Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Diskursanalys

med utbildningsvetenskapliga perspektiv

Skickas följande arbetsdag

I dagens mediebrus verkar uttryck för populism, faktaresistens och antidemokratiska ideologier bli allt vanligare. En viktig uppgift för skola och högre utbildning är därför att förse elever, studenter och lärare med kritiska analysverktyg så att de kan sovra i informationsflödet. Diskursanalys är ett sådant verktyg som förmår synliggöra hur språk och texter av olika slag, såväl tryckta som digitala, rymmer ideologier och makt. Diskursanalys uppfattas inte sällan som onödigt komplicerad och s...

Läs mer

I dagens mediebrus verkar uttryck för populism, faktaresistens och antidemokratiska ideologier bli allt vanligare. En viktig uppgift för skola och högre utbildning är därför att förse elever, studenter och lärare med kritiska analysverktyg så att de kan sovra i informationsflödet. Diskursanalys är ett sådant verktyg som förmår synliggöra hur språk och texter av olika slag, såväl tryckta som digitala, rymmer ideologier och makt. Diskursanalys uppfattas inte sällan som onödigt komplicerad och svårtillgänglig. Den här boken vill ändra på den uppfattningen. I boken medverkar tio forskare från olika akademiska discipliner. Samtliga har erfarenhet av diskursanalys från både undervisning och forskning. Bokens syfte är att visa hur diskursanalys konkret kan tillämpas på texter som knyter an till det utbildningsvetenskapliga området - lärobokstexter, läroplanstexter, digitala resurser och diskussionsgrupper samt medietexter - och hur detta kan utnyttjas i klassrummet. Boken riktar sig främst till studenter och lärare vid högskolor och universitet med intresse för diskursanalys med ett utbildningsvetenskapligt och didaktiskt perspektiv.

Stäng

Förord                       7

 

1Inledning: Diskursanalyser för utbildningsvetenskapliga studier och sammanhang 11

Angerd Eilard & Christoffer Dahl

Diskursbegreppet och den språkliga vändningen 12

Diskursanalys en tillbakablick 14

Begreppsutvecklande diskursteorier 18

Diskursanalys av texter och multimodalitet i kontexter 24

Kapitelförfattarna och deras bidrag 33

Litteratur 36

 

Del IDiskursanalys av litteraturläromedel och medietexter

 

2Populär och spektakulär en kritisk diskursanalys av bilden av Shakespeare i ett läromedel i svenska 43

Christoffer Dahl

Tidigare forskning 44

Läromedlets kontexter och studiens material 46

Teori och metod 47

Exempelanalys: ||Svenska timmar|| 51

Avslutande reflektioner 57

Lästips 58

Litteratur 58

 

3Intertextualitet i medietexter 61

Martin Malmström

Intertextualitetsanalys av mediedebatter 63

”Kvacksalveri styr skolan inte hjärnforskning” 65

Avslutande reflektioner 76

Lästips 77

Litteratur 77

 

Del IIDiskurs­analyser med läroplansfokus och historiskt perspektiv

 

4Tankefiguren barndom på tröskeln till framtiden 83

Ingrid Bosseldal

Förändringar i skollag och läroplaner 84

Tankefigurer redskap för tanken 86

Tankefiguren barn(dom) 89

Det harmoniska  94

Avslutande reflektioner 100

Lästips 101

Litteratur 101

 

5Kritisk diskursanalys av läromedelsinnehåll 105

Lina Spjut

Relationen läroplaner och läroböcker 106

Kritisk diskursanalys som metod med inkluderad teori 108

Att använda kritisk diskursanalys i läromedelsstudier – steg för steg 111

Avslutande reflektioner 118

Lästips 119

Litteratur 119

 

Del IIIDiskursdidaktik med fokus på demokrati och värdegrund

 

6Diskursanalys i engelsk­undervisningen 125

Maria Bäcke

Historisk diskursanalys 125

Intertextualitet, interdiskursivitet och aktivitetsfält 126

Avslutande reflektioner 141

Lästips 142

Litteratur 142

 

7Diskursanalys som redskap för undervisning i en föränderlig värld 143

Kurt Wicke

Att förhålla sig till konkurrerande beskrivningar 148

Demokrati och medborgarskap i läroböcker i samhällskunskap 150

Avslutande reflektioner 160

Lästips 163

Litteratur 163

 

8Rasifiera(n)de strukturer och positioneringar: Diskursanalys med exempel från läromedel och SVT 167

Angerd Eilard

Syfte och genomförande 168

Avgränsning och motivering av material och metodval 169

Kontextbakgrund och tidigare forskning 170

Tillvägagångssätt och material 172

Resultat och analys 175

Avslutande reflektioner 190

Lästips 192

Litteratur 192

 

Del IVDiskursanalys OCH MULTI­MODALA TEXTER för den digitaliserade skolan och högskolan

 

9Två sätt att analysera nätbaserade samtal med diskursanalys 199

Annette Johnsson

Nätbaserade dialoger i jämförelse med vanligt grupparbete 200

Analys 1: att analysera maktrelationer i en nätbaserad dialog 205

Analys 2: analys av dialogicitet i en nätbaserad dialog 212

Avslutande reflektioner 218

Lästips 219

Litteratur 219

 

10Digital teknik i undervisning en foucauldiansk diskursanalys 221

Matilda Wiklund

Foucauldiansk diskursanalys 222

Problematisering av skolans digitalisering 224

Avslutande reflektioner 235

Lästips 237

Litteratur 237

 

11Pedagogiska texter på väg in i hybridsamhället 239

Staffan Selander

Pedagogiska texter: syfte och roll 240

En kort historisk överblick 241

Vad karakteriserar de pedagogiska texterna? 242

Pedagogiska texter som en del i ett socialt spel 245

Att representera kunskap om världen 247

Avslutande reflektioner 248

Lästips 249

Litteratur 249

Person- och sakregister 253

…jag har under några veckor tänkt att jag skulle skriva och tacka för att jag fick möjlighet att läsa och arbeta med texterna i er antologi. Ikväll har jag läst flera kapitel igen och kände att det nu var dags att skriva några rader. Jag slås av att det genomgående är ett enkelt (och därför genomträngligt och begripligt) språk med relevanta exempel. Jag har ju läst massor om diskursanalys det sista året och vet vad jag jämför med. Begrepp och krångliga ord används när det tillför något och aldrig utan förklaring eller sammanhang. Det gör det möjligt för mig som nybörjare att snappa upp trådar och förstå en del av det komplexa med diskursanalys. Du hade helt rätt i att jag skulle ha stor nytta av dessa texter. Förutom att jag får hjälp med att förstå och sortera vad som är vad (vilket du vet att jag slitit lite med i uppsatsen) så blir jag inspirerad av sättet att skriva. Det är rakt och enkelt och saker göms inte i krångliga formuleringar. Det var roligt att jag fick möjlighet att läsa!

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144135526

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40649-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

264

Författare

 ;