Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolan som skyddsfaktor

Evidensbaserade metoder mot utanförskap

Skickas följande arbetsdag

Skolan som skyddsfaktor

Evidensbaserade metoder mot utanförskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 312 kr inkl. moms
Studora e-bok 193 kr inkl. moms

Den här boken beskriver teorier och metoder som har visat sig vara framgångsrika för att skolverksamheten ska fungera som skyddsfaktor för barn och unga, så att de kan ta sig an livet med framtidstro. Områden som behandlas är exempelvis: • hur skolmiljön kan utformas för välbefinnande • hur regler, ramar och konsekvenser används effektivt • hur elevers delaktighet och inflytande stärks • hur samtal om existentiella och andliga frågor, om olika kulturer och om litteratur stärker elevers u...

Läs mer

Den här boken beskriver teorier och metoder som har visat sig vara framgångsrika för att skolverksamheten ska fungera som skyddsfaktor för barn och unga, så att de kan ta sig an livet med framtidstro. Områden som behandlas är exempelvis: • hur skolmiljön kan utformas för välbefinnande • hur regler, ramar och konsekvenser används effektivt • hur elevers delaktighet och inflytande stärks • hur samtal om existentiella och andliga frågor, om olika kulturer och om litteratur stärker elevers upplevelse av tillhörighet i samhället och i skolan • hur fritidshemmets verksamhet och arbete med föräldrar skapar skyddsfaktorer. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor och förslag till vidare läsning och boken kan också användas i kollegialt lärande. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och rektorer från förskola till gymnasium, men också till andra som intresserar sig för skolverksamhetens funktion som skyddsfaktor.

Stäng

              1  Varför behövs den här boken? 13

Ann S. Pihlgren & Inger Nordheden

Vad är problemet? 14

Våld och utanförskap i skolan ökar 14

En känsla av meningslöshet breder ut sig 16

Svenska värderingar avviker 16

Avsaknad av diskussioner om existentiella frågor och tro 17

Varför ska du läsa boken? 18

Informationsflödet är svårnavigerat 19

Bortom de rådande trenderna 20

Vad är evidensbaserade metoder? 21

Vad är en skyddsfaktor? 21

När är skolan en skyddsfaktor? 22

Hemmets och skolans betydelse för moralmognad 22

Skolverksamheten är dörren till samhället 23

Regler och ramar med konsekvenser 24

Tillhörighet och synlighet 24

Vad innehåller boken? 25

Bokens kapitel 26

Bokens författare 27

Sammanfattning 30

Diskussionsfrågor 31

Fördjupande läsning 31

Referenser 32

 

              2  Gör rum för välbefinnande 39

Katinka Vikingsen

Fysisk miljö påverkar oss 41

Estetiskt tilltalande miljö och välbefinnande 43

Gestalta för välbefinnande och lärande 44

Göra rum för välbefinnande 46

Metoder för analys 47

Gestalta rum som omsorgshandling 49

Sammanfattning 50

Diskussionsfrågor 50

Fördjupande läsning 51

Referenser 51

 

              3  Att vända en skola från kaos till framgång 55

Lillemor Bergquist & Susanne Norman

Läget på skolan 55

Samsyn och samarbete 58

Trygghet och studiero 60

Målfokuserat bemötande 60

Konsekvenssamtal 61

Konflikthanteringsmodellen 62

Elevcoacher 62

Studio 2 63

Nya lektionsrutiner och ett studierum 64

Värderingar och normer 65

Kartläggning, planering på individnivå och premiering 66

Sammanfattning 67

Diskussionsfrågor 68

Fördjupande läsning 68

Referenser 68

 

              4  Lära av de progressiva pedagogerna 71

Inger Nordheden

En spänd världsordning 71

Så här kan vi inte ha det 73

Célestin Freinet 73

Janusz Korczak 74

Anton Makarenko 75

John Dewey 77

Lev Vygotskij 78

Gemensamma nämnare 79

Det meningsfulla arbetet 79

Medlevare 79

Kollektivt arbete 79

Demokratisk fostran 80

Beröm och kritik 80

Handens och hjärnans arbete 80

Strikta regler 80

Sammanfattning 80

Diskussionsfrågor 81

Fördjupande läsning 81

Referenser 82

 

              5  Vikten av vuxna som är schyssta, lyssnar och möjliggör delaktighet 85

Helene Elvstrand

Delaktighet – ett begrepp med flera betydelser 86

Barns sociala delaktighet i vardagen 87

Barns politiska delaktighet i vardagen 88

Social och politisk delaktighet hänger samman 89

Delaktighetsfrämjande och -hindrande faktorer 90

Vikten av att bli lyssnad på och tagen på allvar 90

Lärare som möjliggörare av delaktighet 93

Sammanfattning 95

Diskussionsfrågor 96

Fördjupande läsning 96

Referenser 96

 

              6  Gruppen som fostrare 101

Ann S. Pihlgren

Ett systemteoretiskt förhållningssätt 102

Olika typer av grupporienterad fostran 103

Utveckla en lärgemenskap 105

Problem- och konfliktlösning i gruppen 106

Fostran i stunden 107

När enskilda problem uppstår 108

Sammanfattning 110

Diskussionsfrågor 111

Fördjupande läsning 111

Referenser 111

 

              7  Fritidshem som skyddsfaktor 115

Line Isaksson

En plats för gemenskap 116

Människor behöver andra 117

Det viktiga demokratiuppdraget 117

En plats för lek och identitetsskapande 119

Gemensamma strategier i fritidshemmets praktik 120

En plats med inbäddad undervisning 121

En plats där språket levs 122

Inbäddad undervisning och språk i fritidshemmets praktik 122

Sammanfattning 123

Diskussionsfrågor 124

Fördjupande läsning 125

Referenser 125

 

