En inkluderande skola
möjligheter, hinder och dilemman
En inkluderande skola
möjligheter, hinder och dilemman
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Förord
- 111Introduktion
- 11Utmaningen
- 13Bokens syften
- 15Mina utgångspunkter
- 17Innehållet i kapitlen
- 221Vad betyder ordet ”inkludering”?
- 21Salamancadeklarationen
- 25Ord och deras skepnader
- 26Några grundläggande aspekter
- 28Inkludering som placering
- 29Inkludering som en bra miljö för elever med funktionsnedsättningar/i behov av särskilt stöd
- 31Inkludering som en bra miljö för alla elever
- 33Inkludering som gemenskap
- 34Att skilja på olika inkluderingsbegrepp
- 339Vilka är skolans uppdrag? En analys av styrdokument
- 40Olika sätt att förhålla sig till utbildningsväsendets styrdokument
- 41Min läsning av styrdokumenten
- 44Skollagen och läroplanen – olika förhållningssätt
- 46Styrdokumenten och olika definitioner av inkludering
- 451Hur lyckas svensk skola med sina uppdrag?
- 53Kunskapsuppdraget
- 63Demokratiuppdraget
- 67Trygghet och trivsel
- 68Fullgör skolan sitt uppdrag och är den inkluderande?
- 571Hur kan inkluderande lärmiljöer skapas
- 72Insikter från effektstudier
- 85Insikter från studier av goda exempel
- 92Två exempel från verksamma pedagoger
- 6103Att tänka som en forskare och handla som en praktiker
- 104Teori och praktik – en vanlig uppfattning
- 107Teori och praktik i svensk forskning
- 110Ytterligare tankar om relationen teori–praktik
- 114Teoriers styrka
- 116Att inte skilja teori från praktik
- 117Att arbeta för inkludering i praktiken – hur kan man göra?
- 7125Vad motverkar en utveckling mot inkludering?
- 125Samhällsförändringar
- 129Brist på stöd i styrdokumenten
- 131Medikaliseringen av olikhet
- 135Brist på konsensus
- 137Brist på kunskap
- 138Negligering av olikhet
- 139Slutsatser
- 8143Inkludering och dilemman
- 144Dilemman
- 144Bristperspektivet
- 146Det kritiska perspektivet
- 148Systemperspektivet
- 149Dilemmaperspektivet
- 151Inkludering som utopi
- 157Referenser
- 165Person- och sakregister
Mycket angelägna och intressanta avsnitt, framförallt de som berör styrdokumenten i förhållande till inkludering och om den svenska skolan kan sägas vara inkluderande. Här får vi exempel på effektforskning och vad skolor kan lära i frågan om inkludering av denna. Positivt är att varje kapitel innehåller många frågor som kan utmana och vara underlag för diskussioner. Ett stort plus är det grundliga arbeter med att beskriva inkludering ur olika perspektiv.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144126241Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39940-01Upplaga:
FörstaSidantal:
170Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144172934Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39940-SB01Upplaga:
Första