Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Metoder

- undervisning och framträdanden

Skickas följande arbetsdag

Riktigt duktiga undervisare, föreläsare och fortbildare behärskar sitt ämnesområde, har goda pedagogiska kunskaper och en förmåga att välja rätt metod med hänsyn till deltagare, ämne och förhållanden i övrigt. Den här boken lyfter fram en mångfald mycket intressanta och spännande metoder som i ett lämpligt urval kan ge förnyad stimulans i det dagliga arbetet i skolan, studieförbundet eller kompetensutvecklingen för verksamma yrkesutövare inom alla områden. Genom att sammanställa en variation ...

Läs mer

Riktigt duktiga undervisare, föreläsare och fortbildare behärskar sitt ämnesområde, har goda pedagogiska kunskaper och en förmåga att välja rätt metod med hänsyn till deltagare, ämne och förhållanden i övrigt. Den här boken lyfter fram en mångfald mycket intressanta och spännande metoder som i ett lämpligt urval kan ge förnyad stimulans i det dagliga arbetet i skolan, studieförbundet eller kompetensutvecklingen för verksamma yrkesutövare inom alla områden. Genom att sammanställa en variation av undervisningsmetoder flyttar vi fokus från undervisaren till ämnet och deltagarna och från tvång och ensidighet till frihet och flerperspektivitet. Exempel på metoder som presenteras och diskuteras är: berättandekommunikativaproblemlösandeinteraktivaexperimentellaundersökande. Boken vänder sig till alla som på något sätt sysslar med utbildning, d.v.s. lärarstudenter och verksamma lärare som vill ha tillgång till kunskap om och färdighet i att använda en mängd olika metoder. Men även den som ansvarar för kompetensutveckling på ett företag eller leder studiecirklar kan finna inspiration och stöd för sin utveckling.

