Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Positiv specialpedagogik

Teorier och tillämpningar

Skickas följande arbetsdag

Positiv specialpedagogik

Teorier och tillämpnngar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 284 kr inkl. moms
Studora e-bok 175 kr inkl. moms

Att lyckas lära sig något svårt stärker självkänslan och befrämjar hälsa och välmående. Därför är det viktigt att lärare stärker sin egen och elevers optimism om att alla kan utvecklas. Ett optimistiskt förhållningssätt är avgörande i arbetet med elever med olika funktionsnedsättningar, det vill säga en positiv specialpedagogik. I den här boken är positiv specialpedagogik som bygger på ­positiv pedagogik centralt. Bokens författare försöker konkreti­sera vad ­positiv specialpedagogik är geno...

Läs mer

Att lyckas lära sig något svårt stärker självkänslan och befrämjar hälsa och välmående. Därför är det viktigt att lärare stärker sin egen och elevers optimism om att alla kan utvecklas. Ett optimistiskt förhållningssätt är avgörande i arbetet med elever med olika funktionsnedsättningar, det vill säga en positiv specialpedagogik. I den här boken är positiv specialpedagogik som bygger på ­positiv pedagogik centralt. Bokens författare försöker konkreti­sera vad ­positiv specialpedagogik är genom att skriva fram centrala begrepp såsom self-efficacy och implicita teorier om den egna förmågan. Implikationen av dessa teorier är att lärare bör arbeta med alla sina elever för att stärka deras tilltro till sina förmågor och deras tro på att alla kan lära sig och utvecklas. Författarna försöker också genom konkreta exempel visa hur ­lärare kan fostra elever till att bli självständiga och delaktiga i ­samhället.

Stäng

Författarpresentation 11

Inledning 17

Bokens indelning  19

1 Positiv specialpedagogik: Lärares och elevers self-efficacy – konsekvenser för läsundervisning och medborgarfostran  21

Monica Reichenberg

Från ett medicinskt perspektiv till etträttighetsperspektiv 22

På vilken teori vilar self-efficacy? 24

Hur går forskare till väga för att studeraself-efficacy? 25

Vad påverkar en persons self-efficacy? 26

De positiva konsekvenserna av self-efficacy pålärares arbete 27

Hur kan lärare stärka elevers self-efficacy? 28

Lärares self-efficacy och medborgarfostran 29

Lärares self-efficacy och undervisning ifunktionell läskunnighet: ett positivt svenskt exempel 31

