
Föräldrar, förskola och skola
Om mångfald, makt och möjligheter
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Bokens författare
- 13Förord
- 15Introduktion
- 18Bokens kapitel
- 25KAPITEL 1 Föräldrasamverkan i förändring
- Ingegerd Tallberg Broman
- 26En historisk tillbakablick
- 28Yrkeskunnande och föräldraförväntningar
- 29Föräldrars ökade delaktighet
- 30Delaktighet som uttryck för demokrati och rättigheter
- 31Delaktighet som stöd till barns och elevers utveckling, lärande och hälsa
- 32Gränsöverskridande och styrning i båda riktningarna
- 33Förändrade former för föräldrars samverkan och inflytande
- 34Gränsdragningens problematik
- 37Avslutande summering
- 37Litteratur
- 41KAPITEL 2 Kommunikation och samverkan…| i mångkulturella sko-lor
- Mariann Enö
- 42Makt, hierarkier och kommunikationsproblematik
- 45Strukturella begränsningar och dubbelhet
- 46Positionering, identifikation och meningsskapande
- 48Konsekvenser av segregationen
- 49Samverkan och delaktighet – metoder och strategier
- 54Förväntningar och traditionens makt
- 55Sammanfattande reflektioner
- 57Diskussionsfrågor
- 57Litteratur
- 59KAPITEL 3 Erkännande, empowerment och demokratiska samtal
- Fanny Jonsdottir och Eva Nyberg
- 62Syftet med föräldrasamarbetet
- 63Trygghet och tillitsfull relation
- 64Insyn och inflytande
- 65Bemöta och erkänna den enskilda familjens kompetenser, förutsättningar och behov
- 65Föräldranätverk
- 66Sammanfattning: syfte och innehåll
- 67Samverkansformer
- 67En god introduktion
- 69Fortlöpande samtal
- 70Utvecklingssamtal
- 71Delaktighet i utvärdering av verksamheten
- 73Maktperspektiv och erkännande
- 75Avslutande diskussion
- 76Diskussionsfrågor
- 76Litteratur
- 79KAPITEL 4 Familjens inskolning i förskolan – ett rum för möjligheter
- Annika Månsson
- 80Ett exempel på en förskolas inskolning
- 82Ett möte mellan hem och förskola – intermediate domain
- 83Hembesök – övergångsfas med trygghet och kontroll
- 86Det potentiella rummet – omsorg gemensam för hem och förskola
- 88En länk i triangeln – lärarnas tankar om föräldrar
- 90Föräldrar – både samarbetspartners och kunder
- 90Konsumentpartnerskap
- 91Demokratiskt partnerskap
- 92Sammanfattande reflektioner
- 93Diskussionsfrågor
- 93Litteratur
- 95KAPITEL 5 Studenters föreställningar om föräldrars förväntning-ar…| vid inskolning
- Mats Olsson
- 96En uppgift i fyra steg
- 97En fiktiv mammas förväntningar – så som de beskrivs av 270 studenter
- 100Studenternas tankar om en fiktiv pappas förväntningar
- 101Hur bearbetar vi lärarutbildare dessa föreställningar
- 102Hur vill studenterna att förskollären ska agera
- 104Bearbetning genom gestaltning
- 104Examination som styrning
- 105Förhållandet mellan föräldrainflytande och studentinflytande
- 105Sammanfattning och reflektion
- 106Diskussionsfrågor
- 106Litteratur
- 107KAPITEL 6 Skola och föräldrar med knapp ekonomi
- Anne Harju
- 108Vad är knapp ekonomi
- 109Knapp ekonomi utifrån barns perspektiv
- 109Sociala och andra förväntningar
- 110Förväntningar på föräldrar
- 113Skolengagemang och livssituation
- 115Förhållningssätt
- 118Avlutande reflektioner
- 119Diskussionsfrågor
- 119Litteratur
- 121KAPITEL 7 Föräldraengagemang i mångkulturella miljöer
- Laid Bouakaz
- 122Internationell forskning om komplementära skolor
- 124Forskning om komplementära skolor i Sverige
- 124Etniska komplementära skolor i Sverige
- 125Föräldraengagemang för framgångsrikt lärande
- 126Lärande på komplementära skolor
- 126Hur organiseras lärande på komplementära skolor
- 131Bevarandet av kulturarvet
- 134Diskussion
- 136Diskussionsfrågor
- 136Litteratur
- 139KAPITEL 8 Om utvecklingssamtal och maktrelationer
- Caroline Ljungberg
- 140Bedömningar i utvecklingssamtal
- 142Rätten att kategorisera och diagnostisera
- 143Föräldrar i olika positioner
- 145Etnisk och kulturell tillhörighet
- 147Köns- och klasstillhörighet
- 150Avslutande reflektioner
- 152Diskussionsfrågor
- 153Litteratur
- 155KAPITEL 9 Föräldraskap mellan offline och online
- Ann-Christine Vallberg Roth
- 156Föräldraskap mellan offline och online
- 156Internetmiljöerna
- 157Dimensioner av föräldraskap
- 158Policydimension – statligt reglerat föräldraskap
- 161Evidensrelaterat föräldraskap – på vetenskaplig grund
- 164Marknadsorienterat föräldraskap
- 166Civilt erfarenhetsbaserat föräldraskap
- 168Avslutande diskussion
- 170Diskussionsfrågor
- 171Litteratur
- 175KAPITEL 10 Mamma i tid
- Jutta Balldin
- 176En god mor har tid
- 179Från närvaro till engagemang
- 182Har föräldrar inte tid
- 183Tidsbrist eller andra tider
- 185Förskola i en ny tid
- 187Avslutande reflektioner
- 189Att gå vidare med
- 190Litteratur
- 193KAPITEL 11 Föräldrastöd i förskolan
- Pär Bokström och Anna Sarkadi
- 193Föräldrastöd i Sverige
- 195Föräldrars uppfostringsstrategier
- 196Förskolan som arena för föräldrastöd
- 197Förskolepedagogernas uppfattning om sin roll
- 200Organisatoriska förutsättningar
- 200Förutsättningar för en lyckad implementering
- 201Organisatoriskt stöd
- 202En ny roll
- 203Föräldrars intresse för och behov av föräldrastöd
- 204Föräldrars anledningar att delta i föräldrastödsprogram
- 205Avslutande reflektioner
- 206Diskussionsfrågor
- 206Litteratur
- 209KAPITEL 12 Pedagogisering av föräldrar i förskola och skola
- Ann-Marie Markström
- 211Reglerat och pedagogiserat föräldraskap
- 214Relationer mellan hem och förskola/skola
- 216Utvecklingssamtal som pedagogisk praktik
- 218Institutionalisering och pedagogisering av föräldrar
- 220Pedagogiskt partnerskap
- 223Avslutande reflektioner
- 224Diskussionsfrågor
- 224Litteratur
- 229KAPITEL 13 Likvärdighet i förskolan
- Anna Sandell och Lotta Nyrn
- 232Om att ”lära” i förskolan
- 234Omsorg och lärande i förskolan
- 237Organisering av föräldrasamverkan
- 239Samverkan och lärande
- 240Avslutande diskussion
- 242Diskussionsfrågor
- 243Litteratur
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144079523Utgivningsår:
2013Artikelnummer:
36050-01Upplaga:
FörstaSidantal:
244