Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språklig sårbarhet i förskola och skola

Barnet, språket och pedagogiken

Skickas följande arbetsdag

Språklig sårbarhet i förskola och skola

Barnet, språket och pedagogiken

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 341 kr inkl. moms
Studora e-bok 212 kr inkl. moms

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåga och eventuella svårigheter, presenterar författarna i den här boken de nya begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Språklig sårbarhet kan precis som alla former av sårbarhet finnas inom en individ, men omfattningen och upplevelsen av den varierar i olika situationer. Ofta märks den när språkkraven ökar, men den kan också vara dold och påverk...

Läs mer

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåga och eventuella svårigheter, presenterar författarna i den här boken de nya begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Språklig sårbarhet kan precis som alla former av sårbarhet finnas inom en individ, men omfattningen och upplevelsen av den varierar i olika situationer. Ofta märks den när språkkraven ökar, men den kan också vara dold och påverka språklig bearbetning och förståelse. Pedagogisk sårbarhet sätter ljuset på lärarnas förutsättningar att undervisa språkutvecklande, vilket avgörs av skolans resurser, ledning och organisation. Boken presenterar typisk språk-, läs- och skrivutveckling, men också olika typer av sårbar kommunikation utifrån socioekonomiska, sociolingvistiska och biologiska bakgrundsfaktorer. Samverkan mellan olika professioner är ett centralt inslag i boken. Språklig sårbarhet i förskola och skola vänder sig till förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.

