Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att tänka vetenskapligt om skolan

Skickas följande arbetsdag

Att tänka vetenskapligt om skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 300 kr inkl. moms
Studora e-bok 186 kr inkl. moms

Utbildningsvetenskap är ett samlingsbegrepp som innefattar olika vetenskapliga traditioner, med olika typer av kunskapssyn. En skola på vetenskaplig grund kan därför betyda helt olika saker, beroende på om vi utgår från positivism, en tolkande eller en kritisk forskningstradition. Att tänka vetenskapligt om skolan syftar till att utveckla läsarens forskningslitteracitet. Den ägnar särskild uppmärksamhet åt evidensrörelsen som utifrån positivistiska antaganden fått ett allt större inflytande ...

Läs mer

Utbildningsvetenskap är ett samlingsbegrepp som innefattar olika vetenskapliga traditioner, med olika typer av kunskapssyn. En skola på vetenskaplig grund kan därför betyda helt olika saker, beroende på om vi utgår från positivism, en tolkande eller en kritisk forskningstradition. Att tänka vetenskapligt om skolan syftar till att utveckla läsarens forskningslitteracitet. Den ägnar särskild uppmärksamhet åt evidensrörelsen som utifrån positivistiska antaganden fått ett allt större inflytande på skolan under senare år. Författaren menar att evidensrörelsen har vitaliserat diskussionen om skolan, men pekar också på problem inom denna rörelse. Problem som har att göra med att: a) sammanställa forskning, b) överföra forskningsresultat till skolan och c) göra resultaten relevanta för skolan. Författaren föreslår pragmatismen som en möjlig väg för att övervinna positivismens och också andra forskningstraditioners svagheter, utan att förkasta deras möjligheter. Boken riktar sig till en akademisk publik, särskilt studenter på olika lärarutbildningar. Även verksamma lärare och skolledare har nytta av boken i det viktiga arbetet att stärka skolans vetenskapliga grund.

Stäng

Författarpresentation 7

Förord 9

1. Inledning 11

Bokens disposition 17

Några grundläggande begrepp 20

2. Det utbildnings-vetenskapliga fältet – tre traditioner 23

Positivism 30

Tolkningstraditionen 35

Den kritiska traditionen 43

Sammanfattning 48

Frågor 49

Exkurs 50

3. Evidensrörelsen inom det utbildnings-vetenskapliga fältet 55

Kort historik 61

Tre utmaningar 65

Att sammanställa forskning 66

Att överföra evidens 72

Evidensens relevans 75

Sammanfattning 77˘

Frågor 78

Exkurs 79

4. En granskning av den utbildnings-vetenskapliga evidens-rörelsens anspråk 81

Att nå sina mål 87

Att sammanställa forskning 87

Att överföra evidens till policy och praktik 92

Relevans 99

Evidensrörelsen och demokratin 100

Sammanfattning 104

Frågor 105

Exkurs 106

5. Den pragmatiska traditionen 111

Vad är pragmatism? 116

Varför pragmatism? 124

Syftet med utbildningen är centralt 128

Sammanfattning 132

Frågor 132

Exkurs 133

6. Ett pragmatiskt -perspektiv på vetenskapens roll för skolan 139

Vem ska bestämma utbildningens syfte?  144

Vem har makten över skolan? 146

Ett nätverk av relationer 147

Legitim och illegitim makt 149

Sökande efter en ”spindel” 152

Syftets betydelse 156

Evidens för effektivitet 157

Evidens för meningsfullhet 158

Evidens för bildning 159

Evidens för demokratiorientering 159

Evidens för karaktärsdaning 160

Relevansfrågan i nytt ljus 161

Att sammanställa forskning – ett pragmatiskt perspektiv 164

Att ”överföra” forskning – ett pragmatiskt perspektiv 171

Sammanfattning 178

Frågor 180

Exkurs 180

7. Utbildnings-vetenskapens roll i samhället 189

Utbildningsvetenskapliga problem 193

Balkanisering av forskning 194

Vilken forskning behövs? 199

Den utbildningsvetenskapliga forskningens roll i samhället – två stora problem 205

Oklarheter i styrningen av utbildningen 206

Brister i det offentliga samtalet om skolan 211

Vägar framåt 220

NPM och den svenska skolan 222

Forskningslitteracitet 224

Sammanfattning 226

Frågor 227

Exkurs 228

Referenser 237

Register 253

Information

Författare:

Claes Nilholm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144182902

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

47344-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

257
 ;

Utbildningsvetenskap är ett samlingsbegrepp som innefattar olika vetenskapliga traditioner, med olika typer av kunskapssyn. En skola på vetenskaplig grund kan därför betyda helt olika saker, beroende på om vi utgår från positivism, en tolkande eller en kritisk forskningstradition. Att tänka vetenskapligt om skolan syftar till att utveckla läsarens forskningslitteracitet. Den ägnar särskild uppmärksamhet åt evidensrörelsen som utifrån positivistiska antaganden fått ett allt större inflytande ...

Läs mer

Utbildningsvetenskap är ett samlingsbegrepp som innefattar olika vetenskapliga traditioner, med olika typer av kunskapssyn. En skola på vetenskaplig grund kan därför betyda helt olika saker, beroende på om vi utgår från positivism, en tolkande eller en kritisk forskningstradition. Att tänka vetenskapligt om skolan syftar till att utveckla läsarens forskningslitteracitet. Den ägnar särskild uppmärksamhet åt evidensrörelsen som utifrån positivistiska antaganden fått ett allt större inflytande på skolan under senare år. Författaren menar att evidensrörelsen har vitaliserat diskussionen om skolan, men pekar också på problem inom denna rörelse. Problem som har att göra med att: a) sammanställa forskning, b) överföra forskningsresultat till skolan och c) göra resultaten relevanta för skolan. Författaren föreslår pragmatismen som en möjlig väg för att övervinna positivismens och också andra forskningstraditioners svagheter, utan att förkasta deras möjligheter. Boken riktar sig till en akademisk publik, särskilt studenter på olika lärarutbildningar. Även verksamma lärare och skolledare har nytta av boken i det viktiga arbetet att stärka skolans vetenskapliga grund.

Stäng
Information

Författare:

Claes Nilholm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144190297

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

47344-SB01

Upplaga:

Första
 ;