Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Hur gör vi med pojkarna?

Om didaktikens betydelse för en likvärdig skola

Skickas följande arbetsdag

Hur gör vi med pojkarna?

Om didaktikens betydelse för en likvärdig skola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 314 kr inkl. moms
Studora e-bok 194 kr inkl. moms

Ger skolan pojkar och flickor samma möjligheter att lyckas? Under lång tid har pojkars och flickors meritvärden skilt sig åt, till flickornas fördel. Tidigare forskning pekar ut en rad olika förklaringar till varför dessa skillnader uppstår, och där de flesta orsaker kopplas till egenskaper och företeelser inom pojkgruppen. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där vi ska sträva efter att uppväga olikheter i elevers bakgrund och förutsättningar. Pojkars sämre skolprestationer bör därför se...

Läs mer

Ger skolan pojkar och flickor samma möjligheter att lyckas? Under lång tid har pojkars och flickors meritvärden skilt sig åt, till flickornas fördel. Tidigare forskning pekar ut en rad olika förklaringar till varför dessa skillnader uppstår, och där de flesta orsaker kopplas till egenskaper och företeelser inom pojkgruppen. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där vi ska sträva efter att uppväga olikheter i elevers bakgrund och förutsättningar. Pojkars sämre skolprestationer bör därför ses som en utmaning för skolan i stort men också för rektorer, arbetslag och enskilda lärare. Ingela Åhslund och Lena Boström beskriver olika sätt att förstå pojkars skolsituation samt diskuterar med stöd av didaktisk teori olika sätt att i undervisningen hantera pojkars och flickors olika behov och förutsättningar. Boken Hur gör vi med pojkarna? ger lärare, lärarstudenter och rektorer en ökad förståelse för pojkars skolsituation samt verktyg att arbeta för en mer likvärdig skola. Även om boken främst riktar sig till personer verksamma i skolan kan boken med fördel läsas av alla som är intresserade av lärande och genusfrågor och att skolan ska arbeta för att ge alla barn och ungdomar lika möjligheter att lyckas i sitt skolarbete.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144141343

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43416-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

216
 ;

Ger skolan pojkar och flickor samma möjligheter att lyckas? Under lång tid har pojkars och flickors meritvärden skilt sig åt, till flickornas fördel. Tidigare forskning pekar ut en rad olika förklaringar till varför dessa skillnader uppstår, och där de flesta orsaker kopplas till egenskaper och företeelser inom pojkgruppen. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där vi ska sträva efter att uppväga olikheter i elevers bakgrund och förutsättningar. Pojkars sämre skolprestationer bör därför se...

Läs mer

Ger skolan pojkar och flickor samma möjligheter att lyckas? Under lång tid har pojkars och flickors meritvärden skilt sig åt, till flickornas fördel. Tidigare forskning pekar ut en rad olika förklaringar till varför dessa skillnader uppstår, och där de flesta orsaker kopplas till egenskaper och företeelser inom pojkgruppen. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där vi ska sträva efter att uppväga olikheter i elevers bakgrund och förutsättningar. Pojkars sämre skolprestationer bör därför ses som en utmaning för skolan i stort men också för rektorer, arbetslag och enskilda lärare. Ingela Åhslund och Lena Boström beskriver olika sätt att förstå pojkars skolsituation samt diskuterar med stöd av didaktisk teori olika sätt att i undervisningen hantera pojkars och flickors olika behov och förutsättningar. Boken Hur gör vi med pojkarna? ger lärare, lärarstudenter och rektorer en ökad förståelse för pojkars skolsituation samt verktyg att arbeta för en mer likvärdig skola. Även om boken främst riktar sig till personer verksamma i skolan kan boken med fördel läsas av alla som är intresserade av lärande och genusfrågor och att skolan ska arbeta för att ge alla barn och ungdomar lika möjligheter att lyckas i sitt skolarbete.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144189581

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43416-SB01

Upplaga:

Första
 ;