Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Anställningsbarhet

Perspektiv från utbildning och arbetsliv

Skickas följande arbetsdag

Anställningsbarhet är numera ett centralt policybegrepp i Sverige. Det förekommer ofta i diskussioner om utbildning och arbetsliv. Men många gånger används begreppet okritiskt och dess betydelse kan vara oklar. Boken utforskar olika innebörder och möjliga konsekvenser av diskursen om anställningsbarhet, sett ur utbildningens och arbetslivets perspektiv. Exempel på frågor som behandlas är: Hur kommer det sig att anställningsbarhet är så populärt i dag? I vilka olika sammanhang och på vilka sät...

Läs mer

Anställningsbarhet är numera ett centralt policybegrepp i Sverige. Det förekommer ofta i diskussioner om utbildning och arbetsliv. Men många gånger används begreppet okritiskt och dess betydelse kan vara oklar. Boken utforskar olika innebörder och möjliga konsekvenser av diskursen om anställningsbarhet, sett ur utbildningens och arbetslivets perspektiv. Exempel på frågor som behandlas är: Hur kommer det sig att anställningsbarhet är så populärt i dag? I vilka olika sammanhang och på vilka sätt kan vi se att det används? Leder utbildning till att den studerande blir anställningsbar? Vilka sorters medarbetare ses som mer åtråvärda än andra i diskussioner om anställningsbarhet, och vilka exkluderas därmed? Den andra upplagan är kraftigt omarbetad och innehåller ett antal nya kapitel. Tre grundläggande teman strukturerar diskussionen: Anställningsbarhet som begrepp och politisk vision, sammanlänkningen mellan utbildning och arbetsliv samt inkludering och exkludering. Anställningsbarhet – perspektiv från utbildning och arbetsliv vänder sig till universitetsstuderande inom samhällsvetenskapliga ämnen samt policymakare, politiker, chefer, rekryterare och utbildningsplanerare i olika typer av verksamheter.

