Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

En inkluderande skola

Möjligheter, hinder och dilemman

Skickas följande arbetsdag

En inkluderande skola

Möjligheter, hinder och dilemman

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 294 kr inkl. moms
Studora e-bok 182 kr inkl. moms

Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? Det är den övergripande fråga som författaren försöker besvara i denna nya och omarbetade upplaga av boken. I boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: • Vad betyder ordet inkludering? • Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? • Är svensk skola inkluderande? • Vad kan vi lära oss av forskningen om ...

Läs mer

Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? Det är den övergripande fråga som författaren försöker besvara i denna nya och omarbetade upplaga av boken. I boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: • Vad betyder ordet inkludering? • Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? • Är svensk skola inkluderande? • Vad kan vi lära oss av forskningen om vi vill skapa mer inkluderande skolor och klassrum? • Hur kan de rektorer och lärare som vill utveckla en mer inkluderande skola systematisera sitt arbete? • Vilka hinder och dilemman kan identifieras när avsikten är att skapa en inkluderande skola? När dessa frågor knyts till det vardagliga arbetet i skolan möter läsaren ett till stora delar nytt sätt att tänka kring svensk skola. En inkluderande skola – möjligheter, hinder och dilemman vänder sig till lärar- och rektorsutbildningen men är också relevant för till exempel blivande socionomer, psykologer och logopeder. Den är också högst relevant för de verksamma lärare och rektorer som vill skapa mer inkluderande klassrum och skolor samt för den allmänhet som intresserar sig för skolfrågor.

Stäng

Förord 7

1. Introduktion 11

Utmaningarna 11

Bokens syften 12

Mina utgångspunkter 15

Innehållet i kapitlen 17

2. Vad betyder ordet ”inkludering”? 21

Salamancadeklarationen 21

Ord och deras skepnader 26

Några grundläggande aspekter 27

Inkludering som placering 28

Inkludering som en bra miljö för elever i behov av särskilt stöd 29

Inkludering som en bra miljö för alla elever 32

Inkludering som gemenskap 33

Att skilja på olika inkluderingsbegrepp 35

3. Vilka är skolans uppdrag? En analys av styrdokument 39

Olika läsningar av styrdokumenten 39

Min läsning av styrdokumenten 41

Olika läsningar av skollag och läroplan 44

Styrdokumenten och olika definitioner av inkludering 46

4. Hur lyckas svensk skola med sina uppdrag? 51

Tillvägagångssätt 52

Kunskapsuppdraget 53

Kunskapsprestationer54

Lusten att lära60

Demokratiuppdraget 63

Det kompensatoriska uppdraget 66

Främjande av personlig utveckling 68

Främjande av gemenskap 69

Främjande av hälsa 70

Trivsel, trygghet och arbetsro 72

Sammanfattande diskussion 74

5. Vad kan vi lära av forskningen? 79

Vilken typ av forskning skulle behövas? 79

Effektforskning 82

Vad är effektforskning?82

Arbetssätt med goda effekter84

Effekter för elever i svårigheter87

Ett exempel på originalforskning med god effekt89

Elever med NPF – effektstudier90

Elever med autism92

Elever med ADHD98

Att hitta effektforskning103

Problem med effektforskningen104

Effektforskning – sammanfattning109

Insikter från studier av goda exempel 110

Essunga kommun – vägen mot ökad måluppfyllelse111

Ett inkluderande klassrum?114

Rektorer som arbetar inkluderande116

Sammanfattning 118

6. Att använda redskap från forskningen 121

Relationen teori–praktik 121

Teori och praktik i svensk forskning122

En problematisering av hur relationen mellan teori och praktik uppfattas i forskningen123

Relationen teori–praktik – en fördjupning125

En modell för skolutveckling 130

Undersök utgångsläget131

Pröva mot verkligheten131

Använd teori som flexibelt verktyg132

Fungerar verktyget?133

Att lära från forskningen134

Att arbeta stegvis135

Två exempel från verksamma pedagoger 137

Exempel 1 Kim138

Exempel 2 Albin141

7. Vad motverkar en utveckling mot inkludering? 149

Samhällsförändringar 149

Otillräckligt stöd i styrdokumenten 154

Brister i det offentliga samtalet om skolan 156

Medikaliseringen av olikhet 157

Brist på konsensus 160

Brist på kunskap 163

Negligering av olikhet 165

Framtidsscenarion 165

Sammanfattning 166

8. Inkludering och specialpedagogiska dilemman 169

Grundläggande dilemman 169

Bristperspektivet 171

Det kritiska perspektivet 172

Systemperspektivet 174

Dilemmaperspektivet 176

Appendix: Svenska elevers resultat på internationella kunskapsmätningar 183

Läsförståelse 183

Matematik 185

Naturvetenskap 186

Demokrati 187

Referenser 189

Register 203

Information

Författare:

Claes Nilholm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144187853

Utgivningsår:

2019

Revisionsår:

2025

Artikelnummer:

39940-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

208
 ;

Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? Det är den övergripande fråga som författaren försöker besvara i denna nya och omarbetade upplaga av boken. I boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: • Vad betyder ordet inkludering? • Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? • Är svensk skola inkluderande? • Vad kan vi lära oss av forskningen om ...

Läs mer

Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? Det är den övergripande fråga som författaren försöker besvara i denna nya och omarbetade upplaga av boken. I boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: • Vad betyder ordet inkludering? • Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? • Är svensk skola inkluderande? • Vad kan vi lära oss av forskningen om vi vill skapa mer inkluderande skolor och klassrum? • Hur kan de rektorer och lärare som vill utveckla en mer inkluderande skola systematisera sitt arbete? • Vilka hinder och dilemman kan identifieras när avsikten är att skapa en inkluderande skola? När dessa frågor knyts till det vardagliga arbetet i skolan möter läsaren ett till stora delar nytt sätt att tänka kring svensk skola. En inkluderande skola – möjligheter, hinder och dilemman vänder sig till lärar- och rektorsutbildningen men är också relevant för till exempel blivande socionomer, psykologer och logopeder. Den är också högst relevant för de verksamma lärare och rektorer som vill skapa mer inkluderande klassrum och skolor samt för den allmänhet som intresserar sig för skolfrågor.

Stäng
Information

Författare:

Claes Nilholm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144195377

Utgivningsår:

2019

Revisionsår:

2025

Artikelnummer:

39940-SB02

Upplaga:

Andra
 ;