
Extra anpassningar - vems ansvar?
Tydliggör processen och minska Någonannanismen
Inledning 7
1 Ledning och stimulans 11
Vad säger styrdokumenten om ledning och stimulans? 14
Varför är ledning och stimulans viktigt? 16
Vems ansvar är ledning och stimulans? 19
2 Extra anpassningar 25
Vad säger styrdokumenten om extra anpassningar? 28
Varför är arbetet med extra anpassningar viktigt? 31
Vems ansvar är extra anpassningar? 33
Identifiera och formulera stödbehovet 34
Analysera situationen och matcha med rätt stödinsats 35
Genomför stödinsatsen 36
Följ upp, justera vid behov och utvärdera 36
3 Vad är vad? 39
Innebär fokus på extra anpassningar ett bristperspektiv? 42
Vad är extra anpassningar i praktiken? 44
Extra anpassningar – enligt skolor 45
Enstaka specialpedagogiska insatser 48
Hjälpmedel eller alternativa verktyg 51
Hjälpmedel 54
Tydlig struktur 56
Examinationer 63
Utökat lärarstöd 67
4 Ska extra anpassningar dokumenteras – och i så fall hur? 69
Vad säger styrdokumenten? 71
Varför är dokumentationen viktig? 75
Hur ska extra anpassningar formuleras? 78
Var ska extra anpassningar dokumenteras? 78
Vems ansvar är dokumentation av extra anpassningar? 79
5 Hur kan man organisera arbetet med extra anpassningar? 81
Förslag på arbetsgång 85
Du som lärare identifierar ett stödbehov 85
Lärare pratar med arbetslaget/kollegor 86
Lärare pratar med elev 86
Lärare pratar med vårdnadshavare 87
Lärare konsulterar specialpedagog/speciallärare 88
Lektionsobservation 89
Summera – formulera stödinsats 90
Genomför stödinsatsen 90
Utvärdera stödinsatsen 92
Varför så detaljerad process? 93
6 Sammanfattning 95
1. Utveckla undervisningen och skippa generella anpassningar 98
2. Jobba medvetet, systematiskt och kollegialt med extra anpassningar 99
3. Ta ansvar för det du kan ta ansvar för och be om organisatoriskt stöd 100
Litteraturförteckning 103
Extra anpassningar - vems ansvar? är kort och konkret med sex väl sammanfattade kapitel som rör skolledning och pedagogens arbete, extra anpassningar respektive särskilt stöd, dokumentation och organisation med uppföljning och utvärdering, samt en processgenomgång av hur stödbehov kan leda fram till stödinsats.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144136202Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
40714-01Upplaga:
FörstaSidantal:
104