
Positiv specialpedagogik
Teorier och tillämpningar

Positiv specialpedagogik
Teorier och tillämpnngar
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Författarpresentation 11
Inledning 17
Bokens indelning 19
1 Positiv specialpedagogik: Lärares och elevers self-efficacy – konsekvenser för läsundervisning och medborgarfostran 21
Monica Reichenberg
Från ett medicinskt perspektiv till ett rättighetsperspektiv 22
På vilken teori vilar self-efficacy? 24
Hur går forskare till väga för att studera self-efficacy? 25
Vad påverkar en persons self-efficacy? 26
De positiva konsekvenserna av self-efficacy på lärares arbete 27
Hur kan lärare stärka elevers self-efficacy? 28
Lärares self-efficacy och medborgarfostran 29
Lärares self-efficacy och undervisning i funktionell läskunnighet: ett positivt svenskt exempel 31
Sammanfattning 33
Referenser 34
2 Specialpedagogiska konsekvenser av implicita föreställningar om förmåga 37
Anna-Carin Jonsson
Föreställningar om förmåga som fixerad eller föränderlig 41
Variation och kontextens betydelse för implicita teorier om förmåga 44
Vad man bör tänka på som lärare 49
Sammanfattning 53
Referenser 53
3 Alla är med – i en inkluderande skola 57
Elin Lande och Aud Pettersen-Solberg
Översättning: Monica Reichenberg
Om skolan 58
Bakgrunden till vårt inkluderingsprojekt 60
Ledarsituationen och utmaningar 61
Organisationssituationen och utmaningar 62
Pedagogisk praktik och utmaningar 64
Vad vi har gjort för att ändra praktiken 66
Milstolpar 68
Handlingsplan pedagogisk praktik 70
Dagens praktik 70
En inblick i vardagen 72
Sammanfattning 74
Referenser 74
4 Appar i praktiken – ett sätt att ta till sig och kommunicera text 77
Idor Svensson
Assisterande teknik 80
Applikationer (appar) för smarta telefoner och surfplattor 81
Att ta till sig och kommunicera text 82
Forskning avseende assisterande teknik och läs- och skrivsvårigheter 83
Att använda appar i undervisningen 87
Att kartlägga läs- och skrivförmågan 93
Diskussion och konklusion 95
Referenser 98
5 Digitala verktyg i klassrummet 101
Ann Johansson och Alexandra Kappel
Hjälpmedel 102
Digitalt berättande 103
Muntlig presentation genom en avatar 105
Interaktiva berättelser 107
Interaktiv frågesport 108
Tipsrunda med QR-koder 109
Virtual reality – VR 110
Programmering 112
Programmering i kombination med ämnen och ämnesområden 113
Sammanfattning 115
Referenser 116
6 Jag hör inte hemma i någon annan värld 119
Louisa Atterström & Andrea Atterström
Livet efter gymnasiet 119
Mina första år – förskolan 121
Grundskolan 122
Gymnasiet 124
Kommunikation 125
Konstnärliga uttryck 127
Relationer 129
Djur 130
Personlig assistans 131
Integritet 132
Framtidsplaner 133
Dagsläget 133
Efterord 135
7 Funktionellt läsande – en lektion 137
Matt Maguire
Översättning: Ann-Katrin Swärd
Klasskontext 137
Reseplanering och att hitta inom zon 1 138
Dag och tid 138
Lärandemål (elevernas mål) 138
Lektionsplanering 139
Praktisk aktivitet för alla elever 145
Sammanfattning av lärandet 146
8 Inkluderande språkfärdighet: film, bilder och kreativt skrivande 147
Fakta i fallet Mister Hollow
Catherine Shipton
Översättning: Siv Fischbein
Översikt över lektionsinnehåll och struktur 149
Lektionsstruktur 149
Kommentarer 155
9 Att använda visuellt material och film för att stödja språk, läs- och skrivutveckling 157
Melanie Walker
