
Meningsfullt lärande
Demokrati och samtal i skolan
Författarpresentationer 9
Inledning 11
Del I Skolans uppdrag och arbete med demokrati, språk och relationer
1. Demokrati, samhälle och skola 17
Vad är demokrati? 18
Demokratins historia 21
Demokrati och samhälle 25
Demokrati och skola 27
Demokratiskt deltagande i skolan 33
2. Kommunikation och språk 37
Den kommunikativa människan 38
Teorier om kommunikation 39
Teorier om språkutveckling 43
Språket och tanken 46
Kommunikation i grupper och fältteori 48
Kommunikation och språk i skolan 50
3. Samtal och relationer 57
Relationer för lärande 58
Makt, språk och identitet 61
Talutrymme och samtalsmönster i skolan 64
Utmaningar med samtal i klassrummet 69
Samtal för lärande 71
Olika former av lärande samtal 75
Hur kan man skapa ett flerstämmigt klassrum? 77
4. Skolans uppdrag, syfte och mål 85
Skolans samhällsuppdrag 86
Skolans demokrati- och fostransuppdrag 89
Skolans kunskapsuppdrag 94
Skolans kompensatoriska uppdrag 101
Skolans uppdrag att främja personlig utveckling, gemenskap och hälsa 103
Sammanfattning 107
Del II Hur skapar vi en meningsfull skola?
5. Design för lärande 113
De didaktiska frågorna 114
Frågan om Vad och Varför 116
Frågan om Hur? 119
Lärarens roll i undervisningen 124
Didaktisk medvetenhet och didaktisk repertoar 126
Professionsutveckling och kollegialt lärande 129
6. Utveckla en demokratisk undervisning 135
Klassrummets utformning och gruppindelning 137
Fostra trygghet och utveckla samarbetsfärdigheter 138
Tanketid och enskild reflektion 140
Observera, ge återkoppling och stötta 141
Demokratiska samtalsmetoder 147
Kommunikativa redovisningsformer 165
Sammanfattning 168
7. Konsten att ställa bra frågor 171
Olika typer av frågor 174
Elevers frågor 180
Sammanfattning 184
Del III Fem metoder för den meningsfulla skolan
8. Reciprok undervisning 191
Vad innebär reciprok undervisning i praktiken? 192
Scaffolding och reciprok undervisning 196
Praktiska läsförståelsestrategier 199
Vad kan reciprok undervisning leda till? 203
9. Kritisk pedagogik 207
Kritisk pedagogik som undervisningsfilosofi 209
Kritisk pedagogik i praktiken 212
Kritisk litteracitet 216
Vad kan kritisk pedagogik leda till? 218
10. Kooperativt lärande 221
Samarbetsfärdigheter 223
Positivt ömsesidigt beroende 223
Eget ansvar 225
Lika delaktighet och stödjande interaktion 225
Gruppreflektion och återkoppling 226
Kooperativt lärande i praktiken 227
Att arbeta med kooperativt lärande 232
Vad kan kooperativt lärande leda till? 240
11. Värdeskapande lärande 245
Värdeskapande lärande i praktiken 248
Att välja värdeskapande projekt 252
Att arbeta med ett värdeskapande projekt 255
Vad kan värdeskapande lärande leda till? 260
12. Fenomenbaserat lärande 263
Fenomenbaserat lärande i praktiken 268
Vad krävs för att arbeta med fenomenbaserat lärande? 273
Vad kan fenomenbaserat lärande leda till? 274
Meningsfullt lärande – sammanfattning 279
Autentiskt lärande 283
Demokratiskt deltagande 286
Gemenskap 290
Personlig utveckling 293
Vad behöver skolan förändra? 297
Avslutande ord 299
Källförteckning 301
Register 309
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144139692Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43143-01Upplaga:
FörstaSidantal:
312