat lärande 76
Erfarenhetsbaserat lärande 80
4 Validering och lärande 83
Valideringsprocess som kompetensutveckling 85
Tidigare lärandets roll i kompetensutvecklingsinsatser 86
Erfarenhet och lärande 93
Diskussion 95
5 Validering som kunskapsbedömning 99
Bedömningens olika funktioner 100
Kunskapens bytesvärde 101
Validering som en examinerande styrningsteknik 102
Att definiera giltig kunskap 104
Bedömningen i relation till teorier …|om kunskap och lärande 105
Validering som konvergent eller divergent bedömning 107
Validering och rättvisa 109
Valideringens validitet 111
Valideringens framtidsinriktning 116
Validering som bedömning – några sammanfattande tankar 118
6 Valideringsmodeller 119
Utgångspunkter för validering 119
Valideringens relation till utbildning 123
Valideringsprocessen 126
Organisering 127
Rekrytering 128
Kartläggning och urval 129
Bedömning av kunskap och kompetens 130
Dokumentation 131
Fortsatt vägledning 132
Kompletterande utbildning 132
Validering av reell kompetens 133
7 Valideringens resultat 139
Valideringsresultat i olika sammanhang 139
Vuxenutbildning 141
Folkbildning och validering 142
Yrkeskompetens 143
Högskolan – antagning och tillgodoräknande 145
Andra erfarenheter som meriter 148
Perspektiv på valideringens resultat 148
Validering kan stärka individen 150
Valideringens baksida – problem eller möjlighet? 151
8 Roller i valideringsprocessen 155
Bedömare och handledare 155
Validand 158
Vägledare 160
Olika aktörer – olika uppgifter 161
9 Valideringens sammanhang 165
Individens sammanhang 165
Arbetsgivarens perspektiv 168
Arbetsmarknadens parter 170
Samhällets perspektiv 172
Utbildningssystemet 173
Valideringen och sammanhanget …|– avslutande reflektioner 177
Systemanpassning och systemförändring 181
10 Validering med kvalitet 183
Den nordiska kvalitetsmodellen 184
Användning av kvalitetsmodellen 187
11 Slutord 189
Tankar om framtiden 191
Validering som styrning 195
Lokalt och universellt 196
Till sist 197
Diskussionsuppgifter 199
1. 500 anställda varslas i Mjöla 199
2. Invandrade akademiker i Torstuna går arbetslösa 200
3. Lillebyföretag vill satsa på validering för anställda 201
4. Validering minskar bidragsberoende i Västerköping? 201
5. Hur kan språkkunskaper valideras? 202
6. Invandrad akademiker i yrkeslärarutbildning 203
7. Bedömning av reell kompetens – socionomutbildning 204
Referenser 205
Person- och sakregister 219
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144161129Utgivningsår:
2005Revisionsår:
2023Artikelnummer:
31950-03Upplaga:
TredjeSidantal:
224Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144181875Utgivningsår:
2005Revisionsår:
2023Artikelnummer:
31950-SB03Upplaga:
Tredje