
Språklig sårbarhet i förskola och skola
Barnet, språket och pedagogiken

Språklig sårbarhet i förskola och skola
Barnet, språket och pedagogiken
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 11
Författarpresentation 14
Tack! 15
1. Inledning 17
Sårbarhet 19
Språklig sårbarhet 20
Olika bakgrundsfaktorer samverkar 27
Socioekonomisk bakgrund 27
Sociolingvistisk bakgrund 29
Biologisk bakgrund 31
Perspektivskifte från individ till lärmiljö 40
2. Språk och språkande 43
Språkets struktur och funktion 47
Språkets byggstenar och regler 48
Pragmatik – språket i socialt samspel 49
Semantik – ordens och begreppens betydelse och mening 50
Fonologi – fonemen, de minsta betydelseskiljarna 50
Grammatik – ord- och satsbygge 57
Transkribera – att skriva ner talet som det låter 58
3. Språk i förskoleålder …|– utveckling och utmaningar 61
Att lägga den språkliga grunden 65
Barns olika vägar in i språket 68
Flera språk – flera möjligheter 69
Språk utvecklas i samspel och samtal 72
Pragmatik – språkande i socialt samspel 73
Semantik – innehåll och betydelse i ord och begrepp 73
Fonologi – språkljud i uttalet 76
Grammatik – att bygga ord och meningar 77
Metaspråklig förmåga – språklig medvetenhet 81
Literacy (sv. litteracitet) – skriftspråkande 82
Sen, långsam och sårbar språkutveckling 84
Hur upptäcks språklig sårbarhet? 85
Sårbar pragmatik – kommunikationen sviktar 86
Sårbar semantik – begränsat och svåråtkomligt ordförråd 90
Sårbar fonologi – språkljud tappas, förenklas eller byts ut 91
Sårbar grammatik – sviktande språkförståelse och uttrycksförmåga 92
Att följa och screena språkutveckling 93
4. Språkutvecklande undervisning …|i förskolan 97
Vad säger förskolans läroplan? 101
Samspel och samtal – pragmatik 106
Ord och begrepp – semantik 109
Skapa ordning i ordförrådet 109
Språkljud och uttal – fonologi 111
Fånga och forma språkljuden 112
Ord och satser – grammatik 113
Lyssna och berätta – narrativ förmåga 114
Språklig medvetenhet – metaspråk 117
Bokstäver och text – literacy/litteracitet 123
Att läsa och samtala kring böcker 125
Lek och literacy/litteracitet 127
5. Språk i skolålder …|– utveckling och utmaningar 129
Språket utvecklas vidare 133
Språk för kunskapsutveckling 133
Språklig självständighet 135
Taltid och tidspress 136
Vardagsspråk och skolspråk 137
Språkkraven ökar 138
Ämnesspråk 140
Flera språk och nya språk 141
Språkande i kamratlivet 141
Den språkliga sårbarheten ger sig tillkänna igen 147
Att dölja att man inte har förstått 149
Språklig sårbarhet i kamratrelationer 150
Att inte hitta rätt ord 152
Sårbar läs- och skrivutveckling 153
Språklig sårbarhet på sociala medier 154
Stadieövergångar – transitioner – kan vara en utmaning 158
Att kartlägga språkförmåga i skolålder 163
Att observera och kartlägga interaktion och kommunikation i klassrummet 166
6. Språkutvecklande undervisning…| i skolan 167
En språkligt tillgänglig undervisning 171
Lärares språkliga medvetenhet 172
Flera språk berikar undervisningen – flerspråkighet som norm 176
Transspråkande – när alla språk får komma till tals 177
Språkinriktad undervisning 181
Språk-, läs- och skrivundervisning 181
Att läsa och skriva hör oupplösligen ihop 182
Den viktiga läsförståelsen 186
Multimodalt stöd och digital teknik 188
Språkligt ”handarbete” 192
Digital teknik kompletterar det språkliga ”handarbetet” 193
Digitalisering som pedagogiskt erbjudande 196
Skolbiblioteket – en viktig resurs 203
Läsande förebilder som ”viktiga andra” 206
Att fortsätta läsa högt 208
7. Delaktighet och dialog …|– eleven i centrum 211
Barns/elevers upplevelse av delaktighet 215
Elevernas erfarenheter – en viktig resurs 220
Responsgivning – att stödja (var)andra 230
Skrivande i olika ämnen och på elevernas alla språk 232
Läsningens betydelse för skrivprocessen 234
Barns och elevers upplevelser av språklig sårbarhet 235
Lexigram – elev och lärare i gemensamt utforskande av olika språkförmågor 238
8. Att organisera och utforma stöd …|för lärande 243
Läroplanen för grundskolan, Lgr22 247
Leda, stimulera och organisera stöd 248
Socioekonomiska förutsättningar och likvärdig utbildning 253
Stödinsatser för att främja och åtgärda 255
Kartläggningsarbete för språk-, läs- och skrivutveckling 258
Extra anpassningar för språklig tillgänglighet 259
Stöd med fokus på språklig sårbarhet i skolålder 264
9. Pedagogisk sårbarhet 271
Sårbarhet i skolans organisation 275
Sårbarhet ur ett kulturanalytiskt perspektiv 276
Förändrings- och utvecklingsarbete 280
Att implementera nya rön och arbetssätt 281
10. Avslutning 285
Sårbarhet handlar om en känsla av otillräcklighet 287
Alla lärare behöver vara språkligt medvetna 288
Barn och elever har olika språkliga förutsättningar 288
Bjud in barnen/eleverna till dialog och delaktighet! 289
Språkligt tillgänglig och språkutvecklande undervisning 289
Pedagogisk sårbarhet finns i hela skolan som organisation 290
Slutord 291
Referenser 293
Register 309
Det finns tydlig koppling till läroplanerna, förslag på stödinsatser, läsfrämjande arbete för olika grupper och olika behov, förslag på multimodalt stöd, liksom att använda lärmiljöerna i klassrum och skolbibliotek. [...] Den nya upplagan har utökats med ett större fokus på sociokulturella och relationella perspektiv som kompletterar det kompensatoriska individperspektivet.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144176420Utgivningsår:
2016Revisionsår:
2024Artikelnummer:
33612-02Upplaga:
AndraSidantal:
312Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144186177Utgivningsår:
2016Revisionsår:
2024Artikelnummer:
33612-SB02Upplaga:
Andra