Översättning: Siv Fischbein
Lektionen 158
Lärandemål 158
Sammanfattning 163
10 Positiv specialpedagogik: utmana eleverna till kreativt skrivande 165
Ann-Katrin Swärd
Först ska bokstavsljuden behärskas oavsett metod 166
Viktigt att vara språkligt medveten 166
Självständigt arbete och att ta ansvar för sitt lärande 168
Samverkan i det kreativa arbetet 169
Läsförståelsen är ett måste i alla metoder 170
Skrivandet finns med från början 171
Skrivandets olika dimensioner 172
Olika aktiviteter skapar möjligheter för alla elever 173
Undervisningens betydelse 174
Förebygga alltid bättre än att reparera 176
Sammanfattning 178
Referenser 179
11 FonoMix Munmetoden 183
Gullan Löwenbrand Jansson
Varför finns FonoMix Munmetoden? 183
Är språkljuden viktiga i läsundervisningen? 184
Hur fungerar FonoMixmetoden? 185
För vilka elever passar FonoMix? 187
”Brå. Tack så micket!” 197
Låt de små delarna bli de roliga delarna 199
FonoMix i belysning av aktuell forskning 200
Referenser 202
12 Att lära om ord och ordens morfologiska struktur 205
Solveig-Alma Halaas Lyster
Översättning: Monica Reichenberg
Ordens morfologiska uppbyggnad 208
Vilka ord bör vi arbeta med? 209
Hur kan vi arbeta med elevens morfologiska medvetenhet? 211
Sammanfattning 215
Referenser 216
13 Att använda en enkel text för att utveckla läs- och skrivkunnighet 219
Carolyn Harvey
Översättning: Ann-Katrin Swärd och Hampus Swärd
Texten 220
Syfte med lektionen 220
Lektion 1 – Arbete på textnivå 220
Lektion 2 – Arbete på ordnivå 223
Lektion 3 – Arbete på textnivå 224
Lektion 4 – Arbete på meningsnivå 225
Lektion 5 – Berättelsen ska skrivas 226
Sammanfattning om hur denna lektion är mer inkluderande än en vanlig läslektion 226
14 Differentierad undervisning 229
Olivia Carter
Översättning: Ann-Katrin Swärd
Klasskontexten och lektionsstrukturen 229
Startaktivitet: 5 minuter 230
Lärandemål 231
Lärandemål 232
Lärandemål 233
Sammanfattning 235
15 Blodanalysen var normal – det kunde jag läsa alldeles själv 237
Louise Wramner
Kortfattad beskrivning av Wittingmetoden 237
Nyinlärning med vuxna analfabeter – svenska som nytt språk att lära sig läsa och skriva 239
Hur gick det sedan? 244
Ominlärning med särvuxelever 245
Diskussion 252
Referenser 253
16 Bedömning som stöd för undervisning och lärande i grundsärskola och gymnasiesärskola 255
Diana Berthén
Bakgrund – förändrade villkor för bedömningsarbetet 256
Från övergivna till stärkta 257
Betygsstödjande eller bedömningsstödjande arbete 259
Risk för förenklade lärandemål? 260
Vad är det då som är svårt med kunskapskraven? 261
Konturer av en förändrad bedömningskultur och bedömningspraktik 263
Sammanfattning 265
Referenser 266
17 Specialpedagogik och tidig läsundervisning 269
Siv Fischbein
Tidig läsinlärning 270
Ett holistiskt perspektiv på barns svårigheter 272
Riskfaktorer och individuell utveckling 274
Ledarskap och grupprocesser 275
Didaktik 276
Skolans organisation och specialpedagogik 277
Samhälleliga förändringar och specialpedagogik 279
Slutsatser 281
Referenser 282
Sakegister 285
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144137544Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40653-01Upplaga:
FörstaSidantal:
288Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144172736Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40653-SB01Upplaga:
Första