Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning

Hållbart och meningsfullt lärande

Skickas följande arbetsdag

Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning

Hållbart och meningsfullt lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 335 kr inkl. moms
Studora e-bok 208 kr inkl. moms

Den anpassade skolans läroplan lyfter elevernas rätt till utbildning. Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning tar upp områden som läs- och matematikundervisning, praktiskt-estetiska ämnen som slöjd och musik och hem- och konsumentkunskap samt utformning av läromedel. Även historiska och policyrelaterade frågor kring utbildning för elever med IF belyses. Bokens syfte är att ge en grund för undervisning som både främjar kunskapsutveckling i förhållande till ämnen och ä...

Läs mer

Den anpassade skolans läroplan lyfter elevernas rätt till utbildning. Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning tar upp områden som läs- och matematikundervisning, praktiskt-estetiska ämnen som slöjd och musik och hem- och konsumentkunskap samt utformning av läromedel. Även historiska och policyrelaterade frågor kring utbildning för elever med IF belyses. Bokens syfte är att ge en grund för undervisning som både främjar kunskapsutveckling i förhållande till ämnen och ämnesområden i anpassade skolformer och stödjer elevernas självständighet och delaktighet. Genom att kombinera forskningsbaserad kunskap med praktiknära exempel erbjuder boken en bred och nyanserad förståelse av hur undervisning kan utformas inom olika ämnen/ämnesområden och undervisningskontexter. Boken vänder sig främst till lärare, speciallärare/specialpedagoger och lärarstudenter, men kan även vara av intresse för vårdnadshavare och beslutsfattare inom utbildningsområdet.

Stäng

Förord  7

Författarpresentationer 9

1. Undervisning som främjar läsförmåga  13

Linda Fälth & Heidi Selenius

Utmaningar med läsning 13

Balanserad läsundervisning 14

Läsförkunskaper lägger grunden 18

Läsning och utveckling av läsförmåga 21

Digital teknik i läsundervisningen 25

Avslutning 27

Reflektionsfrågor 27

Referenser 27

2. Vetenskapligt grundad matematikundervisning 33

Kamilla Klefbeck

Utmaningar och möjligheter  33

Vad säger forskningen?  35

Implikationer för undervisning  38

Lärdomar från ett lärar–forskarsamarbete  40

Avslutning 47

Reflektionsfrågor 48

Referenser  49

3. Didaktiska aspekter av matematikundervisning  51

Anette Bagger

Ett förändrat uppdrag i matematikämnet 51

Matematikundervisning och IF 54

Omsorg i matematikundervisningen 57

Omsorg om lärandet i matematik 60

Avslutning 62

Reflektionsfrågor 64

Referenser 65

4. Slöjd och bildning 71

Anna Sjöqvist

Utbildning och bildning 71

Självbestämmande, medbestämmande och solidaritet 76

Att skapa förutsättningar för bildning 86

Avslutning  92

Reflektionsfrågor 93

Referenser 93

5. Att lära sig laga mat och att ta hand om sig själv 97

Albina Granberg

Lärande om livet i hem och familj 97

Lektioner och lärande i hem- och konsumentkunskap  100

Receptets design, innehåll och aritmetik 103

Lärares syn på viktiga kunskaper i hushållet 106

Bakning som centralt innehåll 108

Avslutning 110

Reflektionsfrågor 110

Referenser 111

6. Små sånger för stora hjärtan 113

Tobias Svärd

Den relationella pedagogiken 113

En komplex elevgrupp 114

TAKK 115

Sångernas innehåll och mening  120

Musikvideor på YouTube 121

Betydelsen av att synas 122

Vad arbetet lett fram till 122

Avslutning 124

Reflektionsfrågor 124

Referenser 124

7. Läromedel  127

Jonny Wåger & Daniel Östlund

Rätten till läromedel 127

En historisk tillbakablick  131

Läromedelsanvändning i dag 133

Forskning om läromedel  135

Sammanfattning  143

Avslutning  149

Reflektionsfrågor 149

Referenser  150

8. Dubbla kursplaner i klassrummet 155

Therese Lindahl

Styrdokumenten som verktyg 155

Flexibilitet i utbildningens innehåll 156

Att undervisa elever med IF 157

Den pedagogiska planeringen 161

Formativ syn på lärarens lärande 166

Avslutning 167

Reflektionsfrågor  168

Referenser  168

9. Undervisning av ”de andra” i historiskt perspektiv 169

Thomas Barow

Varför historia?  169

”De andra”: idioter, sinnesslöa med flera 170

Tidig utveckling i Centraleuropa  172

Uppkomsten och etableringen i Sverige 176

Att förvetenskapliga undervisning 180

Reformpedagogiska impulser i Slagsta 181

Hundra år av läroplansutveckling 184

Normalisering och integrering 189

Avslutning  191

Reflektionsfrågor  193

Referenser 193

Register 197

Information

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178028

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

46993-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

198

Författare

 ;

Den anpassade skolans läroplan lyfter elevernas rätt till utbildning. Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning tar upp områden som läs- och matematikundervisning, praktiskt-estetiska ämnen som slöjd och musik och hem- och konsumentkunskap samt utformning av läromedel. Även historiska och policyrelaterade frågor kring utbildning för elever med IF belyses. Bokens syfte är att ge en grund för undervisning som både främjar kunskapsutveckling i förhållande till ämnen och ä...

