
Anställningsbarhet
Perspektiv från utbildning och arbetsliv
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 111Anställningsbarhetens olika innebörder
- Andreas Fejes och Gun Sparrhoff
- 12Traditionella och kritiska perspektiv på anställningsbarhet
- 14Anställningsbarhet och ansvar
- 18Anställningsbarhet och den instrumentella kunskapen
- 20Avslutning
- 20Referenser
- Del I Anställningsbarhet som begrepp och politisk vision
- 225Anställningsbarhet: ett tecken i tiden
- Gun Sparrhoff
- 26Anställningsbarhet som policy- och praxisbegrepp
- 26Policy och/eller politik?
- 28Kontextualisering av begreppet anställningsbarhet
- 31Anställningsbarhet – ett begrepp i ständig förändring
- 32Historisk utveckling
- 33Berättelser om vår samtid och framtid
- 35Referenser
- 337Om anställningsbarhet och etablering på arbetsmarknaden …|bland högskoleutbildade
- Staffan Nilsson och Anders Viberg
- 37Att definiera anställningsbarhet
- 41Om att mäta anställningsbarhet genom etablering
- 43Etableringen på arbetsmarknaden över tid
- 45Utbildningsvalen delförklaring till skillnader mellan könen
- 46Etablering för olika ämnesområden
- 48Stark efterfrågan på läkare och lärare, men inte på konstnärer
- 49Matchning mellan krav och kompetens
- 50Etablering och yrken
- 52Reflektioner
- 55Referenser
- 459Gymnasieskolan i anställningsbarhetens tjänst
- Sara Carlbaum
- 60Att studera policy
- 61Kompetensförsörjning av anställningsbara medborgare
- 63Åtskillnad för anställningsbarhet
- 66Yrkesutbildning och yrkesidentitet
- 68Begränsade val
- 70De önskvärda och de icke önskvärda
- 71Avslutande diskussion
- 74Referenser
- 577Vem ansvarar för den enskildes anställningsbarhet?
- Andreas Fejes
- 77Forskning om anställningsbarhet
- 79Att analysera styrning
- 80Anställningsbarhet i transnationell belysning
- 82Anställningsbarhet i svensk belysning
- 85Anställningsbarhet i lokal belysning
- 87Att själv ansvara för sin anställningsbarhet
- 89Referenser
- Del II Att sammanlänka utbildning och arbetsliv
- 695Nyttig, utvald eller bildad
- Ola Lindberg
- 96Anställningsbarhet och högre utbildning
- 97Tre perspektiv på högre utbildning
- 98Ett nyttoperspektiv
- 100Ett konkurrensperspektiv
- 102Ett bildningsperspektiv
- 104Hur ska högre utbildning utformas?
- 105Vem är anställningsbar?
- 107Referenser
- 7111Validering och anställningsbarhet
- Fredrik Sandberg
- 113System och livsvärld
- 114Att fylla ryggsäcken med rätt innehåll – kapitalformer, habitus och fält
- 115Fackligt förtroendevaldas kunskaper valideras
- 117Tvättsvampslogik och livsvärldskolonisation
- 118Rätt kapital – om att fylla sin ryggsäck med rätt saker
- 120Validerad, ja! Men mer anställningsbar?
- 121Referenser
- 8123Om anställningsbarhet i professionella grupper
- Staffan Nilsson
- 124Professionernas utveckling – från konsensus till konflikt
- 127Professionsutbildningens funktioner
- 130Glappet mellan utbildning och arbete
- 133Utbildningens och den professionella praktikens kunskapsbaser
- 135Referenser
- 9139Anställningsbarhet: mellan verktygslåda och kritisk reflektion
- Ulrika Haake och Maria Löfgren Martinsson
- 140Traditionell och kritisk HRD
- 141Om anställningsbarhet
- 144Personalvetarstudenters syn på HRD & anställningsbarhet
- 144HRD utifrån traditionellt ekonomiska eller kritiskt inriktade argument
- 146Anställningsbarhet – något svårgreppbart
- 147Balans i utbildning och arbete med HRD – för anställningsbarhet?
- 148Fiktiva konflikter mellan olika HRD-diskurser och anställningsbarhet
- 150Personalvetaren som human resource champion eller kritisk-filosofisk praktiker?
- 152Referenser
- Del III Anställningsbarhet, inkludering och exkludering
- 10157Hälsa och anställningsbarhet
- Erika Björklund
- 159Hur föreställningar om hälsa opererar
- 161Vad är en ”god” arbetstagare?
- 162Friskus
- 164Mätbar
- 165Disciplinerad
- 167Sammanfattning och avslutande kommentarer
- 170Referenser
- 11173Arbetsförmåga, anställningsbarhet och omställning i sjukförsäkringen
- Ida Seing
- 175Sjukfrånvaro som samhällsproblem
- 175Det breda skiftet mot aktivering
- 178Arbetsförmåga och anställningsbarhet som administrativa och normativa kategorier
- 180Den aktiva sjukskrivna som ett ideal i ett intensivt arbetsliv
- 181Sjukskrivnas olika värde för arbetsgivare – återgång eller omställning
- 184Sjukskrivnas motstånd till omställning och rörlighet på arbetsmarknaden
- 187Avslutande reflektioner
- 187Referenser
- 12191Om erkännande och anställningsbarhet
- Eva-Marie Harlin och Fredrik Sandberg
- 192Erkännande och folkbildning
- 192Om folkbildning
- 195Erkännande och pedagogik
- 197Kontext, data och analys
- 198Analys – erkännande, folkbildning och anställningsbarhet
- 199Från ensamhet till flersamhet
- 200Familj och gemenskap
- 202Samhället och värdigheten
- 203Folkbildning, långsamhet och den uteblivna kampen för erkännande
- 204Anställningsbarhet i ljuset av en erkännande folkbildning
- 207Avslutande ord
- 208Referenser
- 13211Oanställningsbarhet och etnifierad annorlundahet
- Viktor Vesterberg
- 212Analytiskt perspektiv
- 213Empiriskt material
- 214Att definiera målgrupper
- 216Individualiserande och totaliserande diskurser
- 219Social kompetens
- 222Andrafiering genom jämställdhetsintegrering
- 225Avslutande reflektioner
- 228Referenser
- 231Författarpresentationer
- 235Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144104904Utgivningsår:
2009Revisionsår:
2016Artikelnummer:
33306-02Upplaga:
AndraSidantal:
238