Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Perspektiv på specialpedagogik

Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur ska vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogik eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv på specialpedagogik vi anlägger. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpeda...

Läs mer

Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur ska vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogik eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv på specialpedagogik vi anlägger. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv. Denna fjärde upplaga av boken är ytterligare ett steg mot att göra boken mer lättillgänglig. Nya stycken har infogats, genomgående har omarbetningar genomförts och ett stort antal referenser tillkommit. Bokens grundläggande indelning i perspektiv har dock bibehållits eftersom denna indelning bygger på en vetenskaplig analys av området. Boken vänder sig till alla som arbetar i skolan eller som går en utbildning som förbereder för att arbeta i skolan. I första hand vänder sig boken till studenter inom lärar-, specialpedagog- och speciallärarutbildningen men den är också relevant för rektorer och lärare verksamma i skolan. Alla som verkar i skolan bör dock vara bekanta med bokens innehåll såsom till exempel skolpsykologer och logopeder.

Stäng

Dedikation 9

Förord 11

1 Perspektiv på specialpedagogik – en introduktion 13

Specialpedagogik som verksamhet och som forskningsområde 15

Vad är ett perspektiv? 18

Tre perspektiv 23

Bokens syfte och disposition 28

2 Det kompensatoriska perspektivet 31

Problemgrupper 32

Diagnoskriterier för autism 35

Diagnoskriterier för adhd 37

Diagnoskriterier för specifika inlärningssvårigheter 40

Grundläggande psykologiska processer 43

Pedagogiska implikationer 45

Att orientera sig i det kompensatoriska forskningsfältet 48

Sammanfattning 50

3 Det kritiska perspektivet 53

Kritiken av det kompensatoriska perspektivet 54

En skola för alla barn 56

Identitetspolitik 58

Nya vetenskapliga synsätt 68

Bakom specialpedagogiken 68

Strukturellt förtryck 70

Professionella intressen och diskurser 71

Skolans misslyckande 72

Skapandet av nya praktiker 75

Kompromisser mellan det kompensatoriska och det kritiska perspektivet 75

Sammanfattning 78

4 Dilemmaperspektivet 81

Kritiken av det kritiska perspektivet 86

Problematiska aspekter i det kompensatoriska perspektivet utifrån ett dilemmaperspektiv 91

Ensidiga betoningar av dilemman 99

Samhällelig kontext 100

Skolnivå 103

Undervisningsnivå 105

Kritiska synpunkter på dilemmaperspektivet 108

Sammanfattning 110

5 Inkludering 113

Begreppets framväxt på en internationell arena 114

Inkludering i en svensk kontext 115

Inkludering ur ett kompensatoriskt perspektiv 118

Inkludering sett ur ett kritiskt perspektiv 120

Inkludering – ett dilemmaperspektiv 122

Sammanfattning 126

6 Perspektiven i praktiken 129

Det kompensatoriska perspektivet i praktiken 130

Det kritiska perspektivet i praktiken 131

Dilemmaperspektivet i praktiken 136

Sammanfattning 139

Appendix 1. Nya vetenskapliga synsätt 141

Appendix 2. Specialpedagogik, demokrati och forskningens uppgifter 147

Demokratimodeller och specialpedagogik 148

Referenser 153

Information

Författare:

Claes Nilholm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144192802

Utgivningsår:

2003

Revisionsår:

2025

Artikelnummer:

31341-04

Upplaga:

Fjärde

Sidantal:

161
 ;