
Att tänka vetenskapligt om skolan

Att tänka vetenskapligt om skolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentation 7
Förord 9
1. Inledning 11
Bokens disposition 17
Några grundläggande begrepp 20
2. Det utbildnings-vetenskapliga fältet – tre traditioner 23
Positivism 30
Tolkningstraditionen 35
Den kritiska traditionen 43
Sammanfattning 48
Frågor 49
Exkurs 50
3. Evidensrörelsen inom det utbildnings-vetenskapliga fältet 55
Kort historik 61
Tre utmaningar 65
Att sammanställa forskning 66
Att överföra evidens 72
Evidensens relevans 75
Sammanfattning 77˘
Frågor 78
Exkurs 79
4. En granskning av den utbildnings-vetenskapliga evidens-rörelsens anspråk 81
Att nå sina mål 87
Att sammanställa forskning 87
Att överföra evidens till policy och praktik 92
Relevans 99
Evidensrörelsen och demokratin 100
Sammanfattning 104
Frågor 105
Exkurs 106
5. Den pragmatiska traditionen 111
Vad är pragmatism? 116
Varför pragmatism? 124
Syftet med utbildningen är centralt 128
Sammanfattning 132
Frågor 132
Exkurs 133
6. Ett pragmatiskt -perspektiv på vetenskapens roll för skolan 139
Vem ska bestämma utbildningens syfte? 144
Vem har makten över skolan? 146
Ett nätverk av relationer 147
Legitim och illegitim makt 149
Sökande efter en ”spindel” 152
Syftets betydelse 156
Evidens för effektivitet 157
Evidens för meningsfullhet 158
Evidens för bildning 159
Evidens för demokratiorientering 159
Evidens för karaktärsdaning 160
Relevansfrågan i nytt ljus 161
Att sammanställa forskning – ett pragmatiskt perspektiv 164
Att ”överföra” forskning – ett pragmatiskt perspektiv 171
Sammanfattning 178
Frågor 180
Exkurs 180
7. Utbildnings-vetenskapens roll i samhället 189
Utbildningsvetenskapliga problem 193
Balkanisering av forskning 194
Vilken forskning behövs? 199
Den utbildningsvetenskapliga forskningens roll i samhället – två stora problem 205
Oklarheter i styrningen av utbildningen 206
Brister i det offentliga samtalet om skolan 211
Vägar framåt 220
NPM och den svenska skolan 222
Forskningslitteracitet 224
Sammanfattning 226
Frågor 227
Exkurs 228
Referenser 237
Register 253
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144182902Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
47344-01Upplaga:
FörstaSidantal:
257Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144190297Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
47344-SB01Upplaga:
Första