Läs mer

Den anpassade skolans läroplan lyfter elevernas rätt till utbildning. Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning tar upp områden som läs- och matematikundervisning, praktiskt-estetiska ämnen som slöjd och musik och hem- och konsumentkunskap samt utformning av läromedel. Även historiska och policyrelaterade frågor kring utbildning för elever med IF belyses. Bokens syfte är att ge en grund för undervisning som både främjar kunskapsutveckling i förhållande till ämnen och ämnesområden i anpassade skolformer och stödjer elevernas självständighet och delaktighet. Genom att kombinera forskningsbaserad kunskap med praktiknära exempel erbjuder boken en bred och nyanserad förståelse av hur undervisning kan utformas inom olika ämnen/ämnesområden och undervisningskontexter. Boken vänder sig främst till lärare, speciallärare/specialpedagoger och lärarstudenter, men kan även vara av intresse för vårdnadshavare och beslutsfattare inom utbildningsområdet.

Stäng

Förord  7

Författarpresentationer 9

1. Undervisning som främjar läsförmåga  13

Linda Fälth & Heidi Selenius

Utmaningar med läsning 13

Balanserad läsundervisning 14

Läsförkunskaper lägger grunden 18

Läsning och utveckling av läsförmåga 21

Digital teknik i läsundervisningen 25

Avslutning 27

Reflektionsfrågor 27

Referenser 27

2. Vetenskapligt grundad matematikundervisning 33

Kamilla Klefbeck

Utmaningar och möjligheter  33

Vad säger forskningen?  35

Implikationer för undervisning  38

Lärdomar från ett lärar–forskarsamarbete  40

Avslutning 47

Reflektionsfrågor 48

Referenser  49

3. Didaktiska aspekter av matematikundervisning  51

Anette Bagger

Ett förändrat uppdrag i matematikämnet 51

Matematikundervisning och IF 54

Omsorg i matematikundervisningen 57

Omsorg om lärandet i matematik 60

Avslutning 62

Reflektionsfrågor 64

Referenser 65

4. Slöjd och bildning 71

Anna Sjöqvist

Utbildning och bildning 71

Självbestämmande, medbestämmande och solidaritet 76

Att skapa förutsättningar för bildning 86

Avslutning  92

Reflektionsfrågor 93

Referenser 93

5. Att lära sig laga mat och att ta hand om sig själv 97

Albina Granberg

Lärande om livet i hem och familj 97

Lektioner och lärande i hem- och konsumentkunskap  100

Receptets design, innehåll och aritmetik 103

Lärares syn på viktiga kunskaper i hushållet 106

Bakning som centralt innehåll 108

Avslutning 110

Reflektionsfrågor 110

Referenser 111

6. Små sånger för stora hjärtan 113

Tobias Svärd

Den relationella pedagogiken 113

En komplex elevgrupp 114

TAKK 115

Sångernas innehåll och mening  120

Musikvideor på YouTube 121

Betydelsen av att synas 122

Vad arbetet lett fram till 122

Avslutning 124

Reflektionsfrågor 124

Referenser 124

7. Läromedel  127

Jonny Wåger & Daniel Östlund

Rätten till läromedel 127

En historisk tillbakablick  131

Läromedelsanvändning i dag 133

Forskning om läromedel  135

Sammanfattning  143

Avslutning  149

Reflektionsfrågor 149

Referenser  150

8. Dubbla kursplaner i klassrummet 155

Therese Lindahl

Styrdokumenten som verktyg 155

Flexibilitet i utbildningens innehåll 156

Att undervisa elever med IF 157

Den pedagogiska planeringen 161

Formativ syn på lärarens lärande 166

Avslutning 167

Reflektionsfrågor  168

Referenser  168

9. Undervisning av ”de andra” i historiskt perspektiv 169

Thomas Barow

Varför historia?  169

”De andra”: idioter, sinnesslöa med flera 170

Tidig utveckling i Centraleuropa  172

Uppkomsten och etableringen i Sverige 176

Att förvetenskapliga undervisning 180

Reformpedagogiska impulser i Slagsta 181

Hundra år av läroplansutveckling 184

Normalisering och integrering 189

Avslutning  191

Reflektionsfrågor  193

Referenser 193

Register 197

Information

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144197463

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

46993-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;