Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kunskapers värde

Validering i teori och praktik

Skickas följande arbetsdag

Kunskapers värde

Validering i teori och praktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 323 kr inkl. moms
Studora e-bok 200 kr inkl. moms

Denna bok ger en introduktion till validering av kunskap och kompetens, närmare bestämt den ambition som finns i vårt samhälle att värdera och ge erkännande åt vad människor lärt sig oavsett var, när och hur detta skett. Författarna sätter validering i relation till hur vuxnas lärande organiseras och till de skilda sätt på vilka valideringstanken gestaltat sig. De visar hur validering förhåller sig till olika teorier om kunskap och lärande samt till den i sammanhanget så viktiga kunskapsbedöm...

Läs mer

Denna bok ger en introduktion till validering av kunskap och kompetens, närmare bestämt den ambition som finns i vårt samhälle att värdera och ge erkännande åt vad människor lärt sig oavsett var, när och hur detta skett. Författarna sätter validering i relation till hur vuxnas lärande organiseras och till de skilda sätt på vilka valideringstanken gestaltat sig. De visar hur validering förhåller sig till olika teorier om kunskap och lärande samt till den i sammanhanget så viktiga kunskapsbedömningen. I boken presenteras modeller för hur validering kan organiseras och genomföras i praktiken, liksom de roller som olika aktörer har i en valideringsprocess. I denna nya upplaga har innehållet reviderats och uppdaterats, bland annat har ett kapitel om kvalitet i validering lagts till. Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma personal­­-vetare, yrkes- och studievägledare samt lärare, men även till andra som berörs av frågor kring värdering av kunskap och kompetens.

Stäng

Förord 9

Förord tredje upplagan 9

 

1 Introduktion 11

Vad är validering? 12

Valideringens möjligheter och problematik 14

Bokens upplägg 15

 

2 Validering i historiskt perspektiv 19

Livslångt lärande för vuxna i Sverige 22

Utbildning för vuxna före 1950 23

Begåvningsreserven och 1950-talet 28

1960–1970-talen – jämlikhet och generell erfarenhet 32

1980-tal fram till nutid – jämlikhet och specifik erfarenhet 35

En internationell utblick 44

Sammanfattning 47

 

3 Kunskap, kompetens, lärande 49

Kunskapens olika former 50

Episteme 51

Techne 54

Fronesis 61

Validering inom omvårdnadsyrket – reflektioner kring ett exempel 62

Kunskap – sammanfattning 66

Kompetens och kvalifikation 67

Lärande 70

Behaviorismen – med det yttre beteendet i fokus 71

Konstruktivismen – en aktiv lärprocess skapar kunskap 73

Sociokulturell teori – situerat lärande 76

Erfarenhetsbaserat lärande 80

 

4 Validering och lärande 83

Valideringsprocess som kompetensutveckling 85

Tidigare lärandets roll i kompetensutvecklingsinsatser 86

Erfarenhet och lärande 93

Diskussion 95

 

5 Validering som kunskapsbedömning 99

Bedömningens olika funktioner 100

Kunskapens bytesvärde 101

Validering som en examinerande styrningsteknik 102

Att definiera giltig kunskap 104

Bedömningen i relation till teorier …|om kunskap och lärande 105

Validering som konvergent eller divergent bedömning 107

Validering och rättvisa 109

Valideringens validitet 111

Valideringens framtidsinriktning 116

Validering som bedömning – några sammanfattande tankar 118

 

6 Valideringsmodeller 119

Utgångspunkter för validering 119

Valideringens relation till utbildning 123

Valideringsprocessen 126

Organisering 127

Rekrytering 128

Kartläggning och urval 129

Bedömning av kunskap och kompetens 130

Dokumentation 131

Fortsatt vägledning 132

Kompletterande utbildning 132

Validering av reell kompetens 133

 

7 Valideringens resultat 139

Valideringsresultat i olika sammanhang 139

Vuxenutbildning 141

Folkbildning och validering 142

Yrkeskompetens 143

Högskolan – antagning och tillgodoräknande 145

Andra erfarenheter som meriter 148

Perspektiv på valideringens resultat 148

Validering kan stärka individen 150

Valideringens baksida – problem eller möjlighet? 151

 

8 Roller i valideringsprocessen 155

Bedömare och handledare 155

Validand 158

Vägledare 160

Olika aktörer – olika uppgifter 161

 

9 Valideringens sammanhang 165

Individens sammanhang 165

Arbetsgivarens perspektiv 168

Arbetsmarknadens parter 170

Samhällets perspektiv 172

Utbildningssystemet 173

Valideringen och sammanhanget …|– avslutande reflektioner 177

Systemanpassning och systemförändring 181

 

10 Validering med kvalitet 183

Den nordiska kvalitetsmodellen 184

Användning av kvalitetsmodellen 187

 

11 Slutord 189

Tankar om framtiden 191

Validering som styrning 195

Lokalt och universellt 196

Till sist 197

Diskussionsuppgifter 199

1. 500 anställda varslas i Mjöla 199

2. Invandrade akademiker i Torstuna går arbetslösa 200

3. Lillebyföretag vill satsa på validering för anställda 201

4. Validering minskar bidragsberoende i Västerköping? 201

5. Hur kan språkkunskaper valideras? 202

6. Invandrad akademiker i yrkeslärarutbildning 203

7. Bedömning av reell kompetens – socionomutbildning 204

Referenser 205

Person- och sakregister 219

 

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144161129

Utgivningsår:

2005

Revisionsår:

2023

Artikelnummer:

31950-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

224
 ;

Denna bok ger en introduktion till validering av kunskap och kompetens, närmare bestämt den ambition som finns i vårt samhälle att värdera och ge erkännande åt vad människor lärt sig oavsett var, när och hur detta skett. Författarna sätter validering i relation till hur vuxnas lärande organiseras och till de skilda sätt på vilka valideringstanken gestaltat sig. De visar hur validering förhåller sig till olika teorier om kunskap och lärande samt till den i sammanhanget så viktiga kunskapsbedöm...

Läs mer

Denna bok ger en introduktion till validering av kunskap och kompetens, närmare bestämt den ambition som finns i vårt samhälle att värdera och ge erkännande åt vad människor lärt sig oavsett var, när och hur detta skett. Författarna sätter validering i relation till hur vuxnas lärande organiseras och till de skilda sätt på vilka valideringstanken gestaltat sig. De visar hur validering förhåller sig till olika teorier om kunskap och lärande samt till den i sammanhanget så viktiga kunskapsbedömningen. I boken presenteras modeller för hur validering kan organiseras och genomföras i praktiken, liksom de roller som olika aktörer har i en valideringsprocess. I denna nya upplaga har innehållet reviderats och uppdaterats, bland annat har ett kapitel om kvalitet i validering lagts till. Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma personal­­-vetare, yrkes- och studievägledare samt lärare, men även till andra som berörs av frågor kring värdering av kunskap och kompetens.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144181875

Utgivningsår:

2005

Revisionsår:

2023

Artikelnummer:

31950-SB03

Upplaga:

Tredje
 ;