
Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Hållbart och meningsfullt lärande

Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Hållbart och meningsfullt lärande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 7
Författarpresentationer 9
1. Undervisning som främjar läsförmåga 13
Linda Fälth & Heidi Selenius
Utmaningar med läsning 13
Balanserad läsundervisning 14
Läsförkunskaper lägger grunden 18
Läsning och utveckling av läsförmåga 21
Digital teknik i läsundervisningen 25
Avslutning 27
Reflektionsfrågor 27
Referenser 27
2. Vetenskapligt grundad matematikundervisning 33
Kamilla Klefbeck
Utmaningar och möjligheter 33
Vad säger forskningen? 35
Implikationer för undervisning 38
Lärdomar från ett lärar–forskarsamarbete 40
Avslutning 47
Reflektionsfrågor 48
Referenser 49
3. Didaktiska aspekter av matematikundervisning 51
Anette Bagger
Ett förändrat uppdrag i matematikämnet 51
Matematikundervisning och IF 54
Omsorg i matematikundervisningen 57
Omsorg om lärandet i matematik 60
Avslutning 62
Reflektionsfrågor 64
Referenser 65
4. Slöjd och bildning 71
Anna Sjöqvist
Utbildning och bildning 71
Självbestämmande, medbestämmande och solidaritet 76
Att skapa förutsättningar för bildning 86
Avslutning 92
Reflektionsfrågor 93
Referenser 93
5. Att lära sig laga mat och att ta hand om sig själv 97
Albina Granberg
Lärande om livet i hem och familj 97
Lektioner och lärande i hem- och konsumentkunskap 100
Receptets design, innehåll och aritmetik 103
Lärares syn på viktiga kunskaper i hushållet 106
Bakning som centralt innehåll 108
Avslutning 110
Reflektionsfrågor 110
Referenser 111
6. Små sånger för stora hjärtan 113
Tobias Svärd
Den relationella pedagogiken 113
En komplex elevgrupp 114
TAKK 115
Sångernas innehåll och mening 120
Musikvideor på YouTube 121
Betydelsen av att synas 122
Vad arbetet lett fram till 122
Avslutning 124
Reflektionsfrågor 124
Referenser 124
7. Läromedel 127
Jonny Wåger & Daniel Östlund
Rätten till läromedel 127
En historisk tillbakablick 131
Läromedelsanvändning i dag 133
Forskning om läromedel 135
Sammanfattning 143
Avslutning 149
Reflektionsfrågor 149
Referenser 150
8. Dubbla kursplaner i klassrummet 155
Therese Lindahl
Styrdokumenten som verktyg 155
Flexibilitet i utbildningens innehåll 156
Att undervisa elever med IF 157
Den pedagogiska planeringen 161
Formativ syn på lärarens lärande 166
Avslutning 167
Reflektionsfrågor 168
Referenser 168
9. Undervisning av ”de andra” i historiskt perspektiv 169
Thomas Barow
Varför historia? 169
”De andra”: idioter, sinnesslöa med flera 170
Tidig utveckling i Centraleuropa 172
Uppkomsten och etableringen i Sverige 176
Att förvetenskapliga undervisning 180
Reformpedagogiska impulser i Slagsta 181
Hundra år av läroplansutveckling 184
Normalisering och integrering 189
Avslutning 191
Reflektionsfrågor 193
Referenser 193
Register 197
Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144178028Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
46993-01Upplaga:
FörstaSidantal:
198Förord 7
Författarpresentationer 9
1. Undervisning som främjar läsförmåga 13
Linda Fälth & Heidi Selenius
Utmaningar med läsning 13
Balanserad läsundervisning 14
Läsförkunskaper lägger grunden 18
Läsning och utveckling av läsförmåga 21
Digital teknik i läsundervisningen 25
Avslutning 27
Reflektionsfrågor 27
Referenser 27
2. Vetenskapligt grundad matematikundervisning 33
Kamilla Klefbeck
Utmaningar och möjligheter 33
Vad säger forskningen? 35
Implikationer för undervisning 38
Lärdomar från ett lärar–forskarsamarbete 40
Avslutning 47
Reflektionsfrågor 48
Referenser 49
3. Didaktiska aspekter av matematikundervisning 51
Anette Bagger
Ett förändrat uppdrag i matematikämnet 51
Matematikundervisning och IF 54
Omsorg i matematikundervisningen 57
Omsorg om lärandet i matematik 60
Avslutning 62
Reflektionsfrågor 64
Referenser 65
4. Slöjd och bildning 71
Anna Sjöqvist
Utbildning och bildning 71
Självbestämmande, medbestämmande och solidaritet 76
Att skapa förutsättningar för bildning 86
Avslutning 92
Reflektionsfrågor 93
Referenser 93
5. Att lära sig laga mat och att ta hand om sig själv 97
Albina Granberg
Lärande om livet i hem och familj 97
Lektioner och lärande i hem- och konsumentkunskap 100
Receptets design, innehåll och aritmetik 103
Lärares syn på viktiga kunskaper i hushållet 106
Bakning som centralt innehåll 108
Avslutning 110
Reflektionsfrågor 110
Referenser 111
6. Små sånger för stora hjärtan 113
Tobias Svärd
Den relationella pedagogiken 113
En komplex elevgrupp 114
TAKK 115
Sångernas innehåll och mening 120
Musikvideor på YouTube 121
Betydelsen av att synas 122
Vad arbetet lett fram till 122
Avslutning 124
Reflektionsfrågor 124
Referenser 124
7. Läromedel 127
Jonny Wåger & Daniel Östlund
Rätten till läromedel 127
En historisk tillbakablick 131
Läromedelsanvändning i dag 133
Forskning om läromedel 135
Sammanfattning 143
Avslutning 149
Reflektionsfrågor 149
Referenser 150
8. Dubbla kursplaner i klassrummet 155
Therese Lindahl
Styrdokumenten som verktyg 155
Flexibilitet i utbildningens innehåll 156
Att undervisa elever med IF 157
Den pedagogiska planeringen 161
Formativ syn på lärarens lärande 166
Avslutning 167
Reflektionsfrågor 168
Referenser 168
9. Undervisning av ”de andra” i historiskt perspektiv 169
Thomas Barow
Varför historia? 169
”De andra”: idioter, sinnesslöa med flera 170
Tidig utveckling i Centraleuropa 172
Uppkomsten och etableringen i Sverige 176
Att förvetenskapliga undervisning 180
Reformpedagogiska impulser i Slagsta 181
Hundra år av läroplansutveckling 184
Normalisering och integrering 189
Avslutning 191
Reflektionsfrågor 193
Referenser 193
Register 197
Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144197463Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
46993-SB01Upplaga:
Första