
Metoder
- undervisning och framträdanden
- 9Förord
- 11KAPITEL 1 Berättande metoder
- 12Muntligt berättande
- 13Berättarövning
- 15Lästips
- 15Föreläsningar och föredrag
- 15Vilka är deltagarna
- 20Lästips
- 20Storyline
- 23Lästips
- 24Storyboard
- 24Varför storyboard i undervisningen
- 26Lästips
- 27Att arbeta i tvärgrupper
- 27Hur kan man göra
- 28Varför tvärgruppsredovisningar
- 29Lästips
- 31KAPITEL 2 Evaluering och värderande metoder
- 32Granska och bedöma
- 33Varför utvärdering
- 34Utvärderingar styr
- 34Etiska och andra krav på utvärderingar
- 34Utvärdering, motivation och sortering
- 35Vilka krav kan ställas på en utvärdering
- 35Utvärderingar i det praktiska arbetet
- 36Nyare inriktningar av utvärderingar
- 41Lästips
- 43KAPITEL 3 Kontroversiella ämnen
- 44Kontroversiella ämnen kräver varsamhet
- 44Vilka ämnen är kontroversiella och känsliga
- 46Varför är det viktigt att behandla sådana ämnen
- 47Kontroversiella och känsliga ämnen i undervisning
- 48Bearbetning av kunskapsstoff
- 50Lästips
- 51Värderingsövningar
- 54Lästips
- 55KAPITEL 4 Experimentella metoder
- 56Idéstormning
- 57Lästips
- 58Rollspel
- 61Lästips
- 61Simuleringar
- 64Lästips
- 65KAPITEL 5 Interaktiva eller samverkande metoder
- 66Forumspel som pedagogisk metod
- 67Lästips
- 68Grupparbete
- 71Bikupor
- 72Tänkbara redovisningssätt
- 73Bedömning av grupparbete
- 74Lärarens roll
- 75Lästips
- 76Intervjuer
- 81Lästips
- 83KAPITEL 6 Kommunikativa metoder
- 84Kommunikation
- 85Återföring eller återkoppling
- 85Kroppsspråkets betydelse
- 87Stereotypier och tics
- 87Att röra sig i rummet
- 88Blicken
- 88Rösten – ett instrument
- 89Att starta en lektion
- 90Lästips
- 91Anteckningsmetoder
- 94Bildvisning
- 99Lästips
- 99Bildanalys
- 102Analys av ett konstnärligt verk
- 103Lästips
- 103Frågeteknik
- 104Lärarens frågor
- 106Förkunskaper och lotsning
- 107Tanke- och begreppskartor
- 110Lästips
- 111KAPITEL 7 Problemlösande metoder
- 112Varför PBL
- 112Arbetsgång
- 113Hur kan arbetet utvärderas
- 114Lärarens roller under arbetet
- 115Skillnad mellan PBL och vanligt grupparbete
- 115Vad krävs för att metoden ska fungera
- 116Vilka åldersgrupper kan arbeta med PBL
- 116Vilka problem passar för den här metoden
- 117Lästips
- 117Konfliktbearbetning
- 117Varför kan konflikter uppstå
- 121Konflikthantering
- 122Andra konfliktbearbetningsmetoder
- 124Lästips
- 125Emancipatorisk eller förändrande undervisning
- 125Vad är emancipatorisk undervisning
- 127Uppgift
- 129Lästips
- 130Seminarier
- 132Lästips
- 133KAPITEL 8 Undersökande metoder
- 134Hot och möjligheter med Internet
- 134Särskild Internetmetodik
- 135Hur frågar man vid nätsökningar
- 137Söktjänster på nätet
- 138Vad är då farligt eller olämpligt
- 139Källkritik vid Internetanvändning
- 140Nya färdigheter
- 141Lästips
- 142Bloggar i undervisning
- 142Varför bloggar i undervisningen
- 145Lästips
- 145Caseundervisning
- 146Varför caseundervisning
- 146Hur kan casen vara uppbyggda
- 148Lästips
- 149KAPITEL 9 Vetenskapliga metoder
- 150Vetenskap och undersökning
- 150Vad är vetenskapliga metoder
- 151Att göra undervisningsmetoder vetenskapliga
- 155Dokumentation
- 155Varför ska man dokumentera undervisning
- 156Några olika sätt att dokumentera undervisning
- 162Lästips
- 162Flerperspektivitet i undervisning
- 164Vad talar för en flerperspektivistisk undervisning
- 164Vilka sorts perspektiv
- 165Utvärdering och examination av flerperspektivistisk undervisning
- 167Lästips
- 167Källkritik
- 167Varför bör man lära sig källkritik i skolan
- 167Vilka frågor kan man ställa sig
- 167Hur och i vilka ämnen
- 168Primärkällor och sekundärkällor
- 171Tre olika källkritiska övningar
- 176Lästips
- 177Modeller i undervisning
- 182Lästips
- 183KAPITEL 10 Övriga metoder
- 184Framtidsstudier
- 186Varför undervisning om framtidsfrågor
- 186Förslag till uppläggning
- 188Lästips
- 189Kontrafaktisk undervisning
- 189Lästips
- 191Litteraturförteckning
- 193Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144055954Utgivningsår:
2010Artikelnummer:
33452-01Upplaga:
FörstaSidantal:
194