Stäng
    • Förord
      • 1
        11
        Anställningsbarhetens olika innebörder
        • Andreas Fejes och Gun Sparrhoff
        • 12
          Traditionella och kritiska perspektiv på anställningsbarhet
        • 14
          Anställningsbarhet och ansvar
        • 18
          Anställningsbarhet och den instrumentella kunskapen
        • 20
          Avslutning
        • 20
          Referenser
  • Del I Anställningsbarhet som begrepp och politisk vision
      • 2
        25
        Anställningsbarhet: ett tecken i tiden
        • Gun Sparrhoff
        • 26
          Anställningsbarhet som policy- och praxisbegrepp
        • 26
          Policy och/eller politik?
        • 28
          Kontextualisering av begreppet anställningsbarhet
        • 31
          Anställningsbarhet – ett begrepp i ständig förändring
        • 32
          Historisk utveckling
        • 33
          Berättelser om vår samtid och framtid
        • 35
          Referenser
      • 3
        37
        Om anställningsbarhet och etablering på arbetsmarknaden …|bland högskoleutbildade
        • Staffan Nilsson och Anders Viberg
        • 37
          Att definiera anställningsbarhet
        • 41
          Om att mäta anställningsbarhet genom etablering
        • 43
          Etableringen på arbetsmarknaden över tid
        • 45
          Utbildningsvalen delförklaring till skillnader mellan könen
        • 46
          Etablering för olika ämnesområden
        • 48
          Stark efterfrågan på läkare och lärare, men inte på konstnärer
        • 49
          Matchning mellan krav och kompetens
        • 50
          Etablering och yrken
        • 52
          Reflektioner
        • 55
          Referenser
      • 4
        59
        Gymnasieskolan i anställningsbarhetens tjänst
        • Sara Carlbaum
        • 60
          Att studera policy
        • 61
          Kompetensförsörjning av anställningsbara medborgare
        • 63
          Åtskillnad för anställningsbarhet
        • 66
          Yrkesutbildning och yrkesidentitet
        • 68
          Begränsade val
        • 70
          De önskvärda och de icke önskvärda
        • 71
          Avslutande diskussion
        • 74
          Referenser
      • 5
        77
        Vem ansvarar för den enskildes anställningsbarhet?
        • Andreas Fejes
        • 77
          Forskning om anställningsbarhet
        • 79
          Att analysera styrning
        • 80
          Anställningsbarhet i transnationell belysning
        • 82
          Anställningsbarhet i svensk belysning
        • 85
          Anställningsbarhet i lokal belysning
        • 87
          Att själv ansvara för sin anställningsbarhet
        • 89
          Referenser
  • Del II Att sammanlänka utbildning och arbetsliv
      • 6
        95
        Nyttig, utvald eller bildad
        • Ola Lindberg
        • 96
          Anställningsbarhet och högre utbildning
        • 97
          Tre perspektiv på högre utbildning
        • 98
          Ett nyttoperspektiv
        • 100
          Ett konkurrensperspektiv
        • 102
          Ett bildningsperspektiv
        • 104
          Hur ska högre utbildning utformas?
        • 105
          Vem är anställningsbar?
        • 107
          Referenser
      • 7
        111
        Validering och anställningsbarhet
        • Fredrik Sandberg
        • 113
          System och livsvärld
        • 114
          Att fylla ryggsäcken med rätt innehåll – kapitalformer, habitus och fält
        • 115
          Fackligt förtroendevaldas kunskaper valideras
        • 117
          Tvättsvampslogik och livsvärldskolonisation
        • 118
          Rätt kapital – om att fylla sin ryggsäck med rätt saker
        • 120
          Validerad, ja! Men mer anställningsbar?
        • 121
          Referenser
      • 8
        123
        Om anställningsbarhet i professionella grupper
        • Staffan Nilsson
        • 124
          Professionernas utveckling – från konsensus till konflikt
        • 127
          Professionsutbildningens funktioner
        • 130
          Glappet mellan utbildning och arbete
        • 133
          Utbildningens och den professionella praktikens kunskapsbaser
        • 135
          Referenser
      • 9
        139
        Anställningsbarhet: mellan verktygslåda och kritisk reflektion
        • Ulrika Haake och Maria Löfgren Martinsson
        • 140
          Traditionell och kritisk HRD
        • 141
          Om anställningsbarhet
        • 144
          Personalvetarstudenters syn på HRD & anställningsbarhet
        • 144
          HRD utifrån traditionellt ekonomiska eller kritiskt inriktade argument
        • 146
          Anställningsbarhet – något svårgreppbart
        • 147
          Balans i utbildning och arbete med HRD – för anställningsbarhet?
        • 148
          Fiktiva konflikter mellan olika HRD-diskurser och anställningsbarhet
        • 150
          Personalvetaren som human resource champion eller kritisk-filosofisk praktiker?
        • 152
          Referenser
  • Del III Anställningsbarhet, inkludering och exkludering
      • 10
        157
        Hälsa och anställningsbarhet
        • Erika Björklund
        • 159
          Hur föreställningar om hälsa opererar
        • 161
          Vad är en ”god” arbetstagare?
        • 162
          Friskus
        • 164
          Mätbar
        • 165
          Disciplinerad
        • 167
          Sammanfattning och avslutande kommentarer
        • 170
          Referenser
      • 11
        173
        Arbetsförmåga, anställningsbarhet och omställning i sjukförsäkringen
        • Ida Seing
        • 175
          Sjukfrånvaro som samhällsproblem
        • 175
          Det breda skiftet mot aktivering
        • 178
          Arbetsförmåga och anställningsbarhet som administrativa och normativa kategorier
        • 180
          Den aktiva sjukskrivna som ett ideal i ett intensivt arbetsliv
        • 181
          Sjukskrivnas olika värde för arbetsgivare – återgång eller omställning
        • 184
          Sjukskrivnas motstånd till omställning och rörlighet på arbetsmarknaden
        • 187
          Avslutande reflektioner
        • 187
          Referenser
      • 12
        191
        Om erkännande och anställningsbarhet
        • Eva-Marie Harlin och Fredrik Sandberg
        • 192
          Erkännande och folkbildning
        • 192
          Om folkbildning
        • 195
          Erkännande och pedagogik
        • 197
          Kontext, data och analys
        • 198
          Analys – erkännande, folkbildning och anställningsbarhet
        • 199
          Från ensamhet till flersamhet
        • 200
          Familj och gemenskap
        • 202
          Samhället och värdigheten
        • 203
          Folkbildning, långsamhet och den uteblivna kampen för erkännande
        • 204
          Anställningsbarhet i ljuset av en erkännande folkbildning
        • 207
          Avslutande ord
        • 208
          Referenser
      • 13
        211
        Oanställningsbarhet och etnifierad annorlundahet
        • Viktor Vesterberg
        • 212
          Analytiskt perspektiv
        • 213
          Empiriskt material
        • 214
          Att definiera målgrupper
        • 216
          Individualiserande och totaliserande diskurser
        • 219
          Social kompetens
        • 222
          Andrafiering genom jämställdhetsintegrering
        • 225
          Avslutande reflektioner
        • 228
          Referenser
    • 231
      Författarpresentationer
    • 235
      Sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144104904

Utgivningsår:

2009

Revisionsår:

2016

Artikelnummer:

33306-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

238

Författare

 ;