              8  Litteraturens kraft och gemenskap 129

Maria Heimer

Dialogisk läsning 130

Likvärdighet 130

Läsande gemenskap 131

Kontroversiella frågor 131

Värderingsbubblor 132

Kolliderande värdemönster 133

Läsa för livet 133

Goda exempel och pekpinnar 134

Litteraturen och det nutida samhället 134

Uppdaterad litteratur 135

Dialog om texten 135

Förberedelse 136

Frågekort 137

Analysfrågor och metakognitiva frågor 139

Jag undrar – en populär samtalsmodell 139

Framgångsfaktorer 141

Sammanfattning 141

Diskussionsfrågor 142

Fördjupande läsning 142

Referenser 142

Referenser – barn- och ungdomslitteratur 143

 

              9  Samtala om värden och idéer 147

Ann S. Pihlgren

Eftertänksam dialog 148

Samtal om mänsklighetens viktiga idéer 148

Några förutsättningar för samtalen 149

Samtalens kontext 149

Deltagarnas förberedelser och efterarbete 150

Lärarens frågor leder samtalet framåt 151

Förbereda vårdnadshavarna 152

Några eftertänksamma arbetsformer 153

Dialogisk högläsning 153

Sokratiska samtal 154

Debatt utan åsikter 155

Samtala och lyssna i stunden 157

Sammanfattning 158

Diskussionsfrågor 158

Fördjupande läsning 159

Referenser 159

 

              10  Demokratiarbete i spegelvända världar 163

Aisha Lundgren Aslla & Franziska Forssander

Ett kompensatoriskt megauppdrag 164

Hemland, tillhörighet och multietnicitet 165

Barns identitetsskapande 167

Ett demokratifrämjande högtidsarbete 169

Fira tillsammans 171

Sammanfattning 172

Diskussionsfrågor 173

Fördjupande läsning 173

Referenser 174

 

              11  Tro som skyddsfaktor 179

Malin Pihlgren

Utanförskap på grund av sin religion 179

Mötet med skolans svenska normalitet 180

Skolans värdegrundsuppdrag 182

Samhällsfenomen som skapar oro 183

Betydelsen av att uppleva mening 184

Identitet, igenkänning och stolthet 187

Om hoppet 189

Hur gör man då? 190

Sammanfattning 192

Diskussionsfrågor 193

Fördjupande läsning 193

Referenser 194

 

              12  När vårdnadshavaren inte är en skyddsfaktor 199

Kerstin Winberg

Rollen spelar roll 200

Bemöta vårdnadshavare i riskzonen 201

Den sköra vårdnadshavaren 202

Den nyanlända vårdnadshavaren 203

Den undflyende vårdnadshavaren 206

Den attackerande vårdnadshavaren 207

Några gemensamma faktorer 208

Strukturella råd 209

Rutiner och värderingar vid hot och våld 209

Ärendeforum 210

Handledning 210

Öva, öva och öva 210

Sammanfattning 211

Diskussionsfrågor 211

Fördjupande läsning 212

Referenser 212

 

              13  När skolan är en skyddsfaktor 215

Maria Gard

Skola i utsatt område 215

Adriana 217

Goda relationer är grunden 218

Gemensamma levnadsregler och handlingsplaner 218

Skolan som fönster och spegel 219

Socialpedagogen är en bro mellan världarna 220

Engagerande och utmanande undervisning ger samhällsekonomisk vinst 221

Möte med några elever 222

Atilla 222

Soraya 223

Muhammed 224

Sammanfattning 226

Diskussionsfrågor 226

Fördjupande läsning 227

Referenser 227

 

              14  Epilog 231

Ann S. Pihlgren & Inger Nordheden

Individen och kollektivet 231

Ramar och kramar 232

Fönster och spegel 235

Sammanfattning 236

Diskussionsfrågor 237

Fördjupande läsning 237

Referenser 238

Bilaga A 239

Checklista för skolan som skyddsfaktor 239

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144186139

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47563-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

240

Författare

 ;

Den här boken beskriver teorier och metoder som har visat sig vara framgångsrika för att skolverksamheten ska fungera som skyddsfaktor för barn och unga, så att de kan ta sig an livet med framtidstro. Områden som behandlas är exempelvis: • hur skolmiljön kan utformas för välbefinnande • hur regler, ramar och konsekvenser används effektivt • hur elevers delaktighet och inflytande stärks • hur samtal om existentiella och andliga frågor, om olika kulturer och om litteratur stärker elevers u...

Läs mer

Den här boken beskriver teorier och metoder som har visat sig vara framgångsrika för att skolverksamheten ska fungera som skyddsfaktor för barn och unga, så att de kan ta sig an livet med framtidstro. Områden som behandlas är exempelvis: • hur skolmiljön kan utformas för välbefinnande • hur regler, ramar och konsekvenser används effektivt • hur elevers delaktighet och inflytande stärks • hur samtal om existentiella och andliga frågor, om olika kulturer och om litteratur stärker elevers upplevelse av tillhörighet i samhället och i skolan • hur fritidshemmets verksamhet och arbete med föräldrar skapar skyddsfaktorer. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor och förslag till vidare läsning och boken kan också användas i kollegialt lärande. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och rektorer från förskola till gymnasium, men också till andra som intresserar sig för skolverksamhetens funktion som skyddsfaktor.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144196091

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47563-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;