Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Meningsfullt lärande

Demokrati och samtal i skolan

Skickas följande arbetsdag

Skolan har stor betydelse för både individer och samhället. Undervisningen ska stötta elever att utveckla sin identitet och att bli demokratiska medborgare som kan förverkliga sig själva och påverka sin omvärld. Detta är ett fantastiskt uppdrag men också komplicerat. Hur skapar vi en undervisning som elever upplever relevant, intressant, inbjudande och utvecklande? Meningsfullt lärande tar sig an dessa frågor med utgångspunkt i begrepp som kommunikation, meningsskapande, autentiskt lärande, ...

Läs mer

Skolan har stor betydelse för både individer och samhället. Undervisningen ska stötta elever att utveckla sin identitet och att bli demokratiska medborgare som kan förverkliga sig själva och påverka sin omvärld. Detta är ett fantastiskt uppdrag men också komplicerat. Hur skapar vi en undervisning som elever upplever relevant, intressant, inbjudande och utvecklande? Meningsfullt lärande tar sig an dessa frågor med utgångspunkt i begrepp som kommunikation, meningsskapande, autentiskt lärande, gemenskap och personlig utveckling. Boken är skriven av lärare för lärare med undervisningspraktiken i fokus. Du får kunskap om fem pedagogiska metoder och mängder av praktiska tips på hur du kan öka elevens känsla av relevans, mening och sammanhang i undervisningen. Meningsfullt lärande vänder sig till alla verksamma inom utbildning.

Stäng

Författarpresentationer 9

Inledning 11

 

Del I Skolans uppdrag och arbete med demokrati, språk och relationer

 

1. Demokrati, samhälle och skola 17

Vad är demokrati? 18

Demokratins historia 21

Demokrati och samhälle 25

Demokrati och skola 27

Demokratiskt deltagande i skolan 33

 

2. Kommunikation och språk 37

Den kommunikativa människan 38

Teorier om kommunikation 39

Teorier om språkutveckling 43

Språket och tanken 46

Kommunikation i grupper och fältteori 48

Kommunikation och språk i skolan 50

 

3. Samtal och relationer 57

Relationer för lärande 58

Makt, språk och identitet 61

Talutrymme och samtalsmönster i skolan 64

Utmaningar med samtal i klassrummet 69

Samtal för lärande 71

Olika former av lärande samtal 75

Hur kan man skapa ett flerstämmigt klassrum? 77

 

4. Skolans uppdrag, syfte och mål 85

Skolans samhällsuppdrag 86

Skolans demokrati- och fostransuppdrag 89

Skolans kunskapsuppdrag 94

Skolans kompensatoriska uppdrag 101

Skolans uppdrag att främja personlig utveckling, gemenskap och hälsa 103

Sammanfattning 107

 

Del II Hur skapar vi en meningsfull skola?

 

5. Design för lärande 113

De didaktiska frågorna 114

Frågan om Vad och Varför 116

Frågan om Hur? 119

Lärarens roll i undervisningen 124

Didaktisk medvetenhet och didaktisk repertoar 126

Professionsutveckling och kollegialt lärande 129

 

6. Utveckla en demokratisk undervisning 135

Klassrummets utformning och gruppindelning 137

Fostra trygghet och utveckla samarbetsfärdigheter 138

Tanketid och enskild reflektion 140

Observera, ge återkoppling och stötta 141

Demokratiska samtalsmetoder 147

Kommunikativa redovisningsformer 165

Sammanfattning 168

 

7. Konsten att ställa bra frågor 171

Olika typer av frågor 174

Elevers frågor 180

Sammanfattning 184

 

Del III Fem metoder för den meningsfulla skolan

 

8. Reciprok undervisning 191

Vad innebär reciprok undervisning i praktiken? 192

Scaffolding och reciprok undervisning 196

Praktiska läsförståelsestrategier 199

Vad kan reciprok undervisning leda till? 203

 

9. Kritisk pedagogik 207

Kritisk pedagogik som undervisningsfilosofi 209

Kritisk pedagogik i praktiken 212

Kritisk litteracitet 216

Vad kan kritisk pedagogik leda till? 218

 

10. Kooperativt lärande 221

Samarbetsfärdigheter 223

Positivt ömsesidigt beroende 223

Eget ansvar 225

Lika delaktighet och stödjande interaktion 225

Gruppreflektion och återkoppling 226

Kooperativt lärande i praktiken 227

Att arbeta med kooperativt lärande 232

Vad kan kooperativt lärande leda till? 240

 

11. Värdeskapande lärande 245

Värdeskapande lärande i praktiken 248

Att välja värdeskapande projekt 252

Att arbeta med ett värdeskapande projekt 255

Vad kan värdeskapande lärande leda till? 260

 

12. Fenomenbaserat lärande 263

Fenomenbaserat lärande i praktiken 268

Vad krävs för att arbeta med fenomenbaserat lärande? 273

Vad kan fenomenbaserat lärande leda till? 274

 

Meningsfullt lärande – sammanfattning279

Autentiskt lärande 283

Demokratiskt deltagande 286

Gemenskap 290

Personlig utveckling 293

Vad behöver skolan förändra? 297

Avslutande ord 299

Källförteckning 301

Register 309

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144139692

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43143-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

312
 ;