Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Rasten

Möjligheternas mellanrum

Skickas följande arbetsdag

Rasten

Möjligheternas mellanrum

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 317 kr inkl. moms
Studora e-bok 197 kr inkl. moms

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? Vilken betydelse har...

Läs mer

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? Vilken betydelse har rasten för elevers identitetsskapande? Vad kan vi lära av rastens historia? Hur ser en skolgård ut som inspirerar eleverna till lek och lärande? Ska rasten fortsätta att organiseras på det sätt som alltid gjorts? Hur ser en samtida rastverksamhet ut? Hur behandlas och förebyggs de problem som enligt tradition uppstår under raster? Hur ser en rastmiljö ut som ger elever en positiv upplevelse? Antologin vänder sig till studenter i utbildning till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och andra lärarstuderande. Den är också tänkt att kunna fungera som en introduktion till området för yrkesverksam fritidshemspersonal, lärare, rektorer och skolutvecklare. Antologins författare har sin bakgrund i flera olika discipliner och bidrar också med olika ingångar i ämnet, de är forskare och praktiker med olika erfarenhet av rastverksamhet. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

Stäng
    • 11
      Prolog
    • 11
      Skolgårdsläraren Lars Berglund
        • 11
          Rastverksamhet på Mälarhöjdens skola
          • 15
            Engagerande aktiviteter
          • 15
            Trygghet
          • 16
            Frågor att diskutera
    • 17
      Författarpresentation
      • 1
        21
        Inledning
      • 21
        Ann S. Pihlgren
        • 22
          Vad är rast?
          • 23
            Rastens syfte i vår tid
          • 24
            Rasten som risk
          • 25
            Rasten som möjligheternas mellanrum
          • 26
            Rektors och fritidslärares ansvar
        • 27
          Antologins innehåll
          • 28
            Antologins kapitel
        • 30
          Sammanfattning
          • 31
            Frågor att diskutera
        • 32
          Referenser
      • 2
        33
        Playwork på rasten: Skolgården, en plats för lek
      • 33
        Eva Kane
        • 34
          Varför playwork på rasten?
        • 35
          Vad är playwork?
        • 38
          En plats för lek
        • 42
          Planera för lek
        • 46
          Playworks förhållningssätt
        • 48
          Playworkteorier
        • 51
          Sammanfattning
          • 51
            Frågor att diskutera
        • 52
          Referenser
      • 3
        57
        Skolgårdslärares arbete
      • 57
        Gustav Sundh
        • 57
          Uppbyggnaden av en rastverksamhet
          • 58
            Viljan att förändra och ges rätt förutsättningar
          • 59
            Iakttagelser under observationsveckorna
        • 63
          Syftet med rastverksamheten
        • 66
          Utformandet av en rastverksamhet
          • 67
            Grundutbud av material till utlåningsboden
          • 68
            Material till pedagogledda aktiviteter
          • 68
            Lånekorten
          • 68
            Var sak har sin plats i boden
          • 69
            Lånesystemet
          • 70
            Elevernas delaktighet i utlåningssystemet
          • 70
            Pedagogledda rastaktiviteter
        • 72
          Vidareutveckling av rastverksamheten
          • 73
            Det situationsstyrda lärandet
          • 74
            Skapa attraktionskraft för ansvar och delaktighet
          • 77
            Skolgårdsläraren
        • 77
          Sammanfattning
          • 78
            Frågor att diskutera
        • 78
          Referenser
      • 4
        79
        Skolgården och rasten genom historien
      • 79
        Anna Larsson
        • 80
          Skolgården i äldre skolformer
          • 82
            Rasten i folkskolan
          • 86
            Grundskola och fritidshem
        • 87
          Elevernas rastlek
        • 90
          Avslutning
        • 91
          Sammanfattning
          • 91
            Frågor att diskutera
        • 91
          Referenser
      • 5
        95
        Rasten – tid för rörelse
      • 95
        Håkan Larsson
        • 95
          Rast och rörelse – en inledning
        • 97
          ”Barn rör sig mindre” – myt eller verklighet?
        • 100
          Rast och rörelse – för disciplinering eller utveckling?
        • 103
          Fenomenologiska och sociokulturella perspektiv på barns rörelse
        • 107
          Sammanfattning
          • 109
            Frågor att diskutera
        • 110
          Referenser
      • 6
        113
        Fysiskt aktiv lek
      • 113
        Knut Løndal
      • 113
        Översättning: Nils-Martin Lundsgård
        • 113
          Introduktion
          • 114
            Rast – fritid med frihet?
          • 115
            Rast – fysiskt aktiva pauser med instrumentella målsättningar?
          • 117
            Kapitlets fokus
        • 118
          Lek – en väg till lärande i och genom fysisk aktivitet?
          • 119
            Lek och lärande
          • 120
            Fysiskt aktiv lek
        • 123
          Fritidslärarens roller i mötet med lekande barn
          • 125
            En övervakande roll
          • 126
            En initierande och inspirerande roll
          • 127
            En deltagande och samspelande roll
        • 129
          Sammanfattning
          • 130
            Frågor att diskutera
        • 131
          Referenser
      • 7
        137
        Föreställningar om skolgården
      • 137
        Anna Lenninger
        • 137
          Glapp mellan yrkesgrupper
          • 138
            Skolgården tillmäts skiftande betydelse
        • 139
          Avspeglar samhällets syn
          • 141
            Samhällelig nytta blev finansiellt värde
          • 142
            Ojämn kamp för större yta
          • 143
            Rymlighet en förutsättning
        • 144
          Två exempel
          • 144
            S:t Hansgården i Lund
          • 148
            Östra skolan i Sunne
        • 152
          Avslutning
          • 153
            Frågor att diskutera
        • 155
          Referenser
      • 8
        157
        Identitet på skolgården
      • 157
        Maria Rönnlund
        • 158
          Platsidentitet
        • 160
          ”Lekplatser”, ”bråkplatser” och ”trygga platser”
        • 163
          ”Vi”, ”dom” och ”jag”
        • 167
          Rumsliga dimensioner samverkar
        • 169
          Sammanfattning
          • 170
            Frågor att diskutera
        • 170
          Referenser
      • 9
        173
        Efter rasten
      • 173
        Ann S. Pihlgren
        • 173
          Rasten som arena för relationsarbete
          • 175
            Relationsarbetet och skolans vuxna
        • 176
          Att arbeta aktivt med relationsarbete
          • 177
            Familjegrupper som lärgemenskap
          • 179
            Samlingen som arena för konfliktlösning
          • 185
            Sokratiska samtal
          • 189
            Forumspel som dramatisering av händelser
          • 191
            Ansvarig vuxen
        • 191
          Sammanfattning
          • 192
            Frågor att diskutera
        • 193
          Referenser
      • 10
        197
        Att vara rastaktivist – rasten som praktik
      • 197
        Olof Jonsson
        • 197
          Lärare i fritidshem med rasten i blickfånget
          • 200
            Varje skola är unik
          • 201
            Aktivitet eller lek?
        • 203
          Rasten – vad betyder den?
          • 205
            Möjligheter synliggörs när innehållet utvecklas
          • 206
            Att starta rastverksamhet, sprida ordet och skapa förståelse
          • 207
            Förändrade strukturer
        • 207
          Rasten med sikte på framtiden
        • 210
          Sammanfattning
          • 210
            Frågor att diskutera
        • 211
          Referenser
    • 213
      Sakregister

