
Skolan som skyddsfaktor
Evidensbaserade metoder mot utanförskap

Skolan som skyddsfaktor
Evidensbaserade metoder mot utanförskap
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
1 Varför behövs den här boken? 13
Ann S. Pihlgren & Inger Nordheden
Vad är problemet? 14
Våld och utanförskap i skolan ökar 14
En känsla av meningslöshet breder ut sig 16
Svenska värderingar avviker 16
Avsaknad av diskussioner om existentiella frågor och tro 17
Varför ska du läsa boken? 18
Informationsflödet är svårnavigerat 19
Bortom de rådande trenderna 20
Vad är evidensbaserade metoder? 21
Vad är en skyddsfaktor? 21
När är skolan en skyddsfaktor? 22
Hemmets och skolans betydelse för moralmognad 22
Skolverksamheten är dörren till samhället 23
Regler och ramar med konsekvenser 24
Tillhörighet och synlighet 24
Vad innehåller boken? 25
Bokens kapitel 26
Bokens författare 27
Sammanfattning 30
Diskussionsfrågor 31
Fördjupande läsning 31
Referenser 32
2 Gör rum för välbefinnande 39
Katinka Vikingsen
Fysisk miljö påverkar oss 41
Estetiskt tilltalande miljö och välbefinnande 43
Gestalta för välbefinnande och lärande 44
Göra rum för välbefinnande 46
Metoder för analys 47
Gestalta rum som omsorgshandling 49
Sammanfattning 50
Diskussionsfrågor 50
Fördjupande läsning 51
Referenser 51
3 Att vända en skola från kaos till framgång 55
Lillemor Bergquist & Susanne Norman
Läget på skolan 55
Samsyn och samarbete 58
Trygghet och studiero 60
Målfokuserat bemötande 60
Konsekvenssamtal 61
Konflikthanteringsmodellen 62
Elevcoacher 62
Studio 2 63
Nya lektionsrutiner och ett studierum 64
Värderingar och normer 65
Kartläggning, planering på individnivå och premiering 66
Sammanfattning 67
Diskussionsfrågor 68
Fördjupande läsning 68
Referenser 68
4 Lära av de progressiva pedagogerna 71
Inger Nordheden
En spänd världsordning 71
Så här kan vi inte ha det 73
Célestin Freinet 73
Janusz Korczak 74
Anton Makarenko 75
John Dewey 77
Lev Vygotskij 78
Gemensamma nämnare 79
Det meningsfulla arbetet 79
Medlevare 79
Kollektivt arbete 79
Demokratisk fostran 80
Beröm och kritik 80
Handens och hjärnans arbete 80
Strikta regler 80
Sammanfattning 80
Diskussionsfrågor 81
Fördjupande läsning 81
Referenser 82
5 Vikten av vuxna som är schyssta, lyssnar och möjliggör delaktighet 85
Helene Elvstrand
Delaktighet – ett begrepp med flera betydelser 86
Barns sociala delaktighet i vardagen 87
Barns politiska delaktighet i vardagen 88
Social och politisk delaktighet hänger samman 89
Delaktighetsfrämjande och -hindrande faktorer 90
Vikten av att bli lyssnad på och tagen på allvar 90
Lärare som möjliggörare av delaktighet 93
Sammanfattning 95
Diskussionsfrågor 96
Fördjupande läsning 96
Referenser 96
6 Gruppen som fostrare 101
Ann S. Pihlgren
Ett systemteoretiskt förhållningssätt 102
Olika typer av grupporienterad fostran 103
Utveckla en lärgemenskap 105
Problem- och konfliktlösning i gruppen 106
Fostran i stunden 107
När enskilda problem uppstår 108
Sammanfattning 110
Diskussionsfrågor 111
Fördjupande läsning 111
Referenser 111
7 Fritidshem som skyddsfaktor 115
Line Isaksson
En plats för gemenskap 116
Människor behöver andra 117
Det viktiga demokratiuppdraget 117
En plats för lek och identitetsskapande 119
Gemensamma strategier i fritidshemmets praktik 120
En plats med inbäddad undervisning 121
En plats där språket levs 122
Inbäddad undervisning och språk i fritidshemmets praktik 122
Sammanfattning 123
