Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

När det enkla ändå blir svårt

Särskilt begåvade elever med adhd och autism

Skickas följande arbetsdag

När det enkla ändå blir svårt

Särskilt begåvade elever med adhd och autism

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 284 kr inkl. moms
Studora e-bok 175 kr inkl. moms

Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan kan göra för att stötta dem. Den handlar om eleverna som kan, men ändå inte klarar - det vill säga om de dubbelt exceptionella, som även kallas 2E. 2E-elever blir lätt missuppfattade eller går oss helt förbi. Den intellektuella kapaciteten kan dölja funktionsnedsättningen och omvänt kan funktionsnedsättningen kräva så mycket av elevens kraft att ...

Läs mer

Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan kan göra för att stötta dem. Den handlar om eleverna som kan, men ändå inte klarar - det vill säga om de dubbelt exceptionella, som även kallas 2E. 2E-elever blir lätt missuppfattade eller går oss helt förbi. Den intellektuella kapaciteten kan dölja funktionsnedsättningen och omvänt kan funktionsnedsättningen kräva så mycket av elevens kraft att den intellektuella styrkan inte framträder. I båda fallen är risken stor att det stöd som faktiskt skulle kunna hjälpa uteblir. När det enkla ändå blir svårt ger en praktiknära bild av de olika delar som kan ingå i begreppet 2E. Författaren diskuterar hur skolan kan tänka kring helheten och de pedagogiska konsekvenserna av ovanligt ojämna förmågor. Boken ger också utrymme för elevernas egna berättelser. Även om boken primärt är skriven med skola i åtanke riktas den även till intresserade bortom skolans värld.

Stäng

Förord 7

 

1 Inledning 9

 

2 Vad är 2E? 11

 

3 Intelligens, eller intellektuell begåvning 15

Intelligensens roll i helheten 17

De exekutiva funktionerna 18

Hur ser hög intelligens ut? 19

Det unga barnet 20

Hög begåvning i skolan 21

När det enkla blir svårt 24

 

4 Funktions­nedsättningar 27

Adhd 28

Adhd – vad betyder det egentligen? 29

De starka känslorna 31

Adhd och avvisandekänsligheten (RSD) 32

”Vi har alla en släng av adhd” 35

De fyra cylindrarna – adhd-motorns drivkrafter 37

Mellanrummet 39

”Han är så luststyrd” 40

Den svårstyrda uppmärksamheten 41

Att uppfatta tid 42

Autism 45

Att ha autism och gå i skola 47

Sinnesintryck 47

Det sociala samspelet 49

Specialintressen 52

Kommunikation 53

Sinnet för detaljer 55

Trygghet och rutin 58

 

5 2E, twice exceptional 61

Asynkronicitet eller bara vanlig utveckling? 62

Ångestens bro över glappet 63

Att anpassa för 2E i skolan 65

Relationen med eleven 65

Relationen med hemmet 68

Kartläggning 70

Rätt nivå 71

Acceleration och berikning 72

Avlastning 74

Framgångsfaktorer i korthet 77

Avslutande reflektioner 83

Bilaga 1  Samtalen och metoderna 85

Bilaga 2  Citerade samtal 87

E 16 år, autism och hög begåvning 87

V 14 år, ADD, Asperger och hög begåvning (skolfrånvarande ca 1,5 år) 91

H 15 år, autism, GAD och exceptionellt hög begåvning 94

E 10 år, åk 7, adhd och hög begåvning 101

E 13 år, adhd, Asperger och hög begåvning 101

V 16 år, Asperger och hög begåvning 106

H 13 år, adhd, autism, dyslexi och hög begåvning (sedan drygt ett år tillbaka nästan ingen skolnärvaro)  108

Bilaga 3  Ordlista 113

Litteratur 121

Information

Författare:

Pia Rehn

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144137353

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40840-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

128
 ;

Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan kan göra för att stötta dem. Den handlar om eleverna som kan, men ändå inte klarar – det vill säga om de dubbelt exceptionella, som även kallas 2E. 2E-elever blir lätt missuppfattade eller går oss helt förbi. Den intellektuella kapaciteten kan dölja funktionsnedsättningen och omvänt kan funktionsnedsättningen kräva så mycket av elevens kraft att ...

Läs mer

Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan kan göra för att stötta dem. Den handlar om eleverna som kan, men ändå inte klarar – det vill säga om de dubbelt exceptionella, som även kallas 2E. 2E-elever blir lätt missuppfattade eller går oss helt förbi. Den intellektuella kapaciteten kan dölja funktionsnedsättningen och omvänt kan funktionsnedsättningen kräva så mycket av elevens kraft att den intellektuella styrkan inte framträder. I båda fallen är risken stor att det stöd som faktiskt skulle kunna hjälpa uteblir. När det enkla ändå blir svårt ger en praktiknära bild av de olika delar som kan ingå i begreppet 2E. Författaren diskuterar hur skolan kan tänka kring helheten och de pedagogiska konsekvenserna av ovanligt ojämna förmågor. Boken ger också utrymme för elevernas egna berättelser. Även om boken primärt är skriven med skola i åtanke riktas den även till intresserade bortom skolans värld.

Stäng
Information

Författare:

Pia Rehn

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144183466

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40840-SB01

Upplaga:

Första
 ;