Stäng
    • 9
      Förord
    • 11
      KAPITEL 1 Berättande metoder
    • 12
      Muntligt berättande
        • 13
          Berättarövning
        • 15
          Lästips
    • 15
      Föreläsningar och föredrag
        • 15
          Vilka är deltagarna
        • 20
          Lästips
    • 20
      Storyline
        • 23
          Lästips
    • 24
      Storyboard
        • 24
          Varför storyboard i undervisningen
        • 26
          Lästips
    • 27
      Att arbeta i tvärgrupper
        • 27
          Hur kan man göra
        • 28
          Varför tvärgruppsredovisningar
        • 29
          Lästips
    • 31
      KAPITEL 2 Evaluering och värderande metoder
    • 32
      Granska och bedöma
        • 33
          Varför utvärdering
        • 34
          Utvärderingar styr
        • 34
          Etiska och andra krav på utvärderingar
        • 34
          Utvärdering, motivation och sortering
        • 35
          Vilka krav kan ställas på en utvärdering
    • 35
      Utvärderingar i det praktiska arbetet
    • 36
      Nyare inriktningar av utvärderingar
        • 41
          Lästips
    • 43
      KAPITEL 3 Kontroversiella ämnen
    • 44
      Kontroversiella ämnen kräver varsamhet
        • 44
          Vilka ämnen är kontroversiella och känsliga
        • 46
          Varför är det viktigt att behandla sådana ämnen
    • 47
      Kontroversiella och känsliga ämnen i undervisning
        • 48
          Bearbetning av kunskapsstoff
        • 50
          Lästips
    • 51
      Värderingsövningar
        • 54
          Lästips
    • 55
      KAPITEL 4 Experimentella metoder
    • 56
      Idéstormning
        • 57
          Lästips
    • 58
      Rollspel
        • 61
          Lästips
    • 61
      Simuleringar
        • 64
          Lästips
    • 65
      KAPITEL 5 Interaktiva eller samverkande metoder
        • 66
          Forumspel som pedagogisk metod
        • 67
          Lästips
    • 68
      Grupparbete
    • 71
      Bikupor
        • 72
          Tänkbara redovisningssätt
        • 73
          Bedömning av grupparbete
        • 74
          Lärarens roll
        • 75
          Lästips
    • 76
      Intervjuer
        • 81
          Lästips
    • 83
      KAPITEL 6 Kommunikativa metoder
    • 84
      Kommunikation
        • 85
          Återföring eller återkoppling
        • 85
          Kroppsspråkets betydelse
        • 87
          Stereotypier och tics
        • 87
          Att röra sig i rummet
        • 88
          Blicken
        • 88
          Rösten – ett instrument
        • 89
          Att starta en lektion
        • 90
          Lästips
    • 91
      Anteckningsmetoder
    • 94
      Bildvisning
        • 99
          Lästips
    • 99
      Bildanalys
        • 102
          Analys av ett konstnärligt verk
        • 103
          Lästips
    • 103
      Frågeteknik
        • 104
          Lärarens frågor
        • 106
          Förkunskaper och lotsning
    • 107
      Tanke- och begreppskartor
        • 110
          Lästips
    • 111
      KAPITEL 7 Problemlösande metoder
    • 112
      Varför PBL
        • 112
          Arbetsgång
        • 113
          Hur kan arbetet utvärderas
        • 114
          Lärarens roller under arbetet
        • 115
          Skillnad mellan PBL och vanligt grupparbete
        • 115
          Vad krävs för att metoden ska fungera
        • 116
          Vilka åldersgrupper kan arbeta med PBL
        • 116
          Vilka problem passar för den här metoden
        • 117
          Lästips
        • 117
          Konfliktbearbetning
        • 117
          Varför kan konflikter uppstå
    • 121
      Konflikthantering
        • 122
          Andra konfliktbearbetningsmetoder
        • 124
          Lästips
    • 125
      Emancipatorisk eller förändrande undervisning
        • 125
          Vad är emancipatorisk undervisning
        • 127
          Uppgift
        • 129
          Lästips
    • 130
      Seminarier
        • 132
          Lästips
    • 133
      KAPITEL 8 Undersökande metoder
    • 134
      Hot och möjligheter med Internet
        • 134
          Särskild Internetmetodik
        • 135
          Hur frågar man vid nätsökningar
        • 137
          Söktjänster på nätet
        • 138
          Vad är då farligt eller olämpligt
        • 139
          Källkritik vid Internetanvändning
        • 140
          Nya färdigheter
        • 141
          Lästips
    • 142
      Bloggar i undervisning
        • 142
          Varför bloggar i undervisningen
        • 145
          Lästips
    • 145
      Caseundervisning
        • 146
          Varför caseundervisning
        • 146
          Hur kan casen vara uppbyggda
        • 148
          Lästips
    • 149
      KAPITEL 9 Vetenskapliga metoder
    • 150
      Vetenskap och undersökning
        • 150
          Vad är vetenskapliga metoder
        • 151
          Att göra undervisningsmetoder vetenskapliga
    • 155
      Dokumentation
        • 155
          Varför ska man dokumentera undervisning
        • 156
          Några olika sätt att dokumentera undervisning
        • 162
          Lästips
    • 162
      Flerperspektivitet i undervisning
        • 164
          Vad talar för en flerperspektivistisk undervisning
        • 164
          Vilka sorts perspektiv
        • 165
          Utvärdering och examination av flerperspektivistisk undervisning
        • 167
          Lästips
    • 167
      Källkritik
        • 167
          Varför bör man lära sig källkritik i skolan
        • 167
          Vilka frågor kan man ställa sig
        • 167
          Hur och i vilka ämnen
        • 168
          Primärkällor och sekundärkällor
        • 171
          Tre olika källkritiska övningar
        • 176
          Lästips
    • 177
      Modeller i undervisning
        • 182
          Lästips
    • 183
      KAPITEL 10 Övriga metoder
    • 184
      Framtidsstudier
        • 186
          Varför undervisning om framtidsfrågor
        • 186
          Förslag till uppläggning
        • 188
          Lästips
    • 189
      Kontrafaktisk undervisning
        • 189
          Lästips
    • 191
      Litteraturförteckning
    • 193
      Sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144055954

Utgivningsår:

2010

Artikelnummer:

33452-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

194
 ;