Diskussionsfrågor 124
Fördjupande läsning 125
Referenser 125
8 Litteraturens kraft och gemenskap 129
Maria Heimer
Dialogisk läsning 130
Likvärdighet 130
Läsande gemenskap 131
Kontroversiella frågor 131
Värderingsbubblor 132
Kolliderande värdemönster 133
Läsa för livet 133
Goda exempel och pekpinnar 134
Litteraturen och det nutida samhället 134
Uppdaterad litteratur 135
Dialog om texten 135
Förberedelse 136
Frågekort 137
Analysfrågor och metakognitiva frågor 139
Jag undrar – en populär samtalsmodell 139
Framgångsfaktorer 141
Sammanfattning 141
Diskussionsfrågor 142
Fördjupande läsning 142
Referenser 142
Referenser – barn- och ungdomslitteratur 143
9 Samtala om värden och idéer 147
Ann S. Pihlgren
Eftertänksam dialog 148
Samtal om mänsklighetens viktiga idéer 148
Några förutsättningar för samtalen 149
Samtalens kontext 149
Deltagarnas förberedelser och efterarbete 150
Lärarens frågor leder samtalet framåt 151
Förbereda vårdnadshavarna 152
Några eftertänksamma arbetsformer 153
Dialogisk högläsning 153
Sokratiska samtal 154
Debatt utan åsikter 155
Samtala och lyssna i stunden 157
Sammanfattning 158
Diskussionsfrågor 158
Fördjupande läsning 159
Referenser 159
10 Demokratiarbete i spegelvända världar 163
Aisha Lundgren Aslla & Franziska Forssander
Ett kompensatoriskt megauppdrag 164
Hemland, tillhörighet och multietnicitet 165
Barns identitetsskapande 167
Ett demokratifrämjande högtidsarbete 169
Fira tillsammans 171
Sammanfattning 172
Diskussionsfrågor 173
Fördjupande läsning 173
Referenser 174
11 Tro som skyddsfaktor 179
Malin Pihlgren
Utanförskap på grund av sin religion 179
Mötet med skolans svenska normalitet 180
Skolans värdegrundsuppdrag 182
Samhällsfenomen som skapar oro 183
Betydelsen av att uppleva mening 184
Identitet, igenkänning och stolthet 187
Om hoppet 189
Hur gör man då? 190
Sammanfattning 192
Diskussionsfrågor 193
Fördjupande läsning 193
Referenser 194
12 När vårdnadshavaren inte är en skyddsfaktor 199
Kerstin Winberg
Rollen spelar roll 200
Bemöta vårdnadshavare i riskzonen 201
Den sköra vårdnadshavaren 202
Den nyanlända vårdnadshavaren 203
Den undflyende vårdnadshavaren 206
Den attackerande vårdnadshavaren 207
Några gemensamma faktorer 208
Strukturella råd 209
Rutiner och värderingar vid hot och våld 209
Ärendeforum 210
Handledning 210
Öva, öva och öva 210
Sammanfattning 211
Diskussionsfrågor 211
Fördjupande läsning 212
Referenser 212
13 När skolan är en skyddsfaktor 215
Maria Gard
Skola i utsatt område 215
Adriana 217
Goda relationer är grunden 218
Gemensamma levnadsregler och handlingsplaner 218
Skolan som fönster och spegel 219
Socialpedagogen är en bro mellan världarna 220
Engagerande och utmanande undervisning ger samhällsekonomisk vinst 221
Möte med några elever 222
Atilla 222
Soraya 223
Muhammed 224
Sammanfattning 226
Diskussionsfrågor 226
Fördjupande läsning 227
Referenser 227
14 Epilog 231
Ann S. Pihlgren & Inger Nordheden
Individen och kollektivet 231
Ramar och kramar 232
Fönster och spegel 235
Sammanfattning 236
Diskussionsfrågor 237
Fördjupande läsning 237
Referenser 238
Bilaga A 239
Checklista för skolan som skyddsfaktor 239
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144186139Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47563-01Upplaga:
FörstaSidantal:
240Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144196091Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47563-SB01Upplaga:
Första