Sammanfattning 33

Referenser 34

2 Specialpedagogiska konsekvenser av implicita föreställningar om förmåga 37

Anna-Carin Jonsson

Föreställningar om förmåga som fixerad ellerföränderlig 41

Variation och kontextens betydelse för implicita teorier om förmåga 44

Vad man bör tänka på som lärare 49

Sammanfattning 53

Referenser 53

3 Alla är med – i en inkluderande skola 57

Elin Lande och Aud Pettersen-Solberg

Översättning: Monica Reichenberg

Om skolan 58

Bakgrunden till vårt inkluderingsprojekt 60

Ledarsituationen och utmaningar  61

Organisationssituationen och utmaningar 62

Pedagogisk praktik och utmaningar 64

Vad vi har gjort för att ändra praktiken 66

Milstolpar 68

Handlingsplan pedagogisk praktik 70

Dagens praktik 70

En inblick i vardagen 72

Sammanfattning 74

Referenser 74

4 Appar i praktiken – ett sätt att ta till sig och kommunicera text 77

Idor Svensson

Assisterande teknik 80

Applikationer (appar) för smarta telefoner och surfplattor 81

Att ta till sig och kommunicera text 82

Forskning avseende assisterande teknik och läs- och skrivsvårigheter 83

Att använda appar i undervisningen 87

Att kartlägga läs- och skrivförmågan 93

Diskussion och konklusion 95

Referenser 98

5 Digitala verktyg i klassrummet 101

Ann Johansson och Alexandra Kappel

Hjälpmedel 102

Digitalt berättande 103

Muntlig presentation genom en avatar 105

Interaktiva berättelser 107

Interaktiv frågesport 108

Tipsrunda med QR-koder  109

Virtual reality – VR 110

Programmering  112

Programmering i kombination med ämnen och ämnesområden 113

Sammanfattning 115

Referenser 116

6 Jag hör inte hemma i någon annan värld  119

Louisa Atterström & Andrea Atterström

Livet efter gymnasiet 119

Mina första år – förskolan 121

Grundskolan 122

Gymnasiet 124

Kommunikation 125

Konstnärliga uttryck 127

Relationer 129

Djur 130

Personlig assistans 131

Integritet 132

Framtidsplaner 133

Dagsläget 133

Efterord 135

7 Funktionellt läsande – en lektion 137

Matt Maguire

Översättning: Ann-Katrin Swärd

Klasskontext 137

Reseplanering och att hitta inom zon 1 138

Dag och tid 138

Lärandemål (elevernas mål) 138

Lektionsplanering 139

Praktisk aktivitet för alla elever 145

Sammanfattning av lärandet 146

8 Inkluderande språkfärdighet: film, bilder och kreativt skrivande 147

Fakta i fallet Mister Hollow

Catherine Shipton

Översättning: Siv Fischbein

Översikt över lektionsinnehåll och struktur 149

Lektionsstruktur 149

Kommentarer 155

9 Att använda visuellt material och film för att stödja språk, läs- och skrivutveckling 157

Melanie Walker

Översättning: Siv Fischbein

Lektionen 158

Lärandemål 158

Sammanfattning 163

10 Positiv specialpedagogik: utmanaeleverna till kreativt skrivande  165

Ann-Katrin Swärd

Först ska bokstavsljuden behärskas oavsett metod 166

Viktigt att vara språkligt medveten 166

Självständigt arbete och att ta ansvar för sitt lärande 168

Samverkan i det kreativa arbetet 169

Läsförståelsen är ett måste i alla metoder 170

Skrivandet finns med från början 171

Skrivandets olika dimensioner 172

Olika aktiviteter skapar möjligheter för alla elever 173

Undervisningens betydelse 174

Förebygga alltid bättre än att reparera 176

Sammanfattning  178

Referenser 179

11 FonoMix Munmetoden  183

Gullan Löwenbrand Jansson

Varför finns FonoMix Munmetoden? 183

Är språkljuden viktiga i läsundervisningen? 184

Hur fungerar FonoMixmetoden? 185

För vilka elever passar FonoMix?  187

”Brå. Tack så micket!”  197

Låt de små delarna bli de roliga delarna 199

FonoMix i belysning av aktuell forskning 200

Referenser 202

12 Att lära om ord och ordens morfologiska struktur  205

Solveig-Alma Halaas Lyster

Översättning: Monica Reichenberg

Ordens morfologiska uppbyggnad 208

Vilka ord bör vi arbeta med? 209

Hur kan vi arbeta med elevens morfologiska medvetenhet? 211

Sammanfattning 215

Referenser 216

13 Att använda en enkel text för att utveckla läs- och skrivkunnighet 219

Carolyn Harvey

Översättning: Ann-Katrin Swärd och Hampus Swärd

Texten 220

Syfte med lektionen 220

Lektion 1 – Arbete på textnivå  220

Lektion 2 – Arbete på ordnivå 223

Lektion 3 – Arbete på textnivå 224

Lektion 4 – Arbete på meningsnivå 225

Lektion 5 – Berättelsen ska skrivas 226

Sammanfattning om hur denna lektion är mer inkluderande än en vanlig läslektion 226

14 Differentierad undervisning 229

Olivia Carter

Översättning: Ann-Katrin Swärd

Klasskontexten och lektionsstrukturen 229

Startaktivitet: 5 minuter 230

Lärandemål 231

Lärandemål 232

Lärandemål 233

Sammanfattning 235

15 Blodanalysen var normal – detkunde jag läsa alldeles själv 237

Louise Wramner

Kortfattad beskrivning av Wittingmetoden 237

Nyinlärning med vuxna analfabeter – svenska som nytt språk att lära sig läsa och skriva 239

Hur gick det sedan? 244

Ominlärning med särvuxelever 245

Diskussion 252

Referenser 253

16 Bedömning som stöd för undervisning och lärande igrundsärskola och gymnasiesärskola 255

Diana Berthén

Bakgrund – förändrade villkor för bedömningsarbetet 256

Från övergivna till stärkta 257

Betygsstödjande eller bedömningsstödjandearbete 259

Risk för förenklade lärandemål? 260

Vad är det då som är svårt med kunskapskraven? 261

Konturer av en förändrad bedömningskultur och bedömningspraktik 263

Sammanfattning 265

Referenser 266

17 Specialpedagogik och tidigläsundervisning 269

Siv Fischbein

Tidig läsinlärning 270

Ett holistiskt perspektiv på barns svårigheter 272

Riskfaktorer och individuell utveckling 274

Ledarskap och grupprocesser 275

Didaktik 276

Skolans organisation och specialpedagogik 277

Samhälleliga förändringar och specialpedagogik 279

Slutsatser 281

Referenser 282

Sakegister 285

Författare

 ;

Att lyckas lära sig något svårt stärker självkänslan och befrämjar hälsa och välmående. Därför är det viktigt att lärare stärker sin egen och elevers optimism om att alla kan utvecklas. Ett optimistiskt förhållningssätt är avgörande i arbetet med elever med olika funktionsnedsättningar, det vill säga en positiv specialpedagogik. I den här boken är positiv specialpedagogik som bygger på ­positiv pedagogik centralt. Bokens författare försöker konkreti­sera vad ­positiv specialpedagogik är geno...

Läs mer

Att lyckas lära sig något svårt stärker självkänslan och befrämjar hälsa och välmående. Därför är det viktigt att lärare stärker sin egen och elevers optimism om att alla kan utvecklas. Ett optimistiskt förhållningssätt är avgörande i arbetet med elever med olika funktionsnedsättningar, det vill säga en positiv specialpedagogik. I den här boken är positiv specialpedagogik som bygger på ­positiv pedagogik centralt. Bokens författare försöker konkreti­sera vad ­positiv specialpedagogik är genom att skriva fram centrala begrepp såsom self-efficacy och implicita teorier om den egna förmågan. Implikationen av dessa teorier är att lärare bör arbeta med alla sina elever för att stärka deras tilltro till sina förmågor och deras tro på att alla kan lära sig och utvecklas. Författarna försöker också genom konkreta exempel visa hur ­lärare kan fostra elever till att bli självständiga och delaktiga i ­samhället.

Stäng

Författare

 ;