
Särskild begåvning i praktik och forskning
Författare 11
Ett personligt förord 15
Inledning 21
1 Begreppet särskild begåvning 25
Caroline Sims
Flera begrepp med många betydelser 25
Vad är särskild begåvning inte? 30
Att identifiera särskild begåvning 32
Att accelerera och berika 36
Referenser 40
2 Förutsättningar för ett gott bemötande och en bättre lärmiljö 43
– en skolpsykologisk reflektion
Paulina Rodriguez Milovic
Individen i kollektivet 44
Intellektuella vinster och sociala kostnader 48
Den begåvade elevens första möte med skolan 53
Strategier och framgångsfaktorer 55
Begåvad – för vems skull? 62
Referenser 66
3 I wish I had known that before 69
– att våga utmana och bli utmanad
Susanne Svensson
Vad är utmanande undervisning och hur blir undervisningen utmanande? 70
Att kartlägga och planera särskilt begåvade elevers lärande och utveckling 72
Utmaning på rätt nivå 75
Samarbete och samplanering 78
Kognitiva konflikter i klassrummet 80
Kooperativt lärande 84
Utmaningsgrupp i svenska 86
Höja utmaningsnivån för alla elever? 89
Referenser 91
4 Differentierad undervisning som inkluderar elever med särskild begåvning 93
Elisabet Mellroth
Inkluderande undervisning 95
Differentiering 100
Det högre tänkandet 104
Att börja på en komplex nivå 107
Ett exempel på hur man differentierar innehåll och lärmiljö på gymnasiet 109
Betyg, att få lära sig eller både och? 111
Avslutning 114
Referenser 116
5 Bright SPARKS 121
– att tända gnistor i svensk förskola
Valerie Margrain
Begåvning hos yngre barn: teori, forskning och erfarenhet 122
Begåvningsegenskaper i de yngre åldrarna 124
Sociala och emotionella behov 126
Utbildning för begåvade barn i svenska förskolor 127
Allmänna undervisningsstrategier i förskolan som främjande för begåvade barn 130
Speciella undervisningsstrategier som främjande för begåvade förskolebarn 130
Praktikgemenskaper 133
Sammanfattning 134
Referenser 138
Appendix: Begåvningsegenskaper i tidiga år 141
6 Den frågedrivna dialogen, kritiskt tänkande och den särskilt begåvade eleven 145
Lektioner från IB Theory of Knowledge
Ric Sims
Kort om Theory of Knowledge 146
Dialog 1: Kunskap och teknologi 148
Den frågedrivna dialogen som metod 149
Lärarens roll 153
Att tänka vidare 156
Dialog 2: Att förstå vetenskaplig metod genom Mastermind 159
Simuleringar och den frågedrivna dialogen 168
Möjligheter för den särskilt begåvade 170
Avslutning 173
Frågedriven dialog: tips till läraren 175
Referenser 176
7 Särskild begåvning med fokus på elever med intresse för praktiskt arbete 177
Urban Söderberg
Reflektion kring begreppet ”praktiker” 178
Föräldrars berättelser 182
Hur kan vi hjälpa särskilt begåvade elever på yrkesprogram? 187
Referenser 192
8 Barn med stor inlärningspotential i det norska skolsystemet 193
Ella Cosmovici Idsøe
Politisk bakgrund och nya initiativ 194
Nationella talangcentra 197
Stöd i policy 199
Definition och identifiering av barn med stor inlärningspotential 200
Resurstilldelning för elever med stor inlärningspotential 206
En väg framåt 206
Sammanfattning 207
Referenser 208
9 Hur tar vi hand om begåvade elever i matematikklassrummet? 213
Attila Szabo
Vad är matematisk begåvning? 214
Matematisk kreativitet i ett begåvningsperspektiv 217
Pedagogiska och organisatoriska åtgärder 219
Differentierad undervisning i det ordinarie klassrummet 220
Acceleration i form av studier i högre årskurser 222
Undervisning i särskilda grupper utanför det ordinarie klassrummet 223
Begåvade elevers attityder till olika arbetssätt 225
Utmaningar i undervisningen av särskilt begåvade elever i matematik 226
Vilka metoder lämpar sig bäst i praktiken? 228
Sammanfattning 230
Referenser 231
10 Att stimulera och utmana genom kreativt skrivande 235
Caroline Sims
Hur kommer verbal begåvning till uttryck? 236
Balansen mellan att berömma och bedöma 240
Hur utmanar vi kreativitet i undervisningen? 242
Exemplet Svenska C 246
Några avslutande ord på vägen 250
Referenser 252
Register 255
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144135670Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
40682-01Upplaga:
FörstaSidantal:
259