
En inkluderande skola
Möjligheter, hinder och dilemman

En inkluderande skola
Möjligheter, hinder och dilemman
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 7
1. Introduktion 11
Utmaningarna 11
Bokens syften 12
Mina utgångspunkter 15
Innehållet i kapitlen 17
2. Vad betyder ordet ”inkludering”? 21
Salamancadeklarationen 21
Ord och deras skepnader 26
Några grundläggande aspekter 27
Inkludering som placering 28
Inkludering som en bra miljö för elever i behov av särskilt stöd 29
Inkludering som en bra miljö för alla elever 32
Inkludering som gemenskap 33
Att skilja på olika inkluderingsbegrepp 35
3. Vilka är skolans uppdrag? En analys av styrdokument 39
Olika läsningar av styrdokumenten 39
Min läsning av styrdokumenten 41
Olika läsningar av skollag och läroplan 44
Styrdokumenten och olika definitioner av inkludering 46
4. Hur lyckas svensk skola med sina uppdrag? 51
Tillvägagångssätt 52
Kunskapsuppdraget 53
Kunskapsprestationer54
Lusten att lära60
Demokratiuppdraget 63
Det kompensatoriska uppdraget 66
Främjande av personlig utveckling 68
Främjande av gemenskap 69
Främjande av hälsa 70
Trivsel, trygghet och arbetsro 72
Sammanfattande diskussion 74
5. Vad kan vi lära av forskningen? 79
Vilken typ av forskning skulle behövas? 79
Effektforskning 82
Vad är effektforskning?82
Arbetssätt med goda effekter84
Effekter för elever i svårigheter87
Ett exempel på originalforskning med god effekt89
Elever med NPF – effektstudier90
Elever med autism92
Elever med ADHD98
Att hitta effektforskning103
Problem med effektforskningen104
Effektforskning – sammanfattning109
Insikter från studier av goda exempel 110
Essunga kommun – vägen mot ökad måluppfyllelse111
Ett inkluderande klassrum?114
Rektorer som arbetar inkluderande116
Sammanfattning 118
6. Att använda redskap från forskningen 121
Relationen teori–praktik 121
Teori och praktik i svensk forskning122
En problematisering av hur relationen mellan teori och praktik uppfattas i forskningen123
Relationen teori–praktik – en fördjupning125
En modell för skolutveckling 130
Undersök utgångsläget131
Pröva mot verkligheten131
Använd teori som flexibelt verktyg132
Fungerar verktyget?133
Att lära från forskningen134
Att arbeta stegvis135
Två exempel från verksamma pedagoger 137
Exempel 1 Kim138
Exempel 2 Albin141
7. Vad motverkar en utveckling mot inkludering? 149
Samhällsförändringar 149
Otillräckligt stöd i styrdokumenten 154
Brister i det offentliga samtalet om skolan 156
Medikaliseringen av olikhet 157
Brist på konsensus 160
Brist på kunskap 163
Negligering av olikhet 165
Framtidsscenarion 165
Sammanfattning 166
8. Inkludering och specialpedagogiska dilemman 169
Grundläggande dilemman 169
Bristperspektivet 171
Det kritiska perspektivet 172
Systemperspektivet 174
Dilemmaperspektivet 176
Appendix: Svenska elevers resultat på internationella kunskapsmätningar 183
Läsförståelse 183
Matematik 185
Naturvetenskap 186
Demokrati 187
Referenser 189
Register 203
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144187853Utgivningsår:
2019Revisionsår:
2025Artikelnummer:
39940-02Upplaga:
AndraSidantal:
208Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144195377Utgivningsår:
2019Revisionsår:
2025Artikelnummer:
39940-SB02Upplaga:
Andra