
Rasten
Möjligheternas mellanrum

Rasten
Möjligheternas mellanrum
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
- 11Prolog
- 11Skolgårdsläraren Lars Berglund
- 11Rastverksamhet på Mälarhöjdens skola
- 15Engagerande aktiviteter
- 15Trygghet
- 16Frågor att diskutera
- 17Författarpresentation
- 121Inledning
- 21Ann S. Pihlgren
- 22Vad är rast?
- 23Rastens syfte i vår tid
- 24Rasten som risk
- 25Rasten som möjligheternas mellanrum
- 26Rektors och fritidslärares ansvar
- 27Antologins innehåll
- 28Antologins kapitel
- 30Sammanfattning
- 31Frågor att diskutera
- 32Referenser
- 233Playwork på rasten: Skolgården, en plats för lek
- 33Eva Kane
- 34Varför playwork på rasten?
- 35Vad är playwork?
- 38En plats för lek
- 42Planera för lek
- 46Playworks förhållningssätt
- 48Playworkteorier
- 51Sammanfattning
- 51Frågor att diskutera
- 52Referenser
- 357Skolgårdslärares arbete
- 57Gustav Sundh
- 57Uppbyggnaden av en rastverksamhet
- 58Viljan att förändra och ges rätt förutsättningar
- 59Iakttagelser under observationsveckorna
- 63Syftet med rastverksamheten
- 66Utformandet av en rastverksamhet
- 67Grundutbud av material till utlåningsboden
- 68Material till pedagogledda aktiviteter
- 68Lånekorten
- 68Var sak har sin plats i boden
- 69Lånesystemet
- 70Elevernas delaktighet i utlåningssystemet
- 70Pedagogledda rastaktiviteter
- 72Vidareutveckling av rastverksamheten
- 73Det situationsstyrda lärandet
- 74Skapa attraktionskraft för ansvar och delaktighet
- 77Skolgårdsläraren
- 77Sammanfattning
- 78Frågor att diskutera
- 78Referenser
- 479Skolgården och rasten genom historien
- 79Anna Larsson
- 80Skolgården i äldre skolformer
- 82Rasten i folkskolan
- 86Grundskola och fritidshem
- 87Elevernas rastlek
- 90Avslutning
- 91Sammanfattning
- 91Frågor att diskutera
- 91Referenser
- 595Rasten – tid för rörelse
- 95Håkan Larsson
- 95Rast och rörelse – en inledning
- 97”Barn rör sig mindre” – myt eller verklighet?
- 100Rast och rörelse – för disciplinering eller utveckling?
- 103Fenomenologiska och sociokulturella perspektiv på barns rörelse
- 107Sammanfattning
- 109Frågor att diskutera
- 110Referenser
- 6113Fysiskt aktiv lek
- 113Knut Løndal
- 113Översättning: Nils-Martin Lundsgård
- 113Introduktion
- 114Rast – fritid med frihet?
- 115Rast – fysiskt aktiva pauser med instrumentella målsättningar?
- 117Kapitlets fokus
- 118Lek – en väg till lärande i och genom fysisk aktivitet?
- 119Lek och lärande
- 120Fysiskt aktiv lek
- 123Fritidslärarens roller i mötet med lekande barn
- 125En övervakande roll
- 126En initierande och inspirerande roll
- 127En deltagande och samspelande roll
- 129Sammanfattning
- 130Frågor att diskutera
- 131Referenser
- 7137Föreställningar om skolgården
- 137Anna Lenninger
- 137Glapp mellan yrkesgrupper
- 138Skolgården tillmäts skiftande betydelse
- 139Avspeglar samhällets syn
- 141Samhällelig nytta blev finansiellt värde
- 142Ojämn kamp för större yta
- 143Rymlighet en förutsättning
- 144Två exempel
- 144S:t Hansgården i Lund
- 148Östra skolan i Sunne
- 152Avslutning
- 153Frågor att diskutera
- 155Referenser
- 8157Identitet på skolgården
- 157Maria Rönnlund
- 158Platsidentitet
- 160”Lekplatser”, ”bråkplatser” och ”trygga platser”
- 163”Vi”, ”dom” och ”jag”
- 167Rumsliga dimensioner samverkar
- 169Sammanfattning
- 170Frågor att diskutera
- 170Referenser
- 9173Efter rasten
- 173Ann S. Pihlgren
- 173Rasten som arena för relationsarbete
- 175Relationsarbetet och skolans vuxna
- 176Att arbeta aktivt med relationsarbete
- 177Familjegrupper som lärgemenskap
- 179Samlingen som arena för konfliktlösning
- 185Sokratiska samtal
- 189Forumspel som dramatisering av händelser
- 191Ansvarig vuxen
- 191Sammanfattning
- 192Frågor att diskutera
- 193Referenser
- 10197Att vara rastaktivist – rasten som praktik
- 197Olof Jonsson
- 197Lärare i fritidshem med rasten i blickfånget
- 200Varje skola är unik
- 201Aktivitet eller lek?
- 203Rasten – vad betyder den?
- 205Möjligheter synliggörs när innehållet utvecklas
- 206Att starta rastverksamhet, sprida ordet och skapa förståelse
- 207Förändrade strukturer
- 207Rasten med sikte på framtiden
- 210Sammanfattning
- 210Frågor att diskutera
- 211Referenser
- 213Sakregister
Boken tar upp hur en genomtänkt rastverksamhet kan bidra positivt till elevernas utveckling av social kompetens. Med en helhetssyn på skoldagen, som innefattar både lektioner och raster, kan man nå långt i arbetet att skapa trygghet i skolan. I boken får vi också förslag och exempel på en mängd material och miljöer som berikar rasterna.
Information
Översättare:
Nils-Martin LundsgårdIllustratör:
Anna-Karin FryxellSpråk:
SvenskaISBN:
9789144124049Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39833-01Upplaga:
FörstaSidantal:
216Information
Översättare:
Nils-Martin LundsgårdIllustratör:
Anna-Karin FryxellSpråk:
SvenskaISBN:
9789144174198Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39833-SB01Upplaga:
Första