Stäng

Förord 11

Författarpresentation 14

Tack! 15

1. Inledning 17

Sårbarhet 19

Språklig sårbarhet 20

Olika bakgrundsfaktorer samverkar 27

Socioekonomisk bakgrund 27

Sociolingvistisk bakgrund 29

Biologisk bakgrund 31

Perspektivskifte från individ till lärmiljö 40

2. Språk och språkande 43

Språkets struktur och funktion 47

Språkets byggstenar och regler 48

Pragmatik – språket i socialt samspel 49

Semantik – ordens och begreppens betydelse och mening 50

Fonologi – fonemen, de minsta betydelseskiljarna 50

Grammatik – ord- och satsbygge 57

Transkribera – att skriva ner talet som det låter 58

3. Språk i förskoleålder …|– utveckling och utmaningar 61

Att lägga den språkliga grunden 65

Barns olika vägar in i språket 68

Flera språk – flera möjligheter 69

Språk utvecklas i samspel och samtal 72

Pragmatik – språkande i socialt samspel 73

Semantik – innehåll och betydelse i ord och begrepp 73

Fonologi – språkljud i uttalet 76

Grammatik – att bygga ord och meningar 77

Metaspråklig förmåga – språklig medvetenhet 81

Literacy (sv. litteracitet) – skriftspråkande 82

Sen, långsam och sårbar språkutveckling 84

Hur upptäcks språklig sårbarhet? 85

Sårbar pragmatik – kommunikationen sviktar 86

Sårbar semantik – begränsat och svåråtkomligt ordförråd  90

Sårbar fonologi – språkljud tappas, förenklas eller byts ut 91

Sårbar grammatik – sviktande språkförståelse och uttrycksförmåga  92

Att följa och screena språkutveckling 93

4. Språkutvecklande undervisning …|i förskolan 97

Vad säger förskolans läroplan? 101

Samspel och samtal – pragmatik 106

Ord och begrepp – semantik 109

Skapa ordning i ordförrådet 109

Språkljud och uttal – fonologi 111

Fånga och forma språkljuden 112

Ord och satser – grammatik 113

Lyssna och berätta – narrativ förmåga 114

Språklig medvetenhet – metaspråk 117

Bokstäver och text – literacy/litteracitet 123

Att läsa och samtala kring böcker 125

Lek och literacy/litteracitet 127

5. Språk i skolålder …|– utveckling och utmaningar 129

Språket utvecklas vidare 133

Språk för kunskapsutveckling 133

Språklig självständighet 135

Taltid och tidspress 136

Vardagsspråk och skolspråk 137

Språkkraven ökar 138

Ämnesspråk 140

Flera språk och nya språk 141

Språkande i kamratlivet 141

Den språkliga sårbarheten ger sig tillkänna igen 147

Att dölja att man inte har förstått 149

Språklig sårbarhet i kamratrelationer 150

Att inte hitta rätt ord 152

Sårbar läs- och skrivutveckling 153

Språklig sårbarhet på sociala medier 154

Stadieövergångar – transitioner – kan vara en utmaning 158

Att kartlägga språkförmåga i skolålder 163

Att observera och kartlägga interaktion och kommunikation i klassrummet 166

6. Språkutvecklande undervisning…| i skolan 167

En språkligt tillgänglig undervisning 171

Lärares språkliga medvetenhet 172

Flera språk berikar undervisningen – flerspråkighet som norm 176

Transspråkande – när alla språk får komma till tals 177

Språkinriktad undervisning 181

Språk-, läs- och skrivundervisning 181

Att läsa och skriva hör oupplösligen ihop 182

Den viktiga läsförståelsen 186

Multimodalt stöd och digital teknik 188

Språkligt ”handarbete” 192

Digital teknik kompletterar det språkliga ”handarbetet” 193

Digitalisering som pedagogiskt erbjudande 196

Skolbiblioteket – en viktig resurs 203

Läsande förebilder som ”viktiga andra” 206

Att fortsätta läsa högt 208

7. Delaktighet och dialog …|– eleven i centrum 211

Barns/elevers upplevelse av delaktighet 215

Elevernas erfarenheter – en viktig resurs 220

Responsgivning – att stödja (var)andra 230

Skrivande i olika ämnen och på elevernas alla språk 232

Läsningens betydelse för skrivprocessen 234

Barns och elevers upplevelser av språklig sårbarhet 235

Lexigram – elev och lärare i gemensamt utforskande av olika språkförmågor 238

8. Att organisera och utforma stöd …|för lärande 243

Läroplanen för grundskolan, Lgr22 247

Leda, stimulera och organisera stöd 248

Socioekonomiska förutsättningar och likvärdig utbildning 253

Stödinsatser för att främja och åtgärda 255

Kartläggningsarbete för språk-, läs- och skrivutveckling 258

Extra anpassningar för språklig tillgänglighet 259

Stöd med fokus på språklig sårbarhet i skolålder 264

9. Pedagogisk sårbarhet 271

Sårbarhet i skolans organisation 275

Sårbarhet ur ett kulturanalytiskt perspektiv 276

Förändrings- och utvecklingsarbete 280

Att implementera nya rön och arbetssätt 281

10. Avslutning 285

Sårbarhet handlar om en känsla av otillräcklighet  287

Alla lärare behöver vara språkligt medvetna 288

Barn och elever har olika språkliga förutsättningar 288

Bjud in barnen/eleverna till dialog och delaktighet! 289

Språkligt tillgänglig och språkutvecklande undervisning 289

Pedagogisk sårbarhet finns i hela skolan som organisation 290

Slutord 291

Referenser 293

Register 309

Det finns tydlig koppling till läroplanerna, förslag på stödinsatser, läsfrämjande arbete för olika grupper och olika behov, förslag på multimodalt stöd, liksom att använda lärmiljöerna i klassrum och skolbibliotek. [...] Den nya upplagan har utökats med ett större fokus på sociokulturella och relationella perspektiv som kompletterar det kompensatoriska individperspektivet.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144176420

Utgivningsår:

2016

Revisionsår:

2024

Artikelnummer:

33612-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

312
 ;

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåga och eventuella svårigheter, presenterar författarna i den här boken de nya begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Språklig sårbarhet kan precis som alla former av sårbarhet finnas inom en individ, men omfattningen och upplevelsen av den varierar i olika situationer. Ofta märks den när språkkraven ökar, men den kan också vara dold och påverk...

Läs mer

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåga och eventuella svårigheter, presenterar författarna i den här boken de nya begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Språklig sårbarhet kan precis som alla former av sårbarhet finnas inom en individ, men omfattningen och upplevelsen av den varierar i olika situationer. Ofta märks den när språkkraven ökar, men den kan också vara dold och påverka språklig bearbetning och förståelse. Pedagogisk sårbarhet sätter ljuset på lärarnas förutsättningar att undervisa språkutvecklande, vilket avgörs av skolans resurser, ledning och organisation. Boken presenterar typisk språk-, läs- och skrivutveckling, men också olika typer av sårbar kommunikation utifrån socioekonomiska, sociolingvistiska och biologiska bakgrundsfaktorer. Samverkan mellan olika professioner är ett centralt inslag i boken. Språklig sårbarhet i förskola och skola vänder sig till förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144186177

Utgivningsår:

2016

Revisionsår:

2024

Artikelnummer:

33612-SB02

Upplaga:

Andra
 ;