
Diskursanalys
med utbildningsvetenskapliga perspektiv
Förord 7
1 Inledning: Diskursanalyser för utbildningsvetenskapliga studier och sammanhang 11
Angerd Eilard & Christoffer Dahl
Diskursbegreppet och den språkliga vändningen 12
Diskursanalys en tillbakablick 14
Begreppsutvecklande diskursteorier 18
Diskursanalys av texter och multimodalitet i kontexter 24
Kapitelförfattarna och deras bidrag 33
Litteratur 36
Del I Diskursanalys av litteraturläromedel och medietexter
2 Populär och spektakulär en kritisk diskursanalys av bilden av Shakespeare i ett läromedel i svenska 43
Christoffer Dahl
Tidigare forskning 44
Läromedlets kontexter och studiens material 46
Teori och metod 47
Exempelanalys: ||Svenska timmar|| 51
Avslutande reflektioner 57
Lästips 58
Litteratur 58
3 Intertextualitet i medietexter 61
Martin Malmström
Intertextualitetsanalys av mediedebatter 63
”Kvacksalveri styr skolan inte hjärnforskning” 65
Avslutande reflektioner 76
Lästips 77
Litteratur 77
Del II Diskursanalyser med läroplansfokus och historiskt perspektiv
4 Tankefiguren barndom på tröskeln till framtiden 83
Ingrid Bosseldal
Förändringar i skollag och läroplaner 84
Tankefigurer redskap för tanken 86
Tankefiguren barn(dom) 89
Det harmoniska 94
Avslutande reflektioner 100
Lästips 101
Litteratur 101
5 Kritisk diskursanalys av läromedelsinnehåll 105
Lina Spjut
Relationen läroplaner och läroböcker 106
Kritisk diskursanalys som metod med inkluderad teori 108
Att använda kritisk diskursanalys i läromedelsstudier – steg för steg 111
Avslutande reflektioner 118
Lästips 119
Litteratur 119
Del III Diskursdidaktik med fokus på demokrati och värdegrund
6 Diskursanalys i engelskundervisningen 125
Maria Bäcke
Historisk diskursanalys 125
Intertextualitet, interdiskursivitet och aktivitetsfält 126
Avslutande reflektioner 141
Lästips 142
Litteratur 142
7 Diskursanalys som redskap för undervisning i en föränderlig värld 143
Kurt Wicke
Att förhålla sig till konkurrerande beskrivningar 148
Demokrati och medborgarskap i läroböcker i samhällskunskap 150
Avslutande reflektioner 160
Lästips 163
Litteratur 163
8 Rasifiera(n)de strukturer och positioneringar: Diskursanalys med exempel från läromedel och SVT 167
Angerd Eilard
Syfte och genomförande 168
Avgränsning och motivering av material och metodval 169
Kontextbakgrund och tidigare forskning 170
Tillvägagångssätt och material 172
Resultat och analys 175
Avslutande reflektioner 190
Lästips 192
Litteratur 192
Del IV Diskursanalys OCH MULTIMODALA TEXTER för den digitaliserade skolan och högskolan
9 Två sätt att analysera nätbaserade samtal med diskursanalys 199
Annette Johnsson
Nätbaserade dialoger i jämförelse med vanligt grupparbete 200
Analys 1: att analysera maktrelationer i en nätbaserad dialog 205
Analys 2: analys av dialogicitet i en nätbaserad dialog 212
Avslutande reflektioner 218
Lästips 219
Litteratur 219
10 Digital teknik i undervisning en foucauldiansk diskursanalys 221
Matilda Wiklund
Foucauldiansk diskursanalys 222
Problematisering av skolans digitalisering 224
Avslutande reflektioner 235
Lästips 237
Litteratur 237
11 Pedagogiska texter på väg in i hybridsamhället 239
Staffan Selander
Pedagogiska texter: syfte och roll 240
En kort historisk överblick 241
Vad karakteriserar de pedagogiska texterna? 242
Pedagogiska texter som en del i ett socialt spel 245
Att representera kunskap om världen 247
Avslutande reflektioner 248
Lästips 249
Litteratur 249
Person- och sakregister 253
…jag har under några veckor tänkt att jag skulle skriva och tacka för att jag fick möjlighet att läsa och arbeta med texterna i er antologi. Ikväll har jag läst flera kapitel igen och kände att det nu var dags att skriva några rader. Jag slås av att det genomgående är ett enkelt (och därför genomträngligt och begripligt) språk med relevanta exempel. Jag har ju läst massor om diskursanalys det sista året och vet vad jag jämför med. Begrepp och krångliga ord används när det tillför något och aldrig utan förklaring eller sammanhang. Det gör det möjligt för mig som nybörjare att snappa upp trådar och förstå en del av det komplexa med diskursanalys. Du hade helt rätt i att jag skulle ha stor nytta av dessa texter. Förutom att jag får hjälp med att förstå och sortera vad som är vad (vilket du vet att jag slitit lite med i uppsatsen) så blir jag inspirerad av sättet att skriva. Det är rakt och enkelt och saker göms inte i krångliga formuleringar. Det var roligt att jag fick möjlighet att läsa!
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144135526Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
40649-01Upplaga:
FörstaSidantal:
264