Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Extra anpassningar - vems ansvar?

Tydliggör processen och minska Någonannanismen

Skickas följande arbetsdag

Vad innebär egentligen extra anpassningar? Vems ansvar är det att hantera dem? Är det verkligen lärarens? Specialpedagogens? Eller Någon Annans? Med ett rakt och ibland provocerande språk vänder och vrider författaren på begrepp och uttryck som individuella anpassningar, extra anpassningar, generella anpassningar, anpassningar på gruppnivå samt ledning och stimulans och utmanar läsarens tankar om detta - inte minst kring vems ansvar det är. Syftet med boken är att öka förståelsen för vad...

Läs mer

Vad innebär egentligen extra anpassningar? Vems ansvar är det att hantera dem? Är det verkligen lärarens? Specialpedagogens? Eller Någon Annans? Med ett rakt och ibland provocerande språk vänder och vrider författaren på begrepp och uttryck som individuella anpassningar, extra anpassningar, generella anpassningar, anpassningar på gruppnivå samt ledning och stimulans och utmanar läsarens tankar om detta - inte minst kring vems ansvar det är. Syftet med boken är att öka förståelsen för vad extra anpassningar kan vara och vems ansvar dessa borde vara samt betona vikten av att samverka i arbetet med extra anpassningar. Extra anpassningar - vems ansvar? erbjuder också ett förslag på en arbetsgång och ett processtöd i arbetet med att utforma en rutin som fungerar och där Någonannanismen inte får plats. Boken vänder sig i huvudsak till blivande och yrkesverksamma lärare, specialpedagoger, speciallärare och inte minst till rektorer och skolledare, även om boken har ett direkt tilltal till lärare och specialpedagoger och utgår från deras perspektiv.

Stäng

Inledning 7

1 Ledning och stimulans 11

Vad säger styrdokumenten om ledning och stimulans? 14

Varför är ledning och stimulans viktigt? 16

Vems ansvar är ledning och stimulans?  19

2 Extra anpassningar 25

Vad säger styrdokumenten om extra anpassningar? 28

Varför är arbetet med extra anpassningar viktigt?  31

Vems ansvar är extra anpassningar? 33

Identifiera och formulera stödbehovet 34

Analysera situationen och matcha med rätt stödinsats 35

Genomför stödinsatsen 36

Följ upp, justera vid behov och utvärdera  36

3 Vad är vad? 39

Innebär fokus på extra anpassningar ett bristperspektiv?  42

Vad är extra anpassningar i praktiken? 44

Extra anpassningar – enligt skolor 45

Enstaka specialpedagogiska insatser 48

Hjälpmedel eller alternativa verktyg 51

Hjälpmedel  54

Tydlig struktur 56

Examinationer 63

Utökat lärarstöd 67

4 Ska extra anpassningar dokumenteras – och i så fall hur? 69

Vad säger styrdokumenten? 71

Varför är dokumentationen viktig? 75

Hur ska extra anpassningar formuleras? 78

Var ska extra anpassningar dokumenteras? 78

Vems ansvar är dokumentation av extra anpassningar? 79

5 Hur kan man organisera arbetet med extra anpassningar? 81

Förslag på arbetsgång 85

Du som lärare identifierar ett stödbehov 85

Lärare pratar med arbetslaget/kollegor 86

Lärare pratar med elev 86

Lärare pratar med vårdnadshavare  87

Lärare konsulterar specialpedagog/speciallärare 88

Lektionsobservation 89

Summera – formulera stödinsats 90

Genomför stödinsatsen 90

Utvärdera stödinsatsen 92

Varför så detaljerad process? 93

6 Sammanfattning 95

1. Utveckla undervisningen och skippa generella anpassningar 98

2. Jobba medvetet, systematiskt och kollegialt med extra anpassningar 99

3. Ta ansvar för det du kan ta ansvar för och be om organisatoriskt stöd 100

Litteraturförteckning 103

Extra anpassningar - vems ansvar? är kort och konkret med sex väl sammanfattade kapitel som rör skolledning och pedagogens arbete, extra anpassningar respektive särskilt stöd, dokumentation och organisation med uppföljning och utvärdering, samt en processgenomgång av hur stödbehov kan leda fram till stödinsats.

Information

Författare:

Hanna Rondahl

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144136202

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

40714-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

104
 ;