Boken tar upp hur en genomtänkt rastverksamhet kan bidra positivt till elevernas utveckling av social kompetens. Med en helhetssyn på skoldagen, som innefattar både lektioner och raster, kan man nå långt i arbetet att skapa trygghet i skolan. I boken får vi också förslag och exempel på en mängd material och miljöer som berikar rasterna.

Information

Redaktörer:

Ann S Pihlgren

Översättare:

Nils-Martin Lundsgård

Illustratör:

Anna-Karin Fryxell

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144124049

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39833-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

216

Författare

 ;

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: • Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? • Vilken betydelse...

Läs mer

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: • Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? • Vilken betydelse har rasten för elevers identitetsskapande? • Vad kan vi lära av rastens historia? • Hur ser en skolgård ut som inspirerar eleverna till lek och lärande? • Ska rasten fortsätta att organiseras på det sätt som alltid gjorts? • Hur ser en samtida rastverksamhet ut? • Hur behandlas och förebyggs de problem som enligt tradition uppstår under raster? • Hur ser en rastmiljö ut som ger elever en positiv upplevelse? Antologin vänder sig till studenter i utbildning till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och andra lärarstuderande. Den är också tänkt att kunna fungera som en introduktion till området för yrkesverksam fritidshemspersonal, lärare, rektorer och skolutvecklare. Antologins författare har sin bakgrund i flera olika discipliner och bidrar också med olika ingångar i ämnet, de är forskare och praktiker med olika erfarenhet av rastverksamhet. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

Stäng
Information

Redaktörer:

Ann S Pihlgren

Översättare:

Nils-Martin Lundsgård

Illustratör:

Anna-Karin Fryxell

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144174198

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39833-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;