Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

En inkluderande skola

möjligheter, hinder och dilemman

Skickas följande arbetsdag

En inkluderande skola

möjligheter, hinder och dilemman

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 283 kr inkl. moms
Studora e-bok 169 kr inkl. moms

De flesta elever i svensk skola har en bra situation i den meningen att de trivs och når målen. Men hur ska vi göra för att hjälpa de elever som inte har det bra i skolan? Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? I den här boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: Vad betyder inkludering? Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? Är svensk skol...

Läs mer

De flesta elever i svensk skola har en bra situation i den meningen att de trivs och når målen. Men hur ska vi göra för att hjälpa de elever som inte har det bra i skolan? Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? I den här boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: Vad betyder inkludering? Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? Är svensk skola inkluderande? Vad kan vi lära oss av forskningen? Hur kan de rektorer och lärare som vill utveckla en mer inkluderande skola systematisera sitt arbete? Vilka hinder och dilemman kan identifieras när avsikten är att skapa en inkluderande skola? När dessa övergripande frågor knyts till det vardagliga arbetet i skolan möter läsaren ett till stora delar nytt sätt att tänka kring svensk skola. Boken vänder sig främst till verksamma lärare och studenter på lärarprogrammet, men även till andra som arbetar med barn och ungdomar och till alla som intresserar sig för skolfrågor.

Stäng
    • 9
      Förord
      • 1
        11
        Introduktion
        • 11
          Utmaningen
        • 13
          Bokens syften
        • 15
          Mina utgångspunkter
        • 17
          Innehållet i kapitlen
      • 2
        21
        Vad betyder ordet ”inkludering”?
        • 21
          Salamancadeklarationen
        • 25
          Ord och deras skepnader
        • 26
          Några grundläggande aspekter
        • 28
          Inkludering som placering
        • 29
          Inkludering som en bra miljö för elever med funktionsnedsättningar/i behov av särskilt stöd
        • 31
          Inkludering som en bra miljö för alla elever
        • 33
          Inkludering som gemenskap
        • 34
          Att skilja på olika inkluderingsbegrepp
      • 3
        39
        Vilka är skolans uppdrag? En analys av styrdokument
        • 40
          Olika sätt att förhålla sig till utbildningsväsendets styrdokument
        • 41
          Min läsning av styrdokumenten
        • 44
          Skollagen och läroplanen – olika förhållningssätt
        • 46
          Styrdokumenten och olika definitioner av inkludering
      • 4
        51
        Hur lyckas svensk skola med sina uppdrag?
        • 53
          Kunskapsuppdraget
        • 63
          Demokratiuppdraget
        • 67
          Trygghet och trivsel
        • 68
          Fullgör skolan sitt uppdrag och är den inkluderande?
      • 5
        71
        Hur kan inkluderande lärmiljöer skapas
        • 72
          Insikter från effektstudier
        • 85
          Insikter från studier av goda exempel
        • 92
          Två exempel från verksamma pedagoger
      • 6
        103
        Att tänka som en forskare och handla som en praktiker
        • 104
          Teori och praktik – en vanlig uppfattning
        • 107
          Teori och praktik i svensk forskning
        • 110
          Ytterligare tankar om relationen teori–praktik
        • 114
          Teoriers styrka
        • 116
          Att inte skilja teori från praktik
        • 117
          Att arbeta för inkludering i praktiken 
– hur kan man göra?
      • 7
        125
        Vad motverkar en utveckling mot inkludering?
        • 125
          Samhällsförändringar
        • 129
          Brist på stöd i styrdokumenten
        • 131
          Medikaliseringen av olikhet
        • 135
          Brist på konsensus
        • 137
          Brist på kunskap
        • 138
          Negligering av olikhet
        • 139
          Slutsatser
      • 8
        143
        Inkludering och dilemman
        • 144
          Dilemman
        • 144
          Bristperspektivet
        • 146
          Det kritiska perspektivet
        • 148
          Systemperspektivet
        • 149
          Dilemmaperspektivet
        • 151
          Inkludering som utopi
    • 157
      Referenser
    • 165
      Person- och sakregister

Mycket angelägna och intressanta avsnitt, framförallt de som berör styrdokumenten i förhållande till inkludering och om den svenska skolan kan sägas vara inkluderande. Här får vi exempel på effektforskning och vad skolor kan lära i frågan om inkludering av denna. Positivt är att varje kapitel innehåller många frågor som kan utmana och vara underlag för diskussioner. Ett stort plus är det grundliga arbeter med att beskriva inkludering ur olika perspektiv.

Information

Författare:

Claes Nilholm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144126241

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39940-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

170
 ;

De flesta elever i svensk skola har en bra situation i den meningen att de trivs och når målen. Men hur ska vi göra för att hjälpa de elever som inte har det bra i skolan? Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? I den här boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: Vad betyder inkludering? Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? Är svensk sk...

Läs mer

De flesta elever i svensk skola har en bra situation i den meningen att de trivs och når målen. Men hur ska vi göra för att hjälpa de elever som inte har det bra i skolan? Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? I den här boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: Vad betyder inkludering? Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? Är svensk skola inkluderande? Vad kan vi lära oss av forskningen? Hur kan de rektorer och lärare som vill utveckla en mer inkluderande skola systematisera sitt arbete? Vilka hinder och dilemman kan identifieras när avsikten är att skapa en inkluderande skola? När dessa övergripande frågor knyts till det vardagliga arbetet i skolan möter läsaren ett till stora delar nytt sätt att tänka kring svensk skola. Boken vänder sig främst till verksamma lärare och studenter på lärarprogrammet, men även till andra som arbetar med barn och ungdomar och till alla som intresserar sig för skolfrågor.

Stäng
Information

Författare:

Claes Nilholm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144172934

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39940-SB01

Upplaga:

Första
 ;