Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Åtgärdsprogram i praktiken

Att arbeta med elevdokumentation i skolan

Skickas följande arbetsdag

Var femte elev i den svenska skolan är i behov av någon form av stöd. I praktiken innebär det att varje klassföreståndare skriver minst 5-6 åtgärdsprogram per termin. Arbetet med åtgärdsprogram är en verksamhet där lärare ofta känner sig osäkra och tycker att de saknar kunskaper om hur de ska gå tillväga. Hur kan ett åtgärdsprogram bli ett reellt stöd i verksamheten i stället för ännu ett papper i en pärm? Hur kan skolans dokumentation utvecklas så att den utgör ett effektivt redskap för att ...

Läs mer

Var femte elev i den svenska skolan är i behov av någon form av stöd. I praktiken innebär det att varje klassföreståndare skriver minst 5-6 åtgärdsprogram per termin. Arbetet med åtgärdsprogram är en verksamhet där lärare ofta känner sig osäkra och tycker att de saknar kunskaper om hur de ska gå tillväga. Hur kan ett åtgärdsprogram bli ett reellt stöd i verksamheten i stället för ännu ett papper i en pärm? Hur kan skolans dokumentation utvecklas så att den utgör ett effektivt redskap för att främja de pedagogiska förutsättningarna? Hur kan åtgärdsprogrammen bli en naturlig del i arbetet med elever i behov av särskilt stöd? Den här boken utgår från sex autentiska fallbeskrivningar där skolan upprättat åtgärdsprogram för elever med olika typer av stödbehov. Analysen visar att de arbetslag som bjuder in föräldrar och elever till en öppen dialog kring aktuella åtgärder skapar förutsättningar för en inkluderande skola där elever med olika förutsättningar och behov kan arbeta tillsammans. I boken presenteras dessutom Skolverkets allmänna råd För arbete med åtgärdsprogram. Åtgärdsprogram i praktiken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning, blivande specialpedagoger och speciallärare. Den passar också utmärkt som kursbok på skolledarutbildning samt som kompetensutveckling för verksamma lärare.

Stäng
Information

Författare:

Elisabeth Asp-Onsjö

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144050096

Utgivningsår:

2008

Artikelnummer:

33